Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 Lasinnostin temppuilee - ratkaistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lunza
    Bimmer Rookie
    • Feb 2014
    • 90
    • Vantaa

    E90 Lasinnostin temppuilee - ratkaistu

    Tervehdys,
    Apparin puolen takaoven lasinnostinsysteemi alkoi temppuilemaan eilen. Itseasiassa lasi jäi alas kesken ajon. Kuskin oven nappulasta ohjattuna se vain kurkkasi jokusen millin ylöspäin jääden lopulta takaisin ala-asentoon. Pysäytin auton ja menin kokeilemaan kyseisen oven omaa nappulaa. Sama juttu, ei toimi. Laitoin lämppärin täysille, vetäsin hupun päähäni ja ajoin kotiin.

    Myöhemmin illalla irroitin kyseisestä ovesta ovipaneelin ja kosteussuojamuovin. Silminnähden nostomekanismi vaikutti ehjältä, ja vaijerikin tiukalta. Kokeilin uudelleen lasinnostoa ylös , ja kas kummaa, ikkuna nousi. Liikuttelin muutamia kertoja ikkunaa ylös ja alas, kunnes se jälleen jäi ala-asentoon. Sain ikkunan takaisin ylös avittamalla kädellä sen liikkeellelähtöä.

    Nyt pyytäsin teiltä valistuneita kannanottoja mahdolliseen vian aiheuttajaan. Onko jokin mikrokytkin antautumassa vai onko kyseessä mahdollisesti suurempi ns. jokin ohjausboxiin liittyvä vika. Painotan, että kaikki muut lasit toimivat autossa hyvin.

    Terveisin
    Lunza

    Edit la 5.4: Tutkin asiaa tänään hieman lisää. Vaikuttaa epäilyttävästi siltä, että kyseessä on puristussuoja, joka estää lasin noston. Se siis nousee hieman ja laskee heti takaisin. Mikähän tuohon vaikuttaa? Lasi kun tuntuu muuten kulkevan kiskoillaan aika nohevasti, eikä se kovin väljä ole sivuttaissuunnassakaan
    Last edited by Lunza; 21-02-2015, 14:08. Reason: Lisäinformaatiota
    E90 320i -05
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Vikakoodien luku selvittäisi varmaan josko ikkunan reuna-anturi tunnistaa jotain haamua olevan lasin välissä. Pakko kait siellä on paineanturi olla kun WDS sellaisesta puhuu.

    Eihän siellä ikkunan yläreunan kumitiivisteen välissä ole mitään roskaa/moskaa junttaantuneena?

    Vikakoodien luku helpottaisi varmistamaan ettei kyseessä ole junction boksilta lähtevä kaapelivika, jos vaikka jostain on päässyt hinkkaamaan ja vetää maihin satunnaisesti.

    Jos ei löydy vikakoodeja, veikkaisin kyllä takeltelevaa nostomekanismia.

    Comment

    • Lunza
      Bimmer Rookie
      • Feb 2014
      • 90
      • Vantaa

      #3
      Kiitos MNi, täytyy tutkailla asiaa kunhan tässä ehtii
      E90 320i -05

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        Moottori sökö, lämpenee jolloin menee vikavirtasuoja päälle ja sit lasi ei liiku. Hetken kun odottaa niin taas toimii mutta ainoa helpoksi todettu ratkaisu on vaihtaa uusi moottori. Vikakoodit ei kerro mitään.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • joni_t
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 108
          • Esbo

          #5
          Originally posted by Robi View Post
          Moottori sökö, lämpenee jolloin menee vikavirtasuoja päälle ja sit lasi ei liiku. Hetken kun odottaa niin taas toimii mutta ainoa helpoksi todettu ratkaisu on vaihtaa uusi moottori. Vikakoodit ei kerro mitään.
          Moi,
          Millainen operaatio sen moottorin vaihto on? Sama vika on omassa kiesissä. Ikävä ajaa moottoritietä ikkuna auki

          Onneksi meni myöhemmin kiinni. Outoa että se "lämpenisi" liikaa kun nousee kuitenkin jossain välissä nätisti kerralla ylös asti. Vittumainen ominaisuus.
          F30 320iA xDrive M-Sport Edition

          Comment

          • Lunza
            Bimmer Rookie
            • Feb 2014
            • 90
            • Vantaa

            #6
            Samaa mietin itsekin kuin Joni T. Ehkäpä sitten ryhdyn joihinkin toimiin kun on lomilla kesällä, eikä tälle kakkoskiesille ole niin käyttöä. Saakohan noita pelkkiä moottoreita? Purkuvehkeestä? Askarruttaa, että mikähän sen lämpösuojan saa laukeamaan. Ei uskoisi, että nostimen moottori kuumenee parilla ikkunan nostolla/laskulla niin paljon. Viallinen osa - kenties?
            E90 320i -05

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #7
              Moottorin saa erikseen. Uutena alkuperäisenä 67-62-6-927-025 vasen ja 67-62-6-927-025 oikea.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • Lunza
                Bimmer Rookie
                • Feb 2014
                • 90
                • Vantaa

                #8
                Menipä pitkään ennen sain aikaiseksi tuon ikkunan tutkimisen. Heti herää kysymys, notta miksi en tehnyt sitä kesällä vaan nyt +2 asteen lämpötilassa :think. Kaikkea ei voi vaan tietää .

                Eilen perjantaina selailin nettiä löytääkseni vastaavia tapauksia ja löytyihän niitä. Tänään sitten purin systeemin pois takaovesta. Kokeilin ikkunahissin toimintaa irrallaan ja se toimi hyvin. Laitoin osat takaisin paikalleen ja sitten etsimään netistä kirjoituksia anti trap -toiminnon kalibroimiseksi. Lopulta toimiva ohje löytyi ja ikkuna toimii nyt kuin junan vessa - ainakin toistaiseksi.

                Sen verran tuosta viisastuin, että oven verhoilun purkamista varten tarvittavat työkalut löytyvät nyt takakontista. Saanpahan ikkunan ainakin kiinni manuaalisesti näin talvisaikaan, jos se sattuisi taas jäämään jostain syystä alas. Mulla oli vastaava tapaus lasisen katoikkunan kanssa kesällä ja siihenkin löytyi kalibrointiohjeet netistä. Minkähän vuoksi ruoska on nyt kahdesti hukannut tietonsa ikkunoihin liittyen - bementiaa?
                E90 320i -05

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Akku heikolla hapella --> toistuvaa alijännitettä tai laturin lataussäädin finaalissa --> ylijännitepiikkejä. Molemmat kyllä aiheuttaa pahenevassa määrin melkoista joulukuusiefektiä.

                  Comment

                  • Lunza
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2014
                    • 90
                    • Vantaa

                    #10
                    Kiitos vinkeistä. Epäilemättä, mikäli mainitut seikat aiheuttavat muun muassa kuvaamiani ongelmia, niitä on sitten tulossa jatkossakin ellei asialle mitään tule tehdyksi. Kalibroida saanee siis jatkossakin ...

                    Akku pitäisi kyllä olla vielä kunnollinen (siis pitäisi). Miten mainitsemasi laturin lataussäätimen toiminnan voisi testata, ne piikit siis? Onko olemassa jokin DIY-menetelmä vai tulisiko auto roudata johonkin autosähköliikkeeseen kyläilemään?

                    Ps. Toistaiseksi ikkuna toimii, mutta kuinka kauan ;-)
                    E90 320i -05

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #11
                      Nopeita transientteja ei saa oikein kiinni kuin kunnon tallentavalla mittarilla, Watts Up taitaa olla edullisimmasta päästä ja ehkä ei täytä oikean tallentavan mittarin määritelmää. Tuota ei tietty voi virittää kuin jonkun radion väliin kun max. keskimääräinen virta 50A: KLIK.

                      Pahemmat yli/alijännitteet saa ehkä näkyviin Bilteman tuotteella: KLIK.

                      Tai pyytää testilenkille kaveri inpan kanssa pälyilemään jännitettä, tai salavalikosta pistää jännitetiedon näkyviin, varoen ajamasta kolaria tietty.

                      Comment

                      • joni_t
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2004
                        • 108
                        • Esbo

                        #12
                        Originally posted by Lunza View Post
                        Menipä pitkään ennen sain aikaiseksi tuon ikkunan tutkimisen. Heti herää kysymys, notta miksi en tehnyt sitä kesällä vaan nyt +2 asteen lämpötilassa :think. Kaikkea ei voi vaan tietää .

                        Eilen perjantaina selailin nettiä löytääkseni vastaavia tapauksia ja löytyihän niitä. Tänään sitten purin systeemin pois takaovesta. Kokeilin ikkunahissin toimintaa irrallaan ja se toimi hyvin. Laitoin osat takaisin paikalleen ja sitten etsimään netistä kirjoituksia anti trap -toiminnon kalibroimiseksi. Lopulta toimiva ohje löytyi ja ikkuna toimii nyt kuin junan vessa - ainakin toistaiseksi.

                        Sen verran tuosta viisastuin, että oven verhoilun purkamista varten tarvittavat työkalut löytyvät nyt takakontista. Saanpahan ikkunan ainakin kiinni manuaalisesti näin talvisaikaan, jos se sattuisi taas jäämään jostain syystä alas. Mulla oli vastaava tapaus lasisen katoikkunan kanssa kesällä ja siihenkin löytyi kalibrointiohjeet netistä. Minkähän vuoksi ruoska on nyt kahdesti hukannut tietonsa ikkunoihin liittyen - bementiaa?
                        Helou,
                        Laitatko linkkiä toimivaan ratkaisuun? Itsellä on molemmat takaikkunat temppuillut. Moottoritiellä piti bussikuskille keskisormea heiluttaa, niin avasin vahingossa takaikkunan ja alas se jäi. Vahingossa avasin myös pelkääjän puolen ja alas sekin jämähti. Piti poistua motarilta kun korvat ei kestänyt sitä huminaa. 10min päästä molemmat nousi nätisti takaisin ylös. Jos syy on moottorin ylikuumeneminen, niin pitäisikö ovipahvi purkaa ja rasvata mekanismit läpi?

                        Muutama viikko sitten tutkittiin 1-sarjalaista vm2010 missä kuskin ikkunamoottori hajosi kokonaan. 2-ovisessa on karmiton ovi, niin piti käsin tiputtaa ikkunaa alas.
                        Laakkosella selvisi että autossa oli jo 3 moottori menossa. Miten voi olla näin surkeaa laatua markkinoilla? 5-vuotias auto ja vaati jo neljännen moottorin kuskin oveen. Toki sehän liikkuu aina ovea avatessa ja sulkiessa, mutta luulisi vuosien varrella BMW:n oppineen miten se kuuluu rakentaa.
                        </>
                        F30 320iA xDrive M-Sport Edition

                        Comment

                        • Lunza
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2014
                          • 90
                          • Vantaa

                          #13
                          Mun auton ikkunan vika oli sen ala-asentoon jääminen laskemisen jälkeen. Napista värkkäämällä se nousi noin 5mm ja vetäytyi nopeasti takaisin saman tien moottorinsa voimin ala-asentoon - aivan kuin se olisi käynyt kurkkaamassa maisemia ja pelästynyt. Tätä se teki jokaisella nostoyrityksellä. Joskus napista ei taas tapahtunut yhtään mitään, mutta tätä esiintyi erittäin harvoin. Vaikutti siis siltä, että puristussuoja tms olisi mennyt heti nousuvaiheessa päälle. Saadakseni ikkunan ylös poistin ovipahvin ja raotin kosteussuojaa sen verran, että mahduin sormilla avittamaan ikkunaa alareunasta. Se ei tarvinnut kuin ihan pienen avituksen lähteäkseen nousemaan moottorinsa voimin ylös.

                          Selvittääkseni ikkunahissin mekaanista sielunelämää katselin muutaman videon youtubesta. Tästä rohkaistuneena purin koko mekanismin pois ja toki irrotin siitä eräässä vaiheessa moottorinkin. Päällisin puolin tarkasteltuna en löytänyt sen mekaanisesta olemuksesta vikoja tai rikkinäisiä osia. Itse moottoria en avannut. Kytkin systeemin takaisin sähköihin ja pidellessä sitä kädessä rullailin mekanismia edes takaisin varmaan parikymmentä kertaa. Toimi kuin junan vessa. Tämän jälkeen laitoin sen paikalleen oveen ja liitin siihen ikkunan. Nostin ja laskin ikkunaa taas muutaman kymmenen kertaa. Ei edelleenkään ongelmia.

                          Tuon moottorin irrotuksen jälkeen synkka oli tietenkin sekaisin. Tämä ilmeni siten, että liukukappaleen mentyä ylös se palasi välittömästi noin 5-10 alaspäin. Sitten kun sain vielä kojetauluun varoituksen puritustussuojan toimimattomuudesta, kulki hissi niin ylös kuin alaskin päin vain noin 5 cm per napin painallus. Tässä vaiheessa etsin netistä ohjeita hakusanoilla BMW E90 anti trap calibration. Monenlaista tarinaa ja ohjetta löytyy, eikä yhtä lukuunottamatta mikään toiminut tapauksessani. Sitten löysin yhden ohjeen, jossa kerrottiin 17 sekunnin odotuksesta samalla nappia pohjassa pitäen eräässä kalibroinnin vaiheessa. Tämä aika kehotettiin kellottamaan tarkkaan. Toimin ko ohjeen mukaisesti ja ikkuna näytti löytäneensa rajansa ja puristussuojasta varoittava ilmoitus sammui. (Harmi, en löytänyt kyseistä ohjetta nyt enää).

                          Ikkuna mekanismeineen on toistaiseksi toiminut niinä kertoina kun olen sitä harvakseltaan kokeillut. Tämä saa minut uskomaan, että se on kunnossa. Koska en löytänyt siitä mekaanista vast. vikaa, ei luottamus sen toimintaan ole palannut. Siispä välttelen sen käyttöä. Olisiko niin, että kyseessä on nimimerkki MNi:n mainitsema vika auton sähköissä (piikit) vai ovatko esimerkiksi oven karmin kumikiskot niin "väljät", että ikkuna ei ole ala-asennossa enää oikeassa asennossa ja siksi jumittaa ylöspäin yrittäessään? Moottorin ylikuumenemiseen en tässä tapauksessa oikein usko.

                          Takakonttiin olen nyt säilönyt yhden T20-torx meisselin ja verhoilun irrotuslastan. Näillä eväillä pääsen tarvittaessa ikkunaan käsiksi muutamissa minuuteissa. Jää siis nähtäväksi kuinka kestävällä pohjalla tuo ikkunahomma on. Kunhan lämpimät kelit koittavat (siis kesä) aion tutkia asiaa hieman lisää. Toistaiseksi mennään näillä mitä on.
                          E90 320i -05

                          Comment

                          • Lunza
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2014
                            • 90
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by MNi View Post
                            ...salavalikosta pistää jännitetiedon näkyviin,...
                            Tänään mitattu ajossa, tyhjäkäynnillä ja moottori sammutettuna. Tulokset ovat seuraavat:
                            • Ajossa vakaa 14.5-14.6 V
                            • Tyhjäkäynnillä about 14.1 - 14.3 (kerran pari huomasin lukeman 13.0 vilahtaneen ruudussa)
                            • Sammutettuna laski hiljalleen 12.5:stä 12.0:aan pysyen lopulta siinä.

                            Mitä/mistä nämä tulokset kertovat?
                            E90 320i -05

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #15
                              Kertoo että latausjännite pysyy kyllä hyvissä rajoissa mutta tärkein on tuo lopputulos eli sammutettuna steady-state jännite 12,0V Meeknetin näppärän akkutaulukosta: KLIK katsottuna sanoo että näin nollakelillä akku on ladattu noin 25% maksimiarvostaan. Jos pistät vielä akkulaturin yön yli ja aamulla näyttää edelleen sammuksissa 12,0V --> akku vaihtoon.

                              Akkulaturi pitää kytkeä konetilan virranantopisteisiin, jos laitat suoraan akun napohin niin IBS ei osaa ottaa huomioon latausta. IBS:n kautta pirssin pitäisi kyllä varottaa kun akku on finaalissa, ainakaan tästä E90 Voltage Supply & Bus Systems -dokusta ei irronnut raja-arvoja mutta periaatetta kylläkin: KLIK.

                              Ylijännitteestä WDS toteaa:

                              Overvoltage troubleshooting
                              This document provides the necessary information and instructions for troubleshooting on vehicles where overvoltage has occurred.
                              In the vehicle network, the control units are configured in such a way that they should withstand short voltage peaks above the maximum operating voltage of 16 V without function limitations. However, if voltage peaks while the vehicle is being driven exceed times of more than 300 ms, typically the following possible sporadic symptoms can be observed by the customer:
                              • the on-board monitor goes dark.
                              • the interior lighting becomes brighter or flickers.
                              • failure of the ASC/DSC system and ASC+T/DSC indicator and warning lamps light up in the instrument cluster.
                              • Failure of SZL: problems with windscreen wipers, indicators, etc.

                              The possible causes for sporadic occurrences of overvoltage are:
                              • a load shedding on load-current consumer units or high-current consumer units due to loose contacts.
                              • a defective alternator.

                              Procedure
                              • Read all fault code memories with a short test and display all stored fault code memory entries ”Overvoltage” with the help of the test module ”Overvoltage troubleshooting”. If present, additional information such as kilometre reading and voltage values are displayed.
                              • Check battery contact at the positive and negative terminals: Are the connection terminals tight enough?
                              • Check earth/ground points and earth connections.
                              • Check plug-in connections and contacts of the high-current consumer units of the vehicle:
                                • electrical auxiliary heater based on PTC principle.
                                • combustion preheating control unit
                                • electric fan.
                                • other high-current consumer units that might be fitted in the vehicle.

                              • Check the alternator using the alternator diagnosis: function, plug-in connections and contacts, BSD cable, etc.


                              Kun kerran ei selvää ylijännitteen oireita ei ole, jäljelle jää se ikkunan nostimen moottori kuten Robi jo totesi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎