Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53B30A ja 6-sylinterin misfire

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • minurmi
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 222
    • Pirkanmaa

    N53B30A ja 6-sylinterin misfire

    Ongelmana on korkeilla kierroksilla esiintyvä misfire 6-sylinterissä sigun E92:ssa. Vikaa on haettu jo pitkään ja osia vaihdeltu, mutta edelleen reilu 6000:n kierroksilla esiintyvä misfire ilmaantuu aina silloin tällöin. Sytyttää moottorivikavalon ja heittää "varaohjelmalle", valo kuittaantuu käynnistämällä uudelleen ja käynti on normaali tämän jälkeen.

    Vaihdettu on merkkihuollon toimesta jo puola, suutin, HPFP ja moottorinohjauksen softat. Ohivuoto- ja puristuspainemittaus ei osoittanut mitään spesiaalia. On tsekattu myös bensanpaineet LP-puolelta. Kilometrejä tuossa on tällä hetkellä vajaa 50tkm, vika on ollut kyllä taustalla olemassa jo ainakin ~20 tkm.

    Osaisiko täällä joku antaa vinkkiä mistä/miten vikaa seuraavaksi voisi koittaa paikantaa? Ulkomaan foorumeiltakaan ei ole googlaamalla apuja löytynyt.
    ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
    ex. E46 330 Ci M-Sport -03
    ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
    ex. E36 316i -92
  • dumo
    Bimmer Rookie
    • Aug 2013
    • 84
    • N/A

    #2
    Aloitetaan tyhmillä kysymyksillä: Kai siitä vaihdettiin tulpat samalla kuin puola? Maksimirundien sytkävika usein johtuu siitä ettei kipinä riitä (tulppa-puola-piuhat-jne.). Perustestihän on vaihtaa sytkäosia päittäin, mutta eipä taida auttaa jos kaikki on varmuudella vaihdettu uusiin ehjiin osiin.

    Ilmeisesti vika on aina ollut samassa pytyssä? Onko tiedossa mitä vikakoodeja heittää (pelkkää misfireä vai muutakin)?

    Viimeisenä keinona harkitsisin imusarjan irrotusta, niin näkee ettei ole DISA-läppä(t) hajonneet ja/tai imukanava osin tukkeessa esim. karstan takia.

    Comment

    • minurmi
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 222
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by dumo View Post
      Aloitetaan tyhmillä kysymyksillä: Kai siitä vaihdettiin tulpat samalla kuin puola? Maksimirundien sytkävika usein johtuu siitä ettei kipinä riitä (tulppa-puola-piuhat-jne.). Perustestihän on vaihtaa sytkäosia päittäin, mutta eipä taida auttaa jos kaikki on varmuudella vaihdettu uusiin ehjiin osiin.

      Ilmeisesti vika on aina ollut samassa pytyssä? Onko tiedossa mitä vikakoodeja heittää (pelkkää misfireä vai muutakin)?

      Viimeisenä keinona harkitsisin imusarjan irrotusta, niin näkee ettei ole DISA-läppä(t) hajonneet ja/tai imukanava osin tukkeessa esim. karstan takia.
      Joo kyllä siinä tulppakin on taidettu vaihtaa. Ainakin juuri ennen auton ostoa tehdyssä huollossa oli vaihdettu.

      Vika on esiintynyt vain 6-sylinterissä. Minun tiedossani on vain misfire-koodi.

      Kiitos tuosta disa-vinkistä. Edellisestä e46:sta disan akseli antautui n.200 tkm:n kohdalla ja se antoi imuilmavuotoon viittaavat koodit eli seosvikaa ja misfirejä sinne tänne. Tässä vika on aina kutosessa.
      ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
      ex. E46 330 Ci M-Sport -03
      ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
      ex. E36 316i -92

      Comment

      • tiakri
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 208

        #4
        Originally posted by minurmi View Post
        Joo kyllä siinä tulppakin on taidettu vaihtaa. Ainakin juuri ennen auton ostoa tehdyssä huollossa oli vaihdettu.

        Vika on esiintynyt vain 6-sylinterissä. Minun tiedossani on vain misfire-koodi.

        Kiitos tuosta disa-vinkistä. Edellisestä e46:sta disan akseli antautui n.200 tkm:n kohdalla ja se antoi imuilmavuotoon viittaavat koodit eli seosvikaa ja misfirejä sinne tänne. Tässä vika on aina kutosessa.
        Koita nyt vielä vaihtaa esim. 1 ja 6 sylinterin tulpat keskenään, voihan se tulppa olla uutenakin hajalla

        Toinen syy voi olla tietty piuhoissa, jos lyö jostain läpi tms.
        E90lci'09

        Comment

        • miyli
          BTCF Member
          • Dec 2008
          • 2089
          • Naantali

          #5
          Mulla auttoi tossa n54 mosassa samaan vikaan pähkinärouhepuhallus imukanaviin. Oli aika tukossa muuten noi imukanavat. Tämähän myös korkeapaineruisku kone eli samanlailla varmaan imukanaviin kertyy tota moskaa.
          Nimimerkki bliz foorumilla tekee noita puhalluksia.
          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
          0-200km/h 11.40s
          100-200km/h 6,00s
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

          Comment

          • minurmi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 222
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by miyli View Post
            Mulla auttoi tossa n54 mosassa samaan vikaan pähkinärouhepuhallus imukanaviin. Oli aika tukossa muuten noi imukanavat. Tämähän myös korkeapaineruisku kone eli samanlailla varmaan imukanaviin kertyy tota moskaa.
            Nimimerkki bliz foorumilla tekee noita puhalluksia.
            Tästä imukanavien karstoittumisesta olen lueskellut joo, voiko se tehdä ongelmaa näinkin pienillä kilometreillä?
            ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
            ex. E46 330 Ci M-Sport -03
            ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
            ex. E36 316i -92

            Comment

            • miyli
              BTCF Member
              • Dec 2008
              • 2089
              • Naantali

              #7
              Originally posted by minurmi View Post
              Tästä imukanavien karstoittumisesta olen lueskellut joo, voiko se tehdä ongelmaa näinkin pienillä kilometreillä?
              Kyllä jenkkilässä ainakin noilla kilometreillä aika tukossa on ollut imukanavat.
              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
              0-200km/h 11.40s
              100-200km/h 6,00s
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

              Comment

              • minurmi
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 222
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by miyli View Post
                Kyllä jenkkilässä ainakin noilla kilometreillä aika tukossa on ollut imukanavat.
                Tämä menee seuraavaksi tutkintaan. Katsotaan mielenkiinnolla lopputulos.
                ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                ex. E36 316i -92

                Comment

                • minurmi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 222
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by minurmi View Post
                  Tämä menee seuraavaksi tutkintaan. Katsotaan mielenkiinnolla lopputulos.
                  Misfiren esiintyminen ei poistunut imukanavien puhdistuksella. Seuraavaksi pitänee koitella tuota osien ristiin vaihtelua. Saisi poissuljettua komponenttiviat, vaihdetuistakin komponenteista.

                  Mikäs piuha+softa -laiteyhdistelmä näitä vikadiagnooseja jne. varten tähän kannattaa hommata? INPA ja piuha e-villestä?
                  ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                  ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                  ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                  ex. E36 316i -92

                  Comment

                  • jake2710
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 828

                    #10
                    Rheingold kannattaa hommata. Se on hienoa kun merkkiliike vaihtaa osia muttei tule kuntoon. Oliko siinä Hpfp jotain vikaa kun vaihtoivat?

                    Comment

                    • minurmi
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 222
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by jake2710 View Post
                      Rheingold kannattaa hommata. Se on hienoa kun merkkiliike vaihtaa osia muttei tule kuntoon. Oliko siinä Hpfp jotain vikaa kun vaihtoivat?
                      Täytyy varmaan tuota Rheingoldia alkaa katsella...

                      Tässä on menty toistaiseksi merkkiliikkeen kanssa eteenpäin (tai ainakin pysytty paikallaan), koska autossa on voimassaoleva takuu (Europlus). HPFP vaihdettiin, koska se oli seuraavana "vaihtolistalla" puolan ja suuttimen vaihdon jälkeen. Tuskin siinäkään siis vikaa oli. Tehdas on tullut vastaan näissä kaikissa kyllä hyvin.
                      ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                      ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                      ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                      ex. E36 316i -92

                      Comment

                      • jake2710
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 828

                        #12
                        Jos Europlus vielä voimassa niin ehdottomasti merkkiliikkeeseen niin kauan kunnes on kunnossa.

                        Comment

                        • minurmi
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 222
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by jake2710 View Post
                          Jos Europlus vielä voimassa niin ehdottomasti merkkiliikkeeseen niin kauan kunnes on kunnossa.
                          On voimassa mutta enää pari viikkoa, ja kun vikaa ei tahdo löytyä niin hankalaa on.
                          ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                          ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                          ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                          ex. E36 316i -92

                          Comment

                          • jake2710
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 828

                            #14
                            Mutta vika ollu takuuaikana niin luulis nyt sen kuntoon laittaan jälkeenkin. 2 viikoks auto sinne ja kuntoon.

                            Vois olla ihan imm tai sitten matalapuolen paine/anturi.
                            Last edited by jake2710; 25-06-2015, 17:58.

                            Comment

                            • minurmi
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 222
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by jake2710 View Post
                              Mutta vika ollu takuuaikana niin luulis nyt sen kuntoon laittaan jälkeenkin. 2vko auto sinne ja kuntoon.
                              Viime syksystä astihan tätä on pengottu ja menty steppi kerrallaan eteenpäin. Ja toistaiseksi tosiaan tehtaan piikkiin, lähinnä kait auton pienistä ajokilometreistä ja näiden yleisesti vikaantuvien osien kampanjavaihdoista johtuen.

                              Uskoisin, että Europlus pesee kätensä tasan sen jälkeen, kun takuuaika on ohi, joten ainoa mahdollinen keino saada hyvitystä on goodwill. Autohan on tullut Saksasta merkkiliikkeestä ostettuna ja siellä myös huollettuna, joten sen suhteen mitään epäselvää autossa ei ole.

                              Sehän tästä kinkkisen tekee, kun ei tiedä mitä seuraavaksi lähtis vaihtamaan. Ehkä sytytyksen johdot olisi helpoimmasta (tai ainakin edullisemmasta) päästä katsoa. Auto on kuitenkin jokapäiväisessä ajossa, joten pitkiä aikoja kerralla ei voi korjaamollakaan makuuttaa.
                              ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                              ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                              ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                              ex. E36 316i -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎