Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apua, nopeusmittari ongelmaan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SamuliJii
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 5
    • Janakkala

    Apua, nopeusmittari ongelmaan!

    Olen kahlannut keskusteluita läpi, löytämättä täydentävää vastausta.

    Ongelmana olisi e46 320i:n nopeusmittari.

    Kaikki muut mittarit toimivat paitsi nopeus, ei pala mitään vikavaloja. Jos abs anturi olisi rikki, niin eikös se löisi valoja mittariin päälle.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Jos mittaristo ei anna vikakoodeja niin mittariston neulamoottori lienee kaput.

    Salavalikosta kannattaa ajaa mittaristotesti niin näkee kääntääkö moottori neulaa.

    DIY: KLIK.

    Comment

    • Pave407
      Bimmer Rookie
      • Mar 2017
      • 84
      • Helsinki

      #3
      Pistetään tähän:

      2002 316I touring löytyy alta, en ole mikään bemmi-virittelijä vaan köyhä opiskelija, joten haluaisin välttää merkkiliikettä viimeiseen.

      Tämä tiedetään:

      1. Yöllä auton kello ja trippimittari (ei matkamittari) nollaantunut, pystyi asettamaan uusiksi
      2. Ensimmäisen ajon jälkeen nopeusmittari ja kulutusmittari lakkasivat toimimasta ja vakionopeudensäätimen valo alkoi palamaan (autossa ei ole vakkaria)
      3. Vein auton huoltamolle heti, koska näkyi, että akkuvalo paloi, kun laitoin virrat päälle. Akku ja laturi kuitenkin testattu olevan ok.
      4. Kulutusmittari testattiin jollain tietokoneella, se kyllä lähti nousemaan. Nopeusmittari ei. Ei antanut nopeusmittarista vikailmoitusta.
      5. Kaikki sulakkeet ok, huoltomies testannu.
      6. Himassa tsekkasin, ettei abs-valo tms. pala. Starttikokeilun jälkeen vakkarivalo ei enää palanut, mutta mittari ei siltikään toimi.

      p.s. Onko normaalia, että 1. ja 2. vaihde menee vähän jäykästi silmään? Vai voiko se indikoida jotain?


      Kysymyksiä:

      A. Mikä ihme voisi vaivata?
      B. Jos on pakko viedä merkkiliikkeeseen huoltoon, mitä mahtaa maksella? Miten tästä selviäisi edullisesti/mahdollisimman vähin kustannuksin?

      Kiitos vastauksista jo etukäteen.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Pave407 View Post
        Pistetään tähän:

        2002 316I touring löytyy alta, en ole mikään bemmi-virittelijä vaan köyhä opiskelija, joten haluaisin välttää merkkiliikettä viimeiseen.

        Tämä tiedetään:

        1. Yöllä auton kello ja trippimittari (ei matkamittari) nollaantunut, pystyi asettamaan uusiksi
        2. Ensimmäisen ajon jälkeen nopeusmittari ja kulutusmittari lakkasivat toimimasta ja vakionopeudensäätimen valo alkoi palamaan (autossa ei ole vakkaria)
        3. Vein auton huoltamolle heti, koska näkyi, että akkuvalo paloi, kun laitoin virrat päälle. Akku ja laturi kuitenkin testattu olevan ok.
        4. Kulutusmittari testattiin jollain tietokoneella, se kyllä lähti nousemaan. Nopeusmittari ei. Ei antanut nopeusmittarista vikailmoitusta.
        5. Kaikki sulakkeet ok, huoltomies testannu.
        6. Himassa tsekkasin, ettei abs-valo tms. pala. Starttikokeilun jälkeen vakkarivalo ei enää palanut, mutta mittari ei siltikään toimi.

        p.s. Onko normaalia, että 1. ja 2. vaihde menee vähän jäykästi silmään? Vai voiko se indikoida jotain?


        Kysymyksiä:

        A. Mikä ihme voisi vaivata?
        B. Jos on pakko viedä merkkiliikkeeseen huoltoon, mitä mahtaa maksella? Miten tästä selviäisi edullisesti/mahdollisimman vähin kustannuksin?

        Kiitos vastauksista jo etukäteen.
        Mahdollisia vikapaikkoja on todella paljon. Virtalukonpohja voi aiheuttaa ihme sekoiluja kuten akkukin. Mittaa aamulla paljon jännite on akussa, tyhjällä akulla saa auton täysin sekaisin. Vikakoodit voisi lukaista, tämä onnistuu jonkun harrastajan luona kohtuu hinnalla.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Pave407
          Bimmer Rookie
          • Mar 2017
          • 84
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Mahdollisia vikapaikkoja on todella paljon. Virtalukonpohja voi aiheuttaa ihme sekoiluja kuten akkukin. Mittaa aamulla paljon jännite on akussa, tyhjällä akulla saa auton täysin sekaisin. Vikakoodit voisi lukaista, tämä onnistuu jonkun harrastajan luona kohtuu hinnalla.
          Kiitti! Taulujen nollaantuminen tässä ihmetyttää. Akussa huoltomiehen mittauksen mukaan heikko jännite ja näytti, että abs-valo palaa hetken tavallista pidempään, kun käynnistää. Kuun lopulla määräaikaishuolto, jossa jo sovittu vaihdettavan uusi akku. Katsotaan silloin uudestaan, katsastus onneksi vasta loppuvuonna.
          Last edited by Pave407; 14-03-2017, 09:25.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16419
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Pave407 View Post
            Kiitti! Taulujen nollaantuminen tässä ihmetyttää. Akussa huoltomiehen mittauksen mukaan heikko jännite ja näytti, että abs-valo palaa hetken tavallista pidempään, kun käynnistää. Kuun lopulla määräaikaishuolto, jossa jo sovittu vaihdettavan uusi akku. Katsotaan silloin uudestaan, katsastus onneksi vasta loppuvuonna.
            Mitattiinko latausjännite ja miksi sitä huonoa (?) akkua ei voi vaihtaa aikaisemmin ?

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Pave407 View Post
              Kiitti! Taulujen nollaantuminen tässä ihmetyttää. Akussa huoltomiehen mittauksen mukaan heikko jännite ja näytti, että abs-valo palaa hetken tavallista pidempään, kun käynnistää. Kuun lopulla määräaikaishuolto, jossa jo sovittu vaihdettavan uusi akku. Katsotaan silloin uudestaan, katsastus onneksi vasta loppuvuonna.
              No jos akun jännite on ollut alhainen, niin sitten en yhtään ihmettele, että kello/trippi nollantuu ym. Ihan normaalia sekoilua tyhjällä akulla.

              Itse kanssa hieman ihmettelen samaa kuin jr66, että miksi sitä akkua ei voi aikaisemmin vaihtaa? Akun vaihto ei tämäikäiseen vaadi mitään koodauksia tms. vaan sen voi vaihtaa hyvin itse vaikka motonetin parkkipaikalla. Palveleva akkuliike myös sen vaihtaa. Hieman ihmettelen, tuota kun sanoit aluksi seuraavaa:

              Originally posted by Pave407 View Post
              Tämä tiedetään:

              1. Yöllä auton kello ja trippimittari (ei matkamittari) nollaantunut, pystyi asettamaan uusiksi
              2. Ensimmäisen ajon jälkeen nopeusmittari ja kulutusmittari lakkasivat toimimasta ja vakionopeudensäätimen valo alkoi palamaan (autossa ei ole vakkaria)
              3. Vein auton huoltamolle heti, koska näkyi, että akkuvalo paloi, kun laitoin virrat päälle. Akku ja laturi kuitenkin testattu olevan ok.
              4. Kulutusmittari testattiin jollain tietokoneella, se kyllä lähti nousemaan. Nopeusmittari ei. Ei antanut nopeusmittarista vikailmoitusta.
              5. Kaikki sulakkeet ok, huoltomies testannu.
              6. Himassa tsekkasin, ettei abs-valo tms. pala. Starttikokeilun jälkeen vakkarivalo ei enää palanut, mutta mittari ei siltikään toimi.
              Sanoit kuitenkin, että akkujännite oli ollut matala? Eli silloin ei kaikki ole kunnossa. Paljonko oli jännite auto käynnissä? Näkisin tähän pari vaihtoehtoa a) autolla on ajettu paljon pätkäajoa, joten akku ei ole latautunut b) laturi ei lataa kunnolla c) akku alkaa olla vaihtokunnossa. d) joku kuluttaa akkua auton seisoessa. Ilmeisesti huollolla ei ole kokemusta BMW:stä (jos olisi kokemusta olisivat varmaan yhdistäneet matalan jännitteen ongelmiin)? Kannattaisi ehkä harkita vievänsä autonsa jonnekkin korjaamolle, jolla on BMW tietämystä, niin siellä tiedettäisiin paljon enemmän autosta. En siis tarkoita merkkiliikettä, vaan korjaamoa, jolla on kokemusta BMW:stä.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Pave407
                Bimmer Rookie
                • Mar 2017
                • 84
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                No jos akun jännite on ollut alhainen, niin sitten en yhtään ihmettele, että kello/trippi nollantuu ym. Ihan normaalia sekoilua tyhjällä akulla.

                Itse kanssa hieman ihmettelen samaa kuin jr66, että miksi sitä akkua ei voi aikaisemmin vaihtaa? Akun vaihto ei tämäikäiseen vaadi mitään koodauksia tms. vaan sen voi vaihtaa hyvin itse vaikka motonetin parkkipaikalla. Palveleva akkuliike myös sen vaihtaa. Hieman ihmettelen, tuota kun sanoit aluksi seuraavaa:
                Nopeesti vilkaisivat. Piti tietää, että pääsenkö sillä torstaina työhaastatteluun, lähden sen jälkeen lyhyelle matkalle. Laturi toimi, se riitti mulle, että pääsen pirssillä liikenteeseen.


                Sanoit kuitenkin, että akkujännite oli ollut matala? Eli silloin ei kaikki ole kunnossa. Paljonko oli jännite auto käynnissä? Näkisin tähän pari vaihtoehtoa a) autolla on ajettu paljon pätkäajoa, joten akku ei ole latautunut b) laturi ei lataa kunnolla c) akku alkaa olla vaihtokunnossa. d) joku kuluttaa akkua auton seisoessa.
                Akussa oli sen verran, että huoltomies sanoi, ettei se ole täynnä. Kaupunkiajossa auto lähinnä on, ja näiden lämpötilavaihteluiden jälkeen en ihmettele, että näin kävi.

                Laitetaan kuun lopulla kerralla kuntoon, ei mulla tän kanssa älytön kiirus ole.

                Aamulla toimi kaikki systeemit, eli akkulähtöinen ongelma varmaankin. Muistelisin, että kulutusmittari käy maksimissa, kun auton starttaa. Nyt se ei sitä tee. Muistanko mä vaan väärin?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎