Announcement

Collapse
No announcement yet.

jäähd.nesteen lämpövajausta...320 da

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Torsti76
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 8
    • Uleåborg

    jäähd.nesteen lämpövajausta...320 da

    Iltoja!
    Samansuuntaisia topikkeja on jo useita mutta tässä taas yksi muiden joukkoon. Potilaana siis -06 320 da (M47N2D). Tammikuussa 2015 tuli vaihdatettua molemmat termarit (pää- ja egr) kun lämmöt ei nousseet kuin sinne 65-75 asteen tietämille. Termareiksi valikoitui Motonetin tuotteet (30-6295 ja 30-6403). Termareiden vaihdon jälkeen lämmöt ok, ja lämpöä piisasi kabiinissa. Kesä meni mainiosti ja nyt kun tuli pakkaskelit niin ihmettelin kun polttoaineen kulutus nousi noin litralla / 100 km. Samalla biili ilmoitteli että jäähd.nesteen pinta alhainen joten lisäsin nestettä muutaman desin, ehkä maks. puoli litraa. Auton alle on ilmestynyt muutama päivänä pikkuruinen 'lammikko' ja ajattelin että liekkö kondessivettä ilmastointilaitteesta? Asia vaivasi ja pitihän sitä nestettä vähän tunnustella ja makustella eikä kyllä ollut makealta maistuvaa eli suljin pois että olisi ollut glykoolia.
    Pitihän se sitten alkaa seuraamaan nesteen lämpöjä ja eipä ne taaskaan nouse kuin sinne 70 korville eli termareissa jälleen ropleemaa? Kuitenkin ajon jälkeen konehuoneessa tuoksahtaa jäähd.neste eli vuotanee jostain?

    Loppuun vielä pari kysymystä:
    - voisiko tuo jäähd.nesteen pinnan aleneminen johtua esim. vesipumppu alkaa antautumaan ja siksi vuotaa? (auton alla maatessa koitin paikantaa vuotokohtaa niin turbon / vesipumpun seutuvilla oli havaittavissa hieman kosteutta ja ehkä jopa sitä jäähd.nestettä)?
    - onko nuo vaihdetut termarit tosiaan noin heikkoja että kestää melkein vuoden?
    - onko tuossa sitä automaattilaatikon lämmönvaihdinta joka sekin kaiketi vaikuttaa nesteiden lämpötilaan? Koitin ettiä realoemista vin-koodilla (kz11619) mutta en bongannut räjäytyskuvista. Ja jos tuo lämmönvaihdin löytyy niin voisiko joku kertoa mistä löytyy..

    täältä tähän
    jte
  • polkuauto
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 168

    #2
    Muistaakseni aika tarkkaan vuoden kesti oma tarvike termari, kunnes siitä lohkesi pieni pala raunasta ja pullahti viimein tiiviste ulos.
    Vuoto oli alkuun hyvin vähäistä ja epäilin vesipumppua syylliseksi. Pari kertaa ehdin lisäämään nestettä ja ihmettelemään asiaa, kunnes termarikotelo petti kunnolla.

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      #3
      Näistä on tosiaan foorumilla kirjoitettu paljon.
      Ja loppupäätelmä lienee,että tarvike termarit ei kestä kuin kuukausia.
      Ilmeisesti oem termarit hieman pitempään,mutta nekään ei vuosia.
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • Torsti76
        Newbiemmer
        • Jan 2015
        • 8
        • Uleåborg

        #4
        Jep, näistä lämpövajauksista on kyllä usiampia topikkeja mutta kuis sen laatikon lämmönvaihtimen termaridilemma? Onko se kaikissa automaattilaatikoissa hai vain jossain malleissa?

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎