Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i uudet turbot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markojs
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 160
    • Kirkkonummi

    335i uudet turbot?

    Morjes! jokunen kysymys olisi koskien turbojen uusintaa.

    Eli autona e92 335i -06 ja taaempi hukkaportti rallattaa melkosesti, varsinkin kun päästää kaasusta. Tuolla JB4 map2:sella varsinkin saa hävetä silmät päästään kun kaasusta hellittää. Tuota e90postin Mr5 fixiäki tuli kokeiltua mutta 10mm mutu aktuaattorin tangossa on ruostunut/sulanut/mitälie niin pahasti ettei siihen sovi mikään avolenkki ja lukkopihditkin vain sutii. :(

    No enivei toivottavasti talvikärryn myynnistä ois vähän taatelia tiedossa ja tuumailin että kun itseä ainakin häiritsee tuo rallatus sen verran pahasti että jos vaikka sijoittais uusiin turboihin suoraan ennenkuin keksii jotain muuta JÄRKEVÄÄ.

    Jos nyt tälläiseen ratkaisuun päädyn niin millaista pakettia tässä kannattais rupee metsästää?
    Kannattaako ostaa jotkut aftermarket turbot vaiko uudet OEM turbot? (eikös näissä ole tänäpäivänä vahvistettu noita heikkoja kohtia, hukkaportin läppä ja aktuaattorin tanko yms. rallattusta aiheuttavat?)

    Asennuksesta taas sen verran että onko järkevintä viedä merkkiliikkeeseen vaihtoon vai etsiä joku asian osaava yksityinen korvausta vastaan? Itseltähän tämä ei varmastikkaan onnistu kun oma tietotaito on mallia öljyt/jarrupalat/levyt ja kerran alustan vaihtanut.

    Mielipiteitä ja vinkkejä mikäli jotain on jäänyt huomioimatta taikka ei, olisi mukava kuulla.

    Kiitos!
  • 1349
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 231
    • Turku

    #2


    E91 335i -07
    F20 118i -15

    Comment

    • BFI18
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1456
      • Turku

      #3
      Kysy nimimerkiltä hoikkas, taitaa olla tuoreessa muistissa mistä hommasi omaansa uudet.
      G26 i4 M50 Black Sapphire

      Comment

      • brainsurgery
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1355
        • Helsinki

        #4
        Pistä aluksi JB4 interfacesta Future Use D kohtaan arvoksi 98 niin loppuu ainakin se rallatus. Voit sitten katsella rauhassa uusia turboja.

        Tsekkaa kuitenkin että softa on sekä JB4:ssä että tietokoneessa uusin.
        Last edited by brainsurgery; 10-08-2015, 21:48.

        Comment

        • Veeksi
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2177
          • Kuopio

          #5
          Siinäpä sitä onkin mietittävää.

          Yks vaihtoehto on ostaa marmorilta uudet ja asennuttaa ne siellä. Silloin sinulla on niillä toimiva 2 vuoden takuu. Itse ahtimet voi marmorilta saada varsin kilpailukykyiseen hintaan, mutta asennuksen varmasti voi saada jostain halvemmallakin, mutta silloin voi olla vaikeaa takuun kanssa. Työtunteja siihen kuitenkin tulee melkoisesti, joten toisaalta pitkän pennin säästää, jos vaikka saa 30€/tunti halvemman asennuksen. Tietysti se vaihtotyön tuntimäärä kannattaa sopia etukäteen. Ei ole ihan poikkeuksellista, että noita vanhoja ahtimia irroitellessa ja uusia laittaessa menee vähän pidempäänkin kuin voisi ajatella.

          OEM-turbot on joka tapauksessa halvin vaihtoehto selkeästi. Se on n. 2000-3000€:n lasku kaikkinensa. Jos ei marmorilta osta niitä niin sitten turbolader.net tarjonnee aikalailla halvimmat hinnat. Ei kannata kuitenkaan odottaa varmuudella sitä, että uudet OEM:t olis hukkaporttien osalta sen paremmat. Rakenne on ainakin edelleen sama, vaikka ahtimien osanumerot onkin vaihtuneet jo sen 3-4 kertaa. Toivoa sopii, että vaikka materiaalit olisi paremmat.

          Sitten on toki Vargasilla sellaisia ahtimia mitkä on muuten OEM:t, mutta niissä on hukkaportit rakennettu paremmin. Huonona puolena on melkein tuplahinta ja joskus kai Vargasilta ei ole osien lähettely sujunut kovin mallikkaasti.

          Sitten on Stage 2 ahtimia (eli isompia, mutta vakiopaikoille meneviä). Niitä löytyy RB:ltä ja Vargasilta. On nyt tulossa jotain muitakin valmistajia. Noilla on hivenen pitempi turbo lag, mutta toisaalta ne vetää ihan eri tavalla yläkierroksilla, missä vakiot jo puutuu. Stage2:lla otetaan yleensä tietysti sitten enemmän tehoja. Ei niitä ole oikein muuten mieltä laittaa. Ja kun tehoja laitetaan enemmän, niin sitten on syytä varautua, että vähän jotain muutakin osaa joutuu laittamaan. Stage2:t maksaa sit yleensä jo n. 5000€ ennen veroja ja asennuksia... ja niitä mahdollisia muita pullonkaulojen korjaamisia mitä niistä voi seurata.

          Originally posted by Markojs View Post
          Morjes! jokunen kysymys olisi koskien turbojen uusintaa.

          Eli autona e92 335i -06 ja taaempi hukkaportti rallattaa melkosesti, varsinkin kun päästää kaasusta. Tuolla JB4 map2:sella varsinkin saa hävetä silmät päästään kun kaasusta hellittää. Tuota e90postin Mr5 fixiäki tuli kokeiltua mutta 10mm mutu aktuaattorin tangossa on ruostunut/sulanut/mitälie niin pahasti ettei siihen sovi mikään avolenkki ja lukkopihditkin vain sutii. :(

          No enivei toivottavasti talvikärryn myynnistä ois vähän taatelia tiedossa ja tuumailin että kun itseä ainakin häiritsee tuo rallatus sen verran pahasti että jos vaikka sijoittais uusiin turboihin suoraan ennenkuin keksii jotain muuta JÄRKEVÄÄ.

          Jos nyt tälläiseen ratkaisuun päädyn niin millaista pakettia tässä kannattais rupee metsästää?
          Kannattaako ostaa jotkut aftermarket turbot vaiko uudet OEM turbot? (eikös näissä ole tänäpäivänä vahvistettu noita heikkoja kohtia, hukkaportin läppä ja aktuaattorin tanko yms. rallattusta aiheuttavat?)

          Asennuksesta taas sen verran että onko järkevintä viedä merkkiliikkeeseen vaihtoon vai etsiä joku asian osaava yksityinen korvausta vastaan? Itseltähän tämä ei varmastikkaan onnistu kun oma tietotaito on mallia öljyt/jarrupalat/levyt ja kerran alustan vaihtanut.

          Mielipiteitä ja vinkkejä mikäli jotain on jäänyt huomioimatta taikka ei, olisi mukava kuulla.

          Kiitos!
          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
          BMW E63 630iA '05

          Comment

          • hoikkas
            BTCF Member
            • Oct 2005
            • 1579
            • TURKU

            #6
            Aika pitkälle tässä tullut jo tärkeimmät esille...
            JB4 User Adjustment välilehdeltä Future Use D kohtaa 98. Tämä auttaa juuri siinä tilanteessa kun kierrokset matalat kun esim. olet pysähtymässä tai hiivit parkkipaikalla...
            *Jos e auta niin kikkaile vähän menu 10 ja 12 valikoita, helppoa testata kun voi ratin napeista säädellä ja siten ihan itse testailla.

            Sitten melkein uudet ahtimet ja OEM ehdottomasti jos aiot jäädä tehojen kanssa siihen 450-500hv. Jos tahdot yli niin Veeksi kertoi hyvin mitä vaihtoehtoja mm. on...

            Jos OEM ostat, niin Suomesta suosittelen ehdottomasti bemariosat.fi. Sieltä saat parhaimman hinnan ja voit saada myös asennuksen (Ahokas) aika kohtuu hintaan. Ja saat myös takuun!

            Edelleen voit vaihdattaa myös Piikkiössä, nimimerkki Suppari, soita hänelle ja juttele. Suosittelen.

            Turboladerissa kuten muissakin ulkomaantilauksissa omat riskinsä jos saat väärän tai viallisen osan, niin vaihdot ja uudelleen lähetykset voi maksaa vähän ja ainakin vievät helvetisti aikaa!

            Itse en muuta vaihtoehtoa miettisi kun bemariosat ja asennus Ahokas/suppari akselilla. Tosin Naantalissa on myös bemuihin erikoistunut liike, Motorfix. Nämä kolme HYVIÄ!

            No voithan ostaa nyt uuet OEM turbot ja pyytää jotain firmaa modaamaan vähän niitä, vaikka Turbotohtori tai Fin-turbo. Kannattaa kysellä. Taisi Turbotohtorilla tehneet jonkun fixin yhteen autoon.


            Onko mitään muuta oiretta kun rallatatus, esiintyykö muutoin kuin kaasusta päästäessä?
            BMW i4M50

            Comment

            • Markojs
              Bimmer Rookie
              • Apr 2014
              • 160
              • Kirkkonummi

              #7
              Originally posted by hoikkas View Post
              Onko mitään muuta oiretta kun rallatatus, esiintyykö muutoin kuin kaasusta päästäessä?
              Kylmänä kun käynnistää niin kilisee ja rallattelee tovin kunnes kierrokset tipahtaa ja rallatus häviää aikalailla kokonaan, sen jälkeen ainoastaan rallattaa kun kaasusta päästää ja kierrokset laskevat. Vakiona tietenkin vähempi kuin jb4 map2:sella mutta molemmilla rallattaa. Map2:sella kun päästää kaasusta nii ääni on jo enemmän sellaista kovaa sirinää mikä ja kuulostaa tulevan apparin penkin alta jos sisältä istuu, hämääkö korva vaan vai voiko se tulla jostain muualtakin?

              Miten muutan tuon Future Use D:n 98? (ja mitä tämä käytännössä muuttaa?)
              Tuo JB4 ei ole kovin tuttu juttu meikäläiselle, eli oli autossa valmiina ja mitää piuhoja mulla ei ole eli tarviiko ostella jotain?
              Valikot myöskään ei ole tuttuja vielä ja versiosta en tiedä sen enempi..
              Täytynee kaivella internetistä vähän ohjeita ja perehtyä noihin asetusten vaihtoihin ja muuhun toimintaan.

              Kiitokset vastauksista!
              Last edited by Markojs; 14-08-2015, 17:14.

              Comment

              • hoikkas
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 1579
                • TURKU

                #8
                Oliko sinulla vakio DP:t? Ne voi kanssa pitää ääntä ja voi ehkä sekoittua joskus hukkisten rallatukseen. Mutta se FUD 98 asia, suoraan lainaus N54 foorumilta: FutureUseD = 98 that may help with wastegate rattle during decel. Kokeile tota, sen vaihtaminen on vain numeroiden lisääminen tyhjään kohtaan ja tallennus.

                Mutta ensiksi pitää varmaan juu perehtyä siihen juice boxiin, selvittää mikä versio sinulla on ja hankkia USB jatkokaapeli ja vetää se sisälle hanskalokeroon. Silloin voit loggailla mukavasti ja tsekata miten bemu pelittää

                Suosittelen kyllä ottamaan johonkin heppuun joka noista tietää niin yhteyttä ja sellaien auttaa sinua näissä asioissa. Eikä tarvi varmaan maksaa marmoriliikkeen hintaa / tunti

                Tuolta pääset alkuun

                http://www.n54tech.com/forums/forumdisplay.php?f=3

                Originally posted by Markojs View Post
                Kylmänä kun käynnistää niin kilisee ja rallattelee tovin kunnes kierrokset tipahtaa ja rallatus häviää aikalailla kokonaan, sen jälkeen ainoastaan rallattaa kun kaasusta päästää ja kierrokset laskevat. Vakiona tietenkin vähempi kuin jb4 map2:sella mutta molemmilla rallattaa. Map2:sella kun päästää kaasusta nii ääni on jo enemmän sellaista kovaa sirinää mikä ja kuulostaa tulevan apparin penkin alta jos sisältä istuu, hämääkö korva vaan vai voiko se tulla jostain muualtakin?

                Miten muutan tuon Future Use D:n 85? (ja mitä tämä käytännössä muuttaa?)
                Tuo JB4 ei ole kovin tuttu juttu meikäläiselle, eli oli autossa valmiina ja mitää piuhoja mulla ei ole eli tarviiko ostella jotain?
                Valikot myöskään ei ole tuttuja vielä ja versiosta en tiedä sen enempi..
                Täytynee kaivella internetistä vähän ohjeita ja perehtyä noihin asetusten vaihtoihin ja muuhun toimintaan.

                Kiitokset vastauksista!
                BMW i4M50

                Comment

                • Markojs
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2014
                  • 160
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by hoikkas View Post
                  Oliko sinulla vakio DP:t? Ne voi kanssa pitää ääntä ja voi ehkä sekoittua joskus hukkisten rallatukseen. Mutta se FUD 98 asia, suoraan lainaus N54 foorumilta: FutureUseD = 98 that may help with wastegate rattle during decel. Kokeile tota, sen vaihtaminen on vain numeroiden lisääminen tyhjään kohtaan ja tallennus.

                  Mutta ensiksi pitää varmaan juu perehtyä siihen juice boxiin, selvittää mikä versio sinulla on ja hankkia USB jatkokaapeli ja vetää se sisälle hanskalokeroon. Silloin voit loggailla mukavasti ja tsekata miten bemu pelittää
                  Juu on vakiot. Kaivelin juutuubista videopätkiä niin tämä pitää samanlaista ääntä kaasusta päästäessä (alkaa 40sec jälkeen) https://www.youtube.com/watch?v=QZaH1hxnBDs

                  Tuo BMS DATA Cable on vissiinki kaapeli minkä tarviin, kannattaako tilata tuo 3' jatkokaapeli samalla vai onko moiselle tarvetta?

                  E: hiukan offtopic mutta ihan mielenkiinnosta jos tollaset katittomat DP:t hommais nii porukal ketä sellaset on, onko tullu rutinaa leimalla? ja meneekö arvot kohille / joutuuko kauan huuattaa et taaemmat lämpee?
                  Last edited by Markojs; 15-08-2015, 13:20.

                  Comment

                  • 1349
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 231
                    • Turku

                    #10
                    Mulla piti myös kamalaa kilinää kun ostin auton. JB4n kun hommasin ja räpläilin 10 ja 12 valikoita sain kilinät täysin pois. Eli sen takia ei välttämättä tarvitse uusia turboja ostaa.
                    E91 335i -07
                    F20 118i -15

                    Comment

                    • Markojs
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2014
                      • 160
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Originally posted by 1349 View Post
                      Mulla piti myös kamalaa kilinää kun ostin auton. JB4n kun hommasin ja räpläilin 10 ja 12 valikoita sain kilinät täysin pois. Eli sen takia ei välttämättä tarvitse uusia turboja ostaa.
                      Mites kun suurimman osan ajasta kuitenkin tulee ajeltua Map0 eikös jb4 ole sillon poissa kokonaan eli auto on täysin vakio. Itsellä kun sitä sirinää myös map0:lla esiintyy niin oma järki sanoo että noi valikot eivät auta siihen (ainakaan map0?) kerran koko härpäke on disabled silloin vai ymmärsinkö toiminnan jotenkin väärin mikä on enemmän kuin todennäköistä?

                      Onko noissa 10 & 12 valikoissa jotai nyrkkisääntöjä, vai räpläilitkö vaan sellaisiin kohtiin missä kilinät katosi ja jätit siihen?

                      Ja ratistahan nuita vissiinkin pystyi vaihtelemaan jollain sivulla törmäsin moiseen listaan muistaakseni, niin sitä nyt voi ainakin kokeilla.

                      E: Ja sit yks kysymys vielä kun ei tosiaan oo tuttu härpäke, eli mulla on tiedossa ainoastaan että autossa on jb4, en tiedä onko G4 vai G5 boardilla tai mitä näitä on.
                      Pystynkö jotenkin tarkistamaan ennen USB johdon tilausta tuota?
                      Jos mulla on g4 boardi tai jotai muutaku kun g5 niin kannattaako ostaa samalla tuo N54 JB4 G5 Upgrade Kit ?
                      Ei useaan kertaan viittis tilailla tuolta ameriikoista asti tavaraa.
                      Last edited by Markojs; 15-08-2015, 18:23.

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2177
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Markojs View Post
                        Mites kun suurimman osan ajasta kuitenkin tulee ajeltua Map0 eikös jb4 ole sillon poissa kokonaan eli auto on täysin vakio. Itsellä kun sitä sirinää myös map0:lla esiintyy niin oma järki sanoo että noi valikot eivät auta siihen (ainakaan map0?) kerran koko härpäke on disabled silloin vai ymmärsinkö toiminnan jotenkin väärin mikä on enemmän kuin todennäköistä?

                        Onko noissa 10 & 12 valikoissa jotai nyrkkisääntöjä, vai räpläilitkö vaan sellaisiin kohtiin missä kilinät katosi ja jätit siihen?

                        Ja ratistahan nuita vissiinkin pystyi vaihtelemaan jollain sivulla törmäsin moiseen listaan muistaakseni, niin sitä nyt voi ainakin kokeilla.

                        E: Ja sit yks kysymys vielä kun ei tosiaan oo tuttu härpäke, eli mulla on tiedossa ainoastaan että autossa on jb4, en tiedä onko G4 vai G5 boardilla tai mitä näitä on.
                        Pystynkö jotenkin tarkistamaan ennen USB johdon tilausta tuota?
                        Jos mulla on g4 boardi tai jotai muutaku kun g5 niin kannattaako ostaa samalla tuo N54 JB4 G5 Upgrade Kit ?
                        Ei useaan kertaan viittis tilailla tuolta ameriikoista asti tavaraa.
                        Ensinäkin avaimet pitäis ottaa pois sellaiselta kuskilta, joka ajaa map 0:lla muualle kuin huoltoon tai katsastukseen. Siinä ei oo oikeasti mitään järkeä. Sitäpaitsi jos tarviis esittää vaikka kaverille miten laiska 335i on vakiona niin sitten pitää laittaa map 4. Mutta sen jälkeen vaihda äkkiä joku ihan oikea modauksia vastaava kartta päälle.

                        Nyrkkisääntönä menu 10 ja 12 pitää kuluneilla hukkiksilla pienentää. Useimmiten Suomessa ajellaan sen ikäisillä autoilla että jos ahtimia ei ole vaihdettu niin menu 10 pitää laittaa n. 700 kierrokseen ja menu 20 minimiin.

                        Oikea piiri sarja (G4, G5 integrated ja G5 isolated) selviää varmasti vain kun avaat JB:n ja katsot tai otat kuvan ja postaat sen tänne. Se on ERITTÄIN tärkeää tietää mikä piiri siellä on ennenkuin voit edes päivittää sitä. Nykyään pitäisi olla G5 ISO jos meinaa tehdä oikeastaan mitään.
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • Markojs
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2014
                          • 160
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          Originally posted by Veeksi View Post
                          Ensinäkin avaimet pitäis ottaa pois sellaiselta kuskilta, joka ajaa map 0:lla muualle kuin huoltoon tai katsastukseen. Siinä ei oo oikeasti mitään järkeä. Sitäpaitsi jos tarviis esittää vaikka kaverille miten laiska 335i on vakiona niin sitten pitää laittaa map 4. Mutta sen jälkeen vaihda äkkiä joku ihan oikea modauksia vastaava kartta päälle.

                          Nyrkkisääntönä menu 10 ja 12 pitää kuluneilla hukkiksilla pienentää. Useimmiten Suomessa ajellaan sen ikäisillä autoilla että jos ahtimia ei ole vaihdettu niin menu 10 pitää laittaa n. 700 kierrokseen ja menu 20 minimiin.

                          Oikea piiri sarja (G4, G5 integrated ja G5 isolated) selviää varmasti vain kun avaat JB:n ja katsot tai otat kuvan ja postaat sen tänne. Se on ERITTÄIN tärkeää tietää mikä piiri siellä on ennenkuin voit edes päivittää sitä. Nykyään pitäisi olla G5 ISO jos meinaa tehdä oikeastaan mitään.
                          Ehkä muotoilin asiani huonosti tai jotain mutta tosiaan map0 tulee tällä hetkellä ajeltua koska muilla rallattaa niin perkeleesti.

                          Täytynee huomenna kokeilla tuota menu 10 & 12 ja tutkailla sitä jb:tä

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5428
                            • S:t Karins

                            #14
                            [QUOTE=Markojs;3596618]Ehkä muotoilin asiani huonosti tai jotain mutta tosiaan map0 tulee tällä hetkellä ajeltua koska muilla rallattaa niin perkeleesti./QUOTE]
                            Ei se rallatus mihinkään poistu vaikka heität koko jb purkin mäjelle. Kannatta tosiaan laittaa map 4 päälle. Tällöin voit rallatukseen vaikuttaa säädöillä.
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #15
                              Ja kuitenkin loppujen lopuksi olis järkevin vaan vaihtaa ne ahtimet.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎