Announcement

Collapse
No announcement yet.

330xda lakkasi lataamasta ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 748
    Newbiemmer
    • Feb 2015
    • 12
    • Nurmijärvi

    330xda lakkasi lataamasta ?

    Terve!

    Voi olla tyhmä kysymys, mutta laturi ilmeisesti lakkasi lataamasta ihan lopullisesti ja pitäisi tuo laturi vaihtaa tai korjata, miten voiko noihin enää vaihtaa hiiliä vai onko helpompi kärsiä ja ostaa vaihtolaturi ?

    Toinen mikä ihmetyttää niin miksi tuossa koelaudassa ei pala valo heti kun laturi ei lataa vaan jossain vaiheessa kun on ajellut aikansa syttyy akun kuva. Lähin aamusella töihin ja seurasin akkujännitettä niin se oli 12,0 eli ei ladannut mutta mitään valoa ei tullut minnekkään eikä ilmoitusta siitä että laturi ei puske virtaa. Tähän asti tuo on sitten aina jossain vaiheessa alkanut lataamaan mutta nyt tuli näköjään stoppi.

    Kolmas kysymys on että esim. tuolla on erilaisia latureita myytävänä
    http://www.mister-auto.fi/fi/latausg...v19106_g4.html

    Tarkemmin kun noita tutkin niin joissain on merkintä että Tila / aste: L 90 °
    Toisissa taas Tila / aste: L 47 °
    Tietääkö joku mitä tuo tarkoittaa ?

    En vielä ehtinyt googlettaa mitä kaikkea pitää varautua kun tuon laturin tuolta repii irti, mutta vaikuttaa olevan kohtuu hyvällä paikalla ottaa irti.
    BMW 330 xda 2006
  • eeskoo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2012
    • 91
    • Chicago

    #2
    E46 M57N 330d -03. Laturin valo vilkku, sammui hetkittäin. Rupes syttymään eikä enää tahtonut sammua ollenkaan. Hiilet vaihtoon ja olivat jostain Citroenista xsarasta muistaakseni (tän forumin kautta löyty moinen vinkki), 2€. Itse piti kolvailla paikoilleen.
    Nyt reilu puolivuotta toiminut ongelmitta.

    Comment

    • 748
      Newbiemmer
      • Feb 2015
      • 12
      • Nurmijärvi

      #3
      Tuli sitten tilattua Valeon vaihtolaturi.

      RealOem:in kautta tuotenumerolla Valeo:n vastaava numero ja oikea sieltä tuli. Tuo tila/aste ei mulle selvinnut. Laturin vaihto oli aika simppeli homma.

      Jos joku tuota vaihtoa arpoo niin helppo homma kotona tehdä, työkaluina perukamojen lisäksi tarvii T60 hylsyn jotta saa kiristäjää löysättyä.

      - akunkenkä irti
      - imutorvi ja putki ilmanputsariin edestä irti
      - Pohjamuovi pois
      - flekti irti, kahdella ruuvilla, toinen alhaalla, jotta saa nostettua niin pitää ahtoputki irroittaa ylhäältä ja siirtää oikealle sivuun niin flekti mahtuu nousemaan. Ahtoputkea ei kannata alhaalta irroittaa ainakin itellä veemäinen pistää takaisin niin että pysyy ensimmäisiä liikennevaloja pitemmälle
      - Moniurahihna irti, huomaa että tuota ei saa vaihdettua ilman toisen hihnan irroitusta.

      - Laturin alla olevasta rullasta korkki pois ja rulla irti, jonka takaa paljastuu itse laturin alempi kiinnistyspultti.
      - Laturin johdot irti
      - Ylempi kiinnityspultti irti ja minulla oli aika tiukassa tuo laturi niin joutu rengasraudalla avittaan että lähti alhaalta irti, pujottelemalla tuo laturi mahtuu nousemaan ettei tarvi muuta sitten irroitella.

      Takas samassa järjestyksessä ja kannattaa puhallella tuosta moniurahihnasta sitten paskat pois ennen kuin laittaa käyntiin.
      BMW 330 xda 2006

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1189
        • Tyrnävä

        #4
        Originally posted by 748 View Post
        Tuli sitten tilattua Valeon vaihtolaturi.

        RealOem:in kautta tuotenumerolla Valeo:n vastaava numero ja oikea sieltä tuli. Tuo tila/aste ei mulle selvinnut. Laturin vaihto oli aika simppeli homma.

        Jos joku tuota vaihtoa arpoo niin helppo homma kotona tehdä, työkaluina perukamojen lisäksi tarvii T60 hylsyn jotta saa kiristäjää löysättyä.

        - akunkenkä irti
        - imutorvi ja putki ilmanputsariin edestä irti
        - Pohjamuovi pois
        - flekti irti, kahdella ruuvilla, toinen alhaalla, jotta saa nostettua niin pitää ahtoputki irroittaa ylhäältä ja siirtää oikealle sivuun niin flekti mahtuu nousemaan. Ahtoputkea ei kannata alhaalta irroittaa ainakin itellä veemäinen pistää takaisin niin että pysyy ensimmäisiä liikennevaloja pitemmälle
        - Moniurahihna irti, huomaa että tuota ei saa vaihdettua ilman toisen hihnan irroitusta.

        - Laturin alla olevasta rullasta korkki pois ja rulla irti, jonka takaa paljastuu itse laturin alempi kiinnistyspultti.
        - Laturin johdot irti
        - Ylempi kiinnityspultti irti ja minulla oli aika tiukassa tuo laturi niin joutu rengasraudalla avittaan että lähti alhaalta irti, pujottelemalla tuo laturi mahtuu nousemaan ettei tarvi muuta sitten irroitella.

        Takas samassa järjestyksessä ja kannattaa puhallella tuosta moniurahihnasta sitten paskat pois ennen kuin laittaa käyntiin.
        Kestääkö kysyä mistä hommasit laturin ja mihin hintaan? Minulle tuli merkkihuollossa tuomio, että laturin vapaakytkin on jumissa, ja sitä ei saa erikseen vaihdettua, joten on vaihdettava koko laturi, jolle hintaa on rapsakat 882 euroa ja töitä päälle pari tuntia. Ei varattu vaihtoaikaa vielä. Eikä varmasti varatakaan, jos kerran on nätti homma vaihtaa.
        I01 i3s 94

        Comment

        • 748
          Newbiemmer
          • Feb 2015
          • 12
          • Nurmijärvi

          #5
          Mulle tuo tuli suhteilla kaverilta joka autoliikkessä töissä ja sai tilattua sitä kautta mulle, tarkkaa hintaa en vielä tiedä mutta jää noin 250-300€, vanha menee palautuksena ja saa pantin sitten takaisin. Ei tuossa monta kymppiä säästänyt, kattelin että pikkasen yli 300€ oli noissa pyynnit.

          Mulla ei tuossa ollut vapaakytkintä, näytti varsin perinteiseltä että voi olla sen takia hieman arvokkaampi tuo uudemman laturi.
          BMW 330 xda 2006

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Originally posted by huupi View Post
            Kestääkö kysyä mistä hommasit laturin ja mihin hintaan? Minulle tuli merkkihuollossa tuomio, että laturin vapaakytkin on jumissa, ja sitä ei saa erikseen vaihdettua, joten on vaihdettava koko laturi, jolle hintaa on rapsakat 882 euroa ja töitä päälle pari tuntia. Ei varattu vaihtoaikaa vielä. Eikä varmasti varatakaan, jos kerran on nätti homma vaihtaa.
            Olettaen laturin olevan tämä: KLIK. Osanumero siis 12318509023. Tuo GP:llä alkuperäisenä 594,43€ (KLIK), postikulujen kanssa noin 614€. Huomaa että GP tarjoaa ensin 33kg postikuluja, tuo painaa 7,26 kg --> 16,40€ (ALV0%) 8 kilon mukaan. Tuo siis alkuperäinen BMW-varaosa.

            Kysy myös Pielmeirilta.

            Findpart.org sanoisi vaihtoehdoista näin: KLIK. Tuolla 12318509023 osanumerolla ei löydy autoteilemann.de tai profiteile.de:stä vaihtoehtoja. Epäilyttää että osaa on päivitetty. WebETK:n supersession -informaatio sanoo että edellinen osanumero (vain yksi sellainen) oli 12318509022. Vastaava tieto löytyy BMWFanssiltakin: KLIK.

            Tuolle löytyy jo profiteile.de:ltä vaihtoehto EuroTEC:in version 313€: KLIK.

            ebay.de:stä löytyy myös joku 263€ + 20€ posti: KLIK.

            Ottaisin myös tarjoukset KL-Varaosat, bemariosat.fi, Merteil jne perinteiset.

            Comment

            • huupi
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 1189
              • Tyrnävä

              #7
              Originally posted by MNi View Post
              Olettaen laturin olevan tämä: KLIK. Osanumero siis 12318509023. Tuo GP:llä alkuperäisenä 594,43€ (KLIK), postikulujen kanssa noin 614€. Huomaa että GP tarjoaa ensin 33kg postikuluja, tuo painaa 7,26 kg --> 16,40€ (ALV0%) 8 kilon mukaan. Tuo siis alkuperäinen BMW-varaosa.

              Kysy myös Pielmeirilta.

              Findpart.org sanoisi vaihtoehdoista näin: KLIK. Tuolla 12318509023 osanumerolla ei löydy autoteilemann.de tai profiteile.de:stä vaihtoehtoja. Epäilyttää että osaa on päivitetty. WebETK:n supersession -informaatio sanoo että edellinen osanumero (vain yksi sellainen) oli 12318509022. Vastaava tieto löytyy BMWFanssiltakin: KLIK.

              Tuolle löytyy jo profiteile.de:ltä vaihtoehto EuroTEC:in version 313€: KLIK.

              ebay.de:stä löytyy myös joku 263€ + 20€ posti: KLIK.

              Ottaisin myös tarjoukset KL-Varaosat, bemariosat.fi, Merteil jne perinteiset.
              Kiitos näistä! Laturin osanumero on juurikin tuo ...9023. Katselinkin jo aiemmin pikaisesti ebayn tarjonnan, josta bongasin myös tuon linkkaamasi. Toiveissa on, että saisin auton reilu kaksi kuukautta sitten myyneen liikkeen mukaan talkoisiin, ja ainakin toistaiseksi vaikuttaa lupaavalta. Katsellaan noita vaihtoehtoja tuonnempana uudelleen, jos aihetta.
              I01 i3s 94

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Jos vapaakytkin on ottanut kipeää, olisi syytä ehkä harkita moniurahihnan vaihtoa samalla ja tarkistaa ettei kiristin/ohjainrullat ole ottaneet kipeää.

                Comment

                • huupi
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 1189
                  • Tyrnävä

                  #9
                  Originally posted by MNi View Post
                  Jos vapaakytkin on ottanut kipeää, olisi syytä ehkä harkita moniurahihnan vaihtoa samalla ja tarkistaa ettei kiristin/ohjainrullat ole ottaneet kipeää.
                  Kyllä, kyllä. Hihna vaihdettiin pari päivää auton ostamisen jälkeen myyjän piikkiin, kun alkoi vinkumaan, ja nyt huollossa sanoivat hihnan olevan taas kulunut eli vaihdettavahan se on jälleen. Tuolla perusteella houkuttelin myyjäliikettä maksumieheksi, että laturin vika on ollut olemassa jo myyntihetkellä, koska tuntuu hihnoja syövän. Rullien kunto oli puhe tarkistaa ja vaihtaa ne tarvittaessa.
                  I01 i3s 94

                  Comment

                  • huupi
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 1189
                    • Tyrnävä

                    #10
                    Originally posted by 748 View Post
                    Laturin vaihto oli aika simppeli homma.

                    Jos joku tuota vaihtoa arpoo niin helppo homma kotona tehdä, työkaluina perukamojen lisäksi tarvii T60 hylsyn jotta saa kiristäjää löysättyä.

                    - akunkenkä irti
                    - imutorvi ja putki ilmanputsariin edestä irti
                    - Pohjamuovi pois
                    - flekti irti, kahdella ruuvilla, toinen alhaalla, jotta saa nostettua niin pitää ahtoputki irroittaa ylhäältä ja siirtää oikealle sivuun niin flekti mahtuu nousemaan. Ahtoputkea ei kannata alhaalta irroittaa ainakin itellä veemäinen pistää takaisin niin että pysyy ensimmäisiä liikennevaloja pitemmälle
                    - Moniurahihna irti, huomaa että tuota ei saa vaihdettua ilman toisen hihnan irroitusta.

                    - Laturin alla olevasta rullasta korkki pois ja rulla irti, jonka takaa paljastuu itse laturin alempi kiinnistyspultti.
                    - Laturin johdot irti
                    - Ylempi kiinnityspultti irti ja minulla oli aika tiukassa tuo laturi niin joutu rengasraudalla avittaan että lähti alhaalta irti, pujottelemalla tuo laturi mahtuu nousemaan ettei tarvi muuta sitten irroitella.

                    Takas samassa järjestyksessä ja kannattaa puhallella tuosta moniurahihnasta sitten paskat pois ennen kuin laittaa käyntiin.
                    Sain kuin sainkin hakea myyjän laskuun Valeon vaihtolaturin sekä uuden hihnan varaosaliikkeestä.

                    Näkyi tässä vajaapyttyisessä olevan eri hyvin tilaa touhuta, ei tarvi irroitella varmaan kuin muovit päältä. Lisäksi N47:ssa on vain yksi moniurahihna, kun M57/M47:ssa on ilmeisesti kaksi, joten sekin helpottaa. Varaosaliikkeessä myyjä pelotteli, että tarvitsen erikoistyökalun laturin vaihtoon, mutta en kyllä ymmärrä mihin. :think Hihnan vaihdosta pätkä youtubesta.
                    I01 i3s 94

                    Comment

                    • huupi
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 1189
                      • Tyrnävä

                      #11
                      Originally posted by huupi View Post
                      Näkyi tässä vajaapyttyisessä olevan eri hyvin tilaa touhuta, ei tarvi irroitella varmaan kuin muovit päältä. Lisäksi N47:ssa on vain yksi moniurahihna, kun M57/M47:ssa on ilmeisesti kaksi, joten sekin helpottaa. Varaosaliikkeessä myyjä pelotteli, että tarvitsen erikoistyökalun laturin vaihtoon, mutta en kyllä ymmärrä mihin. :think Hihnan vaihdosta pätkä youtubesta.
                      Sain laturin vaihdettua onnistuneesti. Piti siinä nyt vähän enemmän purkaa kuin pelkät päällismuovit. EGR:n irroitin imusarjasta ja egr-jäähdyttimestä sekä ahtoputkesta. Laturi olikin heti siinä alla sitten. Lisäksi moniurahihnan kiristäjä piti ottaa pois edestä, sillä laturin kiinnityspultti oli kiristäjän takana. Pyörittelin kiristäjää käsissä, enkä keksinyt siinä mitään vikaa. Rullat pyörivät kevyesti eikä klappia tuntunut sivusuunnassa. Vanhassa laturissa kyllä tuntui välystä akselilla ja rohinaa pyörittäessä, joten sielläpä se vika oli. Uudessa hihnassa oli urat molemmin puolin, kun vanhassa oli pelkästään toisella puolella. :think Gatesin hihna tuli nyt. Kaikkinensa varsin nätti homma oli vaihtaa, kuten 748 aiemmin mainitsikin, myös tähän uudempaan malliin.
                      I01 i3s 94

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        En oo sellaista moniurahihnaa vielä nähnyt että olis molemmilla puolin urat, ei ainakaan Gates ja Contitech -hihnoissa M57N-moottorissa.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎