Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i HC ja CO liian korkealla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pluto
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1860
    • Raisio

    335i HC ja CO liian korkealla

    Noniin, nyt tuo vessa piti katsastaa ja päästöistä jäi kiinni. Autossa katittomat etuputket (olen käsittänyt että pitäisi silti mennä läpi), ja JB4, tietty nollakartalla katsastuksessa. HC arvo oli 126 ja CO 0,49.
    Kysymys kuuluu: Missä vois olla vika (tiedän että etukattien asennus auttaisi, mutta ei jaksaisi) Voiko vika olla josain lambdassa ja jos näin niin näkeekö jollain testerillä/piuhalla mitä labdat antaa arvoja? Ei viittisi summissa kaikkia ostaa uusia..
    BMW F32 435d
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

    #2
    Originally posted by Pluto View Post
    Noniin, nyt tuo vessa piti katsastaa ja päästöistä jäi kiinni. Autossa katittomat etuputket (olen käsittänyt että pitäisi silti mennä läpi), ja JB4, tietty nollakartalla katsastuksessa. HC arvo oli 126 ja CO 0,49.
    Kysymys kuuluu: Missä vois olla vika (tiedän että etukattien asennus auttaisi, mutta ei jaksaisi) Voiko vika olla josain lambdassa ja jos näin niin näkeekö jollain testerillä/piuhalla mitä labdat antaa arvoja? Ei viittisi summissa kaikkia ostaa uusia..
    Näkee toki testerillä. Suppari nimimerkki tais olla siellä suunnilla ainaki jolla vehkeet löytyy. Imuvuodot saattaa olla syynä.
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

    Comment

    • dumo
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 84
      • N/A

      #3
      Helpottaa arvailua jos annat muutkin päästömittauksen antamat arvot (rpm, CO2, O2, lambda) ja sekä tyhjikselle että rundeille. Näkee millaisella korjauksella auto on ollut testiä ajaessa ja paljonko on jäännöshappea.

      Oliko kissa(t) ajettu lämpimiksi? Ilman esikatteja pitää monissa tapauksissa oikeasti kenkiä (ei siis vain bemarissa vaan geneerisesti) että katit ovat ns. alueella ja pelkistäminen on mahdollisimman täydellistä. Ainakin vanhempien autojen kanssa (esim. oma Alfa, jossa katti keskellä putkistoa) katsuri on aina sen verran polkenut autoa että HC ja CO alkavat vakiintua (ja toki menevät rajojen alle).

      Jos tuota nyt ei ihan kylmänä ole testattu niin ovat kyllä sen verran korkeita molemmat, että voihan siinä jotain vikaakin olla. Geneerinen ja yleinen syy korkeaan HC ja CO on rikas seos, ja sen taustalla toki voi olla moninaisia syitä. Lambdojen vaihtaminen summanmutikassa on hullun hommaa. Ja takalambdathan eivät seoksenmuodostukseen vaikuta, ainoastaan tarkkailevat kattien toimintaa (sinulta varmaan on poistettu ko. seuranta jos ei anna koodia).

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2177
        • Kuopio

        #4
        Mulla oli liian kylmällä katilla CO 0.56. Tosin HC vain 49. Vie jonnekin pajalle missä huudattavat putket punasiks ja kattoo mitä sieltä sit tulee.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • Pluto
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1860
          • Raisio

          #5
          Originally posted by dumo View Post
          Helpottaa arvailua jos annat muutkin päästömittauksen antamat arvot (rpm, CO2, O2, lambda) ja sekä tyhjikselle että rundeille. Näkee millaisella korjauksella auto on ollut testiä ajaessa ja paljonko on jäännöshappea.
          Nosiis.. eihän noita testata kuin yli 2000rpm. O2=0, CO2=13,7 Lambda= 0,979

          Oliko kissa(t) ajettu lämpimiksi? Ilman esikatteja pitää monissa tapauksissa oikeasti kenkiä (ei siis vain bemarissa vaan geneerisesti) että katit ovat ns. alueella ja pelkistäminen on mahdollisimman täydellistä. Ainakin vanhempien autojen kanssa (esim. oma Alfa, jossa katti keskellä putkistoa) katsuri on aina sen verran polkenut autoa että HC ja CO alkavat vakiintua (ja toki menevät rajojen alle).
          Kyllä sitä mielestäni aika kauan lämmiteltiin..

          Jos tuota nyt ei ihan kylmänä ole testattu niin ovat kyllä sen verran korkeita molemmat, että voihan siinä jotain vikaakin olla. Geneerinen ja yleinen syy korkeaan HC ja CO on rikas seos, ja sen taustalla toki voi olla moninaisia syitä. Lambdojen vaihtaminen summanmutikassa on hullun hommaa. Ja takalambdathan eivät seoksenmuodostukseen vaikuta, ainoastaan tarkkailevat kattien toimintaa (sinulta varmaan on poistettu ko. seuranta jos ei anna koodia).
          Näinpä.. siksi kyselin jos jollain ohjelmalla näkee mitä arvoja lambdat antaa. En jaksaisi yleismittarilla mittailla ja johdotkin hankalassa paikkaa/en tiedä minne menee.
          BMW F32 435d

          Comment

          • dumo
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 84
            • N/A

            #6
            Totta, "OBD-autoissa" yli 2krpm. Tosin kyllä ne arvot monesti silti tulee myös tyhjäkäynnille. No, ei sillä niin väliä.

            Lambda-arvo on kyllä vielä sallitulla alueella, mutta ehkä hieman rikkaan puolella. Jos jäännöshappea ei tosiaan ole _yhtään_ (0,000), kannattaa nyt ihan varmuuden vuoksi katsoa ettei sieltä ole ilmanputsari tukossa .

            Katin lämmittäminen siis ei tapahdu tyhjäkäynnillä vaan isoilla kierroksilla huudattamalla. Joskus kun yhtä virikatillista OBD-autoa pakokaasumitattiin, poljettiin sitä niin huolella että alkoi turbolla, downpipellä ja katilla olla pientä punahehkua ja saatiin juuri ja juuri CO menemään rajoihin. Mutta jos kerran tässä tapauksessa on lämmitetty ja on aiemmin mennyt vastaavalla kokoonpanolla (ilman esikatteja jne.) leimaan, voitaneen tämä unohtaa.

            Lambdojen mittausdataa voi katsoa melkein millä tahansa laitteella/ohjelmalla, jolla vaan saat OBD-pistokkeesta dataa ulos. Hinnat kaapeleille lähtevät ulkomailta tilattuna n. 5 dollarista.

            Comment

            • Pluto
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1860
              • Raisio

              #7
              Originally posted by dumo View Post
              Lambda-arvo on kyllä vielä sallitulla alueella, mutta ehkä hieman rikkaan puolella. Jos jäännöshappea ei tosiaan ole _yhtään_ (0,000), kannattaa nyt ihan varmuuden vuoksi katsoa ettei sieltä ole ilmanputsari tukossa .

              Katin lämmittäminen siis ei tapahdu tyhjäkäynnillä vaan isoilla kierroksilla huudattamalla. Joskus kun yhtä virikatillista OBD-autoa pakokaasumitattiin, poljettiin sitä niin huolella että alkoi turbolla, downpipellä ja katilla olla pientä punahehkua ja saatiin juuri ja juuri CO menemään rajoihin. Mutta jos kerran tässä tapauksessa on lämmitetty ja on aiemmin mennyt vastaavalla kokoonpanolla (ilman esikatteja jne.) leimaan, voitaneen tämä unohtaa..
              Katoin nyt ilmanputsarikartiot ja ei ne nyt hirveen likaset ollu... pesin nyt kuiteski ja öljysin. Joo kyllä se katsuri jollain korkeemmilla kierroksilla sitä lämmitti, en sen tarkemmin kattonut mitkä oli kierrokset.. pitänee tulpat vaihtaa ainakin viellä, ku en tiiä koska ne on viimeks vaihdettu.
              Siis en ole ennen tätä katsastanut, mutta myyjä "sanoi" et olis katsastettu... ja kyllä täältä foorumilta oon lukenut et muut olis katsastanut ilman esikatteja.
              BMW F32 435d

              Comment

              • walde
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 947
                • Melkein Espoo

                #8
                Originally posted by dumo View Post
                Totta, "OBD-autoissa" yli 2krpm. Tosin kyllä ne arvot monesti silti tulee myös tyhjäkäynnille. No, ei sillä niin väliä.

                Lambda-arvo on kyllä vielä sallitulla alueella, mutta ehkä hieman rikkaan puolella. Jos jäännöshappea ei tosiaan ole _yhtään_ (0,000), kannattaa nyt ihan varmuuden vuoksi katsoa ettei sieltä ole ilmanputsari tukossa .

                Katin lämmittäminen siis ei tapahdu tyhjäkäynnillä vaan isoilla kierroksilla huudattamalla. Joskus kun yhtä virikatillista OBD-autoa pakokaasumitattiin, poljettiin sitä niin huolella että alkoi turbolla, downpipellä ja katilla olla pientä punahehkua ja saatiin juuri ja juuri CO menemään rajoihin. Mutta jos kerran tässä tapauksessa on lämmitetty ja on aiemmin mennyt vastaavalla kokoonpanolla (ilman esikatteja jne.) leimaan, voitaneen tämä unohtaa.

                Lambdojen mittausdataa voi katsoa melkein millä tahansa laitteella/ohjelmalla, jolla vaan saat OBD-pistokkeesta dataa ulos. Hinnat kaapeleille lähtevät ulkomailta tilattuna n. 5 dollarista.
                Siis hetkinen, lambda-arvo sallitulla alueella? Missä mielessä? Eihän kolmitoimikatalysaattorilla ole edellytyksiä minkäänlaiseen toimintaan alle .98 lambda-arvolla, kuten päästöistä käy muutenkin ilmi. Hiilivedyt ja häkä melko normaalilla tasolla, nyt kun niitä ei kyetä katalysaattorissa hapettamaan. Hiilidioksidin osuus kertoo suht terveesti toimivasta moottorista, ja myöskin sen, kuten aiemmin todettua: Katalysaattori ei toimi. (Koska lambda-arvo on sen toimintaikkunan ulkopuolella)

                Todellinen syy ongelmaan on siis tässä tapauksessa tuo katalysaattorin toimintaikkunan ulkopuolella oleva lambda-arvo.
                E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2177
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Pluto View Post
                  Katoin nyt ilmanputsarikartiot ja ei ne nyt hirveen likaset ollu... pesin nyt kuiteski ja öljysin. Joo kyllä se katsuri jollain korkeemmilla kierroksilla sitä lämmitti, en sen tarkemmin kattonut mitkä oli kierrokset.. pitänee tulpat vaihtaa ainakin viellä, ku en tiiä koska ne on viimeks vaihdettu.
                  Siis en ole ennen tätä katsastanut, mutta myyjä "sanoi" et olis katsastettu... ja kyllä täältä foorumilta oon lukenut et muut olis katsastanut ilman esikatteja.
                  Voipi olla että toi mun edellinen viesti ei sulle näkynyt tai se ei ollu riittävän selvästi ilmaistu niin toistanpa vielä...

                  VIE SE SELLAISELLE PAJALLE MISSÄ NE POLKEE TAKAKATIN KUUMAKS JA OTTAA PÄÄSTÖLAPUT. Sit katsastat sen auton niillä päästölapuilla. Voin kertoa, että en hirveästi tiedä auton tekniikasta, mutta sen ymmärrän että tulppien vaihdolla ei etukattien poistosta johtuvat korkeat päästöt parane.

                  Muut on katsastanut ilman esikatteja, mutta joko ne on ottanut ne laput muualta tai sit ne on paiskoneet itse sen auton todella todella todella kuumaksi ja menneet siitä suoraan katsastukseen. Itse en jaksa tähän ryhtyä koska siitä ei koskaan tiedä pääseekö ihan suoraan katsastuksen ovesta sisään.
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • walde
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 947
                    • Melkein Espoo

                    #10
                    Originally posted by Veeksi View Post
                    Voipi olla että toi mun edellinen viesti ei sulle näkynyt tai se ei ollu riittävän selvästi ilmaistu niin toistanpa vielä...

                    VIE SE SELLAISELLE PAJALLE MISSÄ NE POLKEE TAKAKATIN KUUMAKS JA OTTAA PÄÄSTÖLAPUT. Sit katsastat sen auton niillä päästölapuilla. Voin kertoa, että en hirveästi tiedä auton tekniikasta, mutta sen ymmärrän että tulppien vaihdolla ei etukattien poistosta johtuvat korkeat päästöt parane.

                    Muut on katsastanut ilman esikatteja, mutta joko ne on ottanut ne laput muualta tai sit ne on paiskoneet itse sen auton todella todella todella kuumaksi ja menneet siitä suoraan katsastukseen. Itse en jaksa tähän ryhtyä koska siitä ei koskaan tiedä pääseekö ihan suoraan katsastuksen ovesta sisään.
                    Rauhotu nyt sen caps-lockin kanssa. Se polkeminen ei auta yhtään mitään, mikäli lambda-arvo on kolmitoimikatalysaattorien toiminta-alueen ulkopuolella. Lämpötila ei ole katalysaattorin ainoa toimintaedellytys.
                    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2177
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by walde View Post
                      Rauhotu nyt sen caps-lockin kanssa. Se polkeminen ei auta yhtään mitään, mikäli lambda-arvo on kolmitoimikatalysaattorien toiminta-alueen ulkopuolella. Lämpötila ei ole katalysaattorin ainoa toimintaedellytys.
                      Unohda se lambda-arvo kun se on ihan rajoissa jo noinkin. Lisäks se arvo nousee paremmaks KUN se katalysaattori on oikeasti kuuma. Kyllä. Kokemusta on. Tosin jos haluatte tehdä helposta asiasta vaikean, niin ihan vapaasti.
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • walde
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 947
                        • Melkein Espoo

                        #12
                        Originally posted by Veeksi View Post
                        Unohda se lambda-arvo kun se on ihan rajoissa jo noinkin. Lisäks se arvo nousee paremmaks KUN se katalysaattori on oikeasti kuuma. Kyllä. Kokemusta on. Tosin jos haluatte tehdä helposta asiasta vaikean, niin ihan vapaasti.
                        Minkä "rajoissa"? Kolmitoimikatalysaattorissa ei voi tapahtua hapetusta alle .98 lambda-arvolla. Tällöin häkää ja hiilivetyä ei katalysaattorissa yksinkertaisesti kyetä muuntamaan hiilidioksidiksi. Miksi tämä fakta pitäisi "unohtaa"?
                        Kun tunnut asiasta olevan perillä (vaikka edellisessä viestissä totesit, ettet juuri ymmärrä auton tekniikasta) niin kertoisitko faktoilla, mikä lambda-arvo ylipäätään on, ja miten katalysaattorin lämpeäminen siihen vaikuttaa?

                        Tämän ajoneuvon päästöt kertovat suoraan sen, ettei katalysaattori toimi. Lisäksi ne kertovat myös syyn sille. Helppo asia minunkin mielestäni.

                        Todettakoon vielä, että katalysaattorilla varustetun bensiinikäyttöisen ajoneuvon lambda-arvon tulee olla päästömittauksessa välillä .997-1.003 (katalysaattorin toiminta tehokkaimmillaan tuossa ikkunassa) joten en vieläkään ymmärrä mitä rajoja tarkoitat.
                        Last edited by walde; 09-07-2014, 22:45.
                        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                        Comment

                        • dumo
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 84
                          • N/A

                          #13
                          Kyllä se katsastuskonttorilla vaadittu lambda on aivan 100% varmasti 0,97-1,03 eikä tosiaan 0,997-1,003. Jos epäilyttää niin voi tarkistaa vaikka Trafin sivuilta. Toki, kuten sanoit, kolmitoimikatalysaattori kokonaisuudessaan (CO, HC, NOx) toimii parhaiten stökiömetrisellä seoksella ts. lambda 1. Käsittääkseni katsastusvaatimuksissa 0,97-1,03 on juurikin haettu niin, että katalysaattorilla on vielä kohtalaiset toimintaedellytykset.

                          Alkaa mennä aika teoriapohjaiseksi väännöksi, mutta minulla olevat materiaalit (lambdavalmistajan esitys, jossa korostetaan lambda-anturin toiminnan tärkeyttä) kertovat että lambda-arvojen ollessa:
                          - 0,95: HC reduktio >75%, CO reduktio >50%
                          - 0,98: HC ja CO molemmat >75%
                          - 1,00: HC ja CO molemmat >90%

                          Kaiken lisäksi: Kyllä kolmitoimikatalysaattori toimii merkittävästi yli 1:n lambdalla, itse asiassa CO ja HC reduktio voi hieman jopa parantua. Tosin se kolmitoimisuus osin menetetään, kun NOx pomppaa. Esim. N53 koneen lambda on kerrossyötöllä (laihaseoskäyttö) paljon yli 1:n ja senpä takia niissä on varastoiva NOx-katti erikseen.

                          Ja aiheeseen: Tässä potilaassahan konttorilla mitattu lambda oli 0,979, eli katsastuksessa sallitun rajoissa (johon viittasin). Kuten itsekin aiemmin totesin, on tuo lukema kuitenkin paksun puolella ja hyvinkin voi selittää huonoja päästöjä (sekä seoksen että katin huonomman toiminta-alueen kautta).

                          Vertailuna toimivan auton arvot, jossa vakiokatti (profiilin BMW): CO% 0,0; HC: 6ppm; CO2 15,2%; 02 0,06%; lambda 1,002.

                          Comment

                          • Veeksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2177
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by walde View Post
                            Minkä "rajoissa"? Kolmitoimikatalysaattorissa ei voi tapahtua hapetusta alle .98 lambda-arvolla. Tällöin häkää ja hiilivetyä ei katalysaattorissa yksinkertaisesti kyetä muuntamaan hiilidioksidiksi. Miksi tämä fakta pitäisi "unohtaa"?
                            Kun tunnut asiasta olevan perillä (vaikka edellisessä viestissä totesit, ettet juuri ymmärrä auton tekniikasta) niin kertoisitko faktoilla, mikä lambda-arvo ylipäätään on, ja miten katalysaattorin lämpeäminen siihen vaikuttaa?

                            Tämän ajoneuvon päästöt kertovat suoraan sen, ettei katalysaattori toimi. Lisäksi ne kertovat myös syyn sille. Helppo asia minunkin mielestäni.

                            Todettakoon vielä, että katalysaattorilla varustetun bensiinikäyttöisen ajoneuvon lambda-arvon tulee olla päästömittauksessa välillä .997-1.003 (katalysaattorin toiminta tehokkaimmillaan tuossa ikkunassa) joten en vieläkään ymmärrä mitä rajoja tarkoitat.
                            ...no tosiaan tuossahan se tulikin. Se on niissä raja-arvoissa missä se menee katsastuksesta läpi, joten turha niitä on silloin alkaa hieromaan ellei välttämättä halua turhaan tehdä elämästään vaikeampaa.

                            Kyseisen ajoneuvon katalysaattori(T) eivät toimi koska siellä ei ole esikatteja. Jos katalysaattoria ei ole, se ei voi toimia. Se on ilmeinen vika. Jos siitä viasta haluaa eroon, niin ainoa korjaus mikä autoon voidaan tehdä on asentaa sinne alkuperäiset katilliset downpipet.

                            Jos kuitenkin haluaa katsastuksesta läpi ja jatkaa viritetyn auton kanssa elämistä, niin kannattaa ensimmäiseksi toimia minun ohjeiden mukaan, koska se on halpaa ja se mitä todennäköisemmin ratkaisee suorilla "ongelman".

                            Mulle on aivan sama miten se takakatin tai putkiston lämpeäminen teknisesti vaikuttaa siihen lambda-arvoon, mutta itsellä se nousi 0.979:stä 0.998:iin kuumentamisen jälkeen joka tapauksessa. Se ei ole teoriaa vaan se on empiirinen fakta. Olkoon vaikka noituutta sitten. Mistäpä näistä tietää.

                            Edit: Niin ja walde hyvä homma, että tunnet tekniikkaa ja olet valmis auttamaan miestä hädässä. Arvostan sitä. Itse vaan menen nyt kokemuspohjalla ja niillä viisaampien neuvoilla joilla itse ratkaisin ihan saman ongelman joka oli ihan vastaavassa autossa ja johtui ihan samoista osista. Ja sanosin, että yleensä kannattaa ongelmat ratkaista helpoimman kautta eikä ainakaan lotolla alkaa osia, kuten tulppia, vaihtamaan.
                            Last edited by Veeksi; 10-07-2014, 00:08.
                            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                            BMW E63 630iA '05

                            Comment

                            • walde
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 947
                              • Melkein Espoo

                              #15
                              Originally posted by dumo View Post
                              Kyllä se katsastuskonttorilla vaadittu lambda on aivan 100% varmasti 0,97-1,03 eikä tosiaan 0,997-1,003. Jos epäilyttää niin voi tarkistaa vaikka Trafin sivuilta. Toki, kuten sanoit, kolmitoimikatalysaattori kokonaisuudessaan (CO, HC, NOx) toimii parhaiten stökiömetrisellä seoksella ts. lambda 1. Käsittääkseni katsastusvaatimuksissa 0,97-1,03 on juurikin haettu niin, että katalysaattorilla on vielä kohtalaiset toimintaedellytykset.

                              Alkaa mennä aika teoriapohjaiseksi väännöksi, mutta minulla olevat materiaalit (lambdavalmistajan esitys, jossa korostetaan lambda-anturin toiminnan tärkeyttä) kertovat että lambda-arvojen ollessa:
                              - 0,95: HC reduktio >75%, CO reduktio >50%
                              - 0,98: HC ja CO molemmat >75%
                              - 1,00: HC ja CO molemmat >90%

                              Kaiken lisäksi: Kyllä kolmitoimikatalysaattori toimii merkittävästi yli 1:n lambdalla, itse asiassa CO ja HC reduktio voi hieman jopa parantua. Tosin se kolmitoimisuus osin menetetään, kun NOx pomppaa. Esim. N53 koneen lambda on kerrossyötöllä (laihaseoskäyttö) paljon yli 1:n ja senpä takia niissä on varastoiva NOx-katti erikseen.

                              Ja aiheeseen: Tässä potilaassahan konttorilla mitattu lambda oli 0,979, eli katsastuksessa sallitun rajoissa (johon viittasin). Kuten itsekin aiemmin totesin, on tuo lukema kuitenkin paksun puolella ja hyvinkin voi selittää huonoja päästöjä (sekä seoksen että katin huonomman toiminta-alueen kautta).

                              Vertailuna toimivan auton arvot, jossa vakiokatti (profiilin BMW): CO% 0,0; HC: 6ppm; CO2 15,2%; 02 0,06%; lambda 1,002.
                              Vilpittömät pahoittelut, nyt meni katsastuksessa mitattavien lambda-arvojen ja katalysaattorin toiminnan (hapetus & reduktio) kannalta optimaalisten lambda-arvojen ikkunat sekaisin Eipä ole vuosiin tarvinnut katsastusmittauksia ottaa, vaan analysaattoria tulee käytettyä enemmänkin diagnostiikkaan (seli seli)

                              Viilataan vielä pilkkua: Reduktio lienee väärä termi puhuttaessa CO:n ja HC:n "puhdistuksesta", joka tapahtuu siis yhdistämällä aineita happeen, eli hapettamalla. (HC: CxH2x+2 + [(3x+1)/2]O2 → xCO2 + (x+1)H2O, CO: 2CO+O2 = 2CO2) Typenoksidien kohdalla puhutaan voidaan puhua reduktiosta, koska typenoksidit pelkistetään typeksi.

                              Tiedän kyllä, että hapetus onnistuu suuremmillakin lambda-arvoilla (luonnollisesti), ja ettei reduktio onnistu juurikaan 1,02 suuremmilla lambda-arvoilla, vaan vaihtoehtoista typenoksidien puhdistusmetodia joudutaan käyttämään. Antamasi moottoriesimerkin moottorinohjaus, seoksenmuodostusmenetelmät ja pakokaasujen jälkikäsittelymetodit ovat minulle myöskin varsin tuttuja.

                              Topikin ajoneuvossa puhutaan kuitenkin ilmeisestä hapetusongelmasta. Hiilidioksidi, häkä ja hiilivetyarvot kaikki puhuvat tämän puolesta. Lambda-arvoa .98 on pidetty rajana sille, että hapettumista voi katalysaattorissa tapahtua, ilmeisesti hieman lähteestä riippuen... Jatketaan jargonia vaikka privan puolella jos tarvetta
                              Last edited by walde; 10-07-2014, 00:53.
                              E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                              F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎