Ongelmat alkoivat muutama viikko sitten DPF:n tukkeutumisella. DPF tyhjennettiin ja samalla ohjelmoitiin hieman lisää voimaa. Auto toimii käynnistyksen jälkeen normaalisti mutta hetken ajon jälkeen tehot katoavat. Alavääntö on normaalia huonompi ja yli 2000 kierroksella kiihtyvyys on aaltoilevaa. Kun vika on päällä niin kulutusmittari jää 6 vaihteella kaasu pohjassa 12-14 litran välille. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin tuntuu toimivan taas hetken normaalisti. Vikakoodeja ei jää muistiin. Mistähän vikaa kannattaisi alkaa selvittämään?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
320d M47N2 tehot kateissa
Collapse
X
-
Originally posted by Heke_01 View PostOngelmat alkoivat muutama viikko sitten DPF:n tukkeutumisella. DPF tyhjennettiin ja samalla ohjelmoitiin hieman lisää voimaa. Auto toimii käynnistyksen jälkeen normaalisti mutta hetken ajon jälkeen tehot katoavat. Alavääntö on normaalia huonompi ja yli 2000 kierroksella kiihtyvyys on aaltoilevaa. Kun vika on päällä niin kulutusmittari jää 6 vaihteella kaasu pohjassa 12-14 litran välille. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin tuntuu toimivan taas hetken normaalisti. Vikakoodeja ei jää muistiin. Mistähän vikaa kannattaisi alkaa selvittämään?Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostKokeile irroittaa maf:n liitin ja ajoon. Jos kulku paranee niin osta uusi maf. Myös EGR saattaa jumitella minkä vuoksi DPF meni tukkoon eli savuttaako tuolloin kun ei kulje kaasu pohjassa?
Comment
-
-
Testeri kiinni ja ajelemaan. Voi olla turbokin menossa, tai siivet jumittaa.
Testiajolla näkee että paineet nousee ok ja ilmamäärä saavuttaa pyynnin (map anturikin osaa vittuilla).
Yhdessä M47 vehkeessä oli EGR solenoidin letku pehmentynyt vanhuudestaa ja meni lämmetessään lyttyyn. Välillä EGR ei toiminut ollenkaan ja välillä jäi päälle. Tämän seuraksena myös partikkelisuodatin meni tukkoon, koska ongelmaa jatkui kuukausia.F10 LCI -15
E60 LCI -08
Comment
-
-
Originally posted by ytte View PostTesteri kiinni ja ajelemaan. Voi olla turbokin menossa, tai siivet jumittaa.
Testiajolla näkee että paineet nousee ok ja ilmamäärä saavuttaa pyynnin (map anturikin osaa vittuilla).
Yhdessä M47 vehkeessä oli EGR solenoidin letku pehmentynyt vanhuudestaa ja meni lämmetessään lyttyyn. Välillä EGR ei toiminut ollenkaan ja välillä jäi päälle. Tämän seuraksena myös partikkelisuodatin meni tukkoon, koska ongelmaa jatkui kuukausia.
EGR puhdistettu eilen. Ei vaikutusta mihinkään. Solenoidin letkun uusin viime syksynä. Näyttäisi olevan kunnossa vielä.
Livedataa katsottu. Ahtopaineet seuraa hyvin pyydettyjä paineita. Ainut arvo mikä ei vastannut pyydettyä oli ilmamäärä. Toteutunut määrä jatkuvasti suurempi kuin pyydetty. Välillä jopa kaksinkertainen. Viittaisiko MAF vikaan?
Comment
-
-
Originally posted by Heke_01 View PostEGR puhdistettu eilen. Ei vaikutusta mihinkään. Solenoidin letkun uusin viime syksynä. Näyttäisi olevan kunnossa vielä.
Livedataa katsottu. Ahtopaineet seuraa hyvin pyydettyjä paineita. Ainut arvo mikä ei vastannut pyydettyä oli ilmamäärä. Toteutunut määrä jatkuvasti suurempi kuin pyydetty. Välillä jopa kaksinkertainen. Viittaisiko MAF vikaan?F10 LCI -15
E60 LCI -08
Comment
-
-
Originally posted by ytte View Post"poistiko" ohjelman tekiä EGR herjat että sen voi poistaa? Sillin voi ilmamassa olla korkeampi kuin pyynti. Muutoin vaikuttaa MAF vialle. Paljonko on syöttömäärä täydellä kaasulla eri kierroksilla?
Auto oli tänään korjaamolla tutkittavana. MAF testattu ja näyttäisi olevan kunnossa. Ainoa vika mikä löytyi oli että kaasuläppä ei aukea testerin mukaan kunnolla. Voisiko viallinen kaasuläppä aiheuttaa oireet?
Comment
-
-
Originally posted by Heke_01 View PostEi ainakaan ollut erikseen puhetta että olisi EGR otettu ohjelmallisesti pois käytöstä. Pitää kokeilla tulpata solenoidin letku ja katsoa antaako vikakoodin. Syöttömääriä en muista ulkoa.
Auto oli tänään korjaamolla tutkittavana. MAF testattu ja näyttäisi olevan kunnossa. Ainoa vika mikä löytyi oli että kaasuläppä ei aukea testerin mukaan kunnolla. Voisiko viallinen kaasuläppä aiheuttaa oireet?E93 330dA LCI -10 M-Sport
F31 320d -12 Luxury Line
Ex's
E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06
Comment
-
-
Originally posted by Jonhi View PostJos kaasuläppä ei aukea ymmärtääkseni polttokaan ei voi toimia, mutta se että mitä se tässä sun tapauksessa vaikuttais jos kerta DPF tyhjennetty en tiedä, mutta veikkaan että johtunee silti siitä. Mielestäni tästä pitäisi kyllä myös jäädä vikakoodia.. Kaasuläppähän on melko helpossa paikassa, voiskohan putsaus auttaa?
Comment
-
-
Originally posted by Heke_01 View PostPuhdistin kaasuläpän samalla kun EGR ventiilin. Ei ollut pahasti karstainen ja läppä liikkui käsin hyvin. Veikkaan että vika ennemminkin läppää liikuttavassa moottorissa.F10 LCI -15
E60 LCI -08
Comment
-
-
Kyllä se kaasuläppä yleensä hajoaa siitä että tiivisteet pettää ja öljyt pääsee piirilevylle... Siellä kun tuppaa välillä olemaan vähän ylipainetta...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Vikaa ei ole vieläkään löytynyt. Vielä kertaus oireista. Toimii yleesä hyvin kun lähtee liikkeelle. Hetken ajon jälkeen tehot katoaa. Tuntuu kun auto menisi johonkin vikatilaan. Alle 1800 rpm ei jaksa kiihtyä isommilla vaihteilla käytännössä ollenkaan. Isommilla kierroksilla vetää joko tasaisen laiskasti tai kiihtyvyys aaltoilee hieman. Kun vika on päällä niin 6 vaihteella kaasu pohjassa kulutusmittarin viisari ei jaksa nousta kuin maksimissaan 13l/100km. 5 vaihteella n. 15-16 litraan. Noihinkin lukemiin viisari nousee laiskasti. Kun auton sammuttaa muutamaksi minuutiksi ja käynnistää uudelleen niin tehot palautuvat. Uudelleen starttauksen jälkeen saattaa toimia parhaimmillaan 10 km normaalisti.
Vikakoodeja ei jää muistiin. Livedatan mukaan kaikki arvot seuraavat hyvin pyyntöjä.
Tehdyt toimenpiteet:
- EGR venttiili ja kaasuläppäkotelo puhdistettu
- Kokeiltu toisella kaasuläpällä
- MAP anturi puhdistettu
- MAF uusittu (bosch) ja MAF:n adaptaatiot nollattu
- Ahtopainevuotoja ei löydy
- Ahtimen akselissa ei tunnu välystä (turbolla ajettu vain 60 tkm)
- Air mass system test ajettu DIS:llä. Testin mukaan lämpötila-anturit, MAF, MAP ja turbo ja EGR venttiili toimivat oikein.
Nyt alkaa olla ideat vähissä. Mitähän seuraavaksi lähtisi tutkimaan?
Comment
-
-
Autoon kokeiltiin laittaa vakiosofta takaisin. Oireet pahenivan. Katsoin livedataa uudelleen. Ahtopaineisiin tämä taitaa liittyä.
Kun lähtee kiihdytämään isolla vaihteella ahdot seuraa hitaasti pyynnin perässä. Yllättäen ahdot nousee 1.5-1.6 baariin (pyyntö 1.3 bar). Kun ahdot menee yli niin rail paine tipahtaa hetkeksi n. 200 bar alemmaksi (myös pyyntö). Heti rail paineen tippumisen jälkeen ahdot tipahtaa 1.1 barin kieppeille ja lähtee nousemaan hitaasti uudelleen. Ahtojen pyynti koko episodin ajan 1.3-1.4 barin luokkaa. Tämä tuntuu aaltoiluna kiihdytyksessä.
Kun kiihdytyksen jälkeen laskee tasakaasulle niin ahdot laskevat hitaasti ja jäävät välillä 0.3-0.4 baria pyyntöä ylemmäs. Ahdot laskee pyydettyihin arvoihin vasta kun kaasun höllää kokonaan pois hetkeksi.
Pitääkö tässä alkaa uutta turboa tilailemaan vai voiko oireet johtua jostain muusta?
Comment
-
-
Originally posted by Heke_01 View PostAutoon kokeiltiin laittaa vakiosofta takaisin. Oireet pahenivan. Katsoin livedataa uudelleen. Ahtopaineisiin tämä taitaa liittyä.
Kun lähtee kiihdytämään isolla vaihteella ahdot seuraa hitaasti pyynnin perässä. Yllättäen ahdot nousee 1.5-1.6 baariin (pyyntö 1.3 bar). Kun ahdot menee yli niin rail paine tipahtaa hetkeksi n. 200 bar alemmaksi (myös pyyntö). Heti rail paineen tippumisen jälkeen ahdot tipahtaa 1.1 barin kieppeille ja lähtee nousemaan hitaasti uudelleen. Ahtojen pyynti koko episodin ajan 1.3-1.4 barin luokkaa. Tämä tuntuu aaltoiluna kiihdytyksessä.
Kun kiihdytyksen jälkeen laskee tasakaasulle niin ahdot laskevat hitaasti ja jäävät välillä 0.3-0.4 baria pyyntöä ylemmäs. Ahdot laskee pyydettyihin arvoihin vasta kun kaasun höllää kokonaan pois hetkeksi.
Pitääkö tässä alkaa uutta turboa tilailemaan vai voiko oireet johtua jostain muusta?
Mutua, mutta mites tuon softaamisen kanssa, määrittelivätkö vnt:n "kartat" myös vastaamaan tyhjennettyä putkea vai ei?Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Supra^ View Postvakiosofta tuon tyhjän dpfän kanssa varmasti pahentaa tilannetta kun ahdin pääsee ilman vastapaineita heräilemään ihan eri tavalla kuin aiemmin.
Mutua, mutta mites tuon softaamisen kanssa, määrittelivätkö vnt:n "kartat" myös vastaamaan tyhjennettyä putkea vai ei?
Comment
-
Comment