Announcement

Collapse
No announcement yet.

E92 kulmien suuntaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanskiAWD
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 192
    • S:t Karins

    E92 kulmien suuntaus

    Tässä kevään mittaan on tullut harrastettua auton viemistä nelipyöräsuuntaukseen, kahteenkin kertaan. Toivottavasti ei tarvitse kolmatta kertaa viedä, ei se niin kivaa kuitenkaan ole.

    Ensimmäisellä suuntaus yrityksellä oli joku säätö jumissa eikä oikean eturenkaan aurausta saatu säädettyä ihan kohdilleen. Camberit kuitenkin edessä molemmin puolin -1 astetta.
    Raportti 1

    Nyt hieman myöhemmin vein auton toiseen paikkaan säädettäväksi.
    Homman valmistuttua kysyin tekijältä oliko paljonkin säädettävää. Kuulemma etupää oli aluksi ok, mutta takaa joutui säätämään ja se vaikutti etupään säätöihin ja niitäkin piti muuttaa. Mutta siis kulmat pitäisi olla nyt ok.
    Raportti 2

    Nyt kun katsoin tuota suuntausraporttia niin pistää silmään eturenkaiden camberit, joissa on "jonkin verran" eroa.
    "Jonkin verran" siksi, että en tajua noista arvoista ja niiden mittaluokista yhtään mitään.

    Osaako joku sanoa menikö homma nyt putkeen?
    e92 "330"xiA M-sport
    Mini Cooper R50
  • tnurmine
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 98
    • Vantaa

    #2
    Boschin mittauksessa etupään camberin eroksi saatu tuo 0*14'.
    (Eli 1 minuutti on asteen 60s osa. 30' on siis puoli astetta. 14' on siis 0,23 astetta)
    Sanotaanko, että ihan ok rajoissa ollaan. Joko mittauksessa ihan pieni häikkä ja/tai sitten tässä välissä etupäässä tullut jotain pientä väljyyttä.

    Konepelti auki ja katso tolpan yläpään kiinnityksestä, onko kohdistuspinnit poistettu. Tällöin camberia pystyy hieman myös säätämään. Kulmien perusteella voisi päätellä, että näin on jo tehtykkin.

    Aurauskulmien osalta voi tietysti ihmetellä, että jos ensimmäisessä säädössä (punainen lappu) on kulmat säädetty 0*08', niin miten ihmeessä Boshin paperissa on alkumittauksessa saatu 0*36' ja 0*20' ? No toki pieniä eroja nämäkin.

    ... jaa tietysti jos Boschin lappusen mukaan takapäästä on säädetty 20' pois (0*36' -> 0*16') ja tuo ensimmäinen säätö (punainen lappu 0*08') on ollut oikein, niin sehän tarkottaisi, että takapäässä on nytten -0*12', eli aavistuksen harituksen puolella.
    Kannattaa opetella mittaamaan itse noi kulmat.
    Last edited by tnurmine; 21-04-2015, 11:21.

    Comment

    • JanskiAWD
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 192
      • S:t Karins

      #3
      Sori, unohdinpa mainita että säätöjen välissä on autoa laskettu noin puoli senttiä alaspäin (korkeussäädettävä alusta). Se varmaan selittää miksi takapäätä on säädetty uudestaan vaikka ensimmäisen säädön jälkeen se on ollut ok.

      Mutta lähinnä tuli mieleen että jos siellä on vieläkin se säätö jumissa jonka takia ensimmäisellä yrityksellä ei saatu etupäätä säädettyä.
      Näkeekö sen noista arvoista?
      e92 "330"xiA M-sport
      Mini Cooper R50

      Comment

      • tnurmine
        Bimmer Rookie
        • Aug 2012
        • 98
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by JanskiAWD View Post
        Mutta lähinnä tuli mieleen että jos siellä on vieläkin se säätö jumissa jonka takia ensimmäisellä yrityksellä ei saatu etupäätä säädettyä.
        Näkeekö sen noista arvoista?
        Etupään aurauksessa vain tuo yhteisauraus on mikä merkitsee. Toinen sitten se, onko ratti vinossa (häiritsevästi).

        Comment

        • JanskiAWD
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 192
          • S:t Karins

          #5
          Ratti on kyllä täysin suorassa, eikä muutenkaan ajossa mitään valittamista.
          Ehkäpä noilla uskaltaa sitten ajella, kiitos vastauksista
          e92 "330"xiA M-sport
          Mini Cooper R50

          Comment

          • aku1979
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2015
            • 1152
            • Helsinki

            #6
            Onko nuo suuntaukset miten tyyristä teettää ja onko pk-seudulta suositeltavia pajoja työn tekemiseksi?

            Comment

            • JanskiAWD
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 192
              • S:t Karins

              #7
              Originally posted by aku1979 View Post
              Onko nuo suuntaukset miten tyyristä teettää ja onko pk-seudulta suositeltavia pajoja työn tekemiseksi?
              Hinnat varmaan satasen molemmin puolin, sisältää mittauksen ja säädön. Viimeksi köyhdyin 75€.
              e92 "330"xiA M-sport
              Mini Cooper R50

              Comment

              • makeclick
                BTCF Member
                • Mar 2005
                • 268
                • Turku

                #8
                Originally posted by JanskiAWD View Post
                Tässä kevään mittaan on tullut harrastettua auton viemistä nelipyöräsuuntaukseen, kahteenkin kertaan. Toivottavasti ei tarvitse kolmatta kertaa viedä, ei se niin kivaa kuitenkaan ole.

                Ensimmäisellä suuntaus yrityksellä oli joku säätö jumissa eikä oikean eturenkaan aurausta saatu säädettyä ihan kohdilleen. Camberit kuitenkin edessä molemmin puolin -1 astetta.
                Raportti 1

                Nyt hieman myöhemmin vein auton toiseen paikkaan säädettäväksi.
                Homman valmistuttua kysyin tekijältä oliko paljonkin säädettävää. Kuulemma etupää oli aluksi ok, mutta takaa joutui säätämään ja se vaikutti etupään säätöihin ja niitäkin piti muuttaa. Mutta siis kulmat pitäisi olla nyt ok.
                Raportti 2

                Nyt kun katsoin tuota suuntausraporttia niin pistää silmään eturenkaiden camberit, joissa on "jonkin verran" eroa.
                "Jonkin verran" siksi, että en tajua noista arvoista ja niiden mittaluokista yhtään mitään.

                Osaako joku sanoa menikö homma nyt putkeen?
                Onpas mielenkiintoiset laput. Tossa esimmäisessä on säädöt tehty normaaleiden jousien arvoilla ja jälkimmäinen sportti alustalla ja samassa renkaan camber kulmaa kasvatettu! Itse en kasvattaisi takarenkaan camber kulmaa jos on jäykkä alusta ja leveät renkaat. Osa renkaasta ei tule ottamaan tiehen kiinni (renkaatn ulkoreuna) ja näin renkaat saa kulumaan sisäkulmistaan. Itsellä haluan ne yleensä -0.5-1 asteeseen. Mielenkiintoista myös tuo eturenkaiden camper kulman yhtäkkinen heitto. Tarkasta controll armit, eli ne etupyörän etummaiset hydrauliikka puslat, jos niista on tullut tahnat ulos niin vaihda ne. Itellä oli mennyt ja Strongflexiin vaihdon jälkeen ajo ollut aivan eri ja tuntuma on erittäin hyvä! Eli jos takavetomalli ni http://www.strongflex.eu/en/bmw-e81-...ush-sport.html Mahtava muutos sanon minä

                Olis kiva viedä yks auto 3 eri paikkaan tarkistukseen ja kattoo paljonko niitten arvoissa on eroa. Olen menettänyt noihinkin luoton täysin. Tuntuu saavan paremman laudanpätkällä ja jakoavaimella
                Harrastepaholainen 335d:
                Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎