Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 320 sinistä savua pakoputkesta tyhjäkäynnin jälkeen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Philips
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 5
    • Finland,Espoo

    E90 320 sinistä savua pakoputkesta tyhjäkäynnin jälkeen.

    Eli auto E90 vm. 2008 320, kone N46B20. Autolla ajettu 100 000 km ja öljyt vaihdettu 20 tkm välein. Jokin aika sitten auto alkoi lämpimänä savuttamaan sinistä savua pakoputken kautta, etenkin pienen tyhjäkäynnin jälkeen. Sisälle tulee etenkin koneen lämmetessä selkeä palaneen öljyn haju. Öljyä kuluu noin litra/500km. Kulutus, teho, moottorin ääni ja käynti ovat kaikki täysin normaaleja.

    Autoon vaihdettiin huohotin putkineen ja alipainepumpun tiiviste, mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta.

    Minusta ongelma ei oireiltaan ihan vastaa vikaa venttiilinvarsissa tai männänrenkaissa, vai olenko väärässä? Olisiko jollain toisella ollut vastaavaa ongelmaa joka on ratkennut?

    Foorumilla on kyllä aihetta sivuttu, mutta ei oikein mitään tyhjentävää.
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17844
    • PKS

    #2
    Originally posted by Philips View Post
    Autoon vaihdettiin ... alipainepumpun tiiviste, mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta.
    Tätä olisin tullut ensimmäisenä ehdottamaan, varsinkin jos öljyn tuoksu on konehuoneessa ajon jälkeen selkeä. Tosin eipä silläkään ole vaikutusta jos putkesta tulee sinistä.

    Samoin huohotin olisi ollut listalla seuraavana kohteena, joten hyvin olet jo rajannut itse vikaa.

    Jotenkin hankala tilanne kun öljyä kuluu noin paljon, valitettavasti merkit viittaa pahasti männänrenkaisiin tai venttiilivarsiiin kun öljyä menee noin pirusti pakokauhun sekaan.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Lunza
      Bimmer Rookie
      • Feb 2014
      • 90
      • Vantaa

      #3
      Moikka,

      Autoni oireet eivät ihan vastaa sinun autosi oireita, mutta jonkinasteista samankaltaisuutta on havaittavissa. Mun auto on 320i, jolla on ajettu 177000km. Ostohetkestä lähtien se on syönyt öljyä eli minun käytössäni aina. Savutustakin olen yrittänyt tarkkailla, mutta en ole huomannut mielestäni mitään erikoista. Joskus pölläyttää, mutta sekin on lähinnä harsomaista harmaata tuotosta. Sinistä savua en ole auton huomannut tuottavan. Kone käy nätisti ja polttoaineen kulutus on suunnilleen ilmoitetuissa spekseissä.

      Melko pian auton hankinnan jälkeen huomasin sen kuluttavan öljyä. Alussa kulutus oli noin 1L/4500km. Tällöin koneella oli ajettu 135000km. Joitakin aikoja myöhemmin koneelle tehtiin erään huollon yhteydessä forte-moottoripesu, jonka seurauksena öljyn kulutus nousi lukemaan 1L/1000km. Jotain sieltä siis peseytyi pois. Muutaman konsultatiivisen puhelun jälkeen mieleen jäi pyörimään ajatukset männänrenkaista ja/tai venttiilivarren tiivistekumeista. Huohotin se ei korjaamon mukaan ollut.

      Jokin aika myohemmin kokeilin koneeseen LiquiMolyn SmokeStop öljynlisäainetta. Se tehosi sen verran, että litralla öljyä saattoi lasketella valtateitä 3500-4000km. Seuraavan öljynvaihdon myötä tutkiva mieleni halusi kokeilla jotakin uutta ja näin tarttui pari purkkia RVS-käsittelyainetta matkaan. Tällä käsittelyllä sain pidettyä öljyn kulutuksen suunnilleen ennallaan.

      Jäin siis edelleen pohtimaan männänrenkaita ja venttiilinvarren kumeja. Mietin, että miten voisi asioita poissulkea. Päädyin hankkimaan LiquiMolyn Motor Oil Saver:a yhden purkin. Mainostekstien mukaan aine elvyttää tiivisteitä. Olen nyt ajanut autolla reippaat 3000km edellisestä öljynvaihdosta ja tuon aineen lisäyksestä. Öljymäärä ei sähköisen mittarin mukaan ole vajunnut ollenkaan . Kyllä tuo aine siis johonkin vaikuttaa. Ajot jatkuvat ja seurailen öljyn kulutusta. Vahva veikkaukseni oman autoni kohdalla ovat kuluneet venttiilivarren kumit. Konetta avaamatta ei kuitenkaan voi olla varma viasta.

      Vertaistukiterveisin
      Lunza
      Last edited by Lunza; 02-12-2015, 22:39. Reason: Typovirheiden korjausta
      E90 320i -05

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4049
        • Turku

        #4
        Kyllä tuo ikävä kyllä venttilivarren kumeihin viittaa.
        Harvaan auttaa lisäaineet,käytetyn auton kaupassa töissä olleena niin voin vannoa että kaikki mahdolliset vippaskonstit on koitettu kulutuksen pienenemikseksi,ei vaan auta nuo aineet ja paksummat öljyt käytännössä 99%.
        Teen kumien vaihtoja myös noutopalveluna, ja sylinterikantta ei tarvitse myöskään irroittaa, eli iso rahallinen säästö.
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • Philips
          Newbiemmer
          • Dec 2005
          • 5
          • Finland,Espoo

          #5
          Kiitoksia huomioista. Se mikä minua askarruttaa on, että oireet eivät oikein mielestäni sovi väljiin venttiilivarsien kumiin tai männänrenkaisiin. Minulla oli aikoinaan vanha Audi 100 josta kumit olivat hapertuneet. Se pullautti sinistä savua moottorijarrutuksen perään ja ryntäyttämällä kierroksia tyhjäkäynnillä.
          Bemari ei näisä olosuhteissa savuta. Se savuttaa ainoastaan, kun lähtee liikkeelle ja/tai painamalla kaasua muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Ikään kuin tyhjäkäynnillä öljyä kerääntyy jonnekin joka palaa sitten pois kun antaa kierroksia. 10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen savua tulee kuin vanhasta 2tahti moposta.
          Toinen huomio on, että kun moottorin käydessä ottaa öljyntäyttökorkin pois, niin venttiilikannesta puhaltaa kunnon ylipaine, ihan kuin joku letku olisi jossain vielä tukossa tai sitten kone tosiaan väljä, mutta kun käynti ja tehot ovat kuin uutena?

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4049
            • Turku

            #6
            Tyhjäkäynnillä pakopuolella ei ole tarpeeksi virtausta/lämpöä että savua tulisi. Heti kun kaasua painaa niin öljy menee kuumaan katalysaattoriin joka polttaa sen savuna ilmaan.

            Oikeasti autosi savuttaa/polttaa öljyä kokoajan, huomaat sen jos laitat vaikka eukon ajamaan edellä ja ajat autosi perässä. Hajusta sen viimeistään huomaa, vaikka mitään ei silmällä näekkään.

            Venttiilivarren kumit ne on, usko pois kun kerran huohotinvika on suljettu pois. Kaikissa kumivikaisissa oireet on samanlaiset.
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17844
              • PKS

              #7
              Originally posted by suppari View Post
              TVenttiilivarren kumit ne on, usko pois kun kerran huohotinvika on suljettu pois. Kaikissa kumivikaisissa oireet on samanlaiset.
              Komppaan. Jos huohotin olisi tukossa niin saattaisi samanlaisia oireita tulla, mutta koska kaikki on siellä uutta ei ole mahdollista.

              Noi öljynpaksuntimet ym poppaskonstit saattaa auttaa hetkeksi, mutta ymmärtänet että silloin teet samalla moottoriöljystä liisteriä ja siten voitelu heikkenee kun öljy ei enää tunkeudu pienempiin väleihin. Lopputulos on pitkällä aikavälillä huonompi kuin öljyn lisäily aika-ajoin. Oikeasti kuntoon sen saat vain uusilla osilla.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Philips
                Newbiemmer
                • Dec 2005
                • 5
                • Finland,Espoo

                #8
                Näin varmaan on Jos näyttää ankalta, kävelee kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, niin silloin se todennäköisesti on ankka.

                Tässä koneessako pystyy siis vaihtamaan venttilivarren kumit kantta irroittamatta? Ilmanpaineella venttilit ylös?

                Savutus alkoi ajallisesti melko tarkkaan öljynvaihdon jälkeen, sisällä
                Mobilin 1 ESP Formula 5W-30. Saattaisiko olla, että BMW:n kumit eivät tuosta litkusta pidä?

                Comment

                • Lunza
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2014
                  • 90
                  • Vantaa

                  #9
                  Kokeilujen tuloksena on olen oman autoni kohdalla tullut siihen johtopäätökseen, että vv-kumit on vaihdettava. Enää tarvitsee miettiä sopiva ajankohta kevättalvelle/keväälle ja kerätä riittävästi euroja kasaan. Niin paljon olen 3-sarjalaiseen tykästynyt, että jos vaimo suo, niin muksut saattavat ajaa tuolla vielä ajokortit . Sitten se joutaakin jo Kuusakoskelle . Mene ja tiedä - tuo on vain tämän päivän ajatelmaa...
                  E90 320i -05

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎