Announcement

Collapse
No announcement yet.

318d vs. 320d moottorin luonne/erot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommipommi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 225
    • sastamala

    318d vs. 320d moottorin luonne/erot?

    Heip. Vähän ostoinnostusta ollu jompaankumpaan, kun pieniruokaista päivittäistä pitkänmatkan kulkinetta haetaan. Tuli vaan mieleen, kun tänään kävin koeajaan yhtä 318d:tä(90Kw), että yllättävän voimakkaan olonen oli ennakkoluuloihin nähden, kun olen aiemmin ajanut muutaman kerran isän vastaavaa 320d:tä(120Kw), kun kuitenkin toi yli 40heppaa pitäis eroa olla ja väännössäkin oliko 280 vs 340? Ja manuaaleja siis molemmat.. Googlasin että tässä lussummassa versiossa olisi pienempi ahdin ja eroja imu- ja pakosarjassa(oliko nokka-akseleissakin jonkun mukaan?) ja tietenkin softassa.

    Olen huomannut, että tuon isän auton voi liikkeelle lähdössä saada sammumaan jos liian varovaisesti kaasuttaa(oma uskomus on, että se toimii silti normaalisti, mitä luulette?) ja olen vain itse tuuminut, että kun se on tuollainen yksiturboinen vehje niin siellä on kohtalaisten huippuarvojen takia isohko ahdin(no isohko ja isohko, mutta isompi kuin 18d:ssä)ja se ei tarjoa tyrkkyä vielä ihan tyhjäkäynniltä saakka? Harmi, etten kerinnyt tänään koeajolla oikein hyvin ottamaan tuntumaa, kun kakarat kiljui ja yms.. kivaa mutta kun se tuntui ihan ponnekkaalta koneelta tuollai perus käyttöalueella, enkä ihan punarajalle kehannu siinä "kylmää" konetta pommitella kun niin lyhyt koeajo oli ja tiedän kyllä kokeilemattakin ettei sieltä yli 3500kiekan mitään kovin järkyttävää tehopiikkiä enään löydy, tai sitten onkin aikamoinen vempele tuo 318d
    Niin tuli mieleen, että onko tämä 318d pikkuruisine puhaltimineen jotenkin alavireisempi kone kuin tuo tehokkaampi versionsa vai onko nämä ajatukseni nyt ihan mettässä? Yritän ehkä vain hakea jotain plussaa tästä lussummasta versiosta, kun muuten voisi sellaisen hankkia, mutta paperillahan nuo suoritusarvo ero on ihan järkyttävät, lastuttamallakaan ei päästä edes 320d tehdas lukemiin ja 0-100kmh pari sekunttia eroo. Arvatenkin varustukset on näissä aika köyhät ja käytettyjen hinnoissa ei tunnu hirveitä eroja olevan, samoin kun maantiekulutus painaisi meidän vaakassa, mutta ei siinäkään taida montaa desiä olla eroa /100km. En tiedä onko vakuutuksissakaan käytännön eroja saati trafimaksuissa (150g vs 153g) Eli keksiikö kukaan mitään hyvää sanottavaa 318d:stä? Ehkä pitäisi vaan tehä kaupat kun se itseasiassa tuntu käteen ja persiiseen älyttömän hyvältä, hah ja oli upeannäkönen Saikos niitä varusteita muuten jostain kattoo valmistenumerolla?

    P.S. On se jännä että autoon aina turtuu vaikka hyvä oisikin ja uusi aina saa innostumaan vai mitä? Tänään sentään kun vaimolle oikeastaan haetaan autoa, niin olin niin avarakatseinen, että lähettiin Volvo V50:tä katsomaan(kun joku muu voisi välillä kuulemma olla kuin bemari!) no sehän oli niin ahdas ja kai sitten vähän huonompi kuin kuvissa että, en keriny ite autoa melkein näkemäänkään kun vaimo jo tuli suu mykkyrässä vastaan eli poispäin volvolta.. No sitten löytyi hyvä jetta, jota piti vähän käydä ajamassakin. Ei siinä mitään onhan tommonen parivuotta vanha 1.4TSI jetta kiva peli ja täytyy sanoa että lastenistuimille oli yllättävän hyvin tilaa kun nosti ne e61:stä sinne. Harmi että se jetta sattui oleen bensa ja vähän turhan uusi tähän ns. kakkosauto lähtöön.. kiva silti oli, vaimo innostui enemmänkin, mun mielestä oli kiva. No lopuks piti sitten käydä vielä sitä 318d pemuu kattoon, vähän vaan ny ku kerran oltiin liikkeellä ja sehän oli niinku lekalla päähän, kuin 18-vuotias ois ekakerran päässy auton rattiin omalla kortilla! Taitaa olla vähän päässä vikaa näitten pemujuttujen kanssa häh:-D Anteeksi tällainen lievä sivujuoni/filosofinen analyysi tässä postauksessa, pistetään nuiden muutamien marskinryyppy moukkujen piikkiin, hyviä illanjatkoja vain kaikille
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Lastuttamalla 318d irtoaa järkevästi sen 180hv / 380Nm ja tarvittaessa sen 200hv, mutta tuntuu tuolla 200hv:lla olla todella herkkä polttoainepuolen oikuille eli kyykkää heti jos jokin ei ole juuri niinkuin pitäisi eli 180hv on siis se järkevä. 320d jää soittelemaan välittömästi kaikilla osa-alueilla jos noita nyt halutaan verrata.

    Mielestäni tuon tehon puutteen vuoksi ei kannata 318d hylätä (saahan siitä tehokkaamman kuin 320d) jos muuten on hyvä yksilö. Moottorina on sitten se N47 eli jakopääremontti on edessä jos vielä ei ole tehty eli selvitä tuo asia. Merkkiliike auttaa ja maahantuoja maksaa, ainakin suurimmassa osassa tapauksia.
    Tuossa yksi monesta topicista, kannattaa tutustua:
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • tommipommi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 225
      • sastamala

      #3
      Kiitos vastauksesta! Ajattelin vain että tuo moottori olis ollu se vanhempi m47? En varmaankaan osta tahallaan sitä jakopääremppaa, saa sitä kuitenkin sen verran ropata että kätensä mustaks saa tuolla vanhemmallakin. Niin, eli eikö se N47 ollu se +140heppanen?

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1199
        • Tyrnävä

        #4
        Originally posted by tommipommi View Post
        Kiitos vastauksesta! Ajattelin vain että tuo moottori olis ollu se vanhempi m47? En varmaankaan osta tahallaan sitä jakopääremppaa, saa sitä kuitenkin sen verran ropata että kätensä mustaks saa tuolla vanhemmallakin. Niin, eli eikö se N47 ollu se +140heppanen?
        Joo, juuri näin. Kummankohan lastuttamista VolvoTDI tuossa yllä tarkoitti..? :think
        I01 i3s 94

        Comment

        • tommipommi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 225
          • sastamala

          #5
          Originally posted by huupi View Post
          Joo, juuri näin. Kummankohan lastuttamista VolvoTDI tuossa yllä tarkoitti..? :think
          Volvo Tdi taisi puhua n47 koneen virityksestä, kun ainakin noita harisen/karalan listoja jos kattoo niin tästä m47:sta ei lastulla oteta ihan edes niitä vakion m47 320d:n tehoja/vääntöjä.

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            Originally posted by tommipommi View Post
            Kiitos vastauksesta! Ajattelin vain että tuo moottori olis ollu se vanhempi m47? En varmaankaan osta tahallaan sitä jakopääremppaa, saa sitä kuitenkin sen verran ropata että kätensä mustaks saa tuolla vanhemmallakin. Niin, eli eikö se N47 ollu se +140heppanen?
            Jaa mistä sain käsityksen, että kyse on juuri N47 moottorista, my bad

            Tuota N47 on saanut 318d korissa 136hv ja 143hv versiona. Vuodesta 2007 on noita N47 alkanut tulla. Vanhemmasta M47 318d:stä saa kiukkuisemman kuin kuin vakio 320d:stä eli oli uusi tai vanha kone niin tuo ei saa olla kynnyskysymys jos on muuten hyvä yksilö.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • tommipommi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 225
              • sastamala

              #7
              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Jaa mistä sain käsityksen, että kyse on juuri N47 moottorista, my bad

              Tuota N47 on saanut 318d korissa 136hv ja 143hv versiona. Vuodesta 2007 on noita N47 alkanut tulla. Vanhemmasta M47 318d:stä saa kiukkuisemman kuin kuin vakio 320d:stä eli oli uusi tai vanha kone niin tuo ei saa olla kynnyskysymys jos on muuten hyvä yksilö.
              Juu ei mittään, ok. No hyvä tietää että ohjelmointivaraa on joskaan tuskin se meillä edes heti olisi tarpeen.. Onkohan noissa M47 318d ja 320d muita eroja esim. Onko sama vaihreloota, alusta, jarrut yms..? Jos on samaa palikkaa niin sittenhän voisi ajatella että kun puhutaan kuitenkin 250tkm ajetusta autosta, että 318d paikat voisi olla säästyneemmät jopa, vaikka käyttäjistähän se aina on kiinni..

              Edit.. No se tästä, tällä hetkellä näyttää toyota avensis tulevan vaimolle(tosin mikään ei oo vielä varmaa). Tai siis mikäli tuo nykynen e61 tuntuu mukavammalle kuitenkin, niin meikämannelle jää se anjovis:-) No kiitos kuitenkin keskusteluun osallistuneille VolvoTDI:lle ja Huupille!!
              Last edited by tommipommi; 23-08-2015, 21:52.

              Comment

              • tommipommi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 225
                • sastamala

                #8
                No nääs tuli se pemppu sit kuitenki hankittuu
                Ihan kiva peli, joskin siit sais varmaa hiljemman ja kenties mukavammanki vähän jos noi W-nopeusluokan(270kmh) gummit vaihtais josain vaihees vaik h(210) luokkaisiin, iha vakikokoiset kun ovat. Tässä yksilössä oli kyl jälellä vain yksi avain, tietääkös joku saako noihin yhtään järkevällä hintaa hankittua toista, tai metallista millä saa esim. Kuskin oven auki jos elektrpniikka kyykkäisi jostain syystä..?

                Comment

                • jones\\
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2009
                  • 90
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by tommipommi View Post
                  No nääs tuli se pemppu sit kuitenki hankittuu
                  Ihan kiva peli, joskin siit sais varmaa hiljemman ja kenties mukavammanki vähän jos noi W-nopeusluokan(270kmh) gummit vaihtais josain vaihees vaik h(210) luokkaisiin, iha vakikokoiset kun ovat. Tässä yksilössä oli kyl jälellä vain yksi avain, tietääkös joku saako noihin yhtään järkevällä hintaa hankittua toista, tai metallista millä saa esim. Kuskin oven auki jos elektrpniikka kyykkäisi jostain syystä..?
                  Siinä mokkulassahan on tuo otettu huomioon,avain löytyy mokkulan toisesta päästä.
                  e91 320da

                  Comment

                  • magilainen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1023
                    • Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by jones\\ View Post
                    Siinä mokkulassahan on tuo otettu huomioon,avain löytyy mokkulan toisesta päästä.
                    Bmw e91 330xd -06 msport
                    Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                    Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                    Freude am Fahren

                    Comment

                    • tommipommi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 225
                      • sastamala

                      #11
                      Joo huomasin kanssa, ku pläräsin ohjekirjaa. Silti toinen mokkula ois jees, mutta täytyy kattoo tuonnempana. Ensin pitäis saada lämmöt ylös tuosta 75asteesta ettei DPF täysin karahda tukkoon, ties milloin sitä on viimeks poltettu:think

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎