Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iskarin kiinnitys pultit katkesi.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jampsu87
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1334
    • Rovaniemi

    Iskarin kiinnitys pultit katkesi.

    No niin e46:sen etuiskareiden vaihto olikin taas oletettua isompi homma. Iskarin alapään kiinnitys pultit katkesi kummaltakin puolelta kannan tyvestä poikki ja loppu pultit on nyt sitten olka-akselissa kiinni. Ei paljon lämmitys ja crc:t auttanu.

    Kuvat: http://s303.photobucket.com/user/Jan...?sort=3&page=1

    Mitä hemmettiä tuolle romulle olisi nyt järkevintä tehdä?
    E91 lci 330xd.
  • 328 e36
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 488
    • pori

    #2
    Poranterällä läpi pultin raadosta ja kiertää sen lopun pois siitä,sit uutta pulttia vaan tilalle.
    e36 320 cabrio.
    e36 328 coupe.

    Comment

    • Japetcu
      Bimmer Rookie
      • Jul 2012
      • 43
      • Muurame

      #3
      Itsellä kävi samoin viime kesänä. Porasin pultit pois ja avasin kierretapilla kierteet. Kova homma oli löytää vastaavan kovuiset pultit tilalle.
      BMW 318D touring -10
      Ex: BMW 320D Touring -03

      Comment

      • Jolli
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 2556
        • Virolahti

        #4
        Originally posted by Japetcu View Post
        Itsellä kävi samoin viime kesänä. Porasin pultit pois ja avasin kierretapilla kierteet. Kova homma oli löytää vastaavan kovuiset pultit tilalle.
        Eikös nuo marmorilta löydy melko helposti.
        Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

        Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
        PM tavoittaa, puhelimella ei.

        Comment

        • jappea
          Newbiemmer
          • Jun 2010
          • 27
          • Espoo

          #5
          Oliko pillejä apuna lämmittelyssä? Sen kuulee selvästi kun se irtoaa. Itte jouduin 4 kertaa yrittämään ennen kuin lähti suosiolla.

          Marmorilta löytyy ja on aika hintavat. 5€/kpl
          Vikakoodien lukua VAG ja BMW

          -03 330D
          -92 Clio 16v (endurance)
          -75 242

          ex.
          -66 Amazon
          -84 245 turbo
          -99 Mondeo
          -93 325i
          -89 740

          Comment

          • Jolli
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 2556
            • Virolahti

            #6
            Originally posted by jappea View Post
            Oliko pillejä apuna lämmittelyssä? Sen kuulee selvästi kun se irtoaa. Itte jouduin 4 kertaa yrittämään ennen kuin lähti suosiolla.

            Marmorilta löytyy ja on aika hintavat. 5€/kpl
            Eli yhteensä 10eur.
            Halvempaa se on kuin juosta kymmenessä pulttikaupassa ja löytää lopulta ne 5eur hintaan yhteensä.
            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

            Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
            PM tavoittaa, puhelimella ei.

            Comment

            • Jampsu87
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1334
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by jappea View Post
              Oliko pillejä apuna lämmittelyssä? Sen kuulee selvästi kun se irtoaa. Itte jouduin 4 kertaa yrittämään ennen kuin lähti suosiolla.

              Marmorilta löytyy ja on aika hintavat. 5€/kpl
              Ei ole pillejä. Onnistuiskohan noiden pultin jämien poistaminen hitsaamalla mutterit tuonne toiselle puolelle missä on tuota kierrettä se noin sentti näkösällä ja pyörittäis siten sen pultin ns. väärältä puolen ulos.

              Vai tuleeko se edes läpi asti koska pultin alussa on se kierteyttämätön pätkä?
              E91 lci 330xd.

              Comment

              • jappea
                Newbiemmer
                • Jun 2010
                • 27
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Jampsu87 View Post
                Ei ole pillejä. Onnistuiskohan noiden pultin jämien poistaminen hitsaamalla mutterit tuonne toiselle puolelle missä on tuota kierrettä se noin sentti näkösällä ja pyörittäis siten sen pultin ns. väärältä puolen ulos.

                Vai tuleeko se edes läpi asti koska pultin alussa on se kierteyttämätön pätkä?
                Jos hitsaat pultin kiinni niin et saa tarpeeksi lämpö/kiinnitysvoimaa jotta se pultti lähtis liikkeelle. Se on 10.9 pultti eli pirun kova porattavaksi. Onko ketään kaveria jolla olis pillejä? Omasta mielestäni helpoin ja nopein tapa saada ne pois. Poraamalla toki saa mutta olka-akselin reiät on sit kovilla eli helposti tulee soikea.

                Kaikkea saa kokeilla mutta järkeä kannattaa käyttää
                Vikakoodien lukua VAG ja BMW

                -03 330D
                -92 Clio 16v (endurance)
                -75 242

                ex.
                -66 Amazon
                -84 245 turbo
                -99 Mondeo
                -93 325i
                -89 740

                Comment

                • arska84
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1356
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Mites vastakierretapilla?
                  BMW PREMIUM

                  BMW E46 318

                  Comment

                  • Jampsu87
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1334
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by jappea View Post
                    Jos hitsaat pultin kiinni niin et saa tarpeeksi lämpö/kiinnitysvoimaa jotta se pultti lähtis liikkeelle. Se on 10.9 pultti eli pirun kova porattavaksi. Onko ketään kaveria jolla olis pillejä? Omasta mielestäni helpoin ja nopein tapa saada ne pois. Poraamalla toki saa mutta olka-akselin reiät on sit kovilla eli helposti tulee soikea.

                    Kaikkea saa kokeilla mutta järkeä kannattaa käyttää
                    Jos sen ruosteen saa pillillä sulatettua irti niin pitäähän se pultti saada sieltä olka-akselista vielä jotenkin pyöritettyä poiskin ja siihen ei tule kyllä muuta mieleen kuin hitsata se mutteri pultin takapäähän kiinni.

                    Vastakierre tapit taitaa vaan katketa ja aiheuttaa lisää ongelmia.

                    Eipä löytynyt pulttia tästä maasta. Wetteriltä olisi pitänyt ostaa 10 kpl ja Kl- varaosistakin meni tilaukseen Saksasta ja toimitusaika pari viikkoa.
                    E91 lci 330xd.

                    Comment

                    • Japetcu
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2012
                      • 43
                      • Muurame

                      #11
                      Originally posted by Jolli View Post
                      Eikös nuo marmorilta löydy melko helposti.
                      Jyväskylän marmoritiskiltä kävin perjantaina iltapäivällä kysymässä, ei ollut hyllyssä. Tilaustavaraa ja toimitusaika seuraavalle viikolle. :think Auto piti saada pikaisesti liikenteeseen. Hytarilta löytyi hyllystä.

                      Eipä lähtenyt vastakierretapillakaan, kokeilin kyllä sitäkin konstia.

                      Porasin vastapuolelta 5mm reijän pultinpätkän läpi ja sitten isommalla poralla suurensin reikää ja paineilmavingulla vinguttelin kunnes sain kierteen näkyviin ja kierretapilla loput.
                      Last edited by Japetcu; 09-09-2013, 16:34.
                      BMW 318D touring -10
                      Ex: BMW 320D Touring -03

                      Comment

                      • wertti
                        Newbiemmer
                        • Jun 2008
                        • 24

                        #12
                        Mulla sama homma vasemman puolen kanssa, se katkesi että naps vain. Varovasti poraamalla vanha pois ja kierretapilla kierteiden putsaus. Olin dorka, enkä edes kokeillut pulttipyssyllä, vaan väänsin jatkovarren kanssa.

                        Tästä oppineena kannattaa investoida:
                        - kunnollinen kaasupoltin, esimerkiksi http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...ra+233511/2531. Ei se nyt kaasupillejä korvaa, mutta on todella hyödyllinen väline.
                        - Pulttipyssy.
                        - Uudet pultit, 2kpl, M12x1,5x55 ja kovuus 10.9. Itse löysin paikallisesta pulttikaupasta hyllytavarana, taisin kahdella eurolla selvitä.

                        Näillä eväillä oikea puoli aukesi ongelmitta.

                        Lisäksi neuvo numero uuno: Älä koskaan avaa ruostuneita pultteja räikällä tms. vääntämällä, vaan käytä _aina_ napakkaa iskua, oli se sitten vasara, iskevä ruuviväännin tai pulttipyssy. Säästyt monelta harmilta, eikä tartte niitä katkenneita pultteja porailla pois..
                        Last edited by wertti; 11-09-2013, 21:32.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by jappea View Post
                          Jos hitsaat pultin kiinni niin et saa tarpeeksi lämpö/kiinnitysvoimaa jotta se pultti lähtis liikkeelle.
                          Ai ei saa vai.
                          Noissa mutterin hitsaamisissa ei kannata masentua ennenkun on "muutaman" mutterin koittanu eikä ole lähteny.

                          Ite jätän noi vastakierretapit kokeilematta jos suinkin muuten saa pois. Katkenneeseen ruuvinpäähän on paskamainen koittaa tehä reikää, ja tollanen kartiokas vastakerretappi tuppaa levittämään sitä tynkää..
                          Last edited by petrolhead; 11-09-2013, 21:56.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Newbiemmer
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2013
                            • 61
                            • Oulu

                            #14
                            Vaihdoin tuossa iskareita ja toiselta puolen napsahti pultti poikki. Porasin läpi reiän ja yritin vastakierteellä turhaan. Lopulta porasin läpi 10mm reiän ja laitoin tavallisen pultin läpi ja mutteri toiseen päähän että auton sai edes työpaikan hallista pois haitolta. 80nm kiristin, että luulis pysyvän, mutta onko tuolla järkevää ajella? Kestääköhän perus pultilla?
                            e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

                            Comment

                            • Jampsu87
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1334
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by Newbiemmer View Post
                              Vaihdoin tuossa iskareita ja toiselta puolen napsahti pultti poikki. Porasin läpi reiän ja yritin vastakierteellä turhaan. Lopulta porasin läpi 10mm reiän ja laitoin tavallisen pultin läpi ja mutteri toiseen päähän että auton sai edes työpaikan hallista pois haitolta. 80nm kiristin, että luulis pysyvän, mutta onko tuolla järkevää ajella? Kestääköhän perus pultilla?
                              No luulis kestävän. Meilläki auto oli pitkään ajossa katkenneilla pulteilla..
                              E91 lci 330xd.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎