Announcement

Collapse
No announcement yet.

325d e91 nopeusanturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Line6
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 163
    • Espoo

    325d e91 nopeusanturi

    Abs, dtc yms. Alkoi hälyttämään ja carlyfor bmw softalla vika paikallistui. Speed sensor rear right. Uusi anturi paikalleen ja pari päivää menikin ilman vikoja, kunnes vika palasi. Nyt tosin vikakoodit häviää, mutta tulee kyllä takaisin kun taas muutaman kilsan on ajanu. Apuja kaivataan

    Anturi ostettu laakkoselta.
  • pro_tinnitus
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 273
    • Etelä-Suomi

    #2
    Originally posted by Line6 View Post
    Abs, dtc yms. Alkoi hälyttämään ja carlyfor bmw softalla vika paikallistui. Speed sensor rear right. Uusi anturi paikalleen ja pari päivää menikin ilman vikoja, kunnes vika palasi. Nyt tosin vikakoodit häviää, mutta tulee kyllä takaisin kun taas muutaman kilsan on ajanu. Apuja kaivataan

    Anturi ostettu laakkoselta.
    Voit kokeilla myös nollata ratin anturin, tuo ainakin auttaa siihen että pyörien suuntauksen jälkeen abs yms valot palavat.

    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
    E90 320d -05
    EX: Z3 E36/8 3.0i

    Comment

    • Line6
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 163
      • Espoo

      #3
      Pitää kokeilla. Epäilen kyllä että vika ei ole tuossa. Soitin huoltoon ja siellä sanoivat että vika voi olla myös laakerissa. Otan vielä huomenna anturin irti ja koitan puhaltaa jollan anturipesään. Jos siellä on vaikka jotain likaa.

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        laakerissa oleva magneettirengas voi olla paskainen ja aiheuttaa ongelmia. Sen näkee navan takaa (vetarin suuntaisesti kun katsoo napaan). Tai sitten se laakeri on moro sen magneetin osalta. Anturi siis lukee laakerista nopeutta, ja tästä syystä varmaankin ehdottivat laakerivikaa.

        sinne anturin koloon ilman puhaltaminen ei todennäköisesti auta mitään koska siitä reiästä on vielä suhteellisen pitkä matka magneettiin, ja koska se kehän alue on avoin, ilmanpaine leviää nopeasti.

        edit: Niin siis viallinen magneettirengas käyttäytyy juuri noin, eli nollauksen jälkeen kaikki valot syttyy muutaman sadan metrin jälkeen. Tuli kokeiltua ihan luonnossa tätä kun laitoin laakerin epähuomiossa ensin väärin päin.
        Last edited by BeamR; 21-09-2015, 19:08.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Line6
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 163
          • Espoo

          #5
          Ajoin just äsken n. 20 km eikä vikavaloja syttynyt. Kaikki toimii. Tuo vika tulee lähinnä silloin kun ajaa kovempia nopeuksia. Työmatka motarilla on rapiat 40km ja siitä n puolet voikin ajella vakkari päällä kunnes oireet alkaa. Tuntus vähän että anturi ei kestä mukana kovemmassa vauhdissa. Hmmm...

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            Onhan se johtosarjan liitin varmasti kunnolla paikallaan?
            Onhan anturi varmasti pohjassa (ei esim ruostepaskaa/hiekkaa tms siellä navan ja anturin välissä)?
            Jos nuo läpäisee tarkastuksen niin kokeilisin varovasti jollain putsata sitä magneettikehää (aika vittumainen tehdä ilman että auto on ilmassa kun ei sinne näe oikein kunnolla).

            en tiedä pääsetkö tarkistamaan omilla softillasi OBD:n kautta vierintänopeussignaalia (ainakin INPA:lla onnistuu), sillähän näkisi missä vaiheessa se signaali pätkii.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Line6
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 163
              • Espoo

              #7
              Otan huomenna tuon anturin vielä irti ja tarkastan sen liittimen. Kosketusvialtahan tuo äkkiseltään kuullostaa. Ei taida tuolla carlyfor bmw softalla päästä näkemään vierintänopeussignaalia..

              Anturi sekä anturi paikka putsattu jarrucleanerillä. Tänään töihin ajaessa ei ilmennyt mitään ongelmia. Nyt vaan peukut pystyyn että vikavalot jää historiaan.
              Last edited by Line6; 26-09-2015, 09:38. Reason: Korjailtu

              Comment

              • Lunza
                Bimmer Rookie
                • Feb 2014
                • 90
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by BeamR View Post
                laakerissa oleva magneettirengas ... Tuli kokeiltua ihan luonnossa tätä kun laitoin laakerin epähuomiossa ensin väärin päin.
                Moikka,
                Nyt pitää kysyä, että missä bmw:n E9x mallissa on takana laakerissa magneettirengas? Viitataanko tällä mgnrenkaalla ABS-kehään tai toiselta nimeltään reluktorikehään?
                E90 320i -05

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Originally posted by Lunza View Post
                  Moikka,
                  Nyt pitää kysyä, että missä bmw:n E9x mallissa on takana laakerissa magneettirengas? Viitataanko tällä mgnrenkaalla ABS-kehään tai toiselta nimeltään reluktorikehään?
                  näyttäisi pikkukoneisissa olevan vanhaa mallia E30-ajoilta (pre-fl 325i ja 320d asti), ja isokoneisissa eli isoilla jarruilla varustetuissa tämä uudempi laakeri (330i ja 325d -alkaen) . Ja voi se olla nimeltään vaiko abs-kehä. Nimestä riippumatta se on magneettinen.

                  fyysisesti se on laakerin toisella ulkosyrjällä. Abs-anturi lukee sitä sivusta, ei suoraan kärjestä kuten aikaisemmissa malleissa.
                  Last edited by BeamR; 26-09-2015, 07:30.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • Lunza
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2014
                    • 90
                    • Vantaa

                    #10
                    Hei,
                    Kiitos vastauksesta. Omani kun on tuo pikkukoneinen niin siinä se kehä on vetoakselin pään ympärillä kiinni. Hyvä tietää, että eroja on, jos joskus pääsisi näiden isompikoneisten kanssa tekemisiin .
                    E90 320i -05

                    Comment

                    • Line6
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 163
                      • Espoo

                      #11
                      Tadaa! Kyllähän ne jouluvalot sittenkin syttyivät! Alkaa mennä hermo tän kanssa millä perkeleen logiikalla vika ei ilmennyt aamulla mutta sitten illalla töistä lähtiessä melko pian valot syttyi. En ymmärrä. Vien auton jonnekkin jossa osataan vika korjata.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎