Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42B18 pötkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janituz
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 858
    • nummi-pusula

    #16
    Ei toki sarkasmia vaan tietoa, ja juurikin tuo että pikku palikka maksaa älyttömästi rahaa.
    e46 330da -01
    E46 320d -00
    E30 323i -85 "pommikone"
    Projekti: E30 325i -86
    Projekti: E21 315 -83
    Ex: E30 318i mit m10i -89

    Comment

    • sönkkö
      Bimmer Rookie
      • Jan 2013
      • 65
      • Etelä

      #17
      Nonii päivitellääs taas tilannetta.. Eli schmiedmannilta tuli ensin rikkinäinen laturi niin vähän venähti. Tänään tuli uusi ja löin kiinni.

      Lataa todella hyvin ja tasaisemmin kuin edellinen. Tasainen 14v jatkuvasti. En ymmärrä miten voi asiaan liittyä, mutta myös meno (lue; kiihdytykset) sujuu paljon tasaisemmin ja ajo tuntuu jotenkin paljon mukavammalta. Toki tämä voi olla taas sitä oman pään lumetta kun on jotain kerrankin saanut aikaiseksi ja kuvittelee, että nythän se toimii!

      Mutta tosiaan, vaihdon jälkeen pätkäsi samanlailla kun ensimmäisessä viestissä pari kertaa ja auton sammutus -> uudelleenkäynnistys niin akkuvalo jäi palamaan punaisena ja paloi kokoajan, mitä nyt 10-15km käytiin kokeilemassa. Mutta akkuvalon palaessa kokoajan, ei nykimistä enää tapahtunut.

      Voisiko tästä vetää jonkun johtopäätöksen, kun joku aikasemmin mainitsi, että myös viallinen akku saattaa aiheuttaa vaikka mitä veikeitä vikoja, että nyt kun laturi on kunnossa ja lataa/toimii niinkuin pitää niin auto tajusi alkaa kertomaan viallisesta akusta? :think

      Toivottavasti kuun lopussa saan vaihdettua tuon essentic shaft sensorin ja tutkaillaan varmaan taas vähän syvemmin, mutta siihen asti mielipiteitä/kokemuksia/neuvoja otetaan avoimin mielin vastaan.
      2016 F10 520d

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #18
        Punainen valo tarkoittaa ettei akku lataudu.

        Olisko akku oikeesti finaalissa? Kannattaisi mitata lepovirta ja napajännite.

        Jos akku on takakontissa niin kaikki ovet kiinni, takakontti auki ja huijaa ruuvimeisselillä takakontin lukon kiinni niin ettei mittaristossa pala merkkivaloja avonaisista ovista/luukusta. Sitten odotellaan 16 min ja mitataan lepovirta: KLIK.

        Jos lepovirta on yli 40mA, jokin syö akkua ja sulakkeita vaan poistamaan yksi kerrallaan. Ilmastoinnin päätevastus on usual suspect.

        Onkos latausjohtojen kontaktit tarkastettu? WDS muistuttaa:

        Alternator and Battery Wiring
        Due to the alternator and battery electrical connections shaking loose or corroding the resulting contact resistance can be so high that the battery is no longer charged sufficiently. These conditions can also occur only intermittently. Simple visual inspection is generally not sufficient. Particular attention should be paid to the ground connection of the engine and body.
        It is possible that the fault may be dependent on load as the engine can move within certain limits thus mainly affecting the connections in the engine compartment.

        Comment

        • sönkkö
          Bimmer Rookie
          • Jan 2013
          • 65
          • Etelä

          #19
          Niin omituiselta kun se kaikkien näiden miljoonien foorumeiden ja ohjeiden lueskelun jälkeen tuntuukin, oli vika kuitenkin siinä kampiakselin asentotunnistimessa, eli näköjään voi sekin tuollaista aiheuttaa. :think

          Anturin kun otti pois, niin sen päässä oli sellaista hiekan tapasta harmaan väristä möhnää... En todellakaan tiedä, ei päästy selvyyteen, että mitä se oli, mutta kaikki muuten näytti puhtaalta ja hyväkuntoiselta niin uutta haistelijaa vaan tilalle ja kovaa ajoa. Tiedä sitten, olisko tuo möhnä anturissa saanut sen sekaisin, en tiedä miten tuollanen toimii, että vaikuttaako se edes jos pinnassa jotain on.

          Mutta väliäkös tuolla.. Voihan se olla, että vahingossa sohaisin sitä johonkin matkalla konehuoneesta käsieni hellään huomaan josta psska tarttui. Jokatapauksessa taas toimii hienosti ja jälleen kerran kiitos Rahu, joka vinkkasi tietokoneelta katsottuna, että anturi aivan solmussa. (Ei siis kuitenkaan kirjaimellisesti)

          Sitten enää vyönkiristintä, tuulilasia, valvetronic remppaa ja varmaan tuhat muuta pientä asiaa ni vois saada joskus vaikka katsastettua...

          Nyt hiljenen hetkeksi..

          E: Enpä hiljenekkään vielä. On muuten todella rasittava homma tuo pikku anturin vaihto tuohon vehkeeseen! Kaikki muovit, ilmanputsari, imusarja ja sata muuta hilpettä pitää purkaa, että saa sen pikku palikan vaihdettua..!
          Last edited by sönkkö; 05-11-2013, 14:23.
          2016 F10 520d

          Comment

          • Patriot
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 274

            #20
            Oletko jo ketjunkiristimen ja valvetronicin solenoidien o-renkaat vaihtanut (4kpl)?
            Kannattaa tarkistaa myös, että imusarjaan menevä huohotusletku ei ole länässä, moottorin takana oleva alipainepumppu ei vuoda (pura ja liimaa) ja, että imusarjan "suulake" keulalla asettuu oikein reikäänsä.
            E39 540iA M62TUB44

            Comment

            • sönkkö
              Bimmer Rookie
              • Jan 2013
              • 65
              • Etelä

              #21
              Mjoo tuo ketjunkiristin on vaihdettu edellisen omistajan toimesta joskus 100tkm jälkeen. Ja itseasiassa kyllä, ihmettelinkin tänään, että se imusarjan päällä oleva letku on länässä? Miten se vaikuttaa ja mitä sille kannattaisi tehdä? Se nyt jonkin verran tuntu pysyvän kuosissa kun sitä puristelin pyöreäks Jos siis puhutaan siitä letkusta, joka kulkee siinä imusarjan päällä.

              Nyt kun hetken otin selvää nuista solenoideista, mistä oon kyllä paljon kuullu puhuttavan, mutten koskaan sen enempää selvittäny, niin voisihan tuonki pikkuhomman joku päivä hoitaa pois alta. Miten tuo o-renkaiden vaihto sitten vaikuttaa/mitä hyötyä siitä on? Entä saako miten hyvin jostain "yleisvaraosa" liikkeestä/motonetistä noita oikean kokoisia rinkuloita kun realoem mukaan näyttäisi olevan kokoja 34X3,52 ja 21,29X1,78, vai kannattaako esim schmiedmann lähteä tilailemaan?

              "Alipainepumppu" on kanssa mun korville aika hepreaa.. Myös tarkempaa selostusta tuosta "suulakkeesta" kuulisin mielelläni, tuo ei vielä oikeen kelloja soittanut

              Ja nyt kun päästiin taas vauhtiin, niin milläs aineella vois ruiskia tuota konehuonetta puhtaammaks? Juuriki tuo solenoidien kohta aika paksussa mömmössä ja näin jossain videolla kun siihen ruiskivat jotain ainetta ja putsasivat, mutta motonetissä ei sellasta silmään osunu, enkä kehannu mennä mitään crc:tä ruiskimaan ko en tiedä tekiskö se kovinkaan hyvää :think
              Last edited by sönkkö; 05-11-2013, 18:36.
              2016 F10 520d

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #22
                Alipainepumppu eli osa 2 täällä: KLIK.

                Alipainetta tarvitaan vähintään jarrutehostimeen, ilman alipaineen suomaa apua kävisin jarruttaminen aika treenistä.

                Dieselpuolella M47/M47N/M57/M57N -koneissa alipaineella ohjataan lisäksi EGR-venttiiliä, imusarjan läppiä, turboa, moottorin tukikumeja (ei M47/M47N) ja jäähdyttimen kaihtimia (ei M57/M57N).

                (Tarkemmin ottaen alipaine tekee työn ja sähköohjattu alipaineventtiili on välissä).

                Comment

                • Patriot
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 274

                  #23
                  Se letku kannattaa suosiolla vaihtaa uuteen. Itse laitoin ihan tarvikeletkua, kun sattui sopimaan. Vaikutti itsellä ainakin moottorinkäyntiin sillä tavalla, että nyt öljyntäyttökorkin avaaminen lähes sammuttaa moottorin. Öljy ja lämpö pehmittää sen letkun purkaksi.

                  Ne o-renkaat ei maksa juuri mitään alkuperäisenä, joten ei ole mitään syytä lähteä ostamaan niitä mistään muualta.
                  E39 540iA M62TUB44

                  Comment

                  • paukku125
                    Newbiemmer
                    • Sep 2011
                    • 23
                    • Oulunsalo

                    #24
                    Originally posted by MNi View Post
                    Alipainepumppu eli osa 2 täällä: KLIK.

                    Alipainetta tarvitaan vähintään jarrutehostimeen, ilman alipaineen suomaa apua kävisin jarruttaminen aika treenistä.

                    Dieselpuolella M47/M47N/M57/M57N -koneissa alipaineella ohjataan lisäksi EGR-venttiiliä, imusarjan läppiä, turboa, moottorin tukikumeja (ei M47/M47N) ja jäähdyttimen kaihtimia (ei M57/M57N).

                    (Tarkemmin ottaen alipaine tekee työn ja sähköohjattu alipaineventtiili on välissä).
                    Lainaan hieman ketjua. Itellä vuotaa tuo alipainepumppu kuulemma jostakin laipan välistä. Realoem kun kattoo niin antaa kaks eri osa numeroa tuolle pumpulle ja schmiedmanilta löytyy myös molemmat niin kumman nuista nyt pitää tilata? Auto e46 318 vm02. En tiiä johtuuko tuosta pumpun vuotamisesta vai mistä mutta välillä tuntuu että tehot ois kateissa ja konekkin rallattelee jotenkin oudosti. Onkohan tuo pumppu iso homma vaihtaa? Vähän ahtaassa paikassa näyttäis olevan.

                    Comment

                    • Toigga
                      Newbiemmer
                      • Nov 2013
                      • 2
                      • Kouvola

                      #25
                      Oliko vika siis siinä kampiakselin asentotunnistimessa? Oma auto alkanu tekemään samaa, tosin harvakseltaan. Eli latausvalo vilahtaa ja auto nyykähtää, mutta nyykähdys on sen verran "nopea" ettei kierrokset laske samalla tavalla kuin videolla. Pitänee alkaa tutkia asiaa, oireet vaikuttavat kumminkin samalta.

                      Comment

                      • Patriot
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 274

                        #26
                        Originally posted by paukku125 View Post
                        Lainaan hieman ketjua. Itellä vuotaa tuo alipainepumppu kuulemma jostakin laipan välistä. Realoem kun kattoo niin antaa kaks eri osa numeroa tuolle pumpulle ja schmiedmanilta löytyy myös molemmat niin kumman nuista nyt pitää tilata? Auto e46 318 vm02. En tiiä johtuuko tuosta pumpun vuotamisesta vai mistä mutta välillä tuntuu että tehot ois kateissa ja konekkin rallattelee jotenkin oudosti. Onkohan tuo pumppu iso homma vaihtaa? Vähän ahtaassa paikassa näyttäis olevan.
                        Sen pumpun voi purkaa, puhdistaa ja tiivistää. Työssä on vaikeinta saada pumppu menemään takaisin niin, että hahlot osuvat yhteen. Kannattaa aika rauhallisesti se työntää takaisin, välykset ovat todella minimaaliset. Tarkista, että jarrujen alipaineletku ei ole lytyssä, eikä täynnä öljyä. Tarkista myös, että pumpusta jarrutehostimelle lähtevä takaiskuventtiili toimii. Itse vaihdoin samalla kertaa tulpat kun olivat niin tyrkyllä.

                        Useimmissa tapauksissa on pelkkä tiivistäminen auttanut vuoto ongelmaan. Rallattelu voi tulla jostain muualta. Ketjunkiristimen olit jo vaihtanut?
                        E39 540iA M62TUB44

                        Comment

                        • sönkkö
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2013
                          • 65
                          • Etelä

                          #27
                          Toigga juu, kampiakselin asentotunnistin siis syyllinen.

                          Noinhan se munkin auton oireilu alkoi. Aluksi saattoi tehdä 1 nykäsyn/vko ja parin kk jälkeen alkoi ajaminen jo olemaan vaikeaa jatkuvan nykimisen ja sammuilun vuoksi.
                          Last edited by sönkkö; 21-11-2013, 21:08.
                          2016 F10 520d

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎