Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d E91 savuttaa aamuisin todella voimakkaasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussa78
    Newbiemmer
    • Aug 2015
    • 7
    • Lohja

    320d E91 savuttaa aamuisin todella voimakkaasti

    Moikka,

    toivottavasti löydän täältä jotain ideoita mikä vois olla vikana kun aamulla lähden auton kanssa liikkeelle, niin se on jotenkin voimattoman oloinen ja kun polkasen kaasun pohjaan, niin koko maisema on savun peitossa. Tätä sitten kestää 5-10 km ja välillä kaasukin tuntuu kuin se hirttäisi kiinni. Kyseisen tapahtuman jälkeen koko loppu päivän ei ole mitään oireita, mutta seuraavana aamuna taas sama toistuu. Muutama päivä sitten vaihdettu turbo, jossa kuviteltiin vian olevan, mutta ilmeisestikään se ei ollut viallinen. Öljyä kuitenkin palaa aika tavalla, joten jostain sitä öljyä pääsee nyt sylinteriin valumaan.

    Te viisaat jotka enemmän näistä ymmärrätte, niin kertokaa mitkä mielestänne voisi olla vaihtoehdot.
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 347
    • Paimio

    #2
    Oletko öljyn tasoa tarkkaillut? Ettei vaan olis naftaa öljyn seassa ja sitä myöten taso liian korkealla?
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07

    Comment

    • jussa78
      Newbiemmer
      • Aug 2015
      • 7
      • Lohja

      #3
      juu, tänään viimeksi tarkastin ja oli taas honassu öljyä parissa päivässä puoleen väliin tikkua.

      Comment

      • jussa78
        Newbiemmer
        • Aug 2015
        • 7
        • Lohja

        #4
        No nyt se sitten tempun teki, eli savutus on tällähetkellä kokoaikaista ja moottorista alkoi kuulumaan melko voimakasta naputusta sekä sen lisäksi moottori käy tosi epätasaisesti, eli koko auto heiluu kun moottori käy tyhjäkäynnillä. Nyt tuolla ei uskalla enää ajaa, mutta edelleen ihmettelen, että mitkä ovat vaihtoehdot sille, että öljyä pääsee sylinteriin. Itse kun en oikein ymmärrä tuota koneen toimintaa.

        Niin se piti vielä sanoa, että tosiaan sitä öljyä kuluu noin 4 litraa per 200km

        Comment

        • peto2
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 8267
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Kuulostaa hiukan sille että turbo vuotaa öljyä ahtoputkeen. Kannattaa tarkistaa ennen kuin ajaa yhtään enempää. Jos alkaa käymään öljyllä niin se ryntää ylikierroksille ja pysyy siellä niin kauan kun koneessa riittää öljyä -> kallis verkonpaino.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • JP-76
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 1060
            • Kanta-Häme

            #6
            Originally posted by peto2 View Post
            Kuulostaa hiukan sille että turbo vuotaa öljyä ahtoputkeen. Kannattaa tarkistaa ennen kuin ajaa yhtään enempää. Jos alkaa käymään öljyllä niin se ryntää ylikierroksille ja pysyy siellä niin kauan kun koneessa riittää öljyä -> kallis verkonpaino.
            Ei ryntää, ellei kaasuläppää ole poistettu tai siinä ole vikaa.

            Virrat pois niin kaasuläppä menee kiinni ja auto sammuu.
            Kalusto:
            BMW 550i xDrive -14
            BMW S1000R -17
            Toyota Proace -15

            Comment

            • peto2
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 8267
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by JP-76 View Post
              Ei ryntää, ellei kaasuläppää ole poistettu tai siinä ole vikaa.

              Virrat pois niin kaasuläppä menee kiinni ja auto sammuu.
              No siinä tulikin ainoa tilanne kun diesel kone tarvitsee kaasuläppää mutta empä arvannut että ovat sellaisia sen takia asennelleet. :think
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • JP-76
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 1060
                • Kanta-Häme

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                No siinä tulikin ainoa tilanne kun diesel kone tarvitsee kaasuläppää mutta empä arvannut että ovat sellaisia sen takia asennelleet. :think
                Pääasiallinen tehtävä tuolla on kuristaa ilman saantia DPF-polton aikana.

                Vaikuttaa myös auton sammuttamiseen siten että dieseleiden tyypillinen moottorin "hytkyminen" vähenee kun läppä katkaisee ilman saannin heti kun auto sammutetaan.

                En ole varma onko kyseisessä autossa vielä DPF:ää, mutta kaasuläppä siitä silti löytyy
                Kalusto:
                BMW 550i xDrive -14
                BMW S1000R -17
                Toyota Proace -15

                Comment

                • JP-76
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 1060
                  • Kanta-Häme

                  #9
                  Originally posted by jussa78 View Post
                  No nyt se sitten tempun teki, eli savutus on tällähetkellä kokoaikaista ja moottorista alkoi kuulumaan melko voimakasta naputusta sekä sen lisäksi moottori käy tosi epätasaisesti, eli koko auto heiluu kun moottori käy tyhjäkäynnillä. Nyt tuolla ei uskalla enää ajaa, mutta edelleen ihmettelen, että mitkä ovat vaihtoehdot sille, että öljyä pääsee sylinteriin. Itse kun en oikein ymmärrä tuota koneen toimintaa.

                  Niin se piti vielä sanoa, että tosiaan sitä öljyä kuluu noin 4 litraa per 200km
                  Eiköhän tuo turbon tiivisteistä nyt vuoda niinkuin tuossa ylempänä jo ehdotettu. Eli aamun savutus johtuu siitä että "lataa" välijäähyn pohjalle reilusti öljyä ja imaisee sitten kerralla ison hörpyn kun autoa poljetaan seuraavan kerran.

                  Mutta kyllä tuossa jotain muutakin häikkää nyt on jos kone täristää eikä käy kunnolla. Oliskohan romua lähtenyt turbosta liikkeelle ja päätynyt koneeseen :think

                  Ei muuta kun turbo pöydälle ensimmäisen, siitä se vyyhti lähtee aukeamaan.
                  Kalusto:
                  BMW 550i xDrive -14
                  BMW S1000R -17
                  Toyota Proace -15

                  Comment

                  • walde
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 947
                    • Melkein Espoo

                    #10
                    Originally posted by JP-76 View Post
                    Pääasiallinen tehtävä tuolla on kuristaa ilman saantia DPF-polton aikana.

                    Vaikuttaa myös auton sammuttamiseen siten että dieseleiden tyypillinen moottorin "hytkyminen" vähenee kun läppä katkaisee ilman saannin heti kun auto sammutetaan.

                    En ole varma onko kyseisessä autossa vielä DPF:ää, mutta kaasuläppä siitä silti löytyy
                    Juuri näin, lisäksi kaasuläpän avulla tehostetaan pakokaasujen takaisin kierrätystä. Eihän kaasuläppiä ole dieselmoottoreissa ollut kuin vasta toistakymmentä vuotta...
                    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by JP-76 View Post
                      Eiköhän tuo turbon tiivisteistä nyt vuoda niinkuin tuossa ylempänä jo ehdotettu. Eli aamun savutus johtuu siitä että "lataa" välijäähyn pohjalle reilusti öljyä ja imaisee sitten kerralla ison hörpyn kun autoa poljetaan seuraavan kerran.

                      Mutta kyllä tuossa jotain muutakin häikkää nyt on jos kone täristää eikä käy kunnolla. Oliskohan romua lähtenyt turbosta liikkeelle ja päätynyt koneeseen :think

                      Ei muuta kun turbo pöydälle ensimmäisen, siitä se vyyhti lähtee aukeamaan.
                      Turbohan siihen oli jo vaihdettu joten pitääkö ottaa se vanha turbo pöydälle ja katsoa onko siitä lähtenyt romua liikkeelle?

                      Comment

                      • jussa78
                        Newbiemmer
                        • Aug 2015
                        • 7
                        • Lohja

                        #12
                        Originally posted by brainsurgery View Post
                        Turbohan siihen oli jo vaihdettu joten pitääkö ottaa se vanha turbo pöydälle ja katsoa onko siitä lähtenyt romua liikkeelle?
                        Juurikin näin, eli Bemu Oy:ssä 4.8.2015 vaihdettu uusi turbo ja vanha ei kuulemma ollut edes pahasti väljä, mutta heidän mielestään se oli ainut osa joka oli edes vähän kuluneen oloinen.

                        Sinne Bemu Oy:lle tämä nyt lähtee uudestaan, mutta hyvä on tietää mitä kaikkea vaihtoehtoja tuolle voisi olla, niin eivät sitten sumuta tyhmää asiakasta, koska tuo edellinen remontti kuitenkin maksoi yli 1,5 tonnia ja onhan sillä remontilla tietysti jonkinlainen takuu.

                        Comment

                        • jussa78
                          Newbiemmer
                          • Aug 2015
                          • 7
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by peto2 View Post
                          Kuulostaa hiukan sille että turbo vuotaa öljyä ahtoputkeen. Kannattaa tarkistaa ennen kuin ajaa yhtään enempää. Jos alkaa käymään öljyllä niin se ryntää ylikierroksille ja pysyy siellä niin kauan kun koneessa riittää öljyä -> kallis verkonpaino.
                          Siis juuri näinhän se teki, eli kun savutus alkoi, niin kaasu jäi "jumiin" ja kierrokset sai laskemaan ainoastaan painamalla jarrua pitkään.

                          Comment

                          • Heke_01
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 49
                            • Pohjois-Karjala

                            #14
                            En halua maalailla piruja seinille, mutta oireet kuulostaa tutuille.

                            Omasta 320d:stä halkesi mäntä keväällä. Oireet kuulostaa hyvin samanlaisilta. Kävi tyhjäkäyntiä vajaalla ja savutti todella rankasti.



                            Jos edellisessä turbossa rojut paikallaan, niin seuraavaksi mittaisin puristukset.

                            Comment

                            • JP-76
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 1060
                              • Kanta-Häme

                              #15
                              Originally posted by jussa78 View Post
                              Siis juuri näinhän se teki, eli kun savutus alkoi, niin kaasu jäi "jumiin" ja kierrokset sai laskemaan ainoastaan painamalla jarrua pitkään.
                              Mutta tuohan vaan varmistaa teorian turbon tiivisteistä, eli jotain on mennyt pahasti pieleen turboremontissa tai sitten jotain on jäänyt huomioimatta. Ei siellä ahtoputken ja ilmanoton välissä oikein muuta paikkaa ole mistä öljy pääsisi suoraan ahtoputkeen ja sieltä koneeseen...

                              Mutta niin kuin aikaisemmin jo kirjoitin, jos kierrokset jää päälle ja nousee koko ajan vaikka kaasua ei paineta (eli auto käy jo öljyillä), niin tilanne laukeaa auto sammuttamalla.

                              Vanhemmissa laitteissa, esim. vielä E53:ssa noita moottorin ryntäyksen aiheuttamia moottorituhoja on ollut jonkin verran. U-tuubista löytyy "hauskoja" videoita aiheesta esim. hakusanalla " bmw diesel runaway".

                              Onkos tuossa topikin laitteessa muuten huohottimessa vielä paperisuodatin? Jos huohotin on täysin tukossa, saattais puskea öljyt väkisin vaikka ehjän turbon tiivisteistä läpi :think

                              Joka tapauksessa kuulostaa siltä että vahinko on jo päässyt tapahtumaan eli... turbo pöydälle ensin ja niin edespäin...
                              Kalusto:
                              BMW 550i xDrive -14
                              BMW S1000R -17
                              Toyota Proace -15

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎