Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto ongelma N53 koneella.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpihlstrom
    Newbiemmer
    • Oct 2014
    • 7
    • Finland

    Webasto ongelma N53 koneella.

    Auto: E90 325i 3litran N53 kone.

    Autooni on juuri asennettu Webastoa Uudenmaan Autovarustelussa Helsingissä, ja sen jälkeen on ollut sellainen ongelma, että kun on käyttänyt webastoa niin auton jäähdyttimen flekti alkaa pyörii täysillä kun olen saanut autoa käyntiin, ja flekti pyöryy koko ajan kunnes autoo sammutetaan. Eli nyt pitää aina tehdä tuplastartti niin että saa flektin pois päältä. Webasto liike ei pysty auttamaan tai sanomaan mistä tämä johtuisi... :/

    Nyt pitäisi keksiä mikä saa flektin pyörimään webasto käytön jälkeen. Tämä webasto lämmittää siis sisätilat sekä moottorin. Oisko kellään jotain tietoa tästä?

    Yt. Jonatan
  • Deadbeat111
    Bimmer Rookie
    • Sep 2014
    • 143
    • Kouvola/Savitaipale

    #2
    Originally posted by jpihlstrom View Post
    Auto: E90 325i 3litran N53 kone.

    Autooni on juuri asennettu Webastoa Uudenmaan Autovarustelussa Helsingissä, ja sen jälkeen on ollut sellainen ongelma, että kun on käyttänyt webastoa niin auton jäähdyttimen flekti alkaa pyörii täysillä kun olen saanut autoa käyntiin, ja flekti pyöryy koko ajan kunnes autoo sammutetaan. Eli nyt pitää aina tehdä tuplastartti niin että saa flektin pois päältä. Webasto liike ei pysty auttamaan tai sanomaan mistä tämä johtuisi... :/

    Nyt pitäisi keksiä mikä saa flektin pyörimään webasto käytön jälkeen. Tämä webasto lämmittää siis sisätilat sekä moottorin. Oisko kellään jotain tietoa tästä?

    Yt. Jonatan
    Mulla on nyt kuukauden vanha eberi ja hyvin vähän käytetty, mutta kuulostaa aika samankaltaiselta "ominaisuudelta". Käyty myyjäliikkeessä, ei apua...
    ***E92 335i***

    Comment

    • Pohjoisen Poika
      Bimmer Fanatic
      • May 2014
      • 464
      • Lappi

      #3
      +1, mutta N54 moottori, Eberin lämmitin ja vielä E82.

      Kysyin asennusliikkeestä ni sanoivat, että oikein se on asennettu. Eip sille minkä.
      Tosin sanoi että se kierrättää veden jäähdyttimen kautta asti, muttei saa sitä kytkettyä irti kierrosta.

      Ärsyttävä oire, mutta jatketaan tupla starttaamista.

      Comment

      • samppa...
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 117
        • .

        #4
        +1, N54 kone täälläkin ja saman tekee.Tupla startit webankäytön jälkeen nii ei flekti jää hurraamaan.Bensa bemarin ominaisuus tuo kuulemma kun jälkiasennettu weba tai orkkis lämmitin muutettu lämmittään myös konetta.Kysyin powerflashiltä asiasta niin sano että moottorin ohjaus sekoaa jotenki,niin alkaa tuo flektin pyöritys..

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Mitenkähän näiden letkutus on asennettu? Onko myös jäähdyttimeltä termarikotelolle tuleva letku lämmin Webastokäytön jälkeen?
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Deadbeat111
            Bimmer Rookie
            • Sep 2014
            • 143
            • Kouvola/Savitaipale

            #6
            Ei ole vielä kerennyt syventymään asiaan, mut outoa jos kukaan ei ole keksiny ratkaisua ilmeisesti näinkin yleiseen ongelmaan :think
            ***E92 335i***

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Syy tuohon toimintaan on se että imuilman ja jäähdytysnesteen mittausarvot eivät ole loogisia, eli tietty aika (esim. 6h) sammutuksen jälkeen on oletusarvona että molemmat arvot ovat likimain samat. Mikäli näin ei ole, esim. neste +30°ja imuilma -5°, järjestelmä laittaa moottorin jäähdytyksen maksimille mahdollisen lämpöanturivian takia.

              Tämän ongelman välttämiseksi joutuu lämmittämään vain sisätilan, ei lainkaan moottoria.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • JanskiAWD
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 192
                • S:t Karins

                #8
                Täällä myös yksi e92 325 huudattaa flektiä Eberin käytön jälkeen.

                Onko tähän jo keksitty parempaa ratkaisua kuin koneen sammutus ja uudelleen käynnistys?
                e92 "330"xiA M-sport
                Mini Cooper R50

                Comment

                • JanskiAWD
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 192
                  • S:t Karins

                  #9
                  Onko muuten näin että N53/54 koneisiin ei edes ole saanut tehdasasennettua lämmitintä lämmittämään myös moottoria, vaan pelkästään sisätilaa?
                  Jos näin niin valmista ratkaisua ongelmaan valmistajan suunnalta tuskin on.

                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Syy tuohon toimintaan on se että imuilman ja jäähdytysnesteen mittausarvot eivät ole loogisia, eli tietty aika (esim. 6h) sammutuksen jälkeen on oletusarvona että molemmat arvot ovat likimain samat. Mikäli näin ei ole, esim. neste +30°ja imuilma -5°, järjestelmä laittaa moottorin jäähdytyksen maksimille mahdollisen lämpöanturivian takia.

                  Tämän ongelman välttämiseksi joutuu lämmittämään vain sisätilan, ei lainkaan moottoria.
                  Tämä kuulostaa äkkiseltään järkevältä, ja tuli huomattua että 9h auto sammuksissa ei ole vielä tarpeeksi pitkä aika aiheuttamaan tuota häröä.

                  Eli jostain koodista voisi kuvitella löytyvän joku arvo tuolle ajalle jonka auto saa olla sammutettuna. Nyt pitäisi vaan löytää se ja saada venytettyä sitä pidemmäksi. Tietoa/arvauksia mistä voisi löytyä?

                  Tulikin juuri sopivasti hommattua INPA ja joitain muita alan ohjelmia lähinnä sadetunnistimen säätöä varten, pitää siis varmaan yrittää perehtyä mitä kaikkea niillä saa aikaiseksi.

                  Edit: Jaa mutta äsken 8,5h seisomisen jälkeen taas flekti huutaa..
                  Last edited by JanskiAWD; 16-01-2015, 09:35. Reason: uutta tietoa
                  e92 "330"xiA M-sport
                  Mini Cooper R50

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Tähän "ongelmaan" on kyllä ratkaisu, niin että myös moottori lämpenee eikä flekti huuda; asian kanssa pähkäilevät voivat toki ottaa yhteyttä. En julkaise toteutusta koska en suosittele ratkaisun omatoimista toteuttamista. Toki muutaman hyvin sujuneen testiauton jälkeen voin laatia tarkemmat ohjeet tännekin.

                    Comment

                    • JanskiAWD
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 192
                      • S:t Karins

                      #11
                      WSE1,
                      Yritin laittaa privaa mutta laatikkosi on täynnä.
                      Kiinnostaisi kuulla lisää aiheesta.
                      e92 "330"xiA M-sport
                      Mini Cooper R50

                      Comment

                      • Cunttory
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1772
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by samppa... View Post
                        Bensa bemarin ominaisuus tuo kuulemma kun jälkiasennettu weba tai orkkis lämmitin muutettu lämmittään myös konetta.Kysyin powerflashiltä asiasta niin sano että moottorin ohjaus sekoaa jotenki,niin alkaa tuo flektin pyöritys..
                        Kuulostaa kyllä epäilyttävälle selitykselle että oem webasto "sekoilee", jos muutos on tehty lämmittämään myös moottoria. Ainakin M54 moottori+oem bensawebasto toimi ihan normaalisti lämmittäen molempia. Tuskin sillä on eroa N-sarjan moottoreihin, kun vesipumppuhan kierrättää vettä molemissa yhtä lailla...
                        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Cunttory View Post
                          Kuulostaa kyllä epäilyttävälle selitykselle että oem webasto "sekoilee", jos muutos on tehty lämmittämään myös moottoria. Ainakin M54 moottori+oem bensawebasto toimi ihan normaalisti lämmittäen molempia. Tuskin sillä on eroa N-sarjan moottoreihin, kun vesipumppuhan kierrättää vettä molemissa yhtä lailla...
                          Moottorinohjain ei tiedä että weba lämmittää myös koneen, eri lämpötila-antureilta tulee sen mielestä ristiriitaista tietoa, purkki päättelee että jäähdytysnesten lämpötila-anturi on mahdollisesti rikki ja suojatoimenpiteenä pyörittää flektiä täysillä. Ei se sen kummempaa ole, näin se vaan menee. Kyllä tuo meidän N47 myös antaa vikakoodia kun jäähdytysnesteen ja polttoaineen lämpötilat on liian kaukana toisistaan (jos on lämmitetty eberillä).
                          Last edited by böntti; 17-01-2015, 15:31.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • Cunttory
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1772
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by böntti View Post
                            Moottorinohjain ei tiedä että weba lämmittää myös koneen, eri lämpötila-antureilta tulee sen mielestä ristiriitaista tietoa, purkki päättelee että jäähdytysnesten lämpötila-anturi on mahdollisesti rikki ja suojatoimenpiteenä pyörittää flektiä täysillä. Ei se sen kummempaa ole, näin se vaan menee. Kyllä tuo meidän N47 myös antaa vikakoodia kun jäähdytysnesteen ja polttoaineen lämpötilat on liian kaukana toisistaan (jos on lämmitetty eberillä).
                            Nyt alkaa lipsumaan pahasti off topikiksi, mutta edelleen kaipaan kommenttia jolla on oikeasti tietoa miksi sitten M54 ja dieselkin M57 moottorit pelaa ihan moitteetta?
                            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9138
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Cunttory View Post
                              Nyt alkaa lipsumaan pahasti off topikiksi, mutta edelleen kaipaan kommenttia jolla on oikeasti tietoa miksi sitten M54 ja dieselkin M57 moottorit pelaa ihan moitteetta?
                              Eri moottorinohjaus ja sen logiikka tuon lämpöanturoinnin ja flektin ohjauksen osalta. Moottorit sinällään lämpenevät Webastolla pitkälti samalla tavalla.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎