Announcement

Collapse
No announcement yet.

320 ia e91 -08 sisätilanpuhallin ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iron_Mike
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 23
    • Ylöjärvi

    320 ia e91 -08 sisätilanpuhallin ongelma

    Hei!

    Huomasin tässä pakkasten koventuessa muutamia kummallisuuksia ilmastoinnin puhaltimen toiminnassa:

    - Kytkentä "auto" menee normaalisti päälle ja palaa vihreänä, mutta kun sitä painaa uudestaan niin se ei sammu.
    - Vasemmanpuoleisen lämpötilasäätimen päässä oleva "max" nappi ei tunnu reagoivan mihinkään kun sitä painaa.

    Autossa näyttäs olevan bmw alkuperänen 70ah akku vielä paikallaan ja salavalikon jännitteet näyttää yli -20 keleillä 10,9v ja ajettuna sekä lauhemmilla keleillä nousee parhaimmillaan vain 11.6v. Samalla perus kellonajan häviämiset, trippimittarin nollaus ja nosturin kuvat on kanssa tullu näyttöön. Kovilla pakkasilla näyttäs toi portaava säätökin olevan jumissa ennenkuin lauhtuu, että lähtee eri tasoilla puhaltamaan ylipäätään. Pelkästään ikkunalle puhaltava säätö toimii jokaisessa puhalluksen nopeudessa. Näistä jälkimmäisistä oireista voi hyvinkin olettaa että pitäs mennä akkukaupassa käymään, mutta mahtaako noihin ranskalaisissa viivoissa oleviin vikoihin vaikuttaa myös huono akku tai joku nyrjähtänyt bitti/jännite laitteessa?
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Kyllä ibs siellä säästelee viimeisiä voltteja ja ampeereita.
    Tuohan on käytännössä tyhjä akku jos lepojännite tuota luokkaa.
    Akkukauppaan tai ainakin laturiin
    EDIT.
    Tuossa lista,jos nuo alkaa oireilla voi akku olla melko tyhjä.

    These loads/consumers are:
    • Heated rear window
    • Seat heating
    • Heater fan (without defrost function)
    • Steering wheel heating
    • Mirror heating
    • Wiper console heating
    Last edited by Nettipepe; 14-01-2016, 09:48.
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • Iron_Mike
      Newbiemmer
      • Jan 2016
      • 23
      • Ylöjärvi

      #3
      Joo, lähenpä hakemaan tohon uuden tilalle. Kattelin tos jonkin verran niin porukka on laittanut jopa 90ah+ luokkaa olevia akkuja kiinni näihin. Saako tolla mitään käytännön etua jos autossa ei ole mitään muita sähkölaitteita kiinni kuin kaikki auton omat. Exiden ek700 70ah agm:n sais melko edulliseen hintaan verkkokaupasta, kun tein pienen googlauksen. Eikä tartteis ku ilmottaa akun vaihto kun alkuperänen on kans 70ah ja agm.

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17845
        • PKS

        #4
        Onhan isommasta akusta aina iloa jos tulee ajoittain pätkäajoa useampia kertoja putkeen. Akun valinta siis käytön mukaan jos kokee saavansa jotain lisähyötyä tälläisestä.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • BFI18
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1456
          • Turku

          #5
          Samat ongelmat/oireet täällä oli kylmimmillä, noin parinkympin pakkasilla.
          Latasin täyteen akun, ni ei oo sen jälkeen tullut ilmoituksia.
          Enkä aio heti rynnätä akkukauppaan. Pistetään laturiin hetkeksi jos herjoja tulee vielä
          G26 i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • Iron_Mike
            Newbiemmer
            • Jan 2016
            • 23
            • Ylöjärvi

            #6
            Nyt ois uus akku kiinni ja kaikki näyttäs toimivan hyvin paitsi noi aikaisemmin mainitsemat lämppärin "max" ja "auto" nappi. Niihin ei tullu suuntaan eikä toiseen muutosta. Noh, pitääpi käyttää vikakoodien luvussa josko sitä sais enemmän dataa ongelmista pihalle.

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17845
              • PKS

              #7
              Originally posted by Iron_Mike View Post
              Nyt ois uus akku kiinni ja kaikki näyttäs toimivan hyvin paitsi noi aikaisemmin mainitsemat lämppärin "max" ja "auto" nappi. Niihin ei tullu suuntaan eikä toiseen muutosta. Noh, pitääpi käyttää vikakoodien luvussa josko sitä sais enemmän dataa ongelmista pihalle.
              Onko uusi akku
              a) samanlainen kuin aiempi, jos ei niin onko se koodattu
              b) kuitattu vaihdetuksi

              Oireet viittaavat edelleen liian alhaiseen akun jännitteeseen, kuten Nettipepe vihjaili jo alunperin.

              Jos kaikki yo tehty ja autossa on uusi akku, kannattaa vikaselvitystä jatkaa, "miksi auto ei lataa akkua".
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • polkuauto
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 168

                #8
                Originally posted by Iron_Mike View Post
                Nyt ois uus akku kiinni ja kaikki näyttäs toimivan hyvin paitsi noi aikaisemmin mainitsemat lämppärin "max" ja "auto" nappi. Niihin ei tullu suuntaan eikä toiseen muutosta. Noh, pitääpi käyttää vikakoodien luvussa josko sitä sais enemmän dataa ongelmista pihalle.
                Eiköhän nuo toimi ihan normaalisti, eli ainakin omassa "auto"-toiminnan saa pois päältä, kun säätää itse esim. puhallusnopeutta tai -suuntaa, eli siirtyy tavallaan manuaalikäyttöön.
                Maksimiviilennyksen (max) taas ei kuulukkaan toimia, jos ulkolämpötila laskee alle nollan, tai auto ei ole käynnissä.

                Comment

                • Iron_Mike
                  Newbiemmer
                  • Jan 2016
                  • 23
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Heti kun nämä kelit muuttuivat plussan puolelle, niin toi max nappi alkoi toimimaan normaalisti . Veikkaan että tossa "auto" napin toimivuudessa on mallikohtasia eroja, koska esim. kaverin x3 antaa täpätä siitäkin suoraan sen pois päältä. Mutta kokonaisuudessaan nää ongelmat on nyt taputeltu!

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎