Announcement

Collapse
No announcement yet.

320D (M47D20TU2, E91) ohivuotomittauksen tarve?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ducatirocks
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 200
    • Lempäälä

    320D (M47D20TU2, E91) ohivuotomittauksen tarve?

    Heitin muutama päivä sitten nakutukseen/koputukseen liittyvät kysymyksen (E91 320D (M47D20TU2) "koputtaa") ja tarkensin sitä tänään. Kysymykseni on kai liian pitkä kun en ole saanut siihen vastauksia.

    Tässä tärkein osa kysymystä (tarkemmat tiedot tuossa aiemmassa viestissä):

    1) Voiko koputus johtua väljistä 420 tkm ajetuista suuttimista (Nakutus/koputus kuuluu ao. pienemmillä kierroksilla)?

    Suutinarvot (INPA:lla):

    800 rpm; 1= -1.91, 2= 1.42, 3= 2.45, 4= -1.93
    2500 rpm; 1= 0.25, 2= 0.06, 3= -0.33, 4= 0.02


    2) Olisko syytä tehdä suuttimien ohivuotomittaus? Miten se tehdään 320d:lle? Paljonko sylintereiden ohivuodoissa saa olla eroa? (Olen siis tehnyt tämän mittauksen joskus Volvon 2.4 dieselille).
    - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Näkeehän noista korjausarvoista, että kahta suutinta joudutaan korjaamaan. Ohivuoto varmasti tukee tätä diagnoosia ja ehkä itse en sitä tekisi. Lisäisin polttoaineen joukkoon ensiksi aika tujun seoksen esim. Forten diesel fuel conditioneria (2-3x ohjeen määrä). Aikanaan omassa bemussa tuo konsti sai korjausarvot kuntoon ja kalkatuksen lähes kokonaan poistumaan.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • ducatirocks
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 200
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Näkeehän noista korjausarvoista, että kahta suutinta joudutaan korjaamaan. Ohivuoto varmasti tukee tätä diagnoosia ja ehkä itse en sitä tekisi. Lisäisin polttoaineen joukkoon ensiksi aika tujun seoksen esim. Forten diesel fuel conditioneria (2-3x ohjeen määrä). Aikanaan omassa bemussa tuo konsti sai korjausarvot kuntoon ja kalkatuksen lähes kokonaan poistumaan.
      Eli mitkä noista sylintereistä? Kolmonen ainakin ilmeisesti. En oikein osaa tulkita noita?

      Jos katsotaan 1 ja 4 sylintereitä,

      - niin 800 rpm 4 syl korjaus on suurempi kuin 1 syl korjaus, joten 4 huonompi???

      - Kun taas 800-2500 rpm kokonaiskorjaus 1 syl on suurempi (1.91+0.25) kuin 4 syl (1.93+0.02), joten tämän mukaan 1 syl taas olisi huonompi???

      Entä tuo, että 800 rpm korjauksessa 1 ja 4 on "reilusti" (???) neg ja 2 ja 3 on "reilusti" (???) pos.

      Eli miten näitä arvoja pitäisi tulkita ja mitä niistä voi päätellä?

      Nyt dieselexpertit esiin!

      Tässä vielä tulokset:
      800 rpm; 1= -1.91, 2= 1.42, 3=2.45, 4= -1.93
      2500 rpm; 1= 0.25, 2= 0.06, 3= -0.33, 4= 0.02
      - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Pääsääntöisesti korjausarvoissa selvät positiiviset poikkeamat ovat merkittäviä ja negatiiviset reaktiivisia noille muiden sylinterien positiivisille arvoille. Suuttimen liiallinen paluuvuoto ja korjausarvo eivät välttämättä korreloi toisiinsa mitenkään.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • ducatirocks
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 200
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Pääsääntöisesti korjausarvoissa selvät positiiviset poikkeamat ovat merkittäviä ja negatiiviset reaktiivisia noille muiden sylinterien positiivisille arvoille. Suuttimen liiallinen paluuvuoto ja korjausarvo eivät välttämättä korreloi toisiinsa mitenkään.
          Kiitti.

          Tarkoittanet, että tyhjäkäynnillä (800) 2 ja 3 syl arvot ovat selvästi positiivisia ja 1 ja 4 yrittää kompensoida noita? Siis että pitää verrata samoilla kierrosluvuilla olevia arvoja vai kuinka? JA siis mikä tai mitkä suuttimet pitäis laittaa huoltoon.

          Jos korjausarvojen suuruus/positiivisuus ei (välttämättä) korreloi ohivuodon suuruuteen niin mihinkä sitten korreloi? Onko joku muu asia suuttimessa vialla? Pitääkö huollattaa/vaihtaa vaikka ohivuotomittaus olisi OK?

          Ja se ihan alkuperäinen kysymys oli, että voiko näistä aiheutua tuollaista "koputusta"/"onttoa nakutusta"?

          Tossa tampereella olen ainakin aikoinaan ne Volvon suuttimet ohivuodon takia korjauttanu. Ainakin dekadin halvemmalla pääsin uusiin verrattuna.
          - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎