Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sitkeät vaihteet manuaalivaihteisessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IceCube
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 75
    • Helsinki/Salo

    Sitkeät vaihteet manuaalivaihteisessa

    Auton 1. vaihde on hieman "vaikea" tai sitkeä saada päälle lähtiessä autolla paikaltaan. Vaikka auto seisoo täysin paikallaan, kytkin pohjassa ja rauhallisesti yrittää laittaa vaihteen valmiiksi päälle, niin tuntuu niin kuin "tarvis lisää liukkaria". Ei kummiskaa viittis pakottaa liikaa vaan yritetään uudelleen ja yleensä menee hieman helpommin. Tämä toistuu miltei kokoajan.

    Autolla ajettu just yli 200tkm. Mistä kannattais aloittaa? En tiedä onko laatikon öljyjä ikinä vaihdettukaan. Auto ollut omistuksessa 5kk.
    F11 530D xDrive -14
    Ex. E61 530D -05 | E92 325d -08 | E36 320c -94
  • Roito
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2009
    • 3921
    • Tavastila/Kotka

    #2
    Manuaali vaihteisessa kun ei mitään "ikiöljyjä" ole niin niille on ihan tietty vaihtoväli, joten aloittaisin niiden vaihtamisella.
    BMW E70 X5 käyttismöhkö
    MB W639 Kummisetä

    Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

    Comment

    • dumo
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 84
      • N/A

      #3
      Eipä öljyjen vaihdosta varmasti haittaa ole, mutta oma kokemus kyllä on että aika määrätietoisesti näissä autoissa saa käyttää keppiä jos ei ole tottunut. Ensimmäistä kertaa kun ajoin manuaalivaihteista E90, olin aika ihmeissään varsinkin pakin ja ykkösen kanssa, vaikkei ollut kovinkaan paljon ajettu. Nyt taas jos ajaa muun merkkistä autoa, suorastaan ihmetyttää miten kevytliikkeinen keppi voikaan olla.

      Makuasioita jossain määrin, mutta ei ole IMO mitenkään maailman sujuvin ja sporttisin laatikko ainakaan E90:n manuaali. Tekniikanmaailmakin taisi joskus moittia lievää epätäsmällisyyttä rata-ajossa .

      Onko tehdas antanut vaihteistoöljylle muuten jonkun vaihtovälin?

      Comment

      • Roito
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 3921
        • Tavastila/Kotka

        #4
        Korjaan edellistä postaustani..lifetime öljyt siellä tehtaan jäljiltä on, tosin lifetimeä ei ole määritetty mutta netistä nopsaa vilkasemalla osa vaihdellut 30k kohdalla ja siitä eteenpäin 30k välein, jotkut 60k

        Ja oireina ollu juuri tahmaisuus.. kannattaahan sitä öljynvaihtoa kokeilla ainakin, ei se hukkaan varmasti mene ja tietää ainaki sit et on vaihdettu ja koska.
        Last edited by Roito; 16-11-2015, 19:20.
        BMW E70 X5 käyttismöhkö
        MB W639 Kummisetä

        Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

        Comment

        • IceCube
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 75
          • Helsinki/Salo

          #5
          ok, aloitetaan vaikka sillä. Onko laatikoissa yleensä minkäänlaista kulutusosaa?
          F11 530D xDrive -14
          Ex. E61 530D -05 | E92 325d -08 | E36 320c -94

          Comment

          • J_K
            Bimmer Rookie
            • May 2013
            • 117
            • Tuusula

            #6
            Itse tuli vaihdettua vaihteiston öljyt 130 tkm kohdalla, nyt 180tkm mittarissa. Öljynvaihto ei itsellä ainakaan muuttanut vaihteiston käytöstä mihinkään. Vaihteiden laitto vaatii japsikotteroita enemmän voimaa, ja vaihteet (ainakin 1 ja 2) tarvitsee työntää loppuun asti. Ykkösellä tuntuu silloin tällöin tahmaisuutta, mutta ei koskaan ole pompannut pois tai jumahtanut.
            sigpic
            325i E90

            Comment

            • Leksa1
              Bimmer Rookie
              • Apr 2014
              • 37
              • Suomi

              #7
              Kytkin ei irrota kunnolla? Syy voi olla tahmaava kytkinakselin ja levyn boori tai kaksoismassavauhtis. Ilmenee juuri noin että ykkönen ei mene paikallaan helposti. Hajottaa synkrot jos ei korjata syyllistä.

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                #8
                Kyselin jo jossain täällä joskus, mutta en tainnut vastausta saada.

                Eli itsellä tekee sillä tavalla, että 1 ja 2 vaihteet tuntuvat siirtyneen hieman äärivasemmalta oikealle päin(Tai vaihtoehtoisesti keppi menee liikaa vasemmalle).

                Eli kun tempaisee kepin vasemmalle ja eteen ei löydy ykköstä vaan hieman pitää oikealle siirtää keppiä ennen kuin löytyy ykkönen. Sama homma kakkosen kans. Alkoi melko yhtäkkiä tuo vika, ja muuten ei laatikon toiminnassa mitään häikkää, ei ulise/äännä ja vaihteet menee hyvin päälle ja pysyvät päällä. Itse kun olen jo tuohon ns. tottunut, niin ei edes huomaa ajossa, mutta joku muu jos ajaa niin tahtoo huomautella tuosta. Voiko tuolta kepin vivustosta pettää jokin, joka aiheuttaa tuollaista?

                Onko pakin "jousi"systeemi millainen noissa? Vois kuvitella, että se kun sopivasti antaisi periksi olisi lopputulos tuollainen.
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by Leksa1 View Post
                  Kytkin ei irrota kunnolla? Syy voi olla tahmaava kytkinakselin ja levyn boori tai kaksoismassavauhtis. Ilmenee juuri noin että ykkönen ei mene paikallaan helposti. Hajottaa synkrot jos ei korjata syyllistä.
                  Just näin. Lisäksi pääsylinteri saattaa päästää läpi pitkään kytkin pohjassa seistessä, jolloin työsylinterikin palaa takaisinpäin ja vaihteet kytkeytyvät huonosti, ennekuin antaa pedaalin olla jonkin aikaa ylhäällä ja polkaisee uudestaan. Korjaus tähän on pääsylinterin vaihto.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by Bemu500 View Post
                    Kyselin jo jossain täällä joskus, mutta en tainnut vastausta saada.

                    Eli itsellä tekee sillä tavalla, että 1 ja 2 vaihteet tuntuvat siirtyneen hieman äärivasemmalta oikealle päin(Tai vaihtoehtoisesti keppi menee liikaa vasemmalle).

                    Eli kun tempaisee kepin vasemmalle ja eteen ei löydy ykköstä vaan hieman pitää oikealle siirtää keppiä ennen kuin löytyy ykkönen. Sama homma kakkosen kans. Alkoi melko yhtäkkiä tuo vika, ja muuten ei laatikon toiminnassa mitään häikkää, ei ulise/äännä ja vaihteet menee hyvin päälle ja pysyvät päällä. Itse kun olen jo tuohon ns. tottunut, niin ei edes huomaa ajossa, mutta joku muu jos ajaa niin tahtoo huomautella tuosta. Voiko tuolta kepin vivustosta pettää jokin, joka aiheuttaa tuollaista?

                    Onko pakin "jousi"systeemi millainen noissa? Vois kuvitella, että se kun sopivasti antaisi periksi olisi lopputulos tuollainen.
                    Kepin alaosan pusla on pettänyt (jolloin kepin pitäisi myös heilua eli tuntuman olla epämääräinen), tai vivusto on jostakin syystä vääntynyt.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎