Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suorat putket E90 325i?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11131
    • Oulu

    #16
    Minä ainakin ajelen ikkunat auki, että pääsee kutosen soundeista nauttimaan :think

    Eikai nykyautoista tule edes pahat äänet, jos vaikka takimmaisen äänenvaimentimen poistaa. Siellä kun on vielä monta muutakin pönttöä, niin yleensä äänistä tulee varsin hillityt. Eri asia esim. Joku e36, missä takapönttö on käytännössä ainut vaimennin. Siinä herää naapurit kilometrienkin päässä, kun aamulla lyö e36:n tulille, josta on takapönttö poistettu...

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #17
      Originally posted by Veeksi View Post
      Mutta jos omistaja haluaa nauttia äänistä, niin eikö väärä tapa ole tyrkätä sitä ääntä sivullisten kuultavaksi? Putken päästähän ne äänet tulee auton takaa, joten hyvin äänieristetyssä autossa se nautinto tai kärsimys tulee muiden iloksi tai suruksi. Että ennemminkin sit purkaa vaikka kontista putkiston kohdalta eristeitä tai tosiaan tekee jonkun sen tyyppisen patentin mitä monet autovalmistajat käyttääkin, että moottorin ääneet kantautuu eristettyyn kabiiniin (resonanssi putki kabiiniin ennen äänenvaimentajaa?).

      Putkiviritys ei vaan nykyautoissa toimi tuohon tarkoitukseen mitä tässä ainakin puheiden mukaan ollaan hakemassa. Vai meinasko joku ilmastoidulla hiljaisella autollaan tosiaan vetää sit kesähelteistä tai paukkupakkasista huolimatta ikkunat auki, että saa nauttia race-äänistä?

      Siis oikeasti, mitä helvettiä

      Just niitten hienojen kutoskoneen äänien takia niitä eisenmann jne. avarampia vaimentia taakse laitetaan. Nykyautojen luonne on viety täysin vaimentamalla putkisto liikaa. En mäkään näe järkeä poistaa turbottomasta koneesta koko vaimenninta, mutta joku vähän vapaammin hengittävä on kyllä paikallaan, että saa vähän murinoita lisää...
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2177
        • Kuopio

        #18
        Originally posted by bemu2000 View Post
        Siis oikeasti, mitä helvettiä

        Just niitten hienojen kutoskoneen äänien takia niitä eisenmann jne. avarampia vaimentia taakse laitetaan. Nykyautojen luonne on viety täysin vaimentamalla putkisto liikaa. En mäkään näe järkeä poistaa turbottomasta koneesta koko vaimenninta, mutta joku vähän vapaammin hengittävä on kyllä paikallaan, että saa vähän murinoita lisää...
        Ilman muuta vaimentajia passaa vaihdella. Ja tietysti voihan se olla että pelkkä päätevaimentimen poisto ei sitten sais aikaan teini-e36 mölinää. Äkkiseltään vain kuulostaa että oltais sillä tiellä.

        Ainakin hiacen Performance-putkisto toi kutosen äänet mukavasti kabiiniin vaikka ulkoapäin auto kuulostaa fiksulta ja hillityltä.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • dumo
          Bimmer Rookie
          • Aug 2013
          • 84
          • N/A

          #19
          OT: 130i:n "äänigeneraattori" muutti auton sisään tulevia ääniä mielestäni aika kivasti. Ks: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=295921

          En tiedä miten suorat putket ko. autossa vaikuttavat, mutta tunnetusti auton äänen muodostuminen on huomattavasti monimutkaisempi prosessi kuin "suorempi/avarampi putkisto on parempi". Putkiston ja vaimentimien suunnittelu on oma taiteenlajinsa, ja lopputulokset autovalmistajasta/mallista (tai aftermarket-valmistajasta) riippuen erilaisia - ja tietysti eri lopputulokset miellyttävät eri ihmisiä.

          Toki voi olla että ko. autossa suorat putket tuovat omistajaa miellyttävän lopputuloksen, mutta herkästi riskinä on jatkuva hermoja raastava pörinä myös tasaisessa ajossa, turhan korkeat tai matalat äänet, liikaa ääntä, tjsp. Kuitenkin markkinoilta löytyy useita laadukkaita aftermarket-vaimentimia, joissa ollaan enemmän tai vähemmän tieteellisesti haettu asiakaskuntaa miellyttävää äänimaailmaa. Esim. BMW Performance-vaimennin on monen mielestä varsin onnistunut, olematta ärsyttävä.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #20
            Originally posted by dumo View Post
            OT: 130i:n "äänigeneraattori" muutti auton sisään tulevia ääniä mielestäni aika kivasti. Ks: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=295921

            En tiedä miten suorat putket ko. autossa vaikuttavat, mutta tunnetusti auton äänen muodostuminen on huomattavasti monimutkaisempi prosessi kuin "suorempi/avarampi putkisto on parempi". Putkiston ja vaimentimien suunnittelu on oma taiteenlajinsa, ja lopputulokset autovalmistajasta/mallista (tai aftermarket-valmistajasta) riippuen erilaisia - ja tietysti eri lopputulokset miellyttävät eri ihmisiä.

            Toki voi olla että ko. autossa suorat putket tuovat omistajaa miellyttävän lopputuloksen, mutta herkästi riskinä on jatkuva hermoja raastava pörinä myös tasaisessa ajossa, turhan korkeat tai matalat äänet, liikaa ääntä, tjsp. Kuitenkin markkinoilta löytyy useita laadukkaita aftermarket-vaimentimia, joissa ollaan enemmän tai vähemmän tieteellisesti haettu asiakaskuntaa miellyttävää äänimaailmaa. Esim. BMW Performance-vaimennin on monen mielestä varsin onnistunut, olematta ärsyttävä.

            Useita video klippejä olen kuunnellut tuosta performance vaimentimesta, niin aika korkeataajuuksinen metallisen rakänen soundi tulee. Esim. Bastuck ja Eisenmann kuulostaa ainakin omaan korvaan paremmalta, matalampi murina. E93 330i:iin olin takavaimenninta ostamassa, niin tuli noita vertailtua. Tässä hyvä esimerkki performance pöntöstä https://www.youtube.com/watch?v=xpR7g02LEGk
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by Elfving View Post
              Yksi modi ei tee vielä teiniautoksi.
              Kyllä, kyllä tekee.
              Vai voisitko kuvitella 65-vuotiaan eläkkeellä olevan ex.virkamiehen ajelevan e90:llä suoralla pörisevällä putkistolla?

              Kysyjälle sen verran, että laita väliin kuitenkin mielummin jokin laadukas jälkiasennusputki/pönttö, jolloin saat resonanssia muutettua "urheilullisemmaksi" ilman että volyymit nousee mopopokien paisariviritysten tasolle.

              Comment

              • hapelton1
                Bimmer Rookie
                • Mar 2003
                • 101

                #22
                Originally posted by Vanquish View Post
                Viime vuonna 12kk pitoa ja vain muutamana päivänä saattoi olla jäätä ja ei silloin myös neliveto suttaa..
                Taidat vaikuttaa Suomen rajojen ulkopuolella?

                Ainakin omassa e92:ssa pito on hyvä ainoastaan kauniilla ja kuivalla kesäsäällä. Vesikelit ja talvirengaskausi oli oikeastaan vähän järkytys, kuinka onneton pito voi takavetoisella olla. Eikä uudenkarheita Pilot Sporteja voi haukkua yksistään.

                Ja mitä tulee nelivedon suttaamiseen, niin se liikkuu eteenpäin välittömästi sutiessa toisinkuin takaveto, joka valuu pahimmassa tapauksessa taaksepäin.

                Itselläkin on jo takana ne ajat, kun oli hienoa kun auto kampesi puolelta toiselle reippaassa kiihdytyksessä.

                Comment

                • Elfving
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 914
                  • MeetMe@X.

                  #23
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Kyllä, kyllä tekee.
                  Vai voisitko kuvitella 65-vuotiaan eläkkeellä olevan ex.virkamiehen ajelevan e90:llä suoralla pörisevällä putkistolla?
                  Häilyvä käsite E90ssä "pörisevä putkisto". Jos äänet ovat yhtään maukkaalla tasolla,itse näen sellaisessa tapauksessa,että mies tuntuisi olevan automiehiä.

                  Veikkaisin että jos naapurin originaaliin autoon lykätään aurinkokalvot,niin kukaan ei teinittele Rouvaa kahvakuulaillassa. Tai perheen poika Pekka unohtaa wunderin roikkumaan lauantaiaamuksi kauppareissulle ----> teiniperhe? Tai Eisenmani/tai nyt sitten hillitty suora putki perheen Herran mieliksi,niin eipä kävisi mielessäkään käydä pihan parkkiksella sanomaan,että onko se teinivuodet iskeneet.
                  Mutta ehkä jotkut ajattelevat näin,täytyy varmaan käydä pihalle tarkistamaan,että venttiilihatut ovat mustat,että tulee imago naapurien silmissä oikein.

                  Comment

                  • Elfving
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 914
                    • MeetMe@X.

                    #24
                    Originally posted by Elfving View Post
                    Veikkaisin että jos naapurin originaaliin autoon lykätään aurinkokalvot,niin kukaan ei teinittele Rouvaa kahvakuulaillassa. Tai perheen poika Pekka unohtaa wunderin roikkumaan lauantaiaamuksi kauppareissulle ----> teiniperhe? Tai Eisenmani/tai nyt sitten hillitty suora putki perheen Herran mieliksi,niin eipä kävisi mielessäkään käydä pihan parkkiksella sanomaan,että onko se teinivuodet iskeneet.
                    Paikkaan vielä itseäni,kaikki em yhdessä autossa alkaisi kylläkin muistuttaa jo jotain muuta...

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by Elfving View Post
                      Häilyvä käsite E90ssä "pörisevä putkisto". Jos äänet ovat yhtään maukkaalla tasolla,itse näen sellaisessa tapauksessa,että mies tuntuisi olevan automiehiä.

                      Veikkaisin että jos naapurin originaaliin autoon lykätään aurinkokalvot,niin kukaan ei teinittele Rouvaa kahvakuulaillassa. Tai perheen poika Pekka unohtaa wunderin roikkumaan lauantaiaamuksi kauppareissulle ----> teiniperhe? Tai Eisenmani/tai nyt sitten hillitty suora putki perheen Herran mieliksi,niin eipä kävisi mielessäkään käydä pihan parkkiksella sanomaan,että onko se teinivuodet iskeneet.
                      Mutta ehkä jotkut ajattelevat näin,täytyy varmaan käydä pihalle tarkistamaan,että venttiilihatut ovat mustat,että tulee imago naapurien silmissä oikein.
                      Niin, mutta kysehän oli siitä voiko YKSI muutos tehdä autosta "teiniautoa"johon minä totesin että voi.
                      Näin siis nimenomaan esim. "pörisevällä" putkella, joka saaadaan aikaan poistamalla koko takaosan putkisto.
                      Toinen esimerkki voisi olla puoli metriä korkea alusiipi, tai vaikkapa huonosti istuva lasikuituinen "goatsepuskuri" e90:ssä.
                      Mielestäni aika "teini" vaikka kyse onkin yksittäisistä muutoksista?

                      Comment

                      • Elfving
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 914
                        • MeetMe@X.

                        #26
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Mielestäni aika "teini" vaikka kyse onkin yksittäisistä muutoksista?
                        Olet täysin oikeassa,pahoittelen epätarkkaa postausta yhden modin teinimäisyydestä. Edit: joka kylläkin liittyi J_Kn sigun E90 putkistomuutoksen teinimäisyyteen.




                        Kuitenkin sopivan tasoinen putkistoääni sopii hienosti E90iin. En enää lähde erittelemään missä Hz/dBssä raja kulkee.
                        Last edited by Elfving; 11-08-2014, 14:34.

                        Comment

                        • Puistis
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2013
                          • 849
                          • 09

                          #27
                          Suorat putket on melko radikaali ratkaisu äänien kannalta. Mieluummin laittaa vaikka motonetin pörinäpöntön kiinni, jos ei ole rahaa mallikohtaiseen.

                          Comment

                          • hartge e46
                            BTCF Member
                            • Aug 2006
                            • 777
                            • e-pohjanmaa

                            #28
                            hieman aiheeseen sivuten vertailuja on tehty.

                            e46 330 kahdella suoralla hieman omaa isommalla putkella ja supistaja päällä todella maukkaat äänet, pienillä kierroksilla ei oikeestaan erottanut vakiosta

                            e46 330d haarottajalla ja yhdellä putkella sai turbon viheltämään paremmin ja hieman matalammat äänet

                            e91 330d haarottajalla ja suoralla putkella ei antanutkaan sitten oikeestaan mitään muutosta

                            aiheeseen, ennemmin se suora putki hieman kokeilemalla eri kokoja ja päitä kun joku halvin motonetin ikuisuuspörinäputki.
                            z3 coupe
                            Pari tojotaa
                            ex.e36 wompatti alpinweissIII
                            ex.e46 titansilber x2
                            ex."//HARTGE E46"

                            Comment

                            • Puistis
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2013
                              • 849
                              • 09

                              #29
                              Originally posted by hartge e46 View Post
                              hieman aiheeseen sivuten vertailuja on tehty.

                              e46 330 kahdella suoralla hieman omaa isommalla putkella ja supistaja päällä todella maukkaat äänet, pienillä kierroksilla ei oikeestaan erottanut vakiosta

                              e46 330d haarottajalla ja yhdellä putkella sai turbon viheltämään paremmin ja hieman matalammat äänet

                              e91 330d haarottajalla ja suoralla putkella ei antanutkaan sitten oikeestaan mitään muutosta

                              aiheeseen, ennemmin se suora putki hieman kokeilemalla eri kokoja ja päitä kun joku halvin motonetin ikuisuuspörinäputki.
                              Turha vertailla turbollista autoa ja varsinkin dieseliä bensakoneisen ääniin.

                              Comment

                              • Veeksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 2177
                                • Kuopio

                                #30
                                Ainakin eräs E46 330d suoralla putkella kuulosti ihan joltain Valtralta. Jos en olis nähnyt, niin olisin väittänyt 100 %:n varmuudella turbo-diesel traktoriks. Ei se kyllä hyvälle kuulostanut, mutta sai siitä hyvät naurut. Jusun E91:ssä on dieseliks asialliset äänet, mutta en kyllä muista millanen putkisto siinä on.
                                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                                BMW E63 630iA '05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎