Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Käynnistys vikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Delmontteman
    Newbiemmer
    • Dec 2013
    • 5
    • Tampere

    E46 Käynnistys vikaa

    Tällaisia vastaavia vikakyselyitä täälä näyttäisi olevan eri variaatioilla ...siis tässä yksi oireyhtymä muiden lisäksi.

    On tollanen 04 mallin 316i millä on menty 150 tonnia. On nyt muutaman kerran tehnyt niin että parkkeeraamisen jälkeen hetken päästä ei käynnisty. Startti jauhaa, mutta käyntiin ei lähde. Parin tunnin odottelun jälkeen lähtee avaimesta kun näyttää.

    Tyhjäkäynti on hiukan vaeltava se pyörii siinä 600-700rpm. oliskohan pensapumpussa sellainen optio että toimii välillä ja välillä ei, vai olisiko se jotain releperäistä vitutusta. Vai onko tässä oireet kampiakselin asennontunnistimelle tms. Pensapumpun liittimet oli kivan kiiltävät.

    Pensansuodatin varmaan tukkeutuessaan jarruttais kierroksia ja vetoo. tehoja ei uuvu kun kone vaan käy.
  • ntjt
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 166
    • Jyväskylä

    #2
    Ilmeisesti anturavika. Kylmänä toimii antura ja lämpimänä kosketushäiriö pääsee valloilleen. Voit kokeilla jäähdyttää anturia ensi kerralla vaikka lumella ja kokeilla auttaako.
    Nykyiset: Dodge Avenger 2.4 2008|KTM 640 Duke II 2005
    Exät: BMW e46 320Da 2000|Suzuki GSX-R 750SRAD 1996|Mercedes-Benz W202 C220D 1994|BMW e36 316i 1996|KTM 620 LC4 SM 1992|Honda Civic 1.4 Sedan 1994

    Comment

    • Delmontteman
      Newbiemmer
      • Dec 2013
      • 5
      • Tampere

      #3
      Vikakoodi

      TEsteri antoia ainoan vikakoodin Tuntemato 27BB ja jotain vanhoja valokoodeja.
      Auto starttaa mutta ei lähde käyntiin. Kipinä on tallella ja bensa liikkuu.
      Voiko olla että ajonesto ei tee koodia jos avaimessa itsessään on häikkää.

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        #4
        Eikai ole teboilin bensaa tankissa?

        Comment

        • fellow
          Newbiemmer
          • Feb 2014
          • 1
          • suomi

          #5
          Sama vika, 160 000 ajettu n46 kone vuosimallia 04.
          Starttaa hyvin, ei lupaa. Kipinä tulee bensapumppu ok, mittasin puristuspaineet ja 5kg näytti joka pytylle, starttailin ja näytti vähän ajan kuluttua 9bar, mutta ei lähdtenyt käyntiin ja sitten mittaus joka näytti taas 5bar. Venttiilit jää auki, mikäköhän sen aiheuttaa, tuskin jumissa kaikki voi olla?

          Comment

          • Delmontteman
            Newbiemmer
            • Dec 2013
            • 5
            • Tampere

            #6
            Polttoaine paine oli startatessa 0.5 bar kun kiskosta mittasi. Vika löytyi tuolta bensapumpun ja rungon yhdysputkesta. Tuon punpun vaihdon taannoin kun epäilin että pumpun käämintä on sillämallilla että jossain asennossa ei lähde pyörimään. Oli sitten tuo pumpun ja kehikon yhdysputki antautunut. Nyt käy ja kukkuu. Tosin tulpat avassin ja putsasin kun tuo käyntiin sahaaminen oli kastellut tulpat totaalisesti.

            Vikakoodiahan tuo ei tee kun mikään ei sitä polttoaineen painetta mittaa. Ja tuolla sylinterissä ei mikään kerro onko pesässä liika kosteeta.

            Comment

            • Slazha
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2284
              • Joensuu/Syvyys

              #7
              Originally posted by Delmontteman View Post
              Tuon punpun vaihdon taannoin kun epäilin että pumpun käämintä on sillämallilla että jossain asennossa ei lähde pyörimään. Oli sitten tuo pumpun ja kehikon yhdysputki antautunut. Nyt käy ja kukkuu. Tosin tulpat avassin ja putsasin kun tuo käyntiin sahaaminen oli kastellut tulpat totaalisesti.

              Vikakoodiahan tuo ei tee kun mikään ei sitä polttoaineen painetta mittaa. Ja tuolla sylinterissä ei mikään kerro onko pesässä liika kosteeta.
              Kun vaihdoit pumpun laitoit varmaan normaalia polttoaine/öljyletkua tähän väliin? siinä pitää olla sellaista letkua mikä kestää polttoainetta myös ulkoisesti
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              E36 318is class II, e30 turpo

              Comment

              • Delmontteman
                Newbiemmer
                • Dec 2013
                • 5
                • Tampere

                #8
                Kyyllä sen irtopompun mukana tuli tuo tarkoitukseen soveltuva kurttuletkun kihara mikä sietää bensaa molemminpuolin. Se letku oli irronnut pumpun kehikosta kun naivisti kuvittelin että se pysyy paikallaan ilman klemmaria.

                Mutta joo tuo satunnainen käntiinlähdön vamma on poistunut pumpun vaihdon myötä ...ainakaan startti ongelmaa ei ole pumpun vaihdon jäkeen ollut.

                Noi pumput on ollu ainakin e30 ajoista samanlaisia ja ne menee rikki viimeistään sitten kun se terveyssiteen näköinen suodatinpussi hajoaa.

                Comment

                • Deussex
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2009
                  • 43
                  • Finland

                  #9
                  Itsellä oli 330d nokka-akselin asentotunnistin. Nimenomaan ajon jälkeen ei aina lähtenyt käyntiin. Välillä hörähti ja muuten vaan sai jauhaa starttia. Vaihdon jälkeen korjautu

                  Comment

                  • Tantero
                    Newbiemmer
                    • Nov 2014
                    • 10
                    • Espoo

                    #10
                    Aika paljon näyttää olevan näitä nokka-akselin asentotunnistimen ongelmia porukalla. Mutta, kun niitä tunnistimia on kaksi, kummasta näissä aina puhutaan?

                    Itselläni epäilen samaa ongelmaa, yhtenä aamuna ei vaan lähtenyt käyntiin. Pyörittää, mutta ei edes lupaa. Hieman on saattanut olla tyhjäkäyntivaeltelua aiemmin. Vai olisiko ennemmin kampiakselin asentotunnistin? Olen yrittänyt saada foorumilta apua vikakoodin lukuun, mutta tähän hätään ei apua ole.

                    Comment

                    • TseiPii
                      BTCF Member
                      • Apr 2012
                      • 188
                      • Keskellä Suomea

                      #11
                      Originally posted by Tantero View Post
                      Aika paljon näyttää olevan näitä nokka-akselin asentotunnistimen ongelmia porukalla. Mutta, kun niitä tunnistimia on kaksi, kummasta näissä aina puhutaan?

                      Itselläni epäilen samaa ongelmaa, yhtenä aamuna ei vaan lähtenyt käyntiin. Pyörittää, mutta ei edes lupaa. Hieman on saattanut olla tyhjäkäyntivaeltelua aiemmin. Vai olisiko ennemmin kampiakselin asentotunnistin? Olen yrittänyt saada foorumilta apua vikakoodin lukuun, mutta tähän hätään ei apua ole.

                      Kaikkia anturia tarvitaan jotta pirssin käyntiin saa. Kun auto käy niin nokan tunnistimen voi nykäistä irti mutta käy silti. Kampuran tunnistin jos hajuaa niin ei ees yritä. Ja useimmiten nuo anturit toimii kylmänä mutta kuumana lopettaa toiminnan. Suosittelen sitä koodin lukua tavalla tai toisella.
                      E30 318i -85

                      E30 320i -87 ex
                      E36 316i -91 ex
                      E36 325i -94 ex
                      E46 325i -03 ex
                      E46 316i -02 ex
                      E61 525i -06 ex
                      E46 320d -03

                      E70 3.0d - 09


                      E39 M5 pyhänä

                      Comment

                      • Tantero
                        Newbiemmer
                        • Nov 2014
                        • 10
                        • Espoo

                        #12
                        Sain luettua vikakoodit. Antoi yhden, 47 - torque limitation safety conzept level1. Kuva liitteenä.

                        Olisiko mestareilla vinkkiä liittyykö tämä mahdollisesti mitenkään tuohon, ettei lähde käytiin lainkaan.
                        Attached Files

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          Ensinnäkin yksi postaus riittää. Toiseksi pirssin rakennuskk/vuosi ja moottorin tyyppi sekä automaatti/manuaalivaihteisto on oleellisia tietoja. INPAn ECU:n tyyppikoodista oletan M54.

                          Pikagoogle ei anna montaa torque limitation safety, pari esimerkkiä on, tässä se parempi auf Deutsch mutta eiköhän aukea silti: KLIK.

                          Näyttää että tuossa N_32:ssa pitäisi olla kierrosluku --> viittaisi kampuran asentoanturiin kun kerran ei ole kierroslukuarvoa saanut luettua. Logistic counter lähteeä 40:stä alaspäin eli vika on juuri tapahtunut. Tämäkin löytyi jostain mutta linkki on nyt hukassa.

                          Voi myös olla yhdistelmän nokka-akselien antureita vaikkei niistä ole vikakoodia jäänytkään. Kannattaa tarkistaa myös nokka-akselien anturien liittimet ja kaapelit liittimien tyveltä ettei ole hapettumia tai liki katkeamaisillaan olevaa johdinta.

                          Itse vaihtaisin suosiolla sekä nokkien asentoanturit että kampuran anturin, nollaisin vikakoodit ja kokeilisin uudestaan. Jos ottaa tuurilla niin alottaisin kampuran asentoanturista.

                          Esim. autoteilemann.de:ltä Hellan anturit noin 60€/kpl eli ~180€+postikulut 15€. Suomesta jos hankkii vastaavat niin pikkasen päälle tietty.

                          Comment

                          • Tantero
                            Newbiemmer
                            • Nov 2014
                            • 10
                            • Espoo

                            #14
                            M54 on tosiaan oikea ja laatikko on manuaali. Valmistusviikko taisi olla 43/2011.

                            INPA näytti kierroslukua (~190), kun starttia pyöritti. Sulkeeko tämä pois kampiakselin asentotunnistimen? Nokka-akselin tunnistimen liittimet jo putsasin ja yritin tutkia johtimien kunnon, enkä niissä mitään huonoutta nähnyt.

                            Kävin nyt vielä lukemassa nokka-akselin lukemia, kun starttia pyörittää. Liitteenä on kuva ja siinä ei mitkään arvot muuttuneet startin pyöriessä. Onkohan ihan normaalia?

                            Hellan anturit ovat tuolla ~tuplasti kalliimpia, kannattaako ne hankkia silti ennemmin?
                            Attached Files
                            Last edited by Tantero; 14-11-2014, 08:20.

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #15
                              Siis valmistuskuukausi ja -vuosi. 2011 ei voi olla E46:n valmistusvuosi.

                              Nämä potentiaaliset anturiviat ovat hankalia kun kaikista vioista ei jää vikakoodia. Yleensä käsittääkseni nokkien antureista tyypillisesti jää vikakoodi herkemmin kuin kampurasta.

                              Kampuran anturista on mahdollista että kampuran reluktorikehä voi olla viallinen mutta silloin todennäköisimmin ei tule kunnon signaalia ollenkaan.

                              Jos on INPA käytössä, tarkista vielä ettei EWS eli ajonesto ole napsahtanut päälle. Jos avaimet ovat pudonneet synkronista pois, opeta kaikki salmiakkiavainet uudelleen: KLIK. Huomaa ettei ovien avauksella eli kauko-ohjauksella ole tekemistä ajoneston kanssa eli ovet toimivat normaalisti mutta pirssi ei käynnisty jos EWS <--> avain -synkronointi ei toimi.

                              Hellan antureista kannattaa ehdottomasti maksaa tuplahinta. Kampuran anturissa suosisin jopa orkkista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎