Terve
Minulla on 2005/08 320d automaattilaatikolla. Auto tulee kohta kymmenen vuoden ikään ja olin jo ajatellut, että akku pitää varmaan kohta uusia. Kuukausi sitten alkoikin tulla käynnistysvaikeuksia ja vika ilmoitusta: Getriebestörung. Evtl. einige funktionen gestört. Gang einlegen ohne Bremse mögligh. Gemäßigt fahren! (Auto on tuotu Saksasta. Suomennos karkeasti: Vaihdelaatikkovika. Jokin toiminto vikaantunut. Vaihteen valinta saattaa olla mahdollista jarrua painamatta. Aja varovasti.) Saksalaisilta foorumeilta löytyy (runsaasti) kysymyksiä kyseisestä häiriöstä, mutta ei ratkaisua tai vian aiheuttajaa.
Koska epäilin akkuvikaa, kävin ostamassa uuden akun. Akussa on IBS (intelligent battery system), joka ilmeisesti rajoittaa latausta akun vanhentuessa. En tiedä onko sillä mitään vaikutusta akun vaihtoon. Normaaliajon jälkeen akun jännite on 12,4V. Jos lataan akun laturilla, niin jännite on 13,4V. Jos jännite laskee alle 11,6V, starttimoottori ei pyöri enää.
Vian ilmaantuessa starttimoottori pyörii, mutta moottori ei käynnisty. Toisinaan pienen odottelun jälkeen vika saattaa poistua ja auto käynnistyy. Muutaman kerran olen joutunut turvautumaan lavettiin tai hinaukseen.
Kun vika ei korjaantunut akun vaihdosta, epäilin maadoitusvikaa ja mittailin kaikki maadoituspisteet.
Auto on ollut kaksi kertaa BMW huollossa Rinta-Joupilla. Kun vika ilmenee, moottorinohjausboxi ei näy väylässä (can-väylä), mutta kun auto käy kaikki näyttää normaalilta. Viime korjaamokäynnin jälkeen auto toimi viikon eli lähti normaalisti käyntiin, mutta eilen vika tuli taas.
Onko kellään heittää mitään ideaa, mitä voisi katsella - en viittisi ihan paalaukseen ajaa vielä. Itse ajattelin tarkastaa polttoainepumpun hiilet seuraavaksi. Toinen vikakohde voisi olla lataus ja viimeinen sitten itse moottoriohjausboxi.
Eli tärkeää olisi erottaa olisiko vika moottorinohjausboxissa vai polttoaineensyötössä tai latauksessa.
Myös tiedot pätevistä korjaajista on arvokkaita...
Minulla on 2005/08 320d automaattilaatikolla. Auto tulee kohta kymmenen vuoden ikään ja olin jo ajatellut, että akku pitää varmaan kohta uusia. Kuukausi sitten alkoikin tulla käynnistysvaikeuksia ja vika ilmoitusta: Getriebestörung. Evtl. einige funktionen gestört. Gang einlegen ohne Bremse mögligh. Gemäßigt fahren! (Auto on tuotu Saksasta. Suomennos karkeasti: Vaihdelaatikkovika. Jokin toiminto vikaantunut. Vaihteen valinta saattaa olla mahdollista jarrua painamatta. Aja varovasti.) Saksalaisilta foorumeilta löytyy (runsaasti) kysymyksiä kyseisestä häiriöstä, mutta ei ratkaisua tai vian aiheuttajaa.
Koska epäilin akkuvikaa, kävin ostamassa uuden akun. Akussa on IBS (intelligent battery system), joka ilmeisesti rajoittaa latausta akun vanhentuessa. En tiedä onko sillä mitään vaikutusta akun vaihtoon. Normaaliajon jälkeen akun jännite on 12,4V. Jos lataan akun laturilla, niin jännite on 13,4V. Jos jännite laskee alle 11,6V, starttimoottori ei pyöri enää.
Vian ilmaantuessa starttimoottori pyörii, mutta moottori ei käynnisty. Toisinaan pienen odottelun jälkeen vika saattaa poistua ja auto käynnistyy. Muutaman kerran olen joutunut turvautumaan lavettiin tai hinaukseen.
Kun vika ei korjaantunut akun vaihdosta, epäilin maadoitusvikaa ja mittailin kaikki maadoituspisteet.
Auto on ollut kaksi kertaa BMW huollossa Rinta-Joupilla. Kun vika ilmenee, moottorinohjausboxi ei näy väylässä (can-väylä), mutta kun auto käy kaikki näyttää normaalilta. Viime korjaamokäynnin jälkeen auto toimi viikon eli lähti normaalisti käyntiin, mutta eilen vika tuli taas.
Onko kellään heittää mitään ideaa, mitä voisi katsella - en viittisi ihan paalaukseen ajaa vielä. Itse ajattelin tarkastaa polttoainepumpun hiilet seuraavaksi. Toinen vikakohde voisi olla lataus ja viimeinen sitten itse moottoriohjausboxi.
Eli tärkeää olisi erottaa olisiko vika moottorinohjausboxissa vai polttoaineensyötössä tai latauksessa.
Myös tiedot pätevistä korjaajista on arvokkaita...
Comment