Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpenemisongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • B3Happy
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 17
    • Etelä-savo

    Lämpenemisongelma

    Joo elikkäs tuommoinen 98 vuoden 1,9 koneella oleva baijerilainen rupes yhenäkin lämpöjen kanssa pelleilemään. Nyt vielä viime viikolla vaikka kovat pakkaset oli, nousi lämmöt normaalisti puoleen väliin ja puhallin puhalti jotenkuten lämmintä ( haaleaa) mutta nyt yhen äkin autosta lämmöt ei nouse kuin siihen lämpömittarissa olevan sinisen palkin ylälaitaan, eli ei juuri ollenkaan,sekä lämmitin puhaltaa kylmää. Puhuuvat, että vika on yleensä EGR-termostaatissa, mutta käsittääkseni tuossa 1,9 neloskoneessa sitä termaria ei ole? Joten vika todennäköisesti päätermostaatissa, eikö vain?


    Lisäksi polttoaineenkulutus on todella kova kun lämmöt eivät ole nousseet riittävän korkealle.

    Vielä yksi kymysys, onko näissä E46 korimallin bemareissa yleensä vihreät vai punaiset jäähynesteet?

    Kiitokset vastauksista
  • B3Happy
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 17
    • Etelä-savo

    #2
    Asiaan tuli selvyys, soitin bemarin huoltoliikkeelle. Eli tässä 1,9 koneessa ei ole EGR-termostaattia, joten vika rajoittuu siis melko pitkälti päätermostaatin puoleen.

    Comment

    • sonikk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 1664
      • Kerava

      #3
      Useammin vihreät nesteet mutta tarkista ensin.

      Comment

      • B3Happy
        Newbiemmer
        • Oct 2013
        • 17
        • Etelä-savo

        #4
        Selvä, kiitos.


        Kannattaako autoon asentaa minkä asteinen termostaatti? Varaosaliike tuntuu tarjoavan 105-asteista termostaattia, kuullostaa vaan niin hurjan korkealta. Vaikka eihän se siinä vielä keitä kun paine nostattaa kiehumispistettä, mutta kuitenkin kuullostaa hurjan korkealta. Varmasti on saatavissa bmw-huollolta noin 90asteisiakin.

        Eli mitä suosittelette?

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Vakiotermostaatti. Ei kannata muuta edes miettiä.

          Sen sijaan uusi paisarin korkki on syytä hankkia, mieluummin alkuperäinen kun se ei maksa 17€ enempää.

          Korkissa on varaventtiili (siitä tuo merkintä 2,0 bar) joten se suojelee mm. paisaria halkeamiselta jos paine nyt jostain syystä nousee.

          Comment

          • Furior
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 177
            • Laukaa

            #6
            Kuten ylempänä tulikin jo ilmi, paisarin korkki kannattaa vaihtaa myös. Paine nousee, kun termari kunnossa ja lämpenee enemmän. Jos korkki ei toimi, niin paisari sanoo poks.
            -14 F34 320d GT xDrive M-Sport
            ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
            ex: -05 E87 120d

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by B3Happy View Post
              Kannattaako autoon asentaa minkä asteinen termostaatti? Varaosaliike tuntuu tarjoavan 105-asteista termostaattia, kuullostaa vaan niin hurjan korkealta. Vaikka eihän se siinä vielä keitä kun paine nostattaa kiehumispistettä, mutta kuitenkin kuullostaa hurjan korkealta. Varmasti on saatavissa bmw-huollolta noin 90asteisiakin.
              Se lukema vaikuttaa korkealta mutta on nykytekniikkaa eli siinä termostaatissa on myös vastus jolla moottorinohjaus saa termostaatin aukeamaan myös alhaisemmissa lämpötiloissa. Korkea moottorinlämpö vähentää kulutusta osakaasulla ja täyskaasulla moottorin lämmöt ovat samat kuin normaalilla 90-asteisella termostaatilla. Ja bemarilta ainakaan ei saa matalamman lämpötilan termostaatteja.

              Comment

              • B3Happy
                Newbiemmer
                • Oct 2013
                • 17
                • Etelä-savo

                #8
                Selvä, kiitokset vastanneille nopeista vastauksista.

                Soitin bmw merkkihuoltoon, tuntui hyllyssä olevan 90 asteinen termostaatti, joten sen käyn huomenna noutamassa. Sanovat että myyvät monessa paikassa myös 105-asteisia, mutta joillain on kuulemma polttanut kannentiivisteen termostaatin vaihdon jälkeen kun paisuntasäiliönkorkki ei ole pitänyt paineita, ja täten kiehumispiste on laskenut.

                Taitaa yksi hyvä etu olla tuossa 90 asteisessa,taitaa järjestelmän ilmaaminen sujua vähän näppärämmin kun ei tarvitse niin korkeisiin lämpötiloihin käyttää.

                Varmaan joutuu muutenkin ilmaamista varten nostamaan keulan, nää baijerilaiset on aina vähän veikeitä ilmattavia.

                Comment

                • pepieti
                  Newbiemmer
                  • Jul 2012
                  • 17
                  • Tallinna

                  #9
                  Miten kauan termarin pitäisi normioloissa kestää? Omaan e46/330d/2004 vaihdettiin vuosi sitten (25tkm sitten) EGR ja päätermarit ja sen jälkeen auto tuntui lämpenevän varsin nopeasti.

                  Nyt tuntuu että olisi taas lämpenemisongelmaa. 9km/20 minuutin duunimatkalla (50% maantietä/kaupunkia) auto lämpeää 18 asteen pakkasella kyllä n. 75-80 asteen lämpöön(piilovalikosta luettu), mutta tuntuisi että termari vuotaa. Valoista vähänkään reippaammin kiihdyttäessä lämmöt laskee 5-10 astetta ja sitten taas normiajossa tai liikennevaloissa seisoessa pikkuhiljaa nousee tonne 75-80 asteeseen. Onkohan tämä ihan normaalia? Ja jos ei ole ja termari pitäisi vaihtaa niin minkähänlaista termaria kannattaisi laittaa että kestäisi enemmän kuin vuoden (ei mitään hajua minkä termarin huollossa viimeksi laittivat)?

                  Comment

                  • HerraHuu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2012
                    • 355
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Originally posted by B3Happy View Post
                    Varmaan joutuu muutenkin ilmaamista varten nostamaan keulan, nää baijerilaiset on aina vähän veikeitä ilmattavia.
                    Se voi nopeuttaa ilmaamista. Yksinkertaistahan tuo on eikä tuhraannu montaa minuuttia. Auto käyntiin ja alaletkun puristelua niin kauan kun ilmaa ei enää tule, välillä lisäät nestettä kun kuluukin. Äläkä täytä piripintaan, kyllä siellä vähän ilmarakoa pitää olla.. Muistat vielä tarkastaa jälkeenpäin parin ajon jälkeen ettei pääse vähiin jos on sattunutkin jäämään ilmakupla johonkin.


                    -e30 2d m10b18

                    EX -e53 X5 3.0D
                    EX -e39 523i Sedan
                    EX -e36 325i Coupe
                    EX -e46 323i Sedan
                    EX -e36 320i Touring

                    Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.

                    Comment

                    • B3Happy
                      Newbiemmer
                      • Oct 2013
                      • 17
                      • Etelä-savo

                      #11
                      Originally posted by pepieti View Post
                      Miten kauan termarin pitäisi normioloissa kestää? Omaan e46/330d/2004 vaihdettiin vuosi sitten (25tkm sitten) EGR ja päätermarit ja sen jälkeen auto tuntui lämpenevän varsin nopeasti.

                      Nyt tuntuu että olisi taas lämpenemisongelmaa. 9km/20 minuutin duunimatkalla (50% maantietä/kaupunkia) auto lämpeää 18 asteen pakkasella kyllä n. 75-80 asteen lämpöön(piilovalikosta luettu), mutta tuntuisi että termari vuotaa. Valoista vähänkään reippaammin kiihdyttäessä lämmöt laskee 5-10 astetta ja sitten taas normiajossa tai liikennevaloissa seisoessa pikkuhiljaa nousee tonne 75-80 asteeseen. Onkohan tämä ihan normaalia? Ja jos ei ole ja termari pitäisi vaihtaa niin minkähänlaista termaria kannattaisi laittaa että kestäisi enemmän kuin vuoden (ei mitään hajua minkä termarin huollossa viimeksi laittivat)?


                      Voi olla, että kun ajat kovempia nopeuksia (esim. maantiellä) että kun kylmä ilmavirta pääsee puhaltamaan keulan läpi ja täten jäähdyttimen läpi, jäähdytysneste viilenee puhaltavan kylmän ilmavirran takia, ja täten lämpömittarin mukaan lämmöt näyttäisi laskevan. Kun taas kaupunkiin tulet, esim liikennevaloihin seisomaan, ei kylmä ilmavirta pääse enää niin voimakkaasti vaikuttamaan jäähdyttimessä olevaan nesteeseen, ja lämmöt nousevat taas muutaman asteen korkeammalle. Normaalia käytöstä, apuna voisi esimerkiksi koittaa laittaa ilmanottoaukkojen (esim.munuaisten) eteen pahvia tai muuta suojaa, ettei ilmavirta pääse puhaltamaan siitä läpi. Näin ainakin joutuu tekemään moniin moniin autoihin suomessa talvisin.

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by HerraHuu View Post
                        Se voi nopeuttaa ilmaamista. Yksinkertaistahan tuo on eikä tuhraannu montaa minuuttia. Auto käyntiin ja alaletkun puristelua niin kauan kun ilmaa ei enää tule, välillä lisäät nestettä kun kuluukin. Äläkä täytä piripintaan, kyllä siellä vähän ilmarakoa pitää olla.. Muistat vielä tarkastaa jälkeenpäin parin ajon jälkeen ettei pääse vähiin jos on sattunutkin jäämään ilmakupla johonkin.
                        Tuoltahan tuo proseduuri löytyy: KLIK.

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by pepieti View Post
                          Miten kauan termarin pitäisi normioloissa kestää? Omaan e46/330d/2004 vaihdettiin vuosi sitten (25tkm sitten) EGR ja päätermarit ja sen jälkeen auto tuntui lämpenevän varsin nopeasti.

                          Nyt tuntuu että olisi taas lämpenemisongelmaa. 9km/20 minuutin duunimatkalla (50% maantietä/kaupunkia) auto lämpeää 18 asteen pakkasella kyllä n. 75-80 asteen lämpöön(piilovalikosta luettu), mutta tuntuisi että termari vuotaa. Valoista vähänkään reippaammin kiihdyttäessä lämmöt laskee 5-10 astetta ja sitten taas normiajossa tai liikennevaloissa seisoessa pikkuhiljaa nousee tonne 75-80 asteeseen. Onkohan tämä ihan normaalia? Ja jos ei ole ja termari pitäisi vaihtaa niin minkähänlaista termaria kannattaisi laittaa että kestäisi enemmän kuin vuoden (ei mitään hajua minkä termarin huollossa viimeksi laittivat)?
                          Kokeile vaihtaa ensin EGR-termari kun on helppo tehdä vaikka parkkiksella, tosin ei ehkä näillä pakkasilla. Jos vaan talliin pääset niin ei ole paha rasti, videota vaihdosta: KLIK.

                          Muistat suojata laturin paksulla rätillä ettei jäähdytysnestettä roiskahda sinne. EGR-termari maksaa marmorillakin 30-40€ ettei siinä hirveesti köyhdy. Huolehdi että mukaan tulee uusi o-rengas. Katso purkaessasi missä kohdassa o-rengas pitää olla, käsittääkseni sitä ei saa rullata ihan juureen asti vaan siihen ensimmäiseen pykälään, kuvaa tuolta: KLIK.

                          Termostaatti voi mennä vuodessa, voi kestää myös viisikin vuotta. Arpapeliä tuntuisi olevan foorumia lukiessa.

                          Lämpömittarin pitää kyllä nousta vartissa klo 12 asentoon ja pysyä siinä täsmälleen jos termarit ovat kunnossa. Ainakin näin -24 pakkasella, moottoritiellä tai sivutiellä.

                          Salavalikosta voi seurata todellista lämpötilaa asteissa, mittariston lämpömittarihan on enemmänkin suunta-antava. Mutta jos mittari seilaa niin jotain on pielessä.

                          Comment

                          • pepieti
                            Newbiemmer
                            • Jul 2012
                            • 17
                            • Tallinna

                            #14
                            Originally posted by MNi View Post
                            Kokeile vaihtaa ensin EGR-termari kun on helppo tehdä vaikka parkkiksella, tosin ei ehkä näillä pakkasilla. Jos vaan talliin pääset niin ei ole paha rasti, videota vaihdosta: KLIK.

                            Muistat suojata laturin paksulla rätillä ettei jäähdytysnestettä roiskahda sinne. EGR-termari maksaa marmorillakin 30-40€ ettei siinä hirveesti köyhdy. Huolehdi että mukaan tulee uusi o-rengas. Katso purkaessasi missä kohdassa o-rengas pitää olla, käsittääkseni sitä ei saa rullata ihan juureen asti vaan siihen ensimmäiseen pykälään, kuvaa tuolta: KLIK.

                            Termostaatti voi mennä vuodessa, voi kestää myös viisikin vuotta. Arpapeliä tuntuisi olevan foorumia lukiessa.

                            Lämpömittarin pitää kyllä nousta vartissa klo 12 asentoon ja pysyä siinä täsmälleen jos termarit ovat kunnossa. Ainakin näin -24 pakkasella, moottoritiellä tai sivutiellä.
                            Joo tuli tänään vähän testailtua lisää ja kyllä se tuntuisi aika vahvasti termari olevan jumissa. -15 pakkasessa sain lämmöt isommalla tiellä 81 asteeseen varovasti ajaen. Sitten seuraavista valoista lähtiessä nostin kierrokset 2500-3000 kiihdytyksessä ja lämmöt tippui alle 70 asteeseen.

                            Kannattaisiko uudet termarit hakea marmorilta vai onkohan esim. Schmiedmannin termarit ok laatua ettei tarvitsisi vuoden päästä taas vaihtaa?

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #15
                              Itseäni lainaten: " EGR-termari maksaa marmorillakin 30-40€ ettei siinä hirveesti köyhdy."

                              Tosin viime kesänä EGR-termostaatti KL-Varaosista oli täsmälleen sama tuote kuin orkkisosa, BMW-leima oli vaan hiottu pois.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎