7.9.2014 -----------------
Tässä lisätietoa alla mainittuun ongelmaan. Voiko nakutusta aiheuttaa tuollaiset suutinarvot (INPA:lla):
800 rpm; 1= -1.91, 2= 1.42, 3= 2.45, 4= -1.93
2500 rpm; 1= 0.25, 2= 0.06, 3= -0.33, 4= 0.02
3.9.2014 -------------------------
Tuossa aiemmin kyselin koneen helisevästä nakuttamisesta ja se ongelma ratkesi. Syynä oli rikkinäinen kampiakselin moniurahihnapyörä (vibration damper).
Nyt koneesta on alkanut kuulumaan uudenlainen nakutus ehkä jopa koputus. Ääni on:
- Vaimea ja se esiintyy vain kylmällä koneella ja
- pienillä kierroksilla (tai sitten ääni peittyy moottoriääniin isommilla kierroksilla).
- Koneella ajettu yli 400 tkm ja öljyinä on 20 tkm on eni i-sint MS 5W-30 (agip).
En tiedä mikä ero on perinteisellä venttiilien nakutusäänellä ja hydraulisista venttiilinnostimista lähtevällä nakutusäänellä. Kysymykset:
1) Voiko tuo öljy aiheuttaa nostimien nakutuksen? Tilattuna on jo BMW:n omat LL04 0W-40 öljyt.
2) Voiko nakutus johtua viallisista/väljistä suuttimista ja miten asian selvitän? Käytettävissä on INPA (suuttimien korjausarvot???).
3) Voiko ketjusta lähtevä ääni olla venttiilinnakutuksen kaltainen ja miten sen tarkistaa/varmistaa/poissulkee?
4) Muita ideoita mistä ääni tulisi?
Edellisessä dieselissä (Volvo) suuttimiin tuli ohivuotoa joka laski common railin paineet liian alas eikä moottori lähtenyt käyntiin. Tämän vian sai selvitettyä laittamalla mittalasit ohivuotoletkujen paikalle ja vertailemalla eri suuttimien pintojen tasoja lyhyen käynnin jälkeen. En muista aiheuttiko tämä nakuttamista enkä tiedä onko tästä kommentista mitään hyötyäkään mutta saapihan sitä kokkeilla jos haluaa. BMW lähtee käyntiin ihan hyvin.
Että tämmöstä!
Tässä lisätietoa alla mainittuun ongelmaan. Voiko nakutusta aiheuttaa tuollaiset suutinarvot (INPA:lla):
800 rpm; 1= -1.91, 2= 1.42, 3= 2.45, 4= -1.93
2500 rpm; 1= 0.25, 2= 0.06, 3= -0.33, 4= 0.02
3.9.2014 -------------------------
Tuossa aiemmin kyselin koneen helisevästä nakuttamisesta ja se ongelma ratkesi. Syynä oli rikkinäinen kampiakselin moniurahihnapyörä (vibration damper).
Nyt koneesta on alkanut kuulumaan uudenlainen nakutus ehkä jopa koputus. Ääni on:
- Vaimea ja se esiintyy vain kylmällä koneella ja
- pienillä kierroksilla (tai sitten ääni peittyy moottoriääniin isommilla kierroksilla).
- Koneella ajettu yli 400 tkm ja öljyinä on 20 tkm on eni i-sint MS 5W-30 (agip).
En tiedä mikä ero on perinteisellä venttiilien nakutusäänellä ja hydraulisista venttiilinnostimista lähtevällä nakutusäänellä. Kysymykset:
1) Voiko tuo öljy aiheuttaa nostimien nakutuksen? Tilattuna on jo BMW:n omat LL04 0W-40 öljyt.
2) Voiko nakutus johtua viallisista/väljistä suuttimista ja miten asian selvitän? Käytettävissä on INPA (suuttimien korjausarvot???).
3) Voiko ketjusta lähtevä ääni olla venttiilinnakutuksen kaltainen ja miten sen tarkistaa/varmistaa/poissulkee?
4) Muita ideoita mistä ääni tulisi?
Edellisessä dieselissä (Volvo) suuttimiin tuli ohivuotoa joka laski common railin paineet liian alas eikä moottori lähtenyt käyntiin. Tämän vian sai selvitettyä laittamalla mittalasit ohivuotoletkujen paikalle ja vertailemalla eri suuttimien pintojen tasoja lyhyen käynnin jälkeen. En muista aiheuttiko tämä nakuttamista enkä tiedä onko tästä kommentista mitään hyötyäkään mutta saapihan sitä kokkeilla jos haluaa. BMW lähtee käyntiin ihan hyvin.
Että tämmöstä!