Announcement

Collapse
No announcement yet.

320si moottori hajosi? TOIMII TAAS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huitoja2
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 231
    • Porvoo

    320si moottori hajosi? TOIMII TAAS

    Auto siis e90 320si, vm 2006 ja 190tkm mittarissa.

    Tässä siis surullisen kuuluisa N45B20S moottori josta lähtee pinnoite sylinteriputken yläpäästä, ja taisi käydä nyt niin omasta yksilöstä...

    Lähtee aika normaalisti käyntiin, rytkyttää tyhjäkäynnillä kuin kävisi kolmella ja kaasua painaessa ääni ja tutina tasoittuu.

    Tehot aika kateissa, jos polkaisee enemmän kaasua (kiihdyttäessä) heittää kunnon savut putkesta eikä kiihdy kuten ennen.

    Eli vaikuttaisi pata olevan loppu! Pelkkä lohko mäntineen maksaa pikaisella googlauksella n. 2300€ + tarvittavat muut hilut ja kannen koneistus.
    Koko motin saisi saksasta n. 6000€.

    Onko jollain kokemusta tästä koneesta ja sen rempasta? Briteissä on ainakin pajoja missä putkittavan lohkon uudelleen jne.
    Löytyykö Suomesta vastaavia?

    Tai vastaavasti, mistä saisi vaihtokoneen (kunnossa olevan)?
    Last edited by huitoja2; 05-12-2015, 10:50.
    G30 530e, E61 523ia
    ex e60 525da
    ex e90 320Si
    ex e91 320d
    ex e46 330 Ci
    ex e46 330D touring
    ex e46 323 sedan
    ex e36 320 Coupe
    Yms lajiin kuulumattomia...
  • NCmotorsport
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 645
    • Naantali

    #2
    Originally posted by huitoja2 View Post
    Auto siis e90 320si, vm 2006 ja 190tkm mittarissa.

    Tässä siis surullisen kuuluisa N45B20S moottori josta lähtee pinnoite sylinteriputken yläpäästä, ja taisi käydä nyt niin omasta yksilöstä...

    Lähtee aika normaalisti käyntiin, rytkyttää tyhjäkäynnillä kuin kävisi kolmella ja kaasua painaessa ääni ja tutina tasoittuu.

    Tehot aika kateissa, jos polkaisee enemmän kaasua (kiihdyttäessä) heittää kunnon savut putkesta eikä kiihdy kuten ennen.

    Eli vaikuttaisi pata olevan loppu! Pelkkä lohko mäntineen maksaa pikaisella googlauksella n. 2300€ + tarvittavat muut hilut ja kannen koneistus.
    Koko motin saisi saksasta n. 6000€.

    Onko jollain kokemusta tästä koneesta ja sen rempasta? Briteissä on ainakin pajoja missä putkittavan lohkon uudelleen jne.
    Löytyykö Suomesta vastaavia?

    Tai vastaavasti, mistä saisi vaihtokoneen (kunnossa olevan)?

    Mulla meni jokunen vuosi sitten 80tkm ajatusta si stä lohko. Tilasin merkkiliikkeestä uuden lohkon mäntineen ja kone kasaan ja menoksi. Sillon ainakin oli Ruotsissa hyllytavaraa noi lohkot. Maksoi noin 3tonnia tiivisteineen.

    Comment

    • huitoja2
      BTCF Member
      • Dec 2007
      • 231
      • Porvoo

      #3
      Oliko oireet suunnilleen samat kuin minulla nyt?
      Täysin varmaahan tämä ei vielä ole kun ei ole tarkemmin tutkittu mutta oireet viittaavat tuohon lohkon pinnoitteen irtoamiseen.
      Millähän tuota alkaisi tarkemmin selvitellä?
      Mistään ei ole vikakoodeja, ei edes misfire vaikka luulisi...
      Täytynee tulpat ensin tarkistaa, luulisi olevan aika mustat niissä pytyissä mistä nyt on mahdollista ohivuotoa / öljyn pääsyä palotilaan jos männän renkaat on samalla menny paskaksi. Ja puristuksista luulisi myös selviävän kunhan saisi jostain mittarin lainaan.
      Muita ideoita?
      G30 530e, E61 523ia
      ex e60 525da
      ex e90 320Si
      ex e91 320d
      ex e46 330 Ci
      ex e46 330D touring
      ex e46 323 sedan
      ex e36 320 Coupe
      Yms lajiin kuulumattomia...

      Comment

      • NCmotorsport
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 645
        • Naantali

        #4
        Oireet aikalailla samat. Vikakoodia antoi välillä sytytyskatkoksista. Vaihdoin tulpan ja puolan. Ei auttanut. Mittasin puristukset ja kolmasosa kadoksissa. Sellasella pikkukamerallakin voi tulpankolosta koittaa kattoa.

        Comment

        • huitoja2
          BTCF Member
          • Dec 2007
          • 231
          • Porvoo

          #5
          Otin tulpat irti, olivat aika öjyssä kaikki, etenkin 3 pytyn tulppa ja tulpan reiästä kun yritti tiirailla niin näytti männät olevan yllättävän karstaiset ja mustat.

          Hyllyssä oli jäljellä vanhat tulpat jotka heitin paikalleen ja kas kummaa, aluksi pölläytti pilven putkesta mutta kone kävi aivan tasaisesti! Koeajolla tuntui toimivankin taas kuten pitääkin☺

          Uudet tulpat laitoin tilaukseen kun ei noita missään tunnu hyllyssä olevan, toivottavasti jääkin toimimaan....

          Tuo öljy noissa tulpissa kuitenkin ihmetyttää, sen takia otin huohottimen letkun imusarjasta irti ja tiirailin imusarjaan sisälle mitä siitä näki ja aikalailla öljyistä sielläkin oli.
          Yritin löytää huohottimen separaattoria mutta en sellaista mötikkää edes löytänyt, taitaa olla eri systeemi kuin esim. e46 kutoskoneisessa?

          Vaikuttaisi että syynä ei siis olekaan pinnoite sylinteriputkissa kuten pahasti pelkäsin, kun vaan saisi selvitettyä mistä tuota öljyä pukkaa imusarjaan.
          G30 530e, E61 523ia
          ex e60 525da
          ex e90 320Si
          ex e91 320d
          ex e46 330 Ci
          ex e46 330D touring
          ex e46 323 sedan
          ex e36 320 Coupe
          Yms lajiin kuulumattomia...

          Comment

          • Lunza
            Bimmer Rookie
            • Feb 2014
            • 90
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by huitoja2 View Post
            Yritin löytää huohottimen separaattoria mutta en sellaista mötikkää edes löytänyt, ...
            Katsoin ihan mielenkiinnosta BMW ETK:sta kuvia tuosta moottorista. Niistä tulkittuna tuossa menee yksi letku (huohotinletku) venttiilikopasta suoraan imusarjaan. Kuvista päätellen siinä välissä ei ollut mitään öljyseparaattorin oloista mötikkää. Mulla on autossa N46B20B ja siinä separaattori on imusarjan alla.
            E90 320i -05

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              #7
              Kannattaisiko ne puristukset kuitenkin mitata, kuitenkin helppo ja halpa toimenpide. :think

              Maalaisjärjellä ajatellen voisi kuvitella että huohotus lisääntyy hurjasti jos männänrenkaat poikki tai sylinterissä noita tälle koneelle tyypillisiä vaurioita.
              Tosin jos auto kerran toimii nyt hyvin uusilla tulpilla, niin tuntuisi aika oudolle että kone paskana. Puristukset kuitenkin mittaisin oman mielenrauhan vuoksi.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • huitoja2
                BTCF Member
                • Dec 2007
                • 231
                • Porvoo

                #8
                Joo, ei ole separaattoria missään moottorin / imusarjan kuvissa eikä hakemalla löydy siitä mitään tietoa. Sinänsä outo ja vanhahtava juttu että kone hengittäisi ainoastaan venttiilikopasta suoraan imusarjaan:think

                Kone siis käy nyt normaalisti ja vetojakin tuntuisi olevan kuten ennenkin joten ei mylly paskana sen puoleen voi olla.

                Täytyy hommata silti puristuspainemittari ja tsekata missä mennään, ei tuo huohotus kuitenkaan ihan normaalilta vaikuta...
                Öljyt on normiväriset ja jäähdytinnesteetkin ihan omalla puolellaan eli nekin on pois suljettu.
                G30 530e, E61 523ia
                ex e60 525da
                ex e90 320Si
                ex e91 320d
                ex e46 330 Ci
                ex e46 330D touring
                ex e46 323 sedan
                ex e36 320 Coupe
                Yms lajiin kuulumattomia...

                Comment

                • Zeta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7535
                  • Kotona

                  #9
                  Sanoisin, että puolavika ja "korjaantui" nyt hetkellisesti kun roplasit tulppien kanssa. Tulee kyllä takaisin ihan lähiaikoina... Tuttu juttu e90 325i ajoilta
                  -
                  Käyttöautona: F20
                  Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                  Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                  Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                  -

                  Comment

                  • huitoja2
                    BTCF Member
                    • Dec 2007
                    • 231
                    • Porvoo

                    #10
                    Originally posted by Zeta View Post
                    Sanoisin, että puolavika ja "korjaantui" nyt hetkellisesti kun roplasit tulppien kanssa. Tulee kyllä takaisin ihan lähiaikoina... Tuttu juttu e90 325i ajoilta
                    Muuten kyllä mahdollista mutta tuskin silloin tulpat on öljyssä? Eikä anna mitään vikakoodia sytytyshäiriöstä.
                    G30 530e, E61 523ia
                    ex e60 525da
                    ex e90 320Si
                    ex e91 320d
                    ex e46 330 Ci
                    ex e46 330D touring
                    ex e46 323 sedan
                    ex e36 320 Coupe
                    Yms lajiin kuulumattomia...

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1017
                      • Pikis

                      #11
                      Originally posted by huitoja2 View Post
                      Joo, ei ole separaattoria missään moottorin / imusarjan kuvissa eikä hakemalla löydy siitä mitään tietoa. Sinänsä outo ja vanhahtava juttu että kone hengittäisi ainoastaan venttiilikopasta suoraan imusarjaan:think
                      Ainakin N46 koneeseen on jossain vaiheessa päivittynyt venakopan kansi jossa käsittääkseni separaattorin duuni eli paineentasaus ja öljynerotus on integroitu itse venakopan kanteen jotenkin.
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • huitoja2
                        BTCF Member
                        • Dec 2007
                        • 231
                        • Porvoo

                        #12
                        Originally posted by kooma View Post
                        Ainakin N46 koneeseen on jossain vaiheessa päivittynyt venakopan kansi jossa käsittääkseni separaattorin duuni eli paineentasaus ja öljynerotus on integroitu itse venakopan kanteen jotenkin.
                        No tässäkin on venttiilikopan kannessa jokin mötikkä mistä letku lähtee imusarjaan, ei vaan tietoa onko tuo juuri se. Näyttää että päältä sen voisi kammeta auki mutta ei uskalla ennenkuin on varma tieto...
                        G30 530e, E61 523ia
                        ex e60 525da
                        ex e90 320Si
                        ex e91 320d
                        ex e46 330 Ci
                        ex e46 330D touring
                        ex e46 323 sedan
                        ex e36 320 Coupe
                        Yms lajiin kuulumattomia...

                        Comment

                        • Timbe]
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2007
                          • 522
                          • K-S

                          #13
                          Oliko ne tulpankolot öljyssä? Jos oli niin venakopan tiiviste entinen ja aiheuttaa kyllä erilaisia oireita. Nyt tulppien vaihdon yhteydessä öljy valunut sylinteriin ja siitä johtui savutus käynnistäessä. Nyt toimii hetkellisesti kun tulpankolot kuivat?
                          Last edited by Timbe]; 02-12-2015, 11:09.

                          Comment

                          • huitoja2
                            BTCF Member
                            • Dec 2007
                            • 231
                            • Porvoo

                            #14
                            Originally posted by Timbe] View Post
                            Oliko ne tulpankolot öljyssä? Jos oli niin venakopan tiiviste entinen ja aiheuttaa kyllä erilaisia oireita. Nyt tulppien vaihdon yhteydessä öljy valunut sylinteriin ja siitä johtui savutus käynnistäessä. Nyt toimii hetkellisesti kun tulpankolot kuivat?
                            Ei ollut tulpankolot öljyssä eli ei siis sieltä sylinteriin päässyt, enemmän epäilen edelleenkin tuota huohotussysteemiä että sieltä on heittänyt reippaammin öljyä imusarjaan ja sitten sylintereihin.

                            Itse tulpat oli siis aivan mustat ja öljyssä kun otin ne pois.

                            Autolla ajettu todellä lyhyttä kaupunkiajoa jo pidemmän aikaa (kauppakassina toiminut), olisiko tällä jokin syy / seuraus yhtälö asiaan?
                            G30 530e, E61 523ia
                            ex e60 525da
                            ex e90 320Si
                            ex e91 320d
                            ex e46 330 Ci
                            ex e46 330D touring
                            ex e46 323 sedan
                            ex e36 320 Coupe
                            Yms lajiin kuulumattomia...

                            Comment

                            • Zeta
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7535
                              • Kotona

                              #15
                              Joko vika selvisi vai yritätkö vierittää sen jonkun viattoman niskoille?? http://www.nettiauto.com/bmw/320/7685315

                              Vähän arveluttavaa jos ehjänä kauppaat kun muutama hetki sitten tehty topicci moottorin hajoamisesta...
                              -
                              Käyttöautona: F20
                              Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                              Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                              Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                              -

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎