Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i n54 öljynerotin pöntöt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KtKtuned
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 127
    • Finland

    335i n54 öljynerotin pöntöt.

    Onko porukat laittaneet noita estämään öljyn pääsyä imusatsiin ja venttiileille. Mahdollisimman vähän sitä öljymoskaa haluaisin läpi kulkevan.

    Burger motorsportin pönttöä olen kattellut. Niitä on löytyy Ebaysta ja firman kotisivuiltakin. Ja asennus näyttäis olevan suht siisti ja mukana tulee kaikki tarvittava. Onkohan muita vastaavia.

    En löytänyt mannereuroopassa tehtyjä lainkaan ,vain jenkeistä ja enklannista.
    BMW 335i E90 -07
  • Jammü
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 191
    • Espoo

    #2
    Mulla on Burgerin OCC. Asennus oli helppo. Kerää öljyä jonkin verran. Karkeasti arvioiden 0,5 dl n 20tkm matkalla.

    Comment

    • maagi
      Bimmer Rookie
      • Jan 2012
      • 191
      • Varkaus

      #3
      Mulla sama pönttö. Asensin kesällä ja about marraskuussa tsekkasin onko mitään kertynyt n. 10 tkm ajon jälkeen. Tulos: Sen verran oli pohjalla, että pyyhkäisemällä sormi mustui. Ihmeen vähän oli kertynyt :think
      G26 i4 M50 Portimao Blue '23 & G05 X5 45e Mineral White '20 & F10 M5 Singapore Grau '13

      Comment

      • KtKtuned
        Bimmer Rookie
        • Dec 2013
        • 127
        • Finland

        #4
        Burgerin pönttö taitaa olla helpoin asentaa nätisti. Kylmälle puolelle konetta joka tapauksessa meinasin.

        Jonkun universaalin asennuksessa vaikeaa löytää mistään samanlaista u-mutkalla olevaa letkua ,kuin burgerin Occ:n mukana tulevaa. Ja tilaa ei pahemmin ole mitään L-kulmaputki virityksiä tehdä.

        Ilmeisesti normia isommilla ahdoilla lastutetuissa kertyy imusarjaan enemmän moskaa. Ja varmaan koneyksilöistäkin kiinni. Turbosta falskaavaan öljyyn ei kerääjäsäiliökään mitään auta.
        Last edited by KtKtuned; 19-02-2014, 23:43.
        BMW 335i E90 -07

        Comment

        • Veeksi
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2175
          • Kuopio

          #5
          Toisaalta vaikka on viritetty ja isohkoilla metreillä, niin silti ei välttämättä N54 hirveästi öljyä falskaa. En toki tainnut ajella kuin jotain 3000-4000tkm, mutta edelleen oli öljyn ihan maksimissaan. Keväällä ajattelin kuitenkin OCC:n kurkata.
          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
          BMW E63 630iA '05

          Comment

          • KtKtuned
            Bimmer Rookie
            • Dec 2013
            • 127
            • Finland

            #6
            Ei näyttäis äkkiseltään tämä munkaan isohkoilla kilometreillä oleva hukkaavan öljyä yhtään. Imusarjaa en ole tuoreesta hankinnasta vielä irrottanut. Ihmettelen kyllä ison maailman juttuja monenmoisista käyntihäiriöistä imuvenojen karstottumisen takia.

            Ei kai venttiilin seetit nyt sentään rupea kantamaan sen takia. Ohjureille kannessa ei tietenkään tee hyvää,jos sinne menee tavaraa venavarsien mukana.

            Jälkikäyntiäkin kuulemma? Mistä se bensa sammutuksen jälkeen sinne tulee. Ei ainakaan kaasuttimesta
            Last edited by KtKtuned; 21-02-2014, 00:15.
            BMW 335i E90 -07

            Comment

            • dumo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2013
              • 84
              • N/A

              #7
              Se imuvenojen ja kanavien "karstoittumisen" syntymekanismi on ihan todellinen ja tutkittu ilmiö - ja myös BMW:n tunnistama, koska esim. N54-koneeseen löytyy suoraan imukanaviin sopiva pähkinänrouhepuhallus-suutin ja tehtaan työohjeet. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy aika kaameita kuvia esim. BMW:n ja VAG-konsernin koneista joissa töhnää on kertynyt vähän enemmän. Toki niissä jenkkifoorumeiden (briteistä puhumattakaan) jutuissa on myös aika paljon höpöhöpöä ja legendaa mukana .

              Siinä on aika monta muuttujaa miten pahasti suorasuihkutteinen bensakone venttiileitä ja imukanavia "karstoittaa", lähtien koneen rakenteesta (esim. miten pakokaasun takaisinkierrätys on hoidettu). Polttoaine (rikkipitoisuus yms. epäpuhtaudet), öljy (tuhkapitoisuus yms.), ajotapa (kaupunki vs. autobahn), moottorin kunto (öljynkulutus esim. ahtimen kautta) ja moni muu muuttuja vaikuttanee asiaan. Jotenkin tuntuisi että automerkistä- ja mallista riippumatta ongelmat korostuvat jenkkilässä, johtuneeko sitten erilaisesta polttoaineesta, kaupunkipainotteisesta ajosta vai mistä. Catch can / öljynerotinpönttö ei varmaan ole haitaksi (kunhan pitää huolen ettei pönttö esim. talvella jäädy). Toisaalta, käsittääkseni isoin probleema on pakokaasun takaisinkierrätys, ei huohotus.

              Omassa N53:ssa (100tkm mittarissa) venttiilit ja imukanavat olivat puhtaat, vain pienen öljysumun peitossa ja öljynkulutus on täysin olematonta (luokkaa 0,5ltr/10tkm). Näytti kyllä siltä että imusatsi olisi joskus aiemmin irroitettu - kenties jopa imuvenojen/kanavien putsaamista varten (?).

              Comment

              • Hiace
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2011
                • 1203
                • Helsinki/Joensuu

                #8
                Eikös jenkkilän bensa ole ainakin matalaoktaanisempaa kuin täällä? Jossain oli maininta "93", mutta en tiedä mittaavatko oktaanilukua samalla lailla, kun siellä jokainen yksikkökin on kivikautisessa imperialistisessa järjestelmässä...
                Bensan lisäaineissakin ja muiden aineiden pitoisuuksissakin on varmaan eroja?
                F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2175
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Hiace View Post
                  Eikös jenkkilän bensa ole ainakin matalaoktaanisempaa kuin täällä? Jossain oli maininta "93", mutta en tiedä mittaavatko oktaanilukua samalla lailla, kun siellä jokainen yksikkökin on kivikautisessa imperialistisessa järjestelmässä...
                  Bensan lisäaineissakin ja muiden aineiden pitoisuuksissakin on varmaan eroja?
                  Jenkeissä ilmoitetaan oktaaniluku vähän eri yksiköissä. Meillä on RON ja Ameriikassa AKI. Periaatteessa jenkkien 93 vastaa suurinpiirtein meidän 98:ia.
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • dumo
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2013
                    • 84
                    • N/A

                    #10
                    Alkaa mennä pahasti OT:n puolelle, mutta Euroopassa on jo vuosien ajan käytetty ns. rikitöntä bensaa (alle 10ppm rikkiä) kun taas USAssa käsittääkseni aiemmin standardi oli lähes 10-kertainen (95ppm) ja nykyisin kaiketi 30ppm. Ko. syystä moni valmistaja ei ole tuonut suoraruiskukoneita Yhdysvaltain markkinoille. Esim. E90-sarjassa vapaasti hengittävät koneet pysyivät imusarjasuihkutteisina myös LCI:n jälkeeen. Tosin syy on kai lähinnä ollut se, että rikki myrkyttää NOx-katalysaattorin, joka taas tarvitaan kun liikutaan laihaseospoltolla. En tiedä kuinka suuri vaikutus polttoaineen "likaisuudella" on karstoittumiseen.

                    Samasta syystä BMW:n öljysuositukset USAssa ovat erilaiset. Eli bensakoneissa on saanut käyttää vain LL-01 -öljyjä. Ilmeisesti LL-04:ää käyttäessä rikki reagoi jotenkin voiteluöljyn kanssa.

                    Comment

                    • KtKtuned
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2013
                      • 127
                      • Finland

                      #11
                      Jenkeissä on rikkiä enemmän ja LL-04 öljyssä on vähemmän kykyä sitoa rikkiä. Siksi LL-01 öljy toimii siellä pidempään hyvin. Näin olen sen käsittänyt.

                      Ja niinkuin aiemmin oli juttua ,jenkkifoorumeilta löytyy kyllä uskomattomia juttuja. Taisi olla peräti korjaamon ottamia kuvia melko vähän ajetun bmw:n venttiilikoneistosta ,jossa oli ainakin kilon verran vaseliinimaista möhnää ja kuulemma tyypillinen longlife öljynvaihdon tulos.

                      Ihan niin pahaksi ei kyllä longlife paikkoja pistä Todennäköisesti oli rullattu jenkkityyliin mineraaliöljyillä kertaakaan vaihtamatta.


                      Tossa linkki 106000 mailia rullatusta. http://mars58superstinker.wordpress....idays-and-bmw/
                      Last edited by KtKtuned; 22-02-2014, 12:02.
                      BMW 335i E90 -07

                      Comment

                      • eljas
                        BTCF Member
                        • Apr 2017
                        • 309
                        • Vantaa

                        #12
                        Tee-se-itse RB External PCV kitti

                        Noniin, tulipa asennettua kaksi öljynkeruusäiliötä N54:een. Eipä enää huohota ahtoputkeen tai imukanaviin.

                        Ensimmäinen oli BMS-kopio eBaystä, MTC Motorsport -merkkinen. Asennus sujui äärimmäisen helposti ja koko setti taisi olla sadan euron luokkaa.

                        Sitten pähkäilin pidemmän aikaa että tilaanko RB Turbolta suoraan External PCV kitin. http://www.rbturbo.com/rb-n54-external-pcv-kit. Hieman suolainen hinta pisti mietityttämään, 230 dollaria + postit (+ mahdolliset tullit). Ja tuostahan puuttuu vielä Mishimoton öljynkeruusäiliö.

                        Selailin internetin ihmeellistä maailmaa ja törmäsin tähän topicciin, jossa oltiin rakenneltu itse tuo kitti: http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=37423

                        Tuosta innostuneena lähetin Robille RB Turbolle viestiä, että mitä maksaisi tuo pelkkä venttiili sillä ajatuksenani oli, että ostan Suomesta letkut, liittimet, klemmarit ja T-kappaleen. Robilta tuli todella nopeasti vastaus, että pelkkä venttiili on 90 dollaria + 35 dollaria postit. Kallis hinta pienestä venttiilistä, mutta pistin tilaukseen eikä osa jäänyt tulliin, sillä Rob laittoi sen verran pienen arvon tuolle... Tuossa tuli siis säästettyä 140 dollaria, jolla pitäisi saada ostettua nuo yllä mainitsemani tilpehöörit.

                        Eli kokoamani tee-se-itse-external-pcv-kitti sisältää:
                        - RB Turbon venttiilin ~110 eur kaikkine kuluineen
                        - Mishimoton öljynkeruusäiliön ~120 eur
                        - 8mm T-kappale, 3/8" nipat öljynkeruusäiliöön, klemmarit ja ~1,5m 10mm sisähalkaisijalta olevaa letkua = ~20 eur
                        - Kokonaishinnaksi muodostui siis 250 eur (RB Turbon valmis kitti 215 eur + Mishimoton säiliö 120 eur = säästöä siis huimat 85 euroa!)

                        Tästä minun setistähän "puuttuu" sylinterikanteen tulevat ruuvit, jotka tukkivat öljyn valumisen imukanaviin. Nuo ruuvit maksanevat muutaman euron luokkaa, jos ne haluaisi hommata. Itse päädyin siihen, että en rasita omia hermojani tuolla operaatiolla sillä se ei Robin mukaan ole pakollista. Käytännössä koneen ei pitäisi huohottaa noiden kautta kun on uusi venttiili asennettu.

                        Summa summarum: Pienen säästön tällä itse tekemisellä tekee ja tulee ainakin sellainen fiilis, että kerrankin on tehty jotain muuta kuin ostettu vain suoraan valmiiksi kiinni pultattavia osia
                        N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                        Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                        Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎