Terve, täytyy täällä kokeilla vielä kysellä josko jollain olisi parempia aavistuksia.
Eilen lähdin kiihdyttämään motarin rampista jolloin käyntiääni muuttui karkeammaksi ja huomasin koko moottoritien olevan täynnä savua. Pysäytin auton heti tien reunaan ja sammutin sen. Auto ei lähtenyt käymään missään välissä öljyllä.
Ajattelin heti että turbohan sieltä antautui ja kun sain autolle hinurin ja nosturille, huomasin että moottori oli huohottanut vähän sieltä sun täältä öljyä ulos (öljykorkista,venakopan välistä,turbon kohdalta huohottimesta).
Purin jokatapauksessa turbon pöydälle ja siinä olikin laakereissa hieman normaalia reilumpi välys ja siivet olivat ottaneet pesiin kiinni. Mitään ei ollut kuitenkaan vielä mennyt rikki tai irronnut.
Seuraavaksi tarkastin tottakai imusarjan läpät josko olisivat moottorin hajottaneet mutta olivat paikallaan. Tämän jälkeen huomasin että nelospytty on täynnä öljyä ja sitä sieltä imin pois sekä pyörittelin konetta ilman hehkuja.
Puristuspainetestissä 1,2 ja 3 pytyssä oli kaikissa 29bar, mutta nelosessa 40bar paineet? Kokeilin kuitenkin vielä imeä pyttyä tyhjäksi josko tuo öljy olisi tuollaista aiheuttanut ja jo parin uusintatestin jälkeen 4-sylinterin paineet olivatkin siinä 34bar.
Sen jälkeen luovutin ja lähdin kotiin tilaamaan uutta turboa jonka jälkeen huomasinkin tuon huohotinongelman m47 koneessa, ilmeisesti siellä on joku suodatinrulla venakopassa joka tukkeutuu ajan myötä ja aiheuttaa huohottamista??? Onko nyt mahdollista että tuo suodatin olisi tämän vaivan aiheuttanut, nimittäin reilua painetta huohotusjärjestelmässä on selvästi ollut.
Nyt kaipailisinki ehdotuksia/neuvoja mitä seuraavaksi kannattaisi tarkastella ja varmistaa että moottori toimii oikein sitten uuden turbon kanssa? Työkalut ja kaikki tarvittava löytyy koska autoja korjailen ammatikseni, mutta bmw dieseleiden kanssa ei ole tullut pelattua kyllä yhtään.
Auto siis valmistettu 2005/12 ja m47n2 koneella+automaattilaatikolla.
Eilen lähdin kiihdyttämään motarin rampista jolloin käyntiääni muuttui karkeammaksi ja huomasin koko moottoritien olevan täynnä savua. Pysäytin auton heti tien reunaan ja sammutin sen. Auto ei lähtenyt käymään missään välissä öljyllä.
Ajattelin heti että turbohan sieltä antautui ja kun sain autolle hinurin ja nosturille, huomasin että moottori oli huohottanut vähän sieltä sun täältä öljyä ulos (öljykorkista,venakopan välistä,turbon kohdalta huohottimesta).
Purin jokatapauksessa turbon pöydälle ja siinä olikin laakereissa hieman normaalia reilumpi välys ja siivet olivat ottaneet pesiin kiinni. Mitään ei ollut kuitenkaan vielä mennyt rikki tai irronnut.
Seuraavaksi tarkastin tottakai imusarjan läpät josko olisivat moottorin hajottaneet mutta olivat paikallaan. Tämän jälkeen huomasin että nelospytty on täynnä öljyä ja sitä sieltä imin pois sekä pyörittelin konetta ilman hehkuja.
Puristuspainetestissä 1,2 ja 3 pytyssä oli kaikissa 29bar, mutta nelosessa 40bar paineet? Kokeilin kuitenkin vielä imeä pyttyä tyhjäksi josko tuo öljy olisi tuollaista aiheuttanut ja jo parin uusintatestin jälkeen 4-sylinterin paineet olivatkin siinä 34bar.
Sen jälkeen luovutin ja lähdin kotiin tilaamaan uutta turboa jonka jälkeen huomasinkin tuon huohotinongelman m47 koneessa, ilmeisesti siellä on joku suodatinrulla venakopassa joka tukkeutuu ajan myötä ja aiheuttaa huohottamista??? Onko nyt mahdollista että tuo suodatin olisi tämän vaivan aiheuttanut, nimittäin reilua painetta huohotusjärjestelmässä on selvästi ollut.
Nyt kaipailisinki ehdotuksia/neuvoja mitä seuraavaksi kannattaisi tarkastella ja varmistaa että moottori toimii oikein sitten uuden turbon kanssa? Työkalut ja kaikki tarvittava löytyy koska autoja korjailen ammatikseni, mutta bmw dieseleiden kanssa ei ole tullut pelattua kyllä yhtään.
Auto siis valmistettu 2005/12 ja m47n2 koneella+automaattilaatikolla.
Comment