Announcement

Collapse
No announcement yet.

E92 325i N53 ja 330i N53 takavaimentimien ero?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanskiAWD
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 192
    • S:t Karins

    E92 325i N53 ja 330i N53 takavaimentimien ero?

    Yritin tilata e92 325i N53 mallin Performance takavaimentajaa, mutta näyttää olevan bmw:n varasto tyhjä eikä mitään tietoa koska saavat lisää tavaraa.

    330i N53 version saatavuus taas olisi hyvä, eli mitenköhän onnistuu sen sovittaminen 325i malliin?

    330i:ssä taitaa olla ohjattava läppä äänien rajoittamista varten, ja 325i:stä ohjaus puuttuu eli läppä on koko ajan auki? Ei välttämättä ole ongelma jos näin.

    Mutta miten muuten, ovatko putkien halkaisijat, sisäänmenot, kiinnitykset jne vastaavat? Kokemuksia vastaavasta?

    330i

    325i

    Hinnat näillä melko samat.
    e92 "330"xiA M-sport
    Mini Cooper R50
  • Winx
    Bimmer Rookie
    • Sep 2014
    • 79
    • Tampere

    #2
    330i:ssä on putken ulkohalkaisija 70mm. Mittasin muutama päivä sitten. 325i:ssä se lienee 63,5 tai 65mm.

    Läpän saa luonnollisesti lukittua auki, jos se ei muuten pysy.

    Performance-pöntön hinta on mulla njet, niin katselin Supersportin vaimentimia, mutta ne tuntuu olevan järjestään pre-malliin. Ei kiinnosta kartiolla räplätä, etenkään väärinpäin supistaen.
    -09 330xi

    Comment

    • JanskiAWD
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 192
      • S:t Karins

      #3
      Originally posted by Winx View Post
      Performance-pöntön hinta on mulla njet, niin katselin Supersportin vaimentimia, mutta ne tuntuu olevan järjestään pre-malliin. Ei kiinnosta kartiolla räplätä, etenkään väärinpäin supistaen.
      Huomasin myös Supersportin, ja tosiaan näyttää olevan vain N52 koneisiin saatavana, ei N53.

      Entä onko Friedrich Motorsportin tuotteista kokemuksia?
      http://www.friedrich-motorsport.de/

      Hinta samaa luokkaa Performancen kanssa.
      e92 "330"xiA M-sport
      Mini Cooper R50

      Comment

      • Winx
        Bimmer Rookie
        • Sep 2014
        • 79
        • Tampere

        #4
        Originally posted by JanskiAWD View Post
        Entä onko Friedrich Motorsportin tuotteista kokemuksia?


        Hinta samaa luokkaa Performancen kanssa.
        450€ hintaa kuluineen ebay.de:ssä:



        Tuossa on supistus tehty laipassa (putki 63,5mm). Äänet ihan jees: http://www.friedrich-motorsport.de/i...=65&Itemid=131.

        Jollain saksalaisella foorumilla joku tilitti Friedrichin vaimentimen hitsauksesta. Saattoi olla yksittäistapaus ja ankaran taistelun jälkeen sai uuden, joka oli hyvä.
        -09 330xi

        Comment

        • Puistis
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2013
          • 849
          • 09

          #5
          Originally posted by JanskiAWD View Post

          330i N53 version saatavuus taas olisi hyvä, eli mitenköhän onnistuu sen sovittaminen 325i malliin?
          Bolt-on. Läppä on kokoajan auki. Vaimentajassa ei ole muuta eroa kuin tuo läppäsysteemi.

          Comment

          • JanskiAWD
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 192
            • S:t Karins

            #6
            Originally posted by Winx
            330i:ssä on putken ulkohalkaisija 70mm. Mittasin muutama päivä sitten. 325i:ssä se lienee 63,5 tai 65mm.
            Originally posted by Puistis
            Bolt-on. Läppä on kokoajan auki. Vaimentajassa ei ole muuta eroa kuin tuo läppäsysteemi.
            :think

            Originally posted by Winx
            Tätä voisi harkita, saa vielä valita haluamansa ulostulon
            e92 "330"xiA M-sport
            Mini Cooper R50

            Comment

            • Puistis
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2013
              • 849
              • 09

              #7
              Originally posted by JanskiAWD View Post
              :think
              Kesällä asensin omaan e93 325i N53:seen 330i:n performance vaimentimen. Ei mitään ongelmia, putki poikki ja uusi tilalle.

              Comment

              • dumo
                Bimmer Rookie
                • Aug 2013
                • 84
                • N/A

                #8
                Vanhemmissa (kenties vain N52) on ollut myös 70mm sisääntuloputkea. Opittu kantapään kautta. Mutta siis olettaen että sisääntulevat putket ovat saman paksuiset (varmaankin kaikissa N53 ollut 65mm), on lähes bolt-on (sahaus ja muhviliitos). Läppä pysyy itsestään jousikuormitteisesti auki jos siihen ei alipaineohjausta ole.

                Ja tosiaankaan 325i:n vaimennin (ainakaan non-performance) ei ole sisuskaluiltaan sama kuin 330i läppä auki. Äänimaailma on täysin erilainen.

                Comment

                • mikkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1900
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by dumo View Post
                  Ja tosiaankaan 325i:n vaimennin (ainakaan non-performance) ei ole sisuskaluiltaan sama kuin 330i läppä auki. Äänimaailma on täysin erilainen.
                  330i äänimaailman erilaisuuteen vaikuttaa toki myös täysin erilainen pakosarja.

                  Comment

                  • Puistis
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2013
                    • 849
                    • 09

                    #10
                    Originally posted by mikkis View Post
                    330i äänimaailman erilaisuuteen vaikuttaa toki myös täysin erilainen pakosarja.
                    Onko tästä faktaa, kun osanumerot näyttäisi olevan samat? Ja puhuthan nyt N53 koneisista?

                    Comment

                    • JanskiAWD
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 192
                      • S:t Karins

                      #11
                      Originally posted by mikkis View Post
                      330i äänimaailman erilaisuuteen vaikuttaa toki myös täysin erilainen pakosarja.
                      Onko näin?
                      Ainakin imusarja on eri 325i ja 330i N53 malleissa, mutta jos niissä on vielä erilainen pakosarjakin niin on mulle uutta tietoa.

                      Löytyi tällainen vanha rimpsu saksan foorumilta:
                      pp-esd-vom-330i-am-325i
                      325i & 330i; 3.0l (N53), (d.h. alle Faceliftmodelle)
                      automat. & manuell (TüV freigegben)

                      18102208788 - PP ESD 325-330 für E90/91
                      18102208791 - PP ESD 325-330 für E92/93
                      18307536426 - Spannhülse 65mm (BMW empfohlene 63.5mm Schelle zu kurz)
                      Anschluss: Rohrführung gerade, Plug&Play ohne Schweissen
                      Mitä Googlella kääntäen sain irti niin ilmeisesti 325i N53 malliin ei ole aluksi ollut saatavilla Performance pönttöä, joten niihin on asenneltu 330i mallin P-pönttöjä. Spannhülse( =kiristysholkki), tämä tarvitaan kai myös..?
                      e92 "330"xiA M-sport
                      Mini Cooper R50

                      Comment

                      • mikkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1900
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Puistis View Post
                        Onko tästä faktaa, kun osanumerot näyttäisi olevan samat? Ja puhuthan nyt N53 koneisista?
                        Ok, en osanumeroita ole katsonut mutta pellinalle olen kyllä katsonut ja erilaiset nuo pakosarjat noissa on mutta nyt puhinkin N52 koneisista joissa tilanne ilmeisesti eri tuon pakosarjan osilta?

                        Comment

                        • dumo
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 84
                          • N/A

                          #13
                          Meni näemmä aika offtopic-puolelle, mutta N53 on ihan identtiset koneet pois lukien imusarja ja softa. Myös putkisto on täysin identtinen pois lukien takavaimennin. Ne jotka eivät usko, voivat tutkia osanumeroiden kautta. Äänet luonnollisesti hieman erilaiset vaikka takavaimennin olisi identtinen, koska 330i:ssä on täyskaasulla n. 20% suurempi pakokaasuvirta läpi kierrosalueen. Omasta N53-koneisesta 325i:stä on ensin vaihdettu tuo imusarja ja softa, ja myöhemmin myös takavaimennin - ja jälkimmäinen vaikutti ääniin hyvinkin huomattavasti.

                          330i vaimentimessa (ainakin normi, todennäköisesti myös performance) idea on että läpän ollessa kiinni pakokaasu tulee vain. yhden putken kautta ulos, ja tuolloin kaasujen reitillä on enemmän vaimennusta. Läppä auki ~puolet kaasusta virtaa "avarampaa" reittiä, jolloin äänikin muuttuu (matalampi & enemmän desibelejä). Tuota voi testata irrottamalla alipaineputken ja kääntelemällä läpän tankoa käsin samalla kun joku polkee kaasua konehuoneessa. 325i-vaimentimessa kaasut oletettavasti kulkevat samaa/samanlaista reittiä.

                          Alkuperäiseen kysymykseen: Voit hyvin sen 330i-vaimentimen sinne sovittaa ja on samoissa määrin bolt-on kuin 325i-vaimennin (sahaus ja muhviliitos). Ääntä tulee hyvin todennäköisesti läpi kierrosten enemmän kuin 325i:ssä, kun se läppä on jatkuvasti auki (ellet keksi miten se ohjaus jälkiasennetaan järkevästi - vaikutti mielestäni hankalalta). IMO voisi se läppä olla 2000rpm tuntumassa osakaasulla mieluummin kiinni, mutta eipä tuo niin paha ole noinkaan. Tosin voi olla että kokonaisuutena olet tyytyväisempi siihen 330i-vaimentimeen. Ja laita samalla imusarja ja softa niin tulee lisää kulkuakin .

                          N52 euromalleissa tietysti tilanne täysin eri, kun iskutilavuuskin eri (2.5 vs. 3.0) joten on aika luonnollista että iso osa osista (ml. pakosarja) on erilaisia.
                          Last edited by dumo; 16-09-2015, 22:20.

                          Comment

                          • JanskiAWD
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 192
                            • S:t Karins

                            #14
                            Originally posted by dumo View Post
                            ..........
                            Alkuperäiseen kysymykseen: Voit hyvin sen 330i-vaimentimen sinne sovittaa ja on samoissa määrin bolt-on kuin 325i-vaimennin (sahaus ja muhviliitos). Ääntä tulee hyvin todennäköisesti läpi kierrosten enemmän kuin 325i:ssä, kun se läppä on jatkuvasti auki (ellet keksi miten se ohjaus jälkiasennetaan järkevästi - vaikutti mielestäni hankalalta). IMO voisi se läppä olla 2000rpm tuntumassa osakaasulla mieluummin kiinni, mutta eipä tuo niin paha ole noinkaan. Tosin voi olla että kokonaisuutena olet tyytyväisempi siihen 330i-vaimentimeen. Ja laita samalla imusarja ja softa niin tulee lisää kulkuakin .
                            Kiitos selventävästä vastauksesta.
                            Tosin sulla taitaa olla e91, tiedä sitten meneekö homma e92 mallissa vielä jotenkin toisin.

                            Mutta eiköhän laiteta 330i Performance -vaimennin tilaukseen ja ihmetellään sitten jos tarvetta.
                            330i imusarja ja Mosselmanin softa löytyykin jo, kiitos sen yhden aloittamasi topicin
                            e92 "330"xiA M-sport
                            Mini Cooper R50

                            Comment

                            • dumo
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2013
                              • 84
                              • N/A

                              #15
                              Haha, lukeehan se sulla profiilissakin jos ei nick jäänyt mieleen - vissiinkin silmissä mulla vikaa . Anyway, olisin kyllä aika varma että pätee myös e92. EPC:ssä on sama kuva 325i/330i, jopa läppä piirretty vaikkei sitä ensin mainitussa ole. Kaikki kiinnitysosat jne, samalla osanumerolla. Olisi tosi outoa jos ei sopisi. Ja tuossa ylempää muut todenneet eri lähteistä saman...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎