Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320 CiA -03 Pyyhkijöillä väärä lepoasento

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spezia
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 9
    • Lahti

    E46 320 CiA -03 Pyyhkijöillä väärä lepoasento

    Elikkäs kun searchilla kattelin niin ei näyttäny vastaavaa ongelmaa kellään olevan niin ajattelin itse kysäistä ja kun ei nyt niin tuota tietotaitoa ole niin jos joku kokeneempi osais vähän neuvoa.

    Mutta itse asiaan. Ongelma on se että ku vetää tuosta pyyhkijän vivusta alaspäin niin pyyhkijät toimii ihan normaalisti mutta kun ne on laskenu ihan sinne alas asti mihin niiden pitäis jäädä niin ne nouseeki sieltä ylös noin 10cm ja jää näkökenttää lepoasentoon. Ei väliä monta kertaa sen teet. Sama jos laittaa sadetunnistimelle. Pyyhkii ihan normaalisti mutta ei jää sinne alas vaan aina nousee sen 10cm ennenkö alottaa taas uuden pyyhintä liikkeen. Jos pitää nopeimmalla niin silloin ei tietty ongelmaa ilmene kun ovat koko ajan liikkeessä. Tässä nyt jonku aikaa painitty ongelman kanssa ja kokeiltu nyt kaikki perus jutut mitä pystyy ilman että rupee avaamaan tuota moottorin osiota mutta kun ei ole tuon tekniikan osalta hirveästi sitä tietotaitoa niin jos joku osais sanoa että pystyykö tekemään mitää, ennenkö lähen ostamaan tuota 300€ uutta moottoria. Ongelmahan ilmeisesti alkoi sillein ku edellinen omistajalta oli pyyhkimet jääny kyseiseen kohtaan ku oli auton sammuttanu ja oli sitten jäätyny kiinni lasiin ja aamulla oli vetässy kytkimestä ni sen jälkeen aina jääny siihen kohtaa liikeradan lopuks. Kenties joku puola/pykälä niksahtanu? En nyt tiiä onko tarina tosin mutta näin aineki väitti.
    Sen verta viellä lisään että kun omalla isällä on kanssa E46 ni sen autossa noita pyyhkijöitä ei voi käsin liikuttaa ylös tai alas ilman että katkee koko pyyhin mutta tossa mun omassa autossa kun ne pyyhkimet jää siihen lepoasentoo 10cm liian ylös ni ihan painamalla menee alas sinne normaaliin asentoon.

    E46 320 (2.3) CiA 05/2003 oli tuo malli jos sillä mitään merkitystä.

    Kiitos jo etukäteen kaikille aikaansa kuluttaneille!
    Last edited by spezia; 09-02-2014, 13:03. Reason: Pientä tiedon lisäystä.
  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2284
    • Joensuu/Syvyys

    #2
    Originally posted by spezia View Post
    Sen verta viellä lisään että kun omalla isällä on kanssa E46 ni sen autossa noita pyyhkijöitä ei voi käsin liikuttaa ylös tai alas ilman että katkee koko pyyhin mutta tossa mun omassa autossa kun ne pyyhkimet jää siihen lepoasentoo 10cm liian ylös ni ihan painamalla menee alas sinne normaaliin asentoon.
    Kuuloistais vivusto ongelmalta, jokin vivuston osa löysällä tai väljä tms.

    Tuossa vielä kuvatus vivustosta http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=61&fg=45
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • s-vaara
      Newbiemmer
      • Aug 2012
      • 5
      • salo

      #3
      Moottorissa on visustolle pysähtymispaikat. Jos ei mene kohdalleen, pysähtyy ne juuri mainitsemallasi tavalla. Mulle kävi vivuston vaihdossa juuri näin.

      juttua esim: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=704507

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3142
        • Tampere

        #4
        Kun vivuston ottaa irti, kannattaa harkita tuulilasin reunasuojan vaihtoa uuteen eli osa 1 täältä: KLIK. Reunasuojan pitäisi ehkäistä veden valuminen mutta käytännössä näin tuskin enää on. Suojan alla on kouru, josta pyyhkimien akselit tulevat läpi, ainakin omastani toinen akselin tiiviste oli vuotanut ja tiputtanut tuulettimen flektin päälle kosteutta.

        Sen reunasuojan mukana pitäisi tulla muoviklipsit 7 kpl osaa 18 samaista kuvasta, mutta ainakin omassani puuttui pari kappaletta. Muoviklipseissä on tiivisterengas joka estää kosteuden pääsemisen rungon sisään. Vaihdossa on syytä olla muovinen purkusarja (esim. Biltema) jolla vanhat, peltiin kiinni leipoontuneet klipsin tiivisteet saa irti.

        Verrattuna vanhaan reunasuojaan, uudessa oli pieniä muutoksia läpivientien kohdalla.

        Samalla on syytä vaihtaa ainakin akselien tiivistekumit eli osat 2 ja 5 täältä: KLIK. Akselien muttereita varten on hyvä olla pieni ulosvetäjä (Biltema)

        Vivusto ei tule ulos lepoasennossa vaan koneistoa on pyöritettävä 180 astetta käsin ensin.

        Ohjeessa (KLIK) neuvotaan sulkien vapaaväliksi alareunasta 24 mm (hanttari) ja 44 mm (kuskin puoli), itse jättäisin kuskin puolelle sentin enemmän. Muuten A-pilaria vasten jää aika leveä pyyhkimätön alue.

        Ebaysta löytyi käytetty koneisto ~35€ + 15€ postikuluilla.

        EDIT: Jaa tämä oli coupe, ohjeet ja osat sedanille joten tarkista osanumerot.

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6462
          • Tuusula

          #5
          Tuolta löytyisi uusi alkuperäinen moottori/mekanismi, hinta neuvoteltavissa ->http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=76350
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • hjenkka
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 577
            • JKL

            #6
            täälläkin samankaltaista vikaa, eli lepoasento on n. 10cm liian yläällä ja kun laittaa pyyhkimet päälle niin käy ekaksi lepoasennossa alaalla ja sitten pyyhkii normaalisti, ja palaa siihen +10cm asentoon... missähän vika voisi olla? vivusto, moottori, rele? :think
            "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

            Vs1400 Intruder

            Ex:
            F11 530dA xDrive
            E60 523iA
            E39 520i Sedan
            E39 530dA Touring
            E39 528iA Sedan
            E46 318i Sedan
            E39 523i Sedan
            E36 316i Sedan x2

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3142
              • Tampere

              #7
              Tuossa s-vaara:n ekassa linkissä kerrotaan, moottorin sisällä on kupariliuskat jotka määrää missä kohtaa moottori pysähtyy. Jos ovat kovin rasvaiset --> kontakti väärässä paikassa. Tämä on melko varma diagnoosi, erityisesti jos molemmat pyyhkijät pysähtyvät samalla tavoin väärään paikkaan.

              Jos vaan toinen jää väärään paikkaan, lukituskappale 5 on päässyt pyyhkijän akseliin nähden pyörähtämään: KLIK.

              Comment

              • hjenkka
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 577
                • JKL

                #8
                joo, tulipahan purettua koneisto pöydälle ja putsattua moottorista kontakti pinnat mutta eipä auttanut tähän vaivaan..

                mitähän sitten seuraavaksi..? :think jokuhan puhu myös releestä että rikkoutumassa oleva rele kytkisi liian hitaasti, mutta enpä tiedä tuota..

                koneistossa ei ainakaan väljää ollu, ilmeisesti menee moottorin vaihdoksi..?:think
                "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                Vs1400 Intruder

                Ex:
                F11 530dA xDrive
                E60 523iA
                E39 520i Sedan
                E39 530dA Touring
                E39 528iA Sedan
                E46 318i Sedan
                E39 523i Sedan
                E36 316i Sedan x2

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3142
                  • Tampere

                  #9
                  Keski-Euroopasta löytyy purkukoneisto moottorilla ja pyyhkijänvarsilla 30€+18€ pk: KLIK. Pyyhkijän ruskea rele on e-boksissa moottoritilassa: KLIK.

                  Kannattaa vahvasti harkita tuulilasin alareunan muovisuojan vaihtoa, päivitetyssä versiossa on erilaiset pyyhkijän reikien tiivisteet, osa 1 täältä: KLIK. Tilaa samasta kuvast 7 x kiinnitysnipukoita, osa 18. Vanhasta muovisuojasta otat tiivisteen talteen tai tilaat uuden, osa 7.

                  Pyyhkijän akselien tiivistys on kumitulppien varassa, ota 2 x osa 2 täältä: KLIK.

                  Allekirjoittaneelta löytyy myös purkukoneisto moottorilla.

                  Comment

                  • hjenkka
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 577
                    • JKL

                    #10
                    tulipahan vielä kerran purettua koneisto pöydälle ja vikakin löytyi..
                    moottorin ajoitus oli pielessä, liekö joskus päässy mutteri löystymään ja koneisto irronnut boorilta.. todella konstikas oli saada ajoistus kohdalleen, mutta loppujen lopuksi se onnistui ja alkoi pyyhkijät peuhaamaan niin kuin pitää..
                    "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                    Vs1400 Intruder

                    Ex:
                    F11 530dA xDrive
                    E60 523iA
                    E39 520i Sedan
                    E39 530dA Touring
                    E39 528iA Sedan
                    E46 318i Sedan
                    E39 523i Sedan
                    E36 316i Sedan x2

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Vanhassa clubsportissa oli sama vika eli moottorin akseli vaan löystynyt ja siirtynyt vipuun nähden, ei varsinaista vikaa siis.
                      Jos joku tarttee niin varastosta löytyy yks mekanismi+moottori mikä tuli turhaan hommattua.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • |makke
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 847
                        • Vaasa

                        #12
                        Originally posted by MNi View Post
                        Tuossa s-vaara:n ekassa linkissä kerrotaan, moottorin sisällä on kupariliuskat jotka määrää missä kohtaa moottori pysähtyy. Jos ovat kovin rasvaiset --> kontakti väärässä paikassa. Tämä on melko varma diagnoosi, erityisesti jos molemmat pyyhkijät pysähtyvät samalla tavoin väärään paikkaan.

                        Jos vaan toinen jää väärään paikkaan, lukituskappale 5 on päässyt pyyhkijän akseliin nähden pyörähtämään: KLIK.

                        Originally posted by hjenkka View Post
                        tulipahan vielä kerran purettua koneisto pöydälle ja vikakin löytyi..
                        moottorin ajoitus oli pielessä, liekö joskus päässy mutteri löystymään ja koneisto irronnut boorilta.. todella konstikas oli saada ajoistus kohdalleen, mutta loppujen lopuksi se onnistui ja alkoi pyyhkijät peuhaamaan niin kuin pitää..
                        Mulla kävi niin että laitoin pyyhkimet päälle, pysähty noin 10 cm päähän aloituskohdasta ja jäi siihen. Ei liikkunut mihinkään. Sammutin auton ja koitin uudestaan, ei liikkunut. Uudelleen auto pois päältä hetkeksi ja siirsin käsin ne alas ja sitten ne lähtikin taas "toimimaan". Nyt ne vaan jää aina yläasentoon. Eli lepoasento on niin ylhäällä kun voi olla.

                        Purin ton systeemin irti autosta, mutta en nyt ihan ymmärrä miten toi pitää säätää?

                        Putsasin vaseliinit noista kontaktipinnoista pois.


                        Edit: Siis eikö nuo pinnat ole nyt oikeassa kohdassa?
                        .


                        Tuo keskellä oleva pultti oli kyllä löysällä, tai sitten se löystyi tota systeemia irroittaessa.
                        Kai sen nyt pitää kireellä kuitenkin olla, että se moottori voi edes pyörittää noita rautoja?
                        Ja jos nyt kontaktipinnat on oikeassa asennossa, niin mihin asentoon mun pitää laittaa nuo raudat? Niin että ne on lepoasennossa?
                        Last edited by |makke; 05-12-2015, 17:58.

                        Comment

                        • Malagutisti
                          BTCF Member
                          • Aug 2010
                          • 211
                          • Kurikka/Tre

                          #13
                          En tiedä miten korjausohjeissa käsketään tehdä, mutta laita moottori kiinni autoon ja pyöräytä lepoasentoon ja sen jälkeen varret kiinni lepoasennossa. Jos tuo mainitsemasi mutteri oli löysällä niin varmaankin päässyt "sutaisemaan tyhjää" ja siksi pysähtyy väärään paikkaan.
                          BMW E46 328i -03 Silbergrau Metallic ratapäivälelu, maybe one day
                          BMW E90 320d -08 Sparkling Graphite Metallic
                          E46 320d purettua palikkaa tarjolla

                          Comment

                          • |makke
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 847
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by Malagutisti View Post
                            En tiedä miten korjausohjeissa käsketään tehdä, mutta laita moottori kiinni autoon ja pyöräytä lepoasentoon ja sen jälkeen varret kiinni lepoasennossa. Jos tuo mainitsemasi mutteri oli löysällä niin varmaankin päässyt "sutaisemaan tyhjää" ja siksi pysähtyy väärään paikkaan.
                            Näin siinä on päässyt varmaan käymään. Sitten kun olin kiristänyt ja laittanu paikoilleen niin nyt pyyhkijät pyyhkäsee muutaman sentin alaspäin ennen kuin lähtee ylöspäin, mutta tämä riittää mulle.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎