Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d Msport 2006 Huollon hinta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jergen
    Newbiemmer
    • Mar 2016
    • 1
    • Porvoo

    E91 320d Msport 2006 Huollon hinta.

    Se on terve arvon herrat. Jos tässä ennen käden kirurgista operaatiota saisi auton muijallekkin kelpaavaan kuntoon silläpä kyselisin vähän osaajien mielipidettä ja neuvoja.

    Osaisiko joku jolla sattuu olemaan aikaa ja tietoa sanoa kuinka paljon maksaa seuraava huolto otsikon mukaiseen autooni töineen ja osineen:

    -Hehkut vaihtoon
    -Takaa iskarit ja jouset ja jarrupalat vaihtoon (Msport alusta)
    -Lukkolaite (Lock actuator) kuskin oveen
    -MULF palikka sökönä (radio pätkii ja ei löydä kanavia) vikaa voi olla myös antennissa tjs. Mutta AUX kautta pätkiminen loppui kun repi mulfin piuhat irti, kanavat ei silti löydy.
    -Öljyt ja jarrunesteet vaihtoon.

    Lisäksi voisi uusia kannen tiivisteet samalla.

    Tällänen pikkuinen osittain ennakoivakin remontti täytyisi tehdä joten jotakin ns. "riippumatonta" arviota kaipaisin.

    Ja jos joku jaksaa vielä vähän erotella perusteluin kustannuksia ja ajankäyttöä olisin erittäin kiitollinen. Myös ehdotukset päteviin ja edullisiin korjaamoihin otetaan vastaan Porvoo/pk seutu.

    Kiitos jo etukäteen!
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Jergen View Post
    -Hehkut vaihtoon
    -Takaa iskarit ja jouset ja jarrupalat vaihtoon (Msport alusta)
    -Lukkolaite (Lock actuator) kuskin oveen
    -MULF palikka sökönä (radio pätkii ja ei löydä kanavia) vikaa voi olla myös antennissa tjs. Mutta AUX kautta pätkiminen loppui kun repi mulfin piuhat irti, kanavat ei silti löydy.
    -Öljyt ja jarrunesteet vaihtoon.

    Lisäksi voisi uusia kannen tiivisteet samalla.
    Tervetuloa foorumille.

    Pari kommenttia listasta. Hehkujen ohella myös hehkuohjain vaihtoon, erittäin terveellistä vaihtaa molemmat samalla kertaa eli osat 1 ja 2 täältä: KLIK. Tähän samaan syssyyn myös startilta tuleva kaapeli hehkunohjaimelle, tyypillisesti liittimen jousivoima kuoleentuu --> resistanssia liitokseen --> kipinöi eli osa 2 vaihtoon: KLIK. Tarvike sopii, mutta vain Beru. Ohjainta tuskin muun merkkisenä saakaan.

    Hehkujen ja hehkunohjaimen irrotuksessa pitää imusarja arvatakseni irroittaa, on syytä vaihtaa imusarjan tiivisteet eli 4 x (osat 2 ja 3) sekä osa 4 täältä: KLIK.

    Kilometreistä riippuen on hyvä tarkistaa vikakoodeista josko kaasuläppä toimii vielä. Tyypillisesti läpän akseli vuotaa pikkasen EGR:n kautta tulevaa öljysumua --> sähköinen toimilaite kuolee jossain vaiheessa. Toimimaton kaasuläppä estää DPF:n polton --> DPF tukkeutuu ennenaikaisesti. Osa 16 edellisessä kuvassa. Tähän sopii Pierburgin tarvike, esim. KLIK. Tämän voi hyvin vaihtaa itsekin vaikka parkkiksella. Ensin siis vikakoodit lukuun jotta tietää kaasuläpän kunnon.

    Jos ennakoivaa huoltoa arvelee niin vähintään moniurahihnat ja termostaatit vaihtoon. Mikäli haluaa laajentaa huoltoa niin rullat ja kiristimet sekä värinänvaimennin eli kampuran vetopyörä eli vibration damper (KLIK). Yhdellä venypultilla kiinni joka on vaihdettava uuteen. Ei oikein onnistu kotikonstein.

    Miksi takapäästä tarttis jousia vaihtaa? Iskarit tarvikkeena esim. Sachs (eli ZF:n tuotemerkki). Iskarin suojat, jousien ala- ja yläpääntuennat löytyvät näemmä valueline-osina: KLIK. Narinahelat ja alatukivarren pusla kannattaa tarkistaa. Jälkimmäiseen löytyy valueline-osat: KLIK.

    Moottorina M47N2 joten jakopään voisi kuvitella kestävän. En näe mitään syytä avata ehjää kantta, se on turhaa hommaa, enkä edes venttiilikopan kantta.

    Sen sijaan jos kulutus on alkanut nousta niin ilmamassamittari epäilyyn, onhan se jo likin 10v ikäinen.

    Jarrut kaipaavat perusteellisen puhdistuksen, vaikkei levyjä ja paloja edestä tai takaa vaihtaisikaan niin liukutapit ja kumihelat vaihtoon, anti-rattle clipit vaihtoon, puretaan satulat pois ja viilalla vedetään satulan liukupinnat ja satulanpidikkeen liuku-urat kiiltävälle metallille. Jos takajarrulevyt ja -palat menee vaihtoon niin samalla on tehtävä/teetettävä täyspuhdistus niille niin eivät ala laahata.

    Lukkolaitteen voi vaihtaa itse jos pikkasenkin osaa ovipahvia irroittaa. Esimerkki-DIY täältä: KLIK. Kannattaa vaihtaa ovipahvin kiinnikkeet (osa 11, 10 kpl valkoisia ja 4 kpl harmaita per ovi): KLIK. Kosteussulun kiinnitystä varten ehkä butyylinauhaa KLIK. MIkäli epäilyttää että kosteussulkua ei jaksa ehjänä irroittaa, niin sulku osa 15 (vasen) täältä: KLIK. Tässä kohtaa itse tehden säästää ehkä eniten vaivaan nähden.

    Osanumeron perusteella voi osahintoja arvioida GP:ltä orkkisosina: KLIK. Muutoin tarvikeosien hinnat vaikka profiteile.de tai autoteilemann.de.

    Työvaiheiden hinnasta on melko vaiva tehdä erittelyä, siinä saa kyllä jo tehdä itse töitä ja pyytää tarjouksia kokonaispaketista.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Originally posted by MNi View Post
      Jälkimmäiseen löytyy valueline-osat: KLIK.
      Melkoisen stoorin olet jaksanut kirjoittaa...

      Onko nuo valueline osat aivan alkuperäislaatuisia ja ainut ero on hinta? Täytyisi itsekin vaihdella omaan kotteroon iskarit ja samalla jotain muuta kilkettä etu- ja takapäähän ja näyttäisi että noita valueline osia näyttää olevan saatavilla siihen...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Mun tietoni pohjaa vain E46 value line -osiin. Lienevät täysin alkuperälaatuisia, kun hintaeroa ei välttämättä edes ole vaan kyseessä on lähinnä helppo paketti tarvittavia osia (etuakselin laakeri+napa+tilpehöörit) ja joitakin osia on tarjolla vain value line-paketteina (etupään alatukivarret, etu- ja taka-akselin iskarin yläpäät, A5S390R automaattilaatikon öljysuodatin).

        Etuakselin alatukivarret on E46:een "value linenä" on sen verran arvokkaat ettei edelleenkään nappaa, vertaa GP vasen puoli 284€/sarja: KLIK vs. Lemförder 159€/sarja: KLIK.

        Etupään ylätukilaakerissa 5 vuotta sitten vaihdettu Lemförderin laakereissa molemmissa oli selvä askellus eli laakerikehä ei pyörinyt vapaasti. En tiedä onko se suunniteltu asia, mutta tänä vuonna (noin kaksikertaiseen hintaan) value line -ylätukilaakeri pyöri vapaasti vailla mitään vastustelua. Value line -ylätukilaakerisarja GP:ltä 48/kpl, Lemförder autoteilemann.de:ltä 20,65€/kpl + erikseen tarvitaan osat 2, 5 ja 6 tuolta: KLIK. Jos nuo mutterit ja prikat haluaa vaihtaa.

        Jotkut osat kyllä suosittelen ottamaan value linenä, esim. E46:een etu- ja takaiskarin suojamuovit oli Febinä niin kuraa että ihan hämmästytti. Value line -muovit oli tukevamman oloiset eivätkä repeytyneet taka-akselilla heti viikon päästä.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎