Onko hp19 ja hp26 laatikoissa eri softa? Milloin hp19 laatikkoon on tullut viimeisin päivitys? Onko niin, että merkkiliike ei pysty päivittämään yksittäistä softaa vaan koko auto on päivitettävä? Tämä ei oikein houkuttele, mutta laatikon päivitys uusimpaan softaan kyllä kiinnostaisi jos sillä jotain muutosta aikaisempaan saisi.
Ei onnistu. kaikki kerrallaan vain. Multa onnistuu Esim moottorin ecu pois, muuten kaikki.
Ei ole minullakaan hinkua ryhtyä merkkiliikkeen huollon asiakkaaksi. Vielä ei onneksi ole koskaan siellä joutunut asioimaan. Olisi hyvä jos täällä savossakin olisi joku joka voisi yksittäisen modulin päivittää niin kävisin hänen luona, mutta kun kovin läheltä ei ketään löydy. Koodauskin piti itse opetella foorumilta saatujen hyvien neuvojen ja neuvojien avulla. Vähän meni offtopiciksi joten palataan aiheeseen.
3.7. Onnistuu savon suunnalla. Tarkemmin maaningalla, jos tarvetta ihmetellä asiaa.
Vikakoodinluku, Livedata,Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
I-level tai I-step on korimallikohtainen softaversiotaso, ISTA/P:n versioon se ei suoraan liity. Tällä hetkellä (ista/p v55.3) esimerkiksi e89-korimallien (e90 jne) i-level on E89X-15-03-500, e60 on E060-14-11-500 ja e65 on E065-12-11-500. Jos menen ronkkimaan E65:sta nyt istalla, tulee i-leveliksi tuo äskenmainittu, oli käytössä sitten ista/p 46.1, 55.3 tai jotain tältä väliltä.
Käytännössä 2011 softat alkaa olemaan e-sarjassa semmoiset että niihin ei monesti mitään suurempia päivityksiä ole. I-levelit on päivittyny monesti tämän jälkeen mutta muutokset ovat hyvin pieniä, silloin tällöin johonkin tietyn ohjainlaitteen tiettyyn softaan tulee muutosta. Tokihan e-sarja on vielä myös tuotannossa x1 ja z4 osalta, nämä molemmat kuuluu e89-settiin. Uusimmat e60- ja e89-softat ovat siis periaatteessa tältä vuodelta, käytännössä pääkomponenttien osalta jo vuosien takaa.
Noissa osittaisissa softauksissa kannattaa sitten vähän miettiä myös kokonaisuutta. Jos vedät -05 softilla olevaan autoon yhtä lukuunottamatta kaikki voimalinjan ohjainlaitteet uusimpaan tasoon, saattaa edessä olla ongelmia esim vakkarin toiminnan kanssa. Toki yleensä ongelmia ei tule mutta on niitäkin nähty. Ikävä selittää auton omistajalle että virisofta pitää vetää vakioksi jotta joku varuste saadaan taas toimimaan.
Olen sanonut useammallekkin ihmiselle että periaatteessa kyllä näitä laatikon tai minkä vain ohjainlaitteen softia voi muokata, jos on ymmärrystä ohjainlaitteiden toiminnan päälle. Ihmisen tekemiä koneita nämä vain on.
E sarjassa ongelma tulee lähinnä luistoneston kans jos sitä ei päivitä muiden powertrain vehkeiden kans eli niinku böntti sano vakkarin kans voi tulla ongelmaa...
Vikakoodinluku, Livedata,Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Juu ja F-sarjassa on samaista cruisen toimattomuutta jos tietyt moduulit eivät ole riittävän läheisellä softatasolla keskenään. Esimerkiksi pelkän mittariston päivityksellä saa tämmöisen "jumin" aikaiseksi, tämä ei ole pelkästään voimalinjasta tai edes tietystä yksittäisestä ohjainlaitteesta kiinni.
-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Mikäs täällä tilanne, jokos joku on sorkkinut näitä?
Tuossa omassa laatikon käytöksessä häiritsee vähän tuo turbiinin lukituksen ajankohta ja sen toteutuminen. Eli turbiini lukittuu tieten yleensä 2-vaihteella jossain kohtaa, en tiedä lukittuuko se aiemmin, eli 1-vaihteella jos kiihdytetään rajummin. Jokatapauksessa, esim. liikkeellelähtö risteyksestä on semmonen että auto nostaa kierroksia kunnes sitten nytkähtää liikkelle epämielyttävästi, näin kärjistettynä sanoen (tavan maallikko ei tuota varmasti edes hoksaisi jossei rupeaisi ajattelemaan). Mielestäni tuo laatikko saisi olla D:llä lukossa koko ajan, kuten sportilla.
Rajummassa kiihdytyksessä tuota lukitusta ei huomaa, eikä myöskään jos lähtee aivan sukkasilteen liikkeelle. Mutta juuri tuommoisessa perus arkiajossa, liikennevirran mukana esim. valoristeyksistä lähdittäessä lukitsee tympeästi ts. lukittuminen ei tapahdu sivistyneesti ja välillä lukitsee ja sitten pudottaakin sekunniksi lukituksen pois, jonka jälkeen lukitsee vasta lopullisesti.
Muistelen, että nimimerkki WSE1 puhui jossain näistä miljoonista laatikkoon liittyvistä topikeista että tuo "epäsiisti" lukitustapahtuma liittyis mekatroniikan kulumiseen. Muutenhan tuo laatikko ei kuitenkaan oireile, lukituksen jälkeen ampuu vaihteita silmään nätisti, lukko pysyy päällä, eikä kierrokset humppaa. Laatikossa on viimeisin softa ja öljyt vaihdettu 90tkm välein (nyt 200tkm mittarissa)
Onko tuohon olemassa jotain kikkakolmosta, eli juurikin tämän topicin aiheen mukaista laatikon softan puukotusta mielivaltaisesti, vai pakottamalla jonkin muun mallin softa tuonne laatikon ohjaukselle, heittämällä laatikkoon jotain sarvikuonon sarvijauhetta tm. ihmeainetta... vai laittamalla kättä taskuun ja suunta Maaningalle?
Pitääkö nuo myöhäsemmät laatikot turbiinia lukossa koko ajan, tai tapahtuuko lukitus aiemmin? Erityisesti nuo loppupään vehkeet sekä sähköisellä kepillä olevat LCi 535d:t (onko sinne tullu vielä joku rautapäivitys jossain myöhäisessä vaiheessa) Tämä siis liukunut tehtaalta päivänvalooon 09/2006.
Pari videota vielä koitin napata demonstroimaan, entiiä saako näistä mitään selkoa, tuo ilmiö tuntuu enemmän perseen alla, kuin näkyy kierroslukumittarissa.
http://s1315.photobucket.com/user/ri...421x8.mp4.html Tästä näkee ehkä selvemmin, lähden tuosta valoristeyksestä liikkeelle ihmisittäin, niin kierrosluku tippuu pari kertaa nopeassa tahdissa 50-100rpm (0.04-0.06 välillä videossa) ennenkuin lukittuu lopullisesti.
http://s1315.photobucket.com/user/ri...h15i6.mp4.html Tässä käännyn erkanemiskaistalta ja kakkosvaihde oletettavasti päällä, kierrokset tipahtaa hetkellisesti n. 150rpm (0.13-0.14 videossa), ennenkuin lukitsee/vaihtaa kolmoselle ja kierrokset tippuu enemmän (200-300rpm) (0.17-0.18 videossa)
Tietonen mitä öljyy sinne on laitettu? Suosittelen pelkkää ZF omaa öljyä laittaa. Enkä halu tästä mitään sotaa, sille oma topiikki. Itsellä kokemusta febin öljystä, sekä ZF life guard 6:sta niin kyllä ZF oma ölppä paremmin toimii, sekä on toiminut jo 100tkm. Nää isommat ZF laatikot vaihtaa vähän nytkähtävemmin kun pikkuveljensä, voi johtuu ihan tuosta koosta ja järeydestäkin. Uusin softa tosiaan vähän auttaa, mutta jos sulla jo se on niin... Laatikot on ilmeisesti tosi tarkkoja myös öljyn pinnasta, vaikka moni huoltamo ei sitä juuri tärkeenä pidä. Tarkasti ainakin tehtaalla ovat sen vaihdon ohjeistaneet, joten tarkkaan sitä myös itse kunnioittaisin.
Ecun säätöön menny nii aikaa että tää lootan kummastelu vähän jäänyt. Voi olla aika hankalaa ilman penkkiä testata lootan ohjelmii.
Tietonen mitä öljyy sinne on laitettu? Suosittelen pelkkää ZF omaa öljyä laittaa. Enkä halu tästä mitään sotaa, sille oma topiikki. Itsellä kokemusta febin öljystä, sekä ZF life guard 6:sta niin kyllä ZF oma ölppä paremmin toimii, sekä on toiminut jo 100tkm. Nää isommat ZF laatikot vaihtaa vähän nytkähtävemmin kun pikkuveljensä, voi johtuu ihan tuosta koosta ja järeydestäkin. Uusin softa tosiaan vähän auttaa, mutta jos sulla jo se on niin... Laatikot on ilmeisesti tosi tarkkoja myös öljyn pinnasta, vaikka moni huoltamo ei sitä juuri tärkeenä pidä. Tarkasti ainakin tehtaalla ovat sen vaihdon ohjeistaneet, joten tarkkaan sitä myös itse kunnioittaisin.
Ecun säätöön menny nii aikaa että tää lootan kummastelu vähän jäänyt. Voi olla aika hankalaa ilman penkkiä testata lootan ohjelmii.
Ravenol 6hp. Ois kyllä mukava kuulla kommentteja siitä onko muilla tämmöistä käytöstä.
Ravenol 6hp. Ois kyllä mukava kuulla kommentteja siitä onko muilla tämmöistä käytöstä.
Kyl tota aika moni käyttää, sitä en sitte tiiä toimiiko samaan tapaan täysin kuin muut, mutta tosiaan. en halu mitään sotaa täällä, joten hyvää se varmaan on . Henkilökohtaisesti laittaisin vain sitä mitä joko bmw suosittelee tai ZF. Penkkipäivien jälkee pitää varmaa alkas tätä kattoo.
Ratin vivuilla voi vaihtaa myös D-moodissa vaihteita? :think
Juu kyllä voi. Kun sen rattivaihteen vaihdon jälkeen painaa kaasua niin se palautuu automaatiksi noin 4-5s. Itse toivoisin et sen sen ajan saisi säädettyä esim. 10-15 sekunniksi. Mitäs täällä arvellaan, onko sellainen muutos mahdollista?
Juu kyllä voi. Kun sen rattivaihteen vaihdon jälkeen painaa kaasua niin se palautuu automaatiksi noin 4-5s. Itse toivoisin et sen sen ajan saisi säädettyä esim. 10-15 sekunniksi. Mitäs täällä arvellaan, onko sellainen muutos mahdollista?
Juu, huomasin vasta nyt. Jotenkin mieltänyt tuon että vain sportti puolella pystyy vaihtamaan manuaalisesti. Melkein voisin vannoa, että joskus niitä läpysköjä nyvin D:llä ja sillon en tuota huomannu että vaihtaisi.
Comment