Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 nykiminen kiihdytyksessä / öljynpaineongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jake80
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 69

    N43 nykiminen kiihdytyksessä / öljynpaineongelma

    N43 moottorilla varustettu 318, on alkanut nykimään.

    Nykiminen tapahtuu kylmähköllä koneella, pienillä kierroksilla 1000-1500rpm, kaasua reilusti painettaessa. Autolla on nyt ajettu hieman yli 150tkm.
    Lämpimällä koneella ei vastaavaa ongelmaa.

    Vikakoodia antaa aina välillä nox anturista ja öljynpaineesta. Samoja koodeja auto on antanut jo reilun vuoden ajan, aina silloin tällöin. Nykimisongelma on alkanut vasta noin 1kk sitten.

    Mikä voisi olla vialla?? tulpat? ilmavuotoa? puola? likainen ilmanputsari?

    Autoa on huollettu huolto-ohjelman mukaan, joten tulpilla ja ilmaputsarilla on jo jonkin verran kilsoja takana.
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Onko luettu merkkiliikkeessä koodit?
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • jake80
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 69

      #3
      Bmwhat ohjelmalla on luettu. Äsken kävin vikalistan lukemassa. Muutamaa uusi löytyi. Näillä on varmaan osuutta asiaan.
      2A99 crankshaft exhaust
      2A87 vanos variable cam control test, mechanical.

      Comment

      • AP535
        BTCF Member
        • Feb 2004
        • 34
        • Hollola

        #4
        Vaihda vanoksen solenoidit keskenään ja katso vikakoodit uudelleen, muuttuuko inlet-puolelle.
        Omassa nykiminen poistui nox-anturin vaihdolla.
        2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i

        Comment

        • jake80
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 69

          #5
          Täytyypä kokeilla. Ilmeisesti noita voi putsaillakin, ehkä siellä on jotain karstaa.

          Ilmoitusta on tullut myös matalasta öljynpaineesta. Tyypillinen tilanne öljynpainevalon syttymiseen on pitkän motaripätkän jälkeen kytkinpohjassa rullatessa.Voisikohan matala öljynpaine aiheuttaa sen ettei vanos toimi kunnolla. Matalilla kierroksilla paineetkin on varmaan aika alhaalla

          Pitäisiköhän öljynpaineista olla enemmänkin huolissaan? Mitenhän todelliset paineet saisi mitattua?

          Comment

          • AP535
            BTCF Member
            • Feb 2004
            • 34
            • Hollola

            #6
            Koitin putsailla solenoidia, ei auttanut vaan piti uusia.

            Toki joskus toimii varmaan putsaamallakin.

            Öljynpaineen voit mitata Bmwhatilla (oil pressure-measured), tyhjäkäynnillä n.1600hpa

            (1600mbar/1.6bar) ja 2000:lla kierroksella n.2100-2300hpa.
            2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17845
              • PKS

              #7
              Selvitä ainakin äkkiä mistä se johtuu! Tässä koneessahan öljynpaineen säätöventtiili karstoittuu ja alkaa jumittamaan, samalla toki riskeeraa yläkerran voitelun ja siitä ne ongelmat sitten alkavat jakoketjun ja laahaimien kanssa.

              Nykinyki potentiaalinen vika on karstoittunut vanos-solenoidi, kuten jo tulikin ilmi.

              Toki ääritilanteessa rikkinäinen NOx-anturi saattaa muuttaa seoksen vääräksi ja siitä voi myös johtua. Anturi on silloin kuollut jos antaa vikakoodin, tai auto ei käy laihaseos-tilassa tasakaasulla ajaessa - joka osin johtuu siitä ettei NOx-poltto ole käynnistynyt ja keräyssäiliö on täysi -> ajo tapahtuu ainoastaan homogeneous-tilassa (ei laihalla) -> kulutuksen nousu matka-ajossa.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • jake80
                Bimmer Rookie
                • Jan 2004
                • 69

                #8
                Putsasin ja vaihdoin solenoidien paikkaa. Vaikuttaisi siltä että nykiminen poistui, mutta katellaan nyt vielä jonkin aikaa enneku juhlitaan. Kiitos vinkeistä.

                En löytäny BMwhat ohjelmasta öljynpaineen mittausmahdollisuutta. "Oil pressure switch on" oli ainut paineeseen liittyvä parametri jonka löysin kun äsken parkkipaikalla kokeilin. Mitähän se kertoo, en laittanu autoa tulille, kokeilen huomenna.

                Mistä tuo öljynpaineen säätöventtiili löytyy? Voiko sen irroittaa ilman että öljyjä laskee pois koneesta.

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #9
                  Laturi irti ja siellä se möllöttää solenoidi. Kuuluuko moottorista ylimääräisiä ääniä?
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • jake80
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 69

                    #10
                    Ei kuulu ylimääräisiä ääniä koneesta.
                    Äsken luin koodit, ja ainoa ilmoitus oli öljynpaineesta (30C1).
                    Moottorin vikavaloa tämä ei sytyttänyt.

                    En pystynyt lukemaan todellisia öljynpaineita. Mulla on merirosvoversio BMwhatista ja halpis bluetooth obd2 lukija. Ei onnistu parametrien luku näillä vehkeillä.

                    Asuuko tässä Kerava, Tuusula lähitienoilla joku kuka voisi auttaa öljynpaineiden lukemisessa?

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17845
                      • PKS

                      #11
                      En tiedä onko siitä lopulta iloa lukea niitä, ei se vikakoodi tulesta ole temmattu. Mieluummin käyttäisin ajan etsimään mistä ko. koodi johtuu - viallinen anturi, tai sitten ihan oikea öljynpaineongelma - tutki tuo solenoidi minkä sijainnin suppari mainitsikin jo. Jos pilkkua halkaistaan, sen vaihtaminen on minusta hyvä idea jos autollasi on menty yli 100tkm ja öljynvaihtoväli on ollut huolto-ohjeen mukainen - eli hieman turhan pitkä. En tiedä onko sitä puhdistettavissa?
                      Last edited by Dualfun; 12-11-2015, 09:49.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        #12
                        On puhdistettavissa, ja melkein aina sillä tuleekin kuntoon. Siinä on niin tiheä sihti ettei siitä oikein toimintaa häiritsevää sontaa pääse läpi menemään.
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • jake80
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2004
                          • 69

                          #13
                          Onkohan laturin irrottaminen kuinka iso homma? En ole koskaan irrottanut. Tässä autossa on Start/stop automatiikka, onko sillä väliä laturin irrotukseen liittyen.
                          Tartteeko siinä jotain erikoisempia työkaluja? jotain infoa katselin netistä, mutta kysytään silti täältäkin.

                          Tuo itse öljynpaineen venttiili on ilmeisesti kiinni vähän kuten vanos solenoidit, eli se varmaan lähtee helposti irti kunhan laturin saa pois alta.

                          Tuleeko öljyä pihalle kun öljynpaineventtiili on irti?

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17845
                            • PKS

                            #14
                            Originally posted by jake80 View Post
                            Onkohan laturin irrottaminen kuinka iso homma? En ole koskaan irrottanut. Tässä autossa on Start/stop automatiikka, onko sillä väliä laturin irrotukseen liittyen.
                            Tartteeko siinä jotain erikoisempia työkaluja? jotain infoa katselin netistä, mutta kysytään silti täältäkin.

                            Tuo itse öljynpaineen venttiili on ilmeisesti kiinni vähän kuten vanos solenoidit, eli se varmaan lähtee helposti irti kunhan laturin saa pois alta.

                            Tuleeko öljyä pihalle kun öljynpaineventtiili on irti?
                            Eipä siihen mitään erikoisempaa vaadita.

                            Laturin irroitus:
                            http://workshop-manuals.com/bmw/3_se...42_n46_n45%29/

                            Eli
                            -Miinusnapa irti.
                            -Ilmanputsarikotelo pois tieltä.
                            -Hihna pois (väännä kiristimestä niin hihna löystyy).
                            -Laturi irti.

                            Venttilin irroitus:


                            Öljyä tulee ulos pieni määrä, ei missään nimessä suuria määriä.

                            Venttiili kuvassa osa# 12 -



                            Jos venttiili on kunnossa, ja öljynpaine edelleen antaa vikakoodia, saattaa ö-paine anturi, osa# 8 olla viallinen.
                            Tai sitten ongelma on muualla, esim. öljypumpussa, sihti tukossa tms.
                            Last edited by Dualfun; 18-11-2015, 11:29.
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                            ½
                            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • jake80
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2004
                              • 69

                              #15
                              Kiitos ohjeistuksesta.
                              Homma tuli juuri äsken tehtyä, raportoin vaikkapa viikon päästä onko öljynpaineeseen liittyvä vikailmoitus pysynyt poissa.

                              Operaatio oli huomattavasti helpompi mitä kuvittelin. Aikaa sain menemään noin 3 tuntia kaikkine ihmettelyineen ja venttiilin puhdistuksineen.

                              Pelikanpartsin sivuilla oli ohje laturin hihnan vaihtoon kutos koneisiin. Ohjeen mukaan tarvittaisiin Tx60 avainta, jonka hommasin, ja joka oli täysin tarpeeton. N43 kiristimen sai löysättyä ihan tavan 16mm hylsyllä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎