Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 325d ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DWHLL
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 189
    • Espoo

    e91 325d ei käynnisty

    Kiireinen maanantai alkoi niinkin hilpeissä merkeissä, että auto ei lähtenyt käyntiin. En ole ihan varma, onko kyseessä akku vai joku muu, joten päätin kysyä.
    Auto on vuoden 2007 325d manuaali. Akku on n.3v vanha Exide 100Ah, jossa näytti pari päivää sitten palavan vielä vihreä valo. Muuten akku on kyllä osoittanut hiipumisen merkkejä.
    Kun yritin eilen käynnistää autoa, niin ekalla kerralla startti pyöritti hieman laiskahkosti, ja pysähtyi ennen kuin moottori ehti käynnistyä. Uudella starttinapin painalluksella ei enää edes yrittänyt pyörittää, ja samalla mittariston näyttöön tuli hehkun merkkivalo.
    Yritin vielä myöhemmin uudestaan toisella avaimella VIDEO

    Muuten pitäisin asiaa itsestään selvästi akkuongelmana, mutta ihmetyttää, että miksi se ei enää edes yrittänyt pyörittää?
    Voiko kyseessä olla esimerkiksi oikosulku jossain kennoparissa tms? Jos, niin onko sille tehtävissä jotain?
    Uskaltaako tuolle antaa apuvirtaa? Entä kannattaako?

    Akku on tarkoitus vaihtaa joka tapauksessa, mutta se olisi huomattavasti helpompaa, jos tuon koslan saisi nyt ensin liikkeelle.
    ------------
    f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
    e91 325d -07 Alpinweiß

    ex:
    e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
    e81 120d M-sport -08 LeMans blau
    e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
    e36 320i coupé -95 Daytonaviolett
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    jos jännite on tarpeeksi alhaalla niin se ei enää yritä edes pyörittää. Mitä alemmas akun varaus menee, niin sitä enemmän tietokone sammuttelee ylimääräisiä laitteita pois, ja lopulta ei edes yritä pyöräyttää jos tietokone päättelee että virta ei kerta kaikkiaan riitä.

    toinen vaihtoehto on, että startti tuli tiensä päähän. mulla E60 530xi:ssä startti osoitti hiipumisen merkkejä jo pitkän aikaa ennen kuin lopulta hajosi, ja se tapahtui sitten ihan seinään. Silloinkin kaikki mittariston valot ja muut toimi kuten pitääkin, mutta kone ei vaan pyörähtänyt. Alun perin ajattelin että akku voisi olla huonona koska starttaus oli hieman vaivalloista, mutta ongelma tosiaan oli hajoava startti.
    Disclaimer: tuo siis oli N52B30 kone, ei M57N2D30, joten ihan varmaksi en nyt sano että on juuri sinulla tuo vika, totean vain että oireet oli samanlaiset kun startti tuli maaliinsa.

    Taidat tarvita vikakoodin lukua, jos akun jännite on edelleen ok.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • kautsi300
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 214
      • Järvenpää

      #3
      Oman havainnon mukaan, kun akku menee huonoksi startatessa nollaantuu ajotietokone ja kello ensimmäisenä. Jos kello pysyi ajassa, vika jossakin muualla kuin akussa.

      Comment

      • Palehti
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 147
        • Klaukkala

        #4
        Lataa nyt ihmeessä se akku ensin.
        Apuvirta taisi näissä olla niin, että se kuuluu antaa konehuoneen napoihin /napaan. Kyllä minä ainakin uskaltaisin sitä tuon auton kanssa ottaa vastaan, kunhan joku vaan suostuu antamaan
        Kuinka pitkää matkaa autolla on ajettu ?
        Jos lyhyttä, niin ei mikään ihme että akku hyytyy, kun se ei lataudu täyteen. Kylmät kelit vielä päälle, niin akku latautuukin ihan sairaan hitaasti.
        i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
        ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

        Comment

        • scheisse
          BTCF Honorary Member
          • Apr 2007
          • 2798
          • Kauhajoki

          #5
          Originally posted by kautsi300 View Post
          Oman havainnon mukaan, kun akku menee huonoksi startatessa nollaantuu ajotietokone ja kello ensimmäisenä. Jos kello pysyi ajassa, vika jossakin muualla kuin akussa.
          Eilen aamulla kun käynnistin oman 325d:n kylmästä niin ajotietokone nollautui. Täytyy varmaan siis lähteä akkukaupoille.

          Kello kyllä pysyi ajassa.. :think
          - f30 330e M-Sport , -16
          - e36 3.2 M3 cabrio individual

          Comment

          • DWHLL
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 189
            • Espoo

            #6
            Kiitoksia vastauksista!
            Yritin vielä kaapeleilla, mutta lopputulos oli täysin sama, eli sähköt vaikuttavat normaaleilta, mutta konehuoneesta ei startatessa kuulu muuta kuin naksahdus tai pari.
            Startti on kyllä vaihdettu puolitoista vuotta (40tkm) sitten, mutta voihan se tietysti siltikin hajota.
            Originally posted by BeamR View Post
            Taidat tarvita vikakoodin lukua, jos akun jännite on edelleen ok.
            Löytyyköhän tähän hommaan joku joka voisi tulla paikan päälle, koska minä en nyt sattuneesta syystä pääse käymään

            Akkua olen epällyt osittain myös siitä syystä, että ovia avatessa parkit eivät syty, vaikka kyseinen toiminto on kytketty päälle. Tai sitten vikaa on myös akussa.

            Kuinka pitkää matkaa autolla on ajettu ?
            Aika paljon pitkää matkaa, sekä pk-seudun kehäsiirtymiä, mutta onhan siellä toisinaan joku lyhytkin siirtymä ollut välissä.
            ------------
            f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
            e91 325d -07 Alpinweiß

            ex:
            e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
            e81 120d M-sport -08 LeMans blau
            e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
            e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

            Comment

            • DWHLL
              Bimmer Rookie
              • Mar 2007
              • 189
              • Espoo

              #7
              Päivitystä:
              Auto hinattiin keskiviikkona Olariin Laakkoselle, ja kuulemma vika oli siinä 1,5v/40000km ikäisessä startissa. Nyt odotellaan vielä uutta osaa ja sen asennusta, mutta homma ongelma vaikuttaisi ratkenneen.
              ------------
              f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
              e91 325d -07 Alpinweiß

              ex:
              e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
              e81 120d M-sport -08 LeMans blau
              e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
              e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                oliko se startti uusi vai käytetty kun se on vaihdettu silloin 1,5 vuotta sitten?
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • DWHLL
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 189
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by BeamR View Post
                  oliko se startti uusi vai käytetty kun se on vaihdettu silloin 1,5 vuotta sitten?
                  Uusi ja alkuperäinen, sekä mitä ilmeisimmin maanantaikappale
                  Onneksi menee takuuseen.
                  ------------
                  f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
                  e91 325d -07 Alpinweiß

                  ex:
                  e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
                  e81 120d M-sport -08 LeMans blau
                  e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
                  e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Sano niille, että tarkistavat samalla kuitenkin sen moottorin maadoituskaapelin. Näitähän on paljon hapettunut E9x-sarjalaisissa.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • DWHLL
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2007
                      • 189
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Sano niille, että tarkistavat samalla kuitenkin sen moottorin maadoituskaapelin. Näitähän on paljon hapettunut E9x-sarjalaisissa.
                      Kiitos vinkistä! Auto oli jo paketissa ja pihalla, joten tähän hätään ei onnistunut, mutta täytyy selvitellä tuokin jossain vaiheessa.
                      Nyt auto lähtee käyntiin, ja tekee sen huomattavasti aiempaa ryhdikkäämmin, eli ihan oikeat osat sieltä on vaihdettu.
                      ------------
                      f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
                      e91 325d -07 Alpinweiß

                      ex:
                      e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
                      e81 120d M-sport -08 LeMans blau
                      e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
                      e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎