Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54b22 ja lambdat hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Expire
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 69

    M54b22 ja lambdat hukassa

    Tutkin tuossa tarkemmin saksan tuonti pemariani niin eihän sielä ole lambdoissa johtoja ollenkaan. Molemmista pakosarjojen antureista vedetty tyylikkäästi johdot juuresta poikki. Mitään vapaita johtojakaan ei näy missän.

    Mitään vikavaloja ei pala, kone pelaa hienosti ja vetää uskoisin niinkun pitääkin. Kulutuskin on ainakin mittarien mukaan alle kympin tienoilla kun rauhas ajaa että sekään ei pieles tunnu olevan.
    Mikähän tässä lambdojen ohittamisessa on edellisellä omistajalla ollu ideana ja kai sielä nyt joku huijaus on moottorinohjaukselle tehty kun kerran auto pelaa?

    Itellä ollu ainaki tähän asti semmonen käsitys että lambdat on melko olennainen osa moottorinohjausta, mutta ei näköjään.
    Mitähän tässä kannattais tehä. Antaako olla noin kun kerran pelaa vai alkaa pistä takasin lambdoja paikalleen ja katsoa mitä tapahtuu

    Auto on siis 320i touring -05 ja otsikon mukaisella pannulla
  • teemu.k
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 493
    • raahe

    #2
    moro.
    Autossahan on 4kpl antureita. 2kpl ennen katalysaattoreita olevat antavat moottorille tietoa seoksista ja 2kpl katalysaattorien jälkeen mittaavat toimivatko katit.

    Luulen että sieltä on otettu katalysaattorien jälkeen takimmaiset anturit pois käytöstä koska ei ole pelannut tai katalysaattorit paskana = sytyttää moottorin vikavalon koska katalysaattorien puhdistusteho liianheikko.

    Eipä tuolla toiminnalle ole mitään merkitystä.Omassa autossa heitin romukoppaan ne taka anturit koska oli rikki. ei sytytä mitään vikavaloja, mutta obd testissä kyllä näkyy. Onneksi oma auto vm99 niin ei katsastuksessa tarvi obd testiä tehdä

    Comment

    • Expire
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 69

      #3
      Tässä juuri ne ensimmäiset pakosarjassa olevat on napsittu pois käytöstä.
      katit tähän jouduttiin vaihtamaan kun tämän ostin ku eivät olleet kunnossa.
      päästöt olivat liian kovat.

      Comment

      • teemu.k
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 493
        • raahe

        #4
        jaaha. no lambdan liittimet löytyy koneenpäältä siitä pienemmän suojamuovin alta. Kyllä luulis jo vikavalot syttyvän jos ei ole ne "oikeat" seoksen säätö lambdat ole käytössä. Voi olla jo ne uudetki katalysaattorit paskana jos seokset on päin peetä
        Ehdottomasti kannattaa laittaa uudet anturit paikoilleen.

        Comment

        • Expire
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 69

          #5
          Tuossa rasvailin ujeltavaa puhaltimen moottoria niin siinä sen pienenemmän kannen alla oli kaksi vapaata pyöreähköä liitintä irrallaan. Olisko ne lambdan liittimet siis?
          Ei vaan vikavaloa syty, kummallista on.

          Comment

          • teemu.k
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 493
            • raahe

            #6
            juurikin ne on lambdan antureille tarkoitetut johdot/liittimet. Ei muutakun uudet anturit paikoilleen. Ootko mittaristotestiä tehnyt ja katsonut toimiiko kaikki varoitusvalot mittaristossa? Ettei ole mitään teippivirityksiä tai vastaavaa peittämässä vikavaloa?

            Comment

            • Expire
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 69

              #7
              En oo tehny. Jostain juutubesta tais löytyä miten se tehään

              Comment

              • teemu.k
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 493
                • raahe

                #8
                joo. Youtubesta löytyy ja foorumilta myös ohjeita.

                Comment

                • karitammi
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2012
                  • 78
                  • Espoo

                  #9
                  Voikohan siellä olla euro 3 softa ECUssa? Luulin senkin käyttävän etummaisia lambdoja.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Joko tehty todennäköisesti jokin vippaskonsti valon suhteen taikka eri lambdoista nyt puhe.
                    On olemassa eri softia kyseiseen koneiseen missä ei niitä monitorointilambdoja ole mutta kyllä kaikissa säätölambdat pitäisi olla. Niiden liittimet on siis venakopan kyljessä pakosarjojen päällä.
                    Sen pienen muovikopan alla on monitorointilambdojen liittimet.

                    Järkevin aloittaa lukasemalla vikakoodit sekä mikä on moottorinohjauksen softan versionumero.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Expire
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 69

                      #11
                      Sain myyjältä tietoa että täss olisi kyseessä joku kikka että lambdat olisi ohjelmoitu pois käytöstä. Näinollen moottori saisi tietonsa maffin ja imusarja paineiden ja ties minkä kautta. Maahantulokatsastuksessa kuitenkin näytti kaikki arvot hyvältä että moottorilla on hyvänlainen soppa.
                      Tällä saksalaisten kikalla kai saa vähän alavääntöä lisää tai jotain.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Tokihan se maffia käyttää normaalistikkin seoksen laskentaa mutta nyt seoksen aktiivinen hienosäätö ei toimi.
                        Jos kaikki toimii optimisti ei ole ongelmia mutta esim pieni imuvuoto taikka ruiskutusmäärän ero suuttimessa sotkee seosta eikä moottori osaa korjata eroja.
                        Jotta katti toimisi oikein ja hyvällä hyötysuhteella pitää seos olla lähellä stokiometristä arvoa. Auto ei tule menemään päästöistä läpi em. vikatilanteissa jos katti ei ole toimintakykyinen. Ja jos kone käy esimerkiksi laihalla, sulattaa myös katin/katit.
                        Mitään hyötyä tuosta ei kyllä ole joten mielestäni typerää poistaa lambdaohjausta käytöstä.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Supa View Post
                          T
                          Mitään hyötyä tuosta ei kyllä ole joten mielestäni typerää poistaa lambdaohjausta käytöstä.
                          Nimenomaan näin. Tässä on nyt kyllä taustalla ihan jotain muuta kuin "tehon etsintä"?
                          Ilmeisesti moottorin vikavalon lamppu mittaristosta vain mykistetty ja kone käy nyt nilkutuksella?

                          Comment

                          • Expire
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 69

                            #14

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              ..."No O2's=limp mode. Your running on preset DME "safe" maps which will let you get home but won't make power as they are typically very rich and the timing is pulled to conserve the engine"....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎