Announcement

Collapse
No announcement yet.

e92 325 xiA (GM GA6L45R) ravistaa alhaisilla nopeuksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikko-jm
    Newbiemmer
    • Oct 2014
    • 20
    • Pirkanmaa

    e92 325 xiA (GM GA6L45R) ravistaa alhaisilla nopeuksilla

    Kokemuksia, vinkkejä sekä mielipiteitä kaivataan.

    Nykyinen ja samalla ensimmäisen bemarini: e92 325 xiA (vuosikertaa 2007) tuli taloon viime syksynä ja autolla on ajettu nyt hieman alle 113 tkm. Hiljattain olen huomannut, että voimansiirto ravistaa alhaisilla nopeuksilla (automaattilaatikko on ilmeisesti ZF:n 6HP26, mikäli olen oikein käsittänyt).

    Tärinät huomaa esimerkiksi pihateillä ajettaessa melko tarkalleen 30 km/h:n nopeudella, kevyellä pintakaasulla, jolloin auto alkaa usein ravistamaan/täristämään. Kaasua kun lisää, tärinät loppuvat nopeasti eikä vastaavia tärinöitä (ainakaan tällä hetkellä) ilmene korkeammilla nopeuksilla. Lisäksi vaihteisto vaihtaa siististi, lukuun ottamatta 2 -> 1 kylmänä (jolloin usein hieman potkaisee), eikä kierrokset seilaa tasaisessa ajossa.

    Onko muilla ollut vastaavia ongelmia/kokemuksia? Pikaisella haulla ja googlettelulla en löytänyt paljoa vastaanlaisia ongelmia. Itselläni ei ole diagnostiikkalaitteita tällä hetkellä, mutta vikakoodeja ajotietokoneeseen en ole saanut ja auto oli hiljattain määräaikaishuollossa, eivätkä ainakaan maininneet mitään vikakoodeista siellä (tämä tietty nyt ei välttämättä kerro mitään).

    Ajatuksia ongelman selvittämiseksi? :think Kannattaako alkaa varautumaan jo momentinmuuntimen korjaukseen... Ajattelin laatikon öljyt tarkastaa nyt ensimmäiseksi. Niitä ei ole (ainakaan vielä) vaihdettu.

    Lisäksi viime aikaisilla, vähäisillä kokemuksilla tuntuu siltä, että ongelma voimistuu hieman auton ollessa lämmin (moottorin öljyt siinä 90-100 asteessa ja autolla on ajettu vähintään 15-20 min). Mutta tätä täytyy tarkastella vielä enemmän...
    Last edited by Mikko-jm; 02-02-2015, 09:07. Reason: Automaattivaihteiston valmistaja ja malli tarkennettu
  • Sto
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 89
    • Helsinki

    #2
    Kyseisessä autossa on GM GA6L45R automaatti. Oma E92 325xi myös vuodelta 2007 enkä ole tuollaista huomannut vaikka 150tkm jo takana. Tuo laatikkohan on speksattu 450Nm maksimiväännölle, joten ihme olisi, jos momentinmuunnin olisi jo rikki noilla kilsoilla.
    Last edited by Sto; 01-02-2015, 22:13.
    EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

    Comment

    • Mikko-jm
      Newbiemmer
      • Oct 2014
      • 20
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by Sto View Post
      Kyseisessä autossa on GM GA6L45R automaatti.
      Kiitos tästä tarkennuksesta ja omista kokemuksista! Itse katsoin epähuomiossa väärin, taitaa tämä ZF:n laatikko olla noissa takavetoisissa malleissa?

      Vaihtaako omasi kylmänä myös siististi, ilman "potkuja", erityisesti 2 -> 1 vaihdossa?

      Kyllähän tuo momentinmuuntimen vikaantuminen näillä kilsoilla hieman oudolta itsellekin kuulostaa... Varsinkin kun on tottunut takavuosina siihen, että esimerkiksi volvon automaattilaatikolla tuli ajettua yli 200 tkm ilman ongelmia (tosin kyseessä on toisen valmistajan laatikko, että sinänsä vertailu on hieman turhaa).

      Comment

      • Sto
        Bimmer Rookie
        • Jul 2013
        • 89
        • Helsinki

        #4
        En ole havainnut alasvaihdossa kylmänä nykimistä 2->1 tai millään muullakaan vaihteella.

        Ainoastaan tuolla -10c ja sen alapuolella ensimmäinen 1->2 vaihto on hieman karkea, jos kierroksia on yli 2700rpm. Tuon jälkeen kun pysähtyy vaikka heti perään ja lähtee liikenteeseen niin karkeus on tiessään. Muuten täysin pehmeät vaihdot kylmänä/kuumana koko skaalan läpi.

        Olen harkinnut automaatin öljyjen ja suodattimen vaihtoa noin yleishuoltotoimenpiteenä, koska GM lupaa dexron VI öljyille 160tkm keston. Toisaalta BMW lupaa öljyjen kestävän koko auton eliniän.
        EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

        Comment

        • Mikko-jm
          Newbiemmer
          • Oct 2014
          • 20
          • Pirkanmaa

          #5
          Päivitetäänpä tilannetta. Ravistus on viime aikoina lisääntynyt ja esiintyy edelleen, kun auto on kunnolla lämminnyt, alhaisilla nopeuksilla hyvin maltillisella kaasulla, nyt noin 30-50 km/h välillä sekä kevyesti kiihdyttäessä.

          Auto oli hiljan myös eräällä paikallisella, valtuutetulla BMW-pajalla vianhaussa. Vikakoodeja ei ilmaannu, öljytaso vaihteistossa on ok ja adaptaatioarvojen nollaus ei auta asiaan.

          Tuomio oli, että öljyt vaihtoon ja softapäivitys, jonka jälkeen vaihteiston kunnostus tarvittaessa, mikäli nuo eivät tepsi vaivaan. Joten hyvin huolestuttavalta vaikuttaa tällä hetkellä ja tuntuu siltä, että lompakon tyhjennykseltä ei voi välttyä. Suhtaudun hieman skeptisesti pelkkään öljynvaihtoon ja softapäivitykseen ja mietin pitäisikö suoraan viedä laatikon kunnostukseen...? Kyseiseltä pajalta tarjous pelkkien öljyjen vaihtoon ja softapäivitykseen oli noin 800 euroa, joten ei viitsisi huvin vuoksi kokeilla...

          Comment

          • Lunza
            Bimmer Rookie
            • Feb 2014
            • 90
            • Vantaa

            #6
            Moron,
            Olet varmaan jo tämän löytänytkin? Kannattaa tsekata tuo läpi.

            "Got my car back... and what they did was another software update and reset a few sensors and other settings...
            E90 320i -05

            Comment

            • Mikko-jm
              Newbiemmer
              • Oct 2014
              • 20
              • Pirkanmaa

              #7
              Moro Lunza,

              en itseasiassa kyseiseen keskusteluun ole aiemmin törmännyt. Kiitos tästä!

              Mielenkiintoisia kokemuksia muilla ja oireet ovat tuntuneet olevan hyvin samanlaisia kuten itellä. Taidan hakea toisen mielipiteen tähän vaivaan ja lähteä liikkeelle softan päivityksestä...

              Comment

              • Mikko-jm
                Newbiemmer
                • Oct 2014
                • 20
                • Pirkanmaa

                #8
                Päivitetäänpä tilannetta pitkän tauon jälkeen. Ongelma näyttää nyt ratkenneen laatikon öljynvaihdolla. Käytin autoa viime torstaina Powermaticilla Vantaalla, jossa öljyt vaihdettiin huuhtelemalla ja tämän jälkeen ei ole ravistelua ilmaantunut.

                Yhteenvetona:
                Oire; auto ravisti noin 40-50 km/h nopeudella, vain kunnolla lämmenneenä ja hyvin kevyesti kaasuttaessa (tuntui tulevan jostain voimansiirrosta). Alkoi hyvin satunnaisesti ja vaimeasti, josta voimistui kelien lämmetessä. Missään vaiheessa auto ei antanut vikakoodeja, moottori kävi siististi eivätkä kierrokset seilanneet tasakaasulla. Lisäksi oireili joka vaihteella, kun "manuaalisesti" kepitti. Kilsoja takana 115 tkm.

                Vianhaussa tehtiin;
                -luettiin vikakoodit (ei siis löytynyt)
                -tarkastettiin vaihteiston öljyt (taso hyvä)
                -tarkastettiin sytytys (ei ongelmia)
                -vaihdettiin toinen kardaanin kuminivel (ei auttanut)
                -tarkastettiin vaihteiston ohjelma (oli ajan tasalla, ei päivitettävää)

                Ongelman ratkaisi vaihteiston öljynvaihto huuhtelemalla. Täytyy todeta, että Powermaticilla kävi homma ripeästi ja palvelu oli kohdillaan. Varmuuden vuoksi ei lähdetty momentinmuunninta uusimaan, kun ei ollut sen oireilusta kunnon näyttöä.
                Last edited by Mikko-jm; 07-05-2015, 20:32.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎