Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d m47n ostamassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemarituristi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2010
    • 238
    • Helsinki

    E46 320d m47n ostamassa

    Moi!
    Mahdollisesti olisin hankkimassa E46 320d m47n manuaali vehjetä.

    Mitä asioita tulee katsoa erityisen tarkasti ja huolella? Mitä tyyppivikoja tossa on? Korin sekä moottorin suhteen? Kyseessä farmarimalli.

    Pikaisella haulla löysin tyyppivikoja: turboa, suuttimet vuotaa ohi jolloin männät sulaa, kaasuläpät hajoaa...

    Miten noita käytännössä voisi tarkistella?
  • stts
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 70
    • Finland

    #2
    Tyyppivika-sanaa käytetään hieman liian herkästi mm. pitkäaikaisesta käytöstä johtuvien kulumisten kohdalla. Toki e46 320d:ssä juuri nuo jo mainitsemasi jutut on sellaisia, jotka m47n tapauksessa tulee eteen ennemmin tai myöhemmin.

    Oleellista on millä budjetilla olet liikkeellä, eli etsitkö 100-150tkm ajettua yksilöä (joka todennäköisemmin ns tuontiauto) vai kelpuutatko esim. 250-350tkm ajettua kulkinetta. Molemmat noista, vähemmän ja enemmän ajettu, ovat siinä mielessä kinkkisiä että molempiin joutunee jo jotain osaa(enemmän tai vähemmän) vaihtamaan/vaihdattamaan auton iän ja kilometrien puitteissa.
    -03 E46 320d Touring

    Comment

    • Iltsu
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 778
      • Espoo

      #3
      Tukivarret, puslat, hehkut ja hehkuyksikkö, moottorin/laatikon tukikumit, kampuran hihnapyörä ja molemat termarit...been there jne.
      Juu ei kai noi tyyppivikoja vaan kuluvia osiahan noi kaikki on

      Voihan noita tarkistella:

      - jos tärisee kovasti tyhjäkäynnillä -> tukikumit
      - auton alta koittaa että onko kampiakselin hihnapyörä ehjä vai onko kumissa murtumia
      - onko alustassa kolinoita pienissä montuissa
      - lähteekö pakkasella käyntiin miten ja käykö pitkään epätasaisesti -> hehkut/yksikkö
      - lämpeneekö normaalisti -> termarit
      - onko takakontin/ovien alareunassa ruostetta

      edit: jottei nyt liikaa tule peloteltua, niin ajoin 2004 320d:llä 130-270tkm välin että ei kaikki nyt ihan vuoden aikana ollut vaihtokunnossa.
      Last edited by Iltsu; 28-10-2013, 16:20.
      Tesla Model Y Performance
      E36 318iS "jäärata/rallicross"

      Comment

      • BMW04
        Bimmer Rookie
        • May 2012
        • 84
        • Suomi

        #4
        Itellä käytössä vm-04 320d manuaali laatikolla. Ostaessa autolla oli ajettu 193000km, nyt mittarissa noin 285000km.

        Seuraavassa listattuna osia mitä vaihdettu:
        - EGR:n termostaatti
        - etujarrulevyt+palat
        - koiranluut eteen
        - kampiakselin hihnapyörä
        - tulossa vauhtipyörän+kytkinhilujen vaihto, alempien etutukivarsien puslien vaihto (tai sitten alatukivarret kokonaisuudessaan)

        Edellä mainittujen lisäksi normaalit öljy ym. huollot ja muuta hipistelyä jotka eivät ole olleet vikoja, tehty niiden välttämiseksi...läppien poisto jne. Kaikenkaikkiaan toimiva ja mukava kyytinen laitos, kulutus pyörinyt 5.3-5.8 l/100km välillä.

        Comment

        • Japetcu
          Bimmer Rookie
          • Jul 2012
          • 43
          • Muurame

          #5
          Minulla on nyt ollu sigun auto n. 1,5v. Ostettaessa ml.270tkm nyt 310tkm.

          Vaihdettua hilpettä

          hehkut, hehkuboksi, iskarit x4, jouset, jarrulevyt/palat x4, eteen alatukivarret
          puslineen, koiranluut, raidetangon nivelet, etuvalojen muovit, etuvilkut, taakse puslia,
          kuskin oven avausvaijeri, imusarjan läppien poisto...

          Lisäksi tietysti normi suodattimet, öljyt, jarrunesteen vaihdot, hihnat, polttimoita jne.

          Konepellin ja etulokasuojien maalaus kiveniskemien vuoksi.

          Mun mielestä ylläoleva on ihan normaalia vanhan auton kunnossa pitämistä.
          BMW 318D touring -10
          Ex: BMW 320D Touring -03

          Comment

          • huppu
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2010
            • 423
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by BMW04 View Post
            Itellä käytössä vm-04 320d manuaali laatikolla. Ostaessa autolla oli ajettu 193000km, nyt mittarissa noin 285000km.

            Seuraavassa listattuna osia mitä vaihdettu:
            - EGR:n termostaatti
            - etujarrulevyt+palat
            - koiranluut eteen
            - kampiakselin hihnapyörä
            - tulossa vauhtipyörän+kytkinhilujen vaihto, alempien etutukivarsien puslien vaihto (tai sitten alatukivarret kokonaisuudessaan)

            Edellä mainittujen lisäksi normaalit öljy ym. huollot ja muuta hipistelyä jotka eivät ole olleet vikoja, tehty niiden välttämiseksi...läppien poisto jne. Kaikenkaikkiaan toimiva ja mukava kyytinen laitos, kulutus pyörinyt 5.3-5.8 l/100km välillä.
            Miten ilmenee että kampiakselin hihnapyörä antautunu? :think Mitä se aiheuttaa...
            BMW E46 318d 10/04

            Comment

            • BMW04
              Bimmer Rookie
              • May 2012
              • 84
              • Suomi

              #7
              Alkaa normaalin käyntiäänen lisäksi kuulumaan "outoa läpsytystä" Tämä tulee siitä kun osa vulkanoinnista repeää ja hihnapyörä alkaa vipattamaan. Näkee kun avaa pellin koneen ollessa käynnissä ja lampun kanssa tiiraa muovien välistä.

              Revennyt hihnapyörä ei kauaa kestä, eli vaihtoo heti kun alkaa vähänkään näyttämään siltä. Pitkä apulaitehihna kulkee hihnapyörän kautta, joten hajotessa lakkaa tietyt "kilkkeet" toimimasta.
              Last edited by BMW04; 02-11-2013, 18:56.

              Comment

              • Kurre
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 384
                • Veteli

                #8
                Ite voisin sanoa, ettei ole ollut itsellä paremmin palvelutta kulkinetta kuin oma E46.
                Tuo oma 320d -01 110kw ollut siis vuodesta -07 asti ja ajettu n.275tkm -> 405tkm. Huoltoa tuohon nähden (aika ja kilometrit) omasta mielestäni melko vähän.

                Listaa mieleen tulleista ja tärkeimmistä korjauksista:
                -ABS-anturi
                -Hehkut
                -Akku
                -Yksi suutin (naputti)
                -Pakoputken jousto-osa
                -Termostaatti (tässä ei ole EGR:ssä termaria)
                -Imusarjan läpät poistettu n. 300tkm kohdilla
                -Etupään tukivarret jne. hilppeet (vaihettu nyt 400tkm kohdilla)
                -Iskarit (myös nyt) + yläpäät eteen
                -Kaikki jarrulevyt, -palat ja -kengät (n. 350tkm kohdilla)
                -Dampperi
                -Etuoven sarana (jumitti ja lopulta murtu koko p*ska)
                -Jotain muuta pikkuhilpettä on varmaankin vaihdettu, mutta ei muista nyt kaikkea

                Tokihan tuossa jatkuvasti olisi pientä laittamista, varsinkin jos alusta puolen haluaa pitää kunnossa. Tällä hetkellä vaihtoa odottelee takakelkan puslat jne.

                Kaikenkaikkiaan ollut luotettava peli ilman isompia ongelmia. Tokihan jokaisen auton kanssa tulee se tilanne, että joutuu vähän manata ja kaikkee, mutta se kuuluu asiaan :p
                Tuokin sellainen auto jo nykyään, että parhaan hyödyn saan siitä itse ajamalla sillä niin pitkään kuin se kestää. Ja miten on järjen mukaan hyödyllistä huoltaa ja korjata. Rahallista arvoa tuon ikäisillä ja paljon ajetuilla ei niin paljoa enää ole (pari-kolme tonnia varmaan).
                sigpic
                Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                Comment

                • janne30
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 2198
                  • Vantaa

                  #9
                  Aikasempi sedani 320d -02 sedan 5vaihteinen ehti olla 245tkm-255tkm

                  vaihdettuja osia:
                  - turbo
                  - kytkin
                  - kaksoismassavauhtipyörä
                  - kardaanin hilppeet (tukilaakerit, rättinivel)
                  - kampiakselin hihnapyörä (dampperi)
                  - kampiakselin ja vaihdelaatikon välinen stefa

                  Nyt alla 320d -04 touring 6vaihteinen ajettu 197tkm-225tkm eikä oo ollu mitään. Kulkee niin perkeleen nätisti Suosittelen manuaalina..
                  G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                  E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                  1 x F20
                  3 x E30
                  2 x E36
                  5 x E46
                  3 x E9X

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎