Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 330xda levoton ajaa talvella.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • w000t
    Newbiemmer
    • Aug 2015
    • 14
    • Lappeenranta

    e91 330xda levoton ajaa talvella.

    Hei,

    Ongelmana ollut nyt talvella se, että tuo auto on ollut aivan paska ajettava liukkaalla kun nopeus kasvaa sinne 80km/h tai suuremmaksi. Tyttöystävän isä kun kävi ajamassa autolla niin kommentit oli "jotain tässä on kyl vikana, tuntuu hengenvaaralliselta". Itsekkin olen saman huomannut kun tuntuu että ei yli 80km/h uskalla ajella kun auto meinaa lähteä "heijaamaan" ja saa otsa hiessä keskittyä tiellä pysymiseen. Vähän sellainen fiilis välillä kun auto olisi vesiliirrossa.

    Autona siis 330xda -06. Autossa on entisen omistajan mukaan "tehdastuunattu urheilualusta 25mm madallettu. Renkaina Hakka5 nastat 215/50R17 joissa vielä pintaa 5-6mm. Iskaritkin saivat tarkastuksessa arvot 63/56(edessä) ja 60/60(takana). Etuakseliston alatukivarren laakerointi oikealla takana kuulemma "välyksellinen".

    Kysymys: Kenelläkään samanlaisia kauhukokemuksia vastaavan auton kanssa? En ole kerennyt käydä vielä tarkistuttamassa renkaiden suuntausta, voisiko se aiheuttaa tuommoista?
    Missä järjestyksessä lähtisitte "vikaa" etsimään? Ei huvittaisi vaihtaa kaikkea (renkaat, iskarit, alusta). Ei tuo ajettavuus nyt noin paska voi olla kun entisessä 10v vanhemmassa bemmissä se oli paljon parempi. Voiko tuo alatukivarren laakeroinnin "väljyys" aiheuttaa noi kauheata ajettavuutta?
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    #2
    Ensin välykset pois eli tarvittavat osat vaihtoon ja sitten suuntaukseen. Jos ei noilla korjaannu niin sitten ihmettelee renkaita.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • kautsi300
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 219
      • Järvenpää

      #3
      Onko rengaspaineet tsekattu?
      Vaihdoitko itse talvirenkaat alle?
      Ettei vaan ois jäänyt kesävanteiden soviterengas napaan/napoihin kiinni. Tälläistäkin sattunut kun on tuotu tasapainoitukseen, eikä vain kerran vaan useasti.

      Comment

      • ohohh
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2012
        • 268
        • Porvoo

        #4
        Originally posted by w000t View Post
        Hei,
        Voiko tuo alatukivarren laakeroinnin "väljyys" aiheuttaa noi kauheata ajettavuutta?
        Kyllä. Nelipyöräsuuntaus on millipeliä, että saadaan oikeat arvot, välystä kun on niin se kertautuu renkaalle ja vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin paljon.
        G20 330e M-Sport '21

        ex's

        F30 330e M-Sport '17
        F11 530d X-Drive M-sport '12
        E90 330d LCI M-Sport '10 327hp / 609nm
        E46 330Ci M-Sport II '03
        E36 323i Coupe '97

        Comment

        • Antti66HT
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 19

          #5
          Omassa 330:ssa kans melko rauhaton takapää. Ajattelin ensin nostaa rengas paineita. Joku .4 yli auton suosituksen rauhoitti ainakin a3:n.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Kuten ylempänä sanottiin, välykset pois. Sekä etupää että takapää. Omassa E46:ssa oli puolitoista vuotta sitten vastaava ongelma, ei uskaltanut ketään istuttaa kuskin penkille. Taka-akseliston pudotuksen ja kaikkien puslien vaihdolla oli taas ajokelpoinen. Viime keväänä vielä etualatukivarret uusiksi ja homma oli pulkassa. E91:ssä toki erilainen alustageometria edessä, puslista se on kuitenkin kiinni.

            Seuraavaksi renkaat epäilykseen jos vielä vetelee. Hakkapeliitta viitosissa lienee paistoleima jo aika iäkäs joten tuskin nekään ihan enää iskussa ovat.

            Comment

            • jaegarmaisteri
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 384
              • Turku

              #7
              Itsellä aiheutti renkaat tuon. Eli viime talvena olleet renkaat aiheutti sen, että nopeassa kaistanvaihdossa tuntu että perä ei pysy laisinkaan tiessä ja sai korjata. Siihen auttoi hieman korkeammat ilmanpaineet, mutta loppupeleissä vaihdoin erimerkkiset kumit. Sailonit oli ensin ja vaihdoin Kumhon nastoihin. Ajo parani huomattavasti. Nyt ajan Nokian R2 kitkoilla ja paineet pidän 2.8-3.0barissa.
              F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
              --------------------------------------------
              ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
              ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
              ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
              ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
              ex. vRS -11 - 270hp/428N
              ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
              ex. VW Jetta :think
              ex. Opel Ascona :think

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17837
                • PKS

                #8
                Vanhat ja kovat sekä reilummin kuluneet renkaat saa aikaan samanlaisia oireita ainakin takapäässä.

                Rengaspaineita nostamalla en ole koskaan saanut kuin haittaa, mutta kuuleman mukaan jollain se toimii. Itse ajelen aina korkeintaan 0,2bar päälle suositusten (pienen kuorman paineet), hieman riippuen olosuhteista.
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Antti66HT
                  Newbiemmer
                  • Mar 2007
                  • 19

                  #9
                  Oma on 110 tkm ajettu, voiko olla taka puslat jo entiset?

                  Comment

                  • Tuoppo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 558
                    • Joensuu

                    #10
                    Jos auto on ehjä ja alustakulmat ovat kunnossa niin auton kulkee suuntavakaasti kuin, juna vielä renkailla, jossa kulutuspinta lähestyy loppua. Toisaalta autossahan ei tarvitse olla, kun väljä raidetangonpää ja takapuslat pehmentyneet niin sen jälkeen se on aivan hirveä ajettava. Tämä korustuu varsinkin isoilla vanteilla.
                    G30 530e xDrive iPerformance -20
                    E70 X5 xDrive40d -10

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17837
                      • PKS

                      #11
                      Originally posted by Antti66HT View Post
                      Oma on 110 tkm ajettu, voiko olla taka puslat jo entiset?
                      En sanoisi, että missääntapauksessa entiset, mutta näissähän on vähän lapselliset nuo takakelkan puslat ja siksi monet on vaihtanut tilalle M3 puslia.



                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36
                      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                      Muut talouden vehkeet:
                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • w000t
                        Newbiemmer
                        • Aug 2015
                        • 14
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Ens tiistaina menee huoltoon ja otetaan "välykset" poijes ja suunnataan renkaat.. Toivottavasti tuolla korjaantuis :P

                        Comment

                        • Antti66HT
                          Newbiemmer
                          • Mar 2007
                          • 19

                          #13
                          Kiitos linkeistä! Pannaas noi isot puslat tilaukseen ny aluksi..

                          Comment

                          • Aleksey
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2014
                            • 38
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by w000t View Post
                            Ens tiistaina menee huoltoon ja otetaan "välykset" poijes ja suunnataan renkaat.. Toivottavasti tuolla korjaantuis :P
                            Van korjaantuu, E90- korinen tuonkokoisella motilla nyt on jo vakaa painonsakin puolesta. Edeltäjän kanssa samaiset oireet johtuivat juurikin välyksistä joista katsastusmieskin mainitsi. Hyvä siitä tulee

                            Comment

                            • w000t
                              Newbiemmer
                              • Aug 2015
                              • 14
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Originally posted by Aleksey View Post
                              Van korjaantuu, E90- korinen tuonkokoisella motilla nyt on jo vakaa painonsakin puolesta. Edeltäjän kanssa samaiset oireet johtuivat juurikin välyksistä joista katsastusmieskin mainitsi. Hyvä siitä tulee
                              Unohtanu laittaa kommenttii huollon jälkee. Ajomukavuus tosiaan ihan eri luokkaa nyt kun välykset pois Lisäks camber ja aurauskulmat oli ihan viturallaan ja nekin laitettiin kondikseen. Eli on kyllä hyvä ajaa tällä hetkellä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎