Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 320d, vikakoodi "41AA boost pressure sensor" -KUNNOSSA TAAS-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Neutrone
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 1320
    • Tampere

    E90 320d, vikakoodi "41AA boost pressure sensor" -KUNNOSSA TAAS-

    Jonkun aikaa jo vaivannut kyseinen vikakoodi, joka ilmestyy aina kun kierrokset nousee korkeelle about yli kolmen tonnin. Eka tietenkin vaihdoin MAP-anturin uuteen (ei oem kun niitä ei saanut kovin nopeesti) mutta eipä se mitään auttanut. Putsailin alkuperäsenki vielä ja kokeilin sillä, mutta sama juttu, eli tuskin itse anturista kiinni, vaiko? Rauhallisesti pienillä kierroksilla kun ajelee niin toimii eikä koodia tule. Kun vikakoodi ilmestyy, alaväännöt heikkenee melkosesti ja kaasua saa runtata kunnolla niin että laatikko vaihtaa pienemmälle. Onkohan kellään tullu vastaavaa eteen tai onko muuten vinkkejä? ECU on ohjelmoitu ja kesällä lisäks poistettiin DPF ja softasta muokattiin poltot pois. Sen jälkeen jossain vaiheessa alko sitten toi ongelma.
    Last edited by Neutrone; 12-01-2016, 11:14.
    F10 530d semiVOLL
    ex. E90 320d M-Sport '06
    ex. E39 523i M-Sport '00
    ex. E36 325i Coupe '92
    ex. E30 316i '89



  • Nube
    Bimmer Rookie
    • Dec 2014
    • 44
    • Seinäjoki

    #2
    Tarkastitko liittimet ja johdot? Eihän siinä montaa mahdollisuutta ole, varsinkin kun oire on sama uudella ja vanhalla anturilla. Kaikki kolme johtoa niistä menee dde:lle, nehän voi mitata jos ei silmämääräisesti näe onko ne ehjiä.

    On muuten tullut muutamia tarvikeantureita joskus vastaan jotka ei toimi. Tosin kyseessä oli vag:n dpf:än paine-erotunnistin mutta kuitenkin..
    Last edited by Nube; 17-12-2015, 19:38. Reason: kirjoitusvirheitä
    -F10 520d -11
    Esys & Ista -d

    Comment

    • Neutrone
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 1320
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Nube View Post
      Tarkastitko liittimet ja johdot? Eihän siinä montaa mahdollisuutta ole, varsinkin kun oire on sama uudella ja vanhalla anturilla. Kaikki kolme johtoa niistä menee dde:lle, nehän voi mitata jos ei silmämääräisesti näe onko ne ehjiä.

      On muuten tullut muutamia tarvikeantureita joskus vastaan jotka ei toimi. Tosin kyseessä oli vag:n dpf:än paine-erotunnistin mutta kuitenkin..
      Just olin tulossa editoimaan että liittimen putsailin Johdot näyttää liittimen ympäristössä silmämääräsesti ehjältä, nehän menee anturin alapuolelta muovikourun sisään. OEM anturi on tietysti yks mutta usko on koetuksella että johtuis anturista. Marmorilta uus on 130e.
      F10 530d semiVOLL
      ex. E90 320d M-Sport '06
      ex. E39 523i M-Sport '00
      ex. E36 325i Coupe '92
      ex. E30 316i '89



      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Originally posted by Neutrone View Post
        Just olin tulossa editoimaan että liittimen putsailin Johdot näyttää liittimen ympäristössä silmämääräsesti ehjältä, nehän menee anturin alapuolelta muovikourun sisään. OEM anturi on tietysti yks mutta usko on koetuksella että johtuis anturista. Marmorilta uus on 130e.
        Livedatalla seurailisi pyydettyä ahtopainetta vs. toteutunutta (= eli MAP-anturin lukemaa tietoa) ja tsekkaa mitä siellä oikein tapahtuu.


        Voihan siellä softassakin olla jokin pikku feelu joka aiheuttaa tuota vikatilaa.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • Neutrone
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 1320
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Supra^ View Post
          Livedatalla seurailisi pyydettyä ahtopainetta vs. toteutunutta (= eli MAP-anturin lukemaa tietoa) ja tsekkaa mitä siellä oikein tapahtuu.

          Voihan siellä softassakin olla jokin pikku feelu joka aiheuttaa tuota vikatilaa.
          Kerran tota yritin katella, ja kun vika on päällä niin mun mielestä ahdot ei nouse pyynnin mukaan paitsi sitten yhtäkkiä kun vaihtaa pienemmälle ja kierrokset nousee. Kun vika ei oo päällä niin nousee matalilta kierroksiltakin ihan hyvin. Tilasin nyt marmorilta vielä OEM anturinkin, mutta ei oo kyllä odotukset korkeella sen suhteen.

          Vika päällä kun ajaa isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla, niin kierroslukumittaristakin näkee kun viisari alkaa "hummata" ja auto kiihtyy samalla lailla välillä vähän/välillä ei.
          Last edited by Neutrone; 18-12-2015, 11:32.
          F10 530d semiVOLL
          ex. E90 320d M-Sport '06
          ex. E39 523i M-Sport '00
          ex. E36 325i Coupe '92
          ex. E30 316i '89



          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #6
            Originally posted by Neutrone View Post
            Kerran tota yritin katella, ja kun vika on päällä niin mun mielestä ahdot ei nouse pyynnin mukaan paitsi sitten yhtäkkiä kun vaihtaa pienemmälle ja kierrokset nousee. Kun vika ei oo päällä niin nousee matalilta kierroksiltakin ihan hyvin. Tilasin nyt marmorilta vielä OEM anturinkin, mutta ei oo kyllä odotukset korkeella sen suhteen.

            Vika päällä kun ajaa isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla, niin kierroslukumittaristakin näkee kun viisari alkaa "hummata" ja auto kiihtyy samalla lailla välillä vähän/välillä ei.
            Eihän ne varmaan enää vikatilassa nouse pyydetyn mukaisesti kun DDE ajaa turbon siivet täysin auki.
            Tarkoitin lähinnä että jos vikatila on helppo saada päälle, niin ajaisi lokeja "ehjällä" autolla ja seuraisi mitä ahtopyynti/toteuma-arvoille käy kun kiihdyttelee / menee vikatilaan, tuleeko siellä jokin piikki tjmv, jonka voisi suoraan yhdistää anturiin, vai onko kyseessä sittenkin esim. liiallinen ahtopaine jonka seurauksesta anturi menee "skaalan" ulkopuolelle ja heittää koodia, tämä taas olisi softaan liittyvä ongelma (En tosin ole kuullut että kukaan hullu tuolta 20d:n vakioahtimelta pyytäisi yli 2bar ahtoja, saati sitten että ahdin jaksaisi sellaista painetta tuottaa, mutta mikään ei ole mahdotonta).
            Livedataloggausta Ahtopainepyynti vs toteutunut ahtopaine ja logit talteen.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Neutrone
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 1320
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Supra^ View Post
              Eihän ne varmaan enää vikatilassa nouse pyydetyn mukaisesti kun DDE ajaa turbon siivet täysin auki.
              Tarkoitin lähinnä että jos vikatila on helppo saada päälle, niin ajaisi lokeja "ehjällä" autolla ja seuraisi mitä ahtopyynti/toteuma-arvoille käy kun kiihdyttelee / menee vikatilaan, tuleeko siellä jokin piikki tjmv, jonka voisi suoraan yhdistää anturiin, vai onko kyseessä sittenkin esim. liiallinen ahtopaine jonka seurauksesta anturi menee "skaalan" ulkopuolelle ja heittää koodia, tämä taas olisi softaan liittyvä ongelma (En tosin ole kuullut että kukaan hullu tuolta 20d:n vakioahtimelta pyytäisi yli 2bar ahtoja, saati sitten että ahdin jaksaisi sellaista painetta tuottaa, mutta mikään ei ole mahdotonta).
              Livedataloggausta Ahtopainepyynti vs toteutunut ahtopaine ja logit talteen.
              Jep, softa on ihan ns "stage1" joka on ollut jo pari vuotta. Keväällä siitä modattiin vaan EGR ja DPF pois. Softan tekijältä kyselin jo ja hän vakuutti kyllä ohjelman olevan kunnossa. Täytyy tuota loggausta kokeilla mahdollisuuksien mukaan, itellä ei ole kun perus inpa. Hiukka pirullinen vika kyllä kun haittaa ajamista
              F10 530d semiVOLL
              ex. E90 320d M-Sport '06
              ex. E39 523i M-Sport '00
              ex. E36 325i Coupe '92
              ex. E30 316i '89



              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Originally posted by Neutrone View Post
                Jep, softa on ihan ns "stage1" joka on ollut jo pari vuotta. Keväällä siitä modattiin vaan EGR ja DPF pois. Softan tekijältä kyselin jo ja hän vakuutti kyllä ohjelman olevan kunnossa. Täytyy tuota loggausta kokeilla mahdollisuuksien mukaan, itellä ei ole kun perus inpa. Hiukka pirullinen vika kyllä kun haittaa ajamista
                Jos perus inpa löytyy niin lataa tuo Phenon "Testo"-softa, toimii suoraan ilman kikkailuja (käyttää kommunikaatioon EDIABAS:ta niinkuin INPAkin). Sillä saat poimittua logattavat arvot samalle näytölle, ja tallennettua loginkin jälkitutkimuksia varten.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Neutrone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 1320
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Supra^ View Post
                  Jos perus inpa löytyy niin lataa tuo Phenon "Testo"-softa, toimii suoraan ilman kikkailuja (käyttää kommunikaatioon EDIABAS:ta niinkuin INPAkin). Sillä saat poimittua logattavat arvot samalle näytölle, ja tallennettua loginkin jälkitutkimuksia varten.
                  Tänks, täytyy asennella tommonen jos ei tolla oem anturillakaan pelaa.
                  F10 530d semiVOLL
                  ex. E90 320d M-Sport '06
                  ex. E39 523i M-Sport '00
                  ex. E36 325i Coupe '92
                  ex. E30 316i '89



                  Comment

                  • Neutrone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 1320
                    • Tampere

                    #10
                    Hommahan päättyi lopulta niin, että kun kateltiin ahtoja livedatasta niin ne ei pysyny oikein missään kohtaa perässä ja MAP-anturi antoi jatkuvasti vikakoodia kierroksilla. Kokeiltiin lopulta palauttaa ennen DPF+EGR poistoo ollut softa, jolloin kaikki oireet hävisi. Niinpä tuohon nykyiseen softaan tehtiin muutoksia DPF poiston osalta, eli se tehtiin hiukan erilailla joka myöskin tepsi, eli auto toimii hienosti
                    F10 530d semiVOLL
                    ex. E90 320d M-Sport '06
                    ex. E39 523i M-Sport '00
                    ex. E36 325i Coupe '92
                    ex. E30 316i '89



                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎