Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 kardaanin tukilaakerin/rättinivelen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne30
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 2198
    • Vantaa

    E91 kardaanin tukilaakerin/rättinivelen vaihto

    Alkanu rajuimmissa kiihdytyksissä jyrisemään ja nosturilla huomasin taaemmassa rättinivelessä halkeamia.

    Tilasin samalla etummaisen rättinivelen ja tukilaakerin.

    Mitä tulisi ottaa huomioon remontissa? Kardaanin saa ilmeisesti puolesta välistä katki? Onko se pultti kertakäyttöinen?
    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


    1 x F20
    3 x E30
    2 x E36
    5 x E46
    3 x E9X
  • Lunza
    Bimmer Rookie
    • Feb 2014
    • 90
    • Vantaa

    #2
    Miksi puuhastella itse, kun on valmis paja sitä varten ja vieläpä Vantaalla Juvanmalmilla - Ko-Met Oy. Soitteleppa sinne. Sivuilla sanotaan, että kardaani irrotettuna, mutta heillä on yhteistyöyritys samalla alueella tätäkin varten. Mun auton tärinöitä etsittiin ja vika paikallistui lopulta kardaanin keskilaakeriin. Eikä ollut mielestäni edes arvokas operatziooni.
    E90 320i -05

    Comment

    • janne30
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 2198
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Lunza View Post
      Miksi puuhastella itse, kun on valmis paja sitä varten ja vieläpä Vantaalla Juvanmalmilla - Ko-Met Oy. Soitteleppa sinne. Sivuilla sanotaan, että kardaani irrotettuna, mutta heillä on yhteistyöyritys samalla alueella tätäkin varten. Mun auton tärinöitä etsittiin ja vika paikallistui lopulta kardaanin keskilaakeriin. Eikä ollut mielestäni edes arvokas operatziooni.
      Aina on joku valmis paja jokaiseen hommaan, kotonakaan ei tarvitsis kokkailla onhan tuolla ravintoloita. Kaikesta vaan ei viitsis maksaa kun itsekin voi tehdä.

      Kerran oli vanhassa e46 :ssa myös tärinöitä, mitkä ei rättinivelen ja tulilaakerin vaihdolla lähtenyt. Kardaani oli epätasapainossa ja ko-met duunas sen kuntoon. Paja on siis tiedossa, kiitos kuitenkin.
      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


      1 x F20
      3 x E30
      2 x E36
      5 x E46
      3 x E9X

      Comment

      • janne30
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 2198
        • Vantaa

        #4
        Löytyihän se diy



        Ei näköjään oo mitään lukitusta, vetämällä irtoaa toisistaan.
        G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
        E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


        1 x F20
        3 x E30
        2 x E36
        5 x E46
        3 x E9X

        Comment

        • Lunza
          Bimmer Rookie
          • Feb 2014
          • 90
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by janne30 View Post
          ...Paja on siis tiedossa, kiitos kuitenkin.
          Roger, ymmärrän kun haluaa harrastaa. Näin minäkin teen pääosin, mutta silloin kun tieto/taito/työkalut/tilat tai aika ei riitä niin käytän asiantuntevia palveluja. Ajattelin vain vinkata vaihtoehdosta "helppo", mutta sen jo tiesitkin .
          E90 320i -05

          Comment

          • janne30
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 2198
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Lunza View Post
            Roger, ymmärrän kun haluaa harrastaa. Näin minäkin teen pääosin, mutta silloin kun tieto/taito/työkalut/tilat tai aika ei riitä niin käytän asiantuntevia palveluja. Ajattelin vain vinkata vaihtoehdosta "helppo", mutta sen jo tiesitkin .
            Tietoa ja taitoa ei hirveesti löydy, siks täällä tuleeki pyörittyä. Sitä saa onneks lisää tekemällä.

            Tilat ja autonosturi+työkalut löytyy, niitä on mukava käyttää hyödyks. Säästää välillä pitkän pennin.
            G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
            E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


            1 x F20
            3 x E30
            2 x E36
            5 x E46
            3 x E9X

            Comment

            • Lunza
              Bimmer Rookie
              • Feb 2014
              • 90
              • Vantaa

              #7
              Hei, toihan on mahtavaa, että nosturikin löytyy . Mulla on vain tuo autokatos. Estää toki sateen, muttei viimaa.
              Palstalta saa hyviä ohjeita kokemuksineen ja niitä voi täydentää aika lontoonmurteella kirjoitetuilta palstoilta. Itse tehdessä kokemus ja tieto-taito karttuu. Mulle vain tuntui tuo kardaanin kanssa mälvääminen puutteellisilla nostovehkeillä olevan niin ylitsepääsemätön juttu, että oli pakko teettää. Samalla katsoivat, että ristikot yms. toimivat oikein. Oikaisivat myös yhden vanteen samalla (AKP:llä), jonka en tiennyt olevan hieman kasassa. Tämähän oli tietty vain plussaa. Hintakaan ei ollut kokonaisuudessaan kuin reippaat pari sataa ekee.
              Tsemppiä hommaan .
              E90 320i -05

              Comment

              • Heksunaattori
                Bimmer Rookie
                • Nov 2012
                • 60
                • Tuusula

                #8
                Morjens, itsellä ollut (e90 320da) vastaavanlaista tärinää ohjelmoinnista lähtien. Tärinä ilmenee motarinopeuksissa jos lähtee kiihdyttämään rajummin.

                DIY ohjeiden perusteella ei nivelten ja tukilaakerin vaihto vaikuta kovinkaan vaikealta hommalta eli kannattaisi näiden vaihdosta aloittaa vianhaku ?

                Janne, mistä hommasit varaosat ja minkäverran tuli hintaa?
                F10 525dA -10
                E90 320dA -09
                E36 320i -95
                E60 525dA -05

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎