Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw 320d e91 ei kiihdy alakieroksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasa10
    BTCF Member
    • May 2015
    • 72
    • Espoo

    bmw 320d e91 ei kiihdy alakieroksilla

    moi
    elikkä autoni on bmw 320d e91 vm.06 120kw.
    bemari kiihtyy todella huonosti alakieroksilla, sit ku on noin 2500-3000 kierosta, niin silloin kiihtyy hyvin, tai ainakin paljon paremmin.

    bemari lastutettiin/ohjelmoitiin viikko sitten, eikä sekään auttanu kyseiseen asiaan, sit luettiin vikakoodit eilen ja sen mukaan ois ollu ilmamäärämittari rikki, ostin uuden ilmamäärämittarin tänään, mut sekään ei juurikaan auttanu asiaa, ehkä hiukan paremmin kiihtyy.

    voiko ongelmat johtua ahtopaineista, koska ahto paineet näytti seuraavia lukemia.

    joutokäynillä:
    mitattu ahtopaine. 1031mbar
    ahtopaine, ohjearvo. 985mbar

    kieroksilla:
    mitattu ahtopaine. 1076mbar
    ahtopaine, ohjearvo. 1211mbar

    oli siel muutama muukin vikakoodi, mut niistä laitan liitteinä kuvia, et mitä siel oli. et miisäköhän mahtais olla vika, kun ei kiihdy kunnolla alakieroksilla?

    ja sit vaihdoin pari päivää sitten alkuperäisen ilmansuodattimen tilalle vapaavirtaussuodattimen, et jos se ois auttanut, mut ei ollu vaikutusta asiaan.
    onko vapaavirtausuodattimesta hyötyä vai haittaa?


    kuvia vikakoodeista löytyy liitteinä.
    kuva 1 ja 2 on ennen vikakoodien nollaamista ja kuva 3 on ku nollattiin vikakoodit ja kävin tosi pien koeajon.
    sit multa löytyy myös videot ilmämäärän mittauksesta sekä autopaineiden mittaamisesta,
    videosta näkyy mitattu arvo ja ohjearvo.
    Attached Files
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    No ei se lastutus ainakaan tuollaista ongelmaa korjaa, eikä vapaavirtaussuodatin. Muutenkin auto pitäisi olla 100% kunnossa ennenkun aletaan ohjelmoimaan, että saadaan kaikki potentiaali irti. Minkäslainen "lastu" on kyseessä, ilmeisesti jokin valmis yleismallin softa kaiken lisäksi, eikai kukaan asiasta ymmärtävä lähtisi tuossa kunnossa olevaa autoa edes ohjelmoimaan? Ilmestyikö tuo ohjainlaitteen sisäinen vika vasta lastutuksen jälkeen?

    Turboahdin ei pysty toteuttamaan pyydettyä ahtopainetta, eli ahtimessa on häikkää (loppu tai VNTssä häikkää) tai sulla on iso ahtovuoto. Pitääkö ahdin ylimääräistä meteliä? Suhiseeko konetilassa? Meneekö ahtoletkut koviksi paikallaan kaasutellessa?
    Last edited by Supra^; 18-08-2015, 19:51.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Jasa10
      BTCF Member
      • May 2015
      • 72
      • Espoo

      #3
      okei, ku ajattelin et lastutus auttais, ku auto on ollu koko ajan saman lainen ku se on mulla ollu, joten ei ollu tietoo kuuluuko toi olla vakiona olla noin laiska kiihtyy. autossa on nyt karalan lastu, joka lupaa noin 211hv ja 420nm. ja toi ohjainlaitteen sisäinen vika tuli vasta sit, ku ensimmäiset vika koodit nollasin ja lähdin sit koeajolle, niin sen jälkeen toi vika tuli, eikä saa enään poistettua.

      ahdin ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä, eikä mun tietääkseni suhise konehuoneessa. ja olen kyl yrittäny kattoo ettei ole ahtovuotoa missään. en ole kokeillu, et meneekö noi ahtoputket koviksi, mikä on vialla, jos ne menee koviksi? elikkäs mitä tuol ahdin puolla vois olla vialla, ettei ahda. voiko johtuu, et toi ahtopainesäädin olis rikki, ku sellasen vika koodin anto?

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Originally posted by Jasa10 View Post
        okei, ku ajattelin et lastutus auttais, ku auto on ollu koko ajan saman lainen ku se on mulla ollu, joten ei ollu tietoo kuuluuko toi olla vakiona olla noin laiska kiihtyy. autossa on nyt karalan lastu, joka lupaa noin 211hv ja 420nm. ja toi ohjainlaitteen sisäinen vika tuli vasta sit, ku ensimmäiset vika koodit nollasin ja lähdin sit koeajolle, niin sen jälkeen toi vika tuli, eikä saa enään poistettua.

        ahdin ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä, eikä mun tietääkseni suhise konehuoneessa. ja olen kyl yrittäny kattoo ettei ole ahtovuotoa missään. en ole kokeillu, et meneekö noi ahtoputket koviksi, mikä on vialla, jos ne menee koviksi? elikkäs mitä tuol ahdin puolla vois olla vialla, ettei ahda. voiko johtuu, et toi ahtopainesäädin olis rikki, ku sellasen vika koodin anto?
        Jos letkut menee kaasutellessa koviksi, niissä on ylipainetta, eli turbo ahtaa, ei sen kummempaa.

        Näissä ahtopaineen säätö tapahtuu VNT-ahtimen siivillä, joita ohjaa sähkömoottori. Jos sähkömoottori on kunnossa, siitä pitäisi kuulua pari napsahdusta kun autosta laittaa virrat päälle muttei käynnistä. Jos naputtaa kokoajan, on säätö pielessä, ja jos on täysin mykkä, on säädin rikki.
        Vikakuvaus melkeinpä viittaisi rikkinäiseen säätimeen joka aiheuttaa siipien pysymisen ääriasennossa = minimimäärä ahtopainetta. Livedatalla helppo todentaa homma todentaa.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • Jasa10
          BTCF Member
          • May 2015
          • 72
          • Espoo

          #5
          missäköhän tollasessa bemussa mahtaa sijaita toi ahtopaineen säädin?

          Comment

          • Kissvesala
            Moderator
            • Jun 2010
            • 3110
            • Liminka

            #6
            Säätimessä on mekaanin esisäätö. Se on tod näk perseellään. Aika monesti ahtimen vaihon jälkeen jää säätämättä. Helppo ja nopea homma. Joku harrastaja sen varmasti tekee lompakko ystävälliseen hintaan.
            Tuo ecu internal fault ei siihen tosin liity mitenkään.
            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
            Kissvesala.fi
            Priva tai o443424479

            Comment

            • Jasa10
              BTCF Member
              • May 2015
              • 72
              • Espoo

              #7
              Missä ahtopaineensäädin sijaitsee bemarissa ja millai ton esisäädön saa kohdilleen, mikäli se on pielessä?

              Comment

              • Heikkiher
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 93
                • Vihti

                #8
                Originally posted by Jasa10 View Post
                Missä ahtopaineensäädin sijaitsee bemarissa ja millai ton esisäädön saa kohdilleen, mikäli se on pielessä?

                Viisaammat korjatkoon, mutta olikos noissa Mitsubishin ahdin ja säädin (actuator) siinä ahtimessa itsessään kiinni.

                Tässä jotain videoita aiheeseen liittyen:



                Comment

                • Kouris
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 723

                  #9
                  Originally posted by Heikkiher View Post
                  Viisaammat korjatkoon, mutta olikos noissa Mitsubishin ahdin ja säädin (actuator) siinä ahtimessa itsessään kiinni.

                  Tässä jotain videoita aiheeseen liittyen:



                  https://www.youtube.com/watch?v=PVLiLRxbTcc

                  Ensimmäisessä videossa ainakin näkyy servon varren päässä oleva säätomutteri. Sitä pystyy kääntelemään autossa paikallaan ollessa. En muista kumpaan suuntaan piti kääntää että herää paremmin. Ahtimen imuputken joutuu irroittamaan edestä sitten yltää säätämään.

                  Säädon voi tehdä mutulla ainoastaan. Tehtaalla säädetään todnäk siten että tietyllä kaasun virtauksella säädetään ahtimeen tietyt kierrokset.. arvelisin.

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    #10
                    Turbon kyljessä säädin. Säätimen Karan päässä 10mm mutteri lukituksena. Se auki ja ihan sormilla kierros kerrallaan karaa pyörittää jompaan kumpaan suuntaan ja käy aina testaan. Mukava homma muuten, mutta onhan se parin testilenkin jälkeen jo hiukan lämpönen paikka säädellä.

                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • AK-87
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2015
                      • 324
                      • Hml

                      #11
                      Oma e91 320d -06 lähtee vetämään 1500 rpm jonkin verran, 2000 rpm on jo hyvin vetoja. Vertailuhuomioiksi vain noihin aloituspostin alle 2500-3000 rpm tuntemuksiin. Vakio-ohjelma mulla.
                      V60 D4 AWD -16
                      Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                      ex V60 D4 -13
                      ex E36 323i 4D -96
                      ex E91 320d -06 Stage 1

                      Comment

                      • Jasa10
                        BTCF Member
                        • May 2015
                        • 72
                        • Espoo

                        #12
                        kun autol painaa kaasua, niin ahtoputket ovat pehmeitä ja menee käsil lyttyyn, joten auto ei ahda.
                        kun autosta laittaa virrat päälle, niit ahtimelta kuuluu 2-3 napsahdusta, joten säädin pitäis olla kunnossa.
                        kokeilin kans säätää tota ahdinta kumpaakin suuntaan, mut millään ei ollu merkitystä, missään asennossa auto ei alkanu kunnol toimii.

                        et mistäköhän tota vikaa kantsii seuraavaksi lähteä etsimään, voisko ahdin olla entinen, vai missä vika voi viellä olla?

                        Comment

                        • Jasa10
                          BTCF Member
                          • May 2015
                          • 72
                          • Espoo

                          #13
                          morjes
                          nyt bemari kiihtyy taas hyvin, vika oli ahtimessa, tai tarkemmin sanottuna ahtimen hukkaportissa oli vikä. hukkaportin ympärillä oli pientä hienoo metalli silppua, joten hukkaportti tais olla väljä.

                          kiitoksia kaikille hyvistää neuvoista ja avusta.

                          Comment

                          • Kouris
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 723

                            #14
                            Tarkkoja jos ollaan niin ei siinä ole hukkaporttia. Akselin kierrokset säädetään sähköservolla ja vnt siivillä.

                            Comment

                            • Jake87
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2005
                              • 45

                              #15
                              Originally posted by Kouris View Post
                              Tarkkoja jos ollaan niin ei siinä ole hukkaporttia. Akselin kierrokset säädetään sähköservolla ja vnt siivillä.
                              Itekkin mietin juuri sammaa. Kiinnostaa nyt muutenvuan tietää missä se vika alkuperäsellä kirjottajalla oli? Oliko se tuossa säätimessä vai vaihoitko koko puhaltimen?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎