Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 laakerivika etupyörässä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ducatirocks
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 200
    • Lempäälä

    E91 laakerivika etupyörässä?

    Terve,

    Millä selviäisi varmuudella mistä johtuu ulina kun:

    - Ulina kuuluu voimakkaimmin n. 110 kmh, laskee voimakkaasti nopeuden poiketessa tuosta.
    - Ulina hiukan voimistuu kun kaartaa oikealle (110 kmh).
    - Ulina lakkaa lähes täysin kun kaartaa vasemmalle (110 kmh).
    - Takapyörän laakerit vaihdetta 100 000 sitten.
    - Minkään pyörän navassa ei tunnu erityistä lämpöä tunnin motariajon jälkeen.
    - Kuskin paikalta kuunnellessa ääni tuntuu välillä kuuluvan edestä ja välillä takaa.

    Pitäisikö laakerissa olla käsin tunnettava väljyys jos pyörää vääntelee kun auton kulma tunkilla?

    Voiko kyseessä olla perän tai vetoakselin jokin laakeri? Ja miten tämän sitten selvitän?

    Että tämmöstä prkl!
    - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
  • N.u.t
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 202
    • Seinäjoki

    #2
    Pyöritä rengasta ja ota toisella kädellä jousesta kiinni, jousessa tuntuu selvä tärinä laakerin ollessa sökö.

    Takapää on hieman hankalampi kun (?) siellä on ilmajouset.

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by N.u.t View Post
      Pyöritä rengasta ja ota toisella kädellä jousesta kiinni, jousessa tuntuu selvä tärinä laakerin ollessa sökö.

      Takapää on hieman hankalampi kun (?) siellä on ilmajouset.
      En oo vielä yhtäkään e91:stä nähnyt jossa olisi ilmajouset...ihan rautajouset sielläkin.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • ducatirocks
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 200
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by Robi View Post
        En oo vielä yhtäkään e91:stä nähnyt jossa olisi ilmajouset...ihan rautajouset sielläkin.
        Näin on! Ei ilmajousia!

        Onko muita keinoja selvittää tuora laakerivikaa. Mihin toi kaarreulina viittaa?
        - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

        Comment

        • pro_tinnitus
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 273
          • Etelä-Suomi

          #5
          Originally posted by ducatirocks View Post
          Näin on! Ei ilmajousia!

          Onko muita keinoja selvittää tuora laakerivikaa. Mihin toi kaarreulina viittaa?
          Kyllä siellä vissiin on laakeri mennyt. Itsellä ulisi/jyrisi ja apukuskinpuoleinen takalaakeri oli entinen vaikkei klappia tuntunut missään. Edessähän menee koko napa vaihtoon, takana riittää pelkkä laakeri. Lähinnä kuulosti että alla oli äänekkäät renkaat vaikka ajelinkin kitkoilla. Helpoiten vian varmaan selvittää osaava BMW-paja. Kannattaa ajella loivasti vasemmalle ja oikealla kääntyviä mutkia ja kuunnella ääntä, jos poistuu oikealle kaartaessa on vika aika varmasti apukuskin puolella. Mitä tahansa teetkin kannattaa vika paikallistaa pikaisesti ettei mahdollinen laakerivika hajoita enempää.
          Last edited by pro_tinnitus; 26-04-2014, 19:09.
          E90 320d -05
          EX: Z3 E36/8 3.0i

          Comment

          • N.u.t
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 202
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by ducatirocks View Post
            Näin on! Ei ilmajousia!

            Onko muita keinoja selvittää tuora laakerivikaa. Mihin toi kaarreulina viittaa?
            Mitä muita keinoja pitäisi olla ? Eikö tuolla muka selvinnyt ?

            Comment

            • ducatirocks
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2009
              • 200
              • Lempäälä

              #7
              Etulaakerit tarkastutettu BMW huollossa eikä vikaa löytynyt. Takalaakereita ei tarkastettu mutta ne on vaihdettu n. 100 000 sitten.

              Voiko joku muu paikka tehdä tollasta, että ääni voimistuu oikeassa kurvissa ja vähenee vasemmassa kurvissa?
              - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

              Comment

              • Extremaah
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 143

                #8
                Originally posted by ducatirocks View Post
                Etulaakerit tarkastutettu BMW huollossa eikä vikaa löytynyt. Takalaakereita ei tarkastettu mutta ne on vaihdettu n. 100 000 sitten.

                Voiko joku muu paikka tehdä tollasta, että ääni voimistuu oikeassa kurvissa ja vähenee vasemmassa kurvissa?
                Tarkasta nyt ne takapyöränlaakerit, kovasti vasemmalta takapyöränlaakerilta kuulostaa. 100tkm on jo nykylaakerille ihan hyvä lukema.
                Jollei laakereista löydy vikaa niin kokeile vaihtaa renkaiden paikkoja josko ääni muuttuisi.
                BMW e39 535i -98
                Volvo s80 2,4 -02

                Comment

                • Hiace
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2011
                  • 1203
                  • Helsinki/Joensuu

                  #9
                  Takapyörän laakerivika oireili juuri noin omassa ex-Focuksessa, eli mutkissa jyrinä voimistui, minulla molempiin suuntiin käännettäessä.
                  F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by Extremaah View Post
                    100tkm on jo nykylaakerille ihan hyvä lukema.
                    Noinko ne on heikkoja nykyään premium-autoonkin asennetut laakerit?
                    nimimerkillä 147tkm mittarissa ja takaoikea laakeri vaihtoon huomenna.
                    E46ssa 200-300tkm eikä puhettakaan laakerivioista...
                    Ojalan laskuopin mukaan puolet on laatu huonontunut :(
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • ducatirocks
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2009
                      • 200
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by Nettipepe View Post
                      Noinko ne on heikkoja nykyään premium-autoonkin asennetut laakerit?
                      nimimerkillä 147tkm mittarissa ja takaoikea laakeri vaihtoon huomenna.
                      E46ssa 200-300tkm eikä puhettakaan laakerivioista...
                      Ojalan laskuopin mukaan puolet on laatu huonontunut :(
                      Alkuperäisillä oli ajettu n. 270 000! Tänään ajattelin katsoa vasemman takalaakerin. Jos se on sökö niin se ei sitten kestänyt kuin 130 000! Kyseessä FAGin laakeri, joten pitäis olla lujaa tekoa. Tosin edellisen kerran vaihdoin itse pultteja ja erikokoisia prikkoja ja holkkeja käyttäen.
                      - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

                      Comment

                      • santerinfaijanbmw
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2003
                        • 33
                        • Espoo

                        #12
                        Sama ongelma minullakin, E92 ja ajettu 133.000 km, oikea takalaakeri alkoi ujeltaa ja menee ensi viikolla vaihtoon. Vaihdatan samalla molemman puolen laakerit taakse, tuntuu olevan nykyään sitä "kuluvaa osaa" :(
                        nyt: en kommentoi..
                        exät: E92 BMW 320da -09, E36 328i sedan -95, E36 323ti compact -00, E36 318i touring -96

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1834
                          • N/A

                          #13
                          Originally posted by Extremaah View Post
                          100tkm on jo nykylaakerille ihan hyvä lukema.
                          Ei kait nyt sentään, jos lukuun ei oteta jotain tiettyjä volkkareita joissa pyöränlaakerit oli selkeästi alimitoitettuja.

                          Minulla ei ole ikinä mennyt bemarista pyöränlaakeri noilla kilsoilla. Tai, oikeastaan kun tarkemmin ajattellen, niin minun ei ole ikinä tarvinnut bemarista vaihtaa pyöränlaakereita, vaikka parissa yksilössä olikin myydessä jo melkein 230tkm mittarissa.
                          Nyt:
                          BMW X3 xDrive30e (g01)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          BMW 320i (e30)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • elukk4
                            Newbiemmer
                            • Apr 2015
                            • 10
                            • N/A

                            #14
                            Taitaa olla täälläkin takapyörän laakeri vaihto edessä. Osaa näyttäisi olevan kahta eri kokoa kumpi näistä menee autooni ? 37x42x75 vai 41x45x85 ? Auto on 318i lci touring 2009.

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17853
                              • PKS

                              #15
                              Originally posted by elukk4 View Post
                              Taitaa olla täälläkin takapyörän laakeri vaihto edessä. Osaa näyttäisi olevan kahta eri kokoa kumpi näistä menee autooni ? 37x42x75 vai 41x45x85 ? Auto on 318i lci touring 2009.
                              Molempia kokoja käytetty, riippuen näistä:
                              -Onko auto 09/2009 ennen vai jälkeen valmistettu
                              -Onko autossa jotain näistä varusteista:

                              Usable load increase S100A=Yes
                              or
                              Chassis, officials utility vehicle S102A=Yes
                              or
                              Active steering S217A=Yes

                              Kysymykseesi on mahdoton vastata näillä tiedoilla mitä annoit.
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                              ½
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎