Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 330xd -06 e92 täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemyy
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 333
    • LAHTI

    Bmw 330xd -06 e92 täristää

    Moro, nyt tarviis hieman apua kun ei tietoa mistä täristys tulee?
    Normaalisti kun ajaa taajamassa täristystä ei esiinny. Kun lähtee
    Pitemmälle matkalle täristys alkaa jonkin ajan kuluttua. Ajettaessa
    80 km/h ensin ei tunnu tärräystä, sitten alkaa yhtäkkiä ja kovenee
    Enemmän ajaessa. Nopeutta nostaessa tärinä lisääntyy, vauhdissa kun laittaa
    Vapaalle niin täristys jatkuu. Välillä täristys häipyy hetkeksi pois esim. 100km/h
    Vauhdissa.

    Autoon uusittu jo
    -takakardaanin molemmat rättinivelet ja kannatinlaakeri.
    -jakolaatikon kannatinkumi.
    Etukardaanin nivelissä on havaittavissa pientä tahmausta.
    Pienet pystyvälykset etuperässä ja jakolaatikossa.

    Niin ja täristys ei tule renkaista!!
  • polkuauto
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 168

    #2
    Kuumeneeko joku jarrulevyistä? Eli jumittava jarru voisi olla yksi mahdollinen tärinän aiheuttaja.

    Comment

    • makeclick
      BTCF Member
      • Mar 2005
      • 268
      • Turku

      #3
      ^^komppaan

      Pysäytä ajosta auto ja tunnustele vanteita ja VAROVAISESTI levyä. Voi olla kuumempi kuin aurinko! Vanne ei kuulu olla kuuma ja levytkin tasakuumat/haaleat.

      Exän auton takapyörän pääsylinteri jumitteli ja alkoi ravistaa ajaessa. Vaikuttaa järkyttävästi myös kulutukseen. Vikaa tutki moni taho ja minäkin joku 7 kertaa... Lopulta taisi olla syy pääsylinterin kumi, joka päällepäin näytti hyvältä. tursuttelin kumin ja sylinterin väliin vasukkaa jolloin pikkupikku reijistä alkoi tulemaan vasukkaa. Eli vettä oli päässyt sylinterin ja kumin väliin.

      Koitappas venytellä kumeja ja katsoa, että pääsylinterissä ei ole yhtään ruostetta. Ne kuuluu olla mustat ja puhtaat. Aika varmasti korjaantuu kun vaihdat sylinterin ja kumin, kun sen löydät.
      Harrastepaholainen 335d:
      Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
      Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

      Comment

      • Bemyy
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 333
        • LAHTI

        #4
        Täristys ei johdu kieroista jarrulevyistä eikä satulat laahaa.
        Uskon että täristys tulee joko etuperästä tai jakolaatikosta.
        Takakardaanin molemmat rättinivelet vaihdettu uusiin sekä
        Kannatinlaakeri. Etukardaanin molemmat ristikot tuntuivat
        Hieman jähmeältä, joten ne vaihdettiin uusiin ja samalla
        Tasapainoitettiin kardaani. Mutta edelleen täristää paljon.
        Tärinä kasvaa kun on vetopäällä.
        Voisiko syynä olla jakolaatikon sähkömoottori, siis voiko se mennä
        Epäsynkkaan?? Tärinän ollessa kun kääntää vasemmalle
        Rattia niin tuntuisi että tärinä hieman kasvaa, kun kääntää
        Oikealle niin hieman pienenee. Vai johtuisiko etuperästä?

        Onko kellään ollu samoja ongelmia?

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 612
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Tiettyjä elkeitä omassa 330xd:ssä. Vapaalla rullatessa tuossa on lievä tärinä, vedolla ja moottorijarrulla ei (tämä siis manuaali). Jotenkin outoa, jos vapaalla vain koneen tärinä tulisi läpi. Saksankitkoilla Saksan poikki ajaessa tasaisessa ajossa ei mitään ja hienosti meni yli kahdensadan nopeuksia. Toisilla vanteilla (joissa toisessa takavanteessa on ihan pieni heitto ja nuo michelinit ei olleet kaikkein pyöreimpiä) pohjoisen kitkoilla toisilla vanteilla etäisesti tärinää ajossa. Hiukan samantapaisia havaintoja myös velipojan 530xda:sta.

          Itse epäilen pyöriä mitä tulee ajonaikaiseen. Vapaalla rullauksessa taas pientä vibraa tullee jakolaatikosta tai etuperästä, koska pyörien asennolla ei ole vaikutusta (siis tuskin etuvetareista). Ajattelin vaihdella yksitellen kaikki voimansiirron liemet ja seurailla tilannetta. Kertoilen, jos tulee jotain hyödyllisiä havaintoja.

          E

          Comment

          • pouri
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 370
            • 06 area

            #6
            Yhdessä etuveto japsissa ilmeni suht voimakasta tärinää satunnaisesti, joka alkoi pidemmän matkan ajon jälkeen silloin tällöin. Syynä oli vetonivel, joka ilmeisesti oli päässyt kuivumaan, kun pakoputki kulki läheltä sitä. Suojakumi oli ehjä, mutta nivel kuivunut. Vetoakselin vaihdolla parani hän.
            Diesel, fuel of satin man

            Comment

            • Bemyy
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 333
              • LAHTI

              #7
              Autosta on poistettu etukardaani tällä hetkellä, koska
              Autolla ei voi ajaa kardaani kiinni täristys on niin hirveä.
              Takavetoisena ei mitään täristyksiä. Vika on pakko olla etuperässä tai
              Jakolaatikossa. Mutta nyt tarvittaisiin tietäjiä että kummassa
              Vika on?

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                #8
                No jos noista kahdesta pitää valita, niin jakolaatikko. Niitä on vaihdettu paljon, etuperiä ei ikinä.


                Comment

                • Bemyy
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 333
                  • LAHTI

                  #9
                  Päivitystä vikaan

                  Nyt on auto kunnossa. Ajattelin että laitan tapauksen tänne, jotta tulevaisuudessa olisi joillekin muille hyötyä tästä.
                  Eli loppujen lopuksi autossa oli vikana kulunut etuvetoakseli, josta tärinä tuli.
                  Kiitokset myös Casull:lle, joka johdatti minut oikealle tielle vian etsimisessä.

                  Comment

                  • aku1979
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2015
                    • 1152
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Bemyy View Post
                    Nyt on auto kunnossa. Ajattelin että laitan tapauksen tänne, jotta tulevaisuudessa olisi joillekin muille hyötyä tästä.
                    Eli loppujen lopuksi autossa oli vikana kulunut etuvetoakseli, josta tärinä tuli.
                    Kiitokset myös Casull:lle, joka johdatti minut oikealle tielle vian etsimisessä.
                    Oliko kallis remppa?

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 612
                      • Espoon haja-asutus

                      #11
                      Ja millä tavalla vetari oli kulunut ja miten niistä onnistuttiin diagnosoimaan, kummassa vika? Vai oliko vetari lopulta sellaisessa kunnossa, ettei asiasta ollut epäilystäkään?

                      E

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎