Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d/320dA alle 200tkm ostamassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harrimies
    Newbiemmer
    • Feb 2011
    • 5
    • Vantaa

    E91 320d/320dA alle 200tkm ostamassa

    Tuli kevät ja autokuume. Samalla aika kääntää autoilun uusi sivu ja siirtyä vagineista bemareihin. Omat speksit auton etsinnälle ovat seuraavat:
    - Malli: E91 320d / 320dA
    - Vuosimalli: joko 06-07 tai XX.09-> eteenpäin
    - Kilometrit: alle 200tkm
    - Hinta: max 16 k€

    Olen yrittänyt jo tutustua bemareiden sielunelämään ja löytänyt nämä tarkastettavat kohdat:
    - alustan kolina
    - turbon toiminta
    - vauhtipyörän toiminta
    - moottorilämpötilat / termarit
    - DPF
    - takakontin johtosarja
    - jos panoraama, niin sen vedenpoisto

    Eilen kävin koeajamassa yhtä potentiaalista yksilöä (-06 320d M-Sport 177tkm) ja tarvitsisin apua, miltä yksilö kuulostaa havaintojen perusteella:
    - täydellinen huoltokirja Saksasta, ei leimojen lisäksi mainintoja tehdyistä erikoistoimenpiteistä
    - M-Sportin alusta tuntui tukevalta, ei kolissut yms. ollut välyksiä havaittavissa
    - kone starttasi kylmänä nätisti, ei havaittavia poikkeavia ääniä kylmänä tai lämpimänä (paitsi että takavaimennin hieman resonoi)
    - kone ei tärissyt & tutissut vaikka väännätti isommallakin vaihteella
    - ajotietokone näytti seuraavaksi huolloksi/toimenpiteeksi DPF:n ja tuulettimen merkkiä ja kertoi, että tämä tapahtuu 11000 km päästä tai 11/2016 - mitä tämä tarkoittaa?
    - myyjän mukaan automaatti-ilmastoini puhaltaa välillä täysillä ilmaa kabiiniin, sitten hiljenee, ja näin tasaa lämpötilan halutuksi - onko tyypillistä bemarin ilmastoinnin toimintaa vai jotain häikkää?
    - en muistanut salavalikon (ei iDriveä) ohjeita miten moottorin lämpötilan sai näkyviin, joten termareiden toiminta jäi arvoitukseksi
    - imusarjan läppiä ei ole poistettu

    Eli lähinnä uskaltaako tuollaisen ostaa yksityiseltä ja jos kyllä, niin mihin pitää varautua?
    - läppien poisto?
    - turbo kohtapuoleen?
    - kytkin & vauhtipyörä kohtapuoleen?
    - DPF tukossa kohta?
    - termarit jossain kohti vaihtoon?

    Huomenna on tarkoitus käydä katsomassa lähes samanlaista bemaria, mutta liikkeestä ja automaattina.


    Pahoittelut vähän sekavasta tekstistä, toivottavasti siitä sai kuitenkin käryä. Tekee vain mieli tietää potilas mahdollisimman tarkkaan ennen ostoa, ettei tulisi kovin montaa odottamatonta yllätystä heti rahojen siirron jälkeen.

    Kiitos ja kumarrus kaikille jo etukäteen,

    t. Hartsa
  • Smistik
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1130
    • Kanta-Häme

    #2
    Varautuisin vielä hehkuremppaan + ohjausreleen vaihtoon. Muutenhan tuo sinun lista on aika kattava mitä tässä on viiden vuoden aikana itsellä fixattu. Kytkimen ja vauhtiksen saa rikki räppäämällä, minun autossa on 295000 mittarissa ja itse ajanut tuosta 155tkm. Oletan kyllä että se menee vielä joskus toki. Perus suodatin- ja öljyhommat kannattaa tehdä heti jos päädyt hankintaan. Hyvityshinnat autoliikkeissä taitaa olla näille 7-9t€, notta siihen malliin kannattaa miettiä ostohintaa. Puhutaan kuitenkin jo kymmen vuotta vanhoista autoista. No alkuperäinen M-sport tuo lisää hintaa, mutta en ihan 16t€ näistä enää maksaisi tällä motilla.
    ex E91 320d käsiaskilla
    ex E46 330dat
    japski
    ranu

    ex E30 316i 4d

    Comment

    • Matti M
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 40
      • Tuusula, Jokela

      #3
      Moi. Just vaihdoin vastaavan pois. 320 D manuaali touring 2006. Ajoin sillä kilsat 141 000 - 204 000. Odottelin koko ajan turbon laukeamista. Ei lauennut. Ehkä oli jo vaihdettu aiemmin, en tiedä.

      Takapyörän laakerit menee kuulemma yleensä ennen 200 000 km. Niin meni tästäkin. Töineen melkein 700 € yhteensä.

      Hehkut vaihdettiin heti alkuun, termarit jossain vaiheessa, alustan niveliä tasaiseen tahtiin. Takalasin lämppäri ei toiminut. Ilmeisesti nitkuu johto poikki avattavan takalasin takia. En korjauttanut. Läpät tuli poistatettua.

      DPF:n kanssa ei mitään ongelmia vaikka ajot yleensä vain 25 km yhtä soittoa. Talvella ei varmasti noussut moottorin lämmöt tarpeeksi. Joskus harvoin ajelin motarilla, ehkä se poltti silloin sitten.

      Öljyä vei ehkä reilun litran per 15 000 km kun käytti longlifeä. Normaalilla öljyllä ei juuri yhtään.

      Ei siinä loppujen lopuksi mitään mahdottomia vaivoja ollut. Nyt on uudempi E90 bensakoneella.
      325i sedan manuaali 2011
      320d xdrive Touring 2019

      Comment

      • alfonson
        Bimmer Rookie
        • Sep 2011
        • 34
        • Oulu

        #4
        Jos uudempaa n47 koneella meinaat hankkia niin kuuntele tarkasti jakopäätä. Itellähän siellä on kalkkarokäärme helisemässä ja jakopään vaihto parin viikon sisään. Autolla ajettu 130tkm ja vm 2011 . Itsellä oli 06 e91 ja siihe vaihettii turbo 150tkm , dpf 200tkm, hehkut ja ohjausyksikkö, kaksoismassa ja kytkin 300tkm. 280tkm pyöränlaakerit + vesipumppu ja termarit sit kuluvia osia tarvittaessa. Idriven nappulan korjasin ite kun ei talvella oikeen toiminu

        Comment

        • harrimies
          Newbiemmer
          • Feb 2011
          • 5
          • Vantaa

          #5
          Morjens,

          kiitoksia vastauksista! Onko hehkut & ohjausreleen vaihto millainen operaatio (helppo itse näpäyttää / jos ei, niin minkä verran liikkeessä noin osapuilleen?) Minkä hintaluokan operaatio jakopääremppa on ns. päivitetyissä N47 -koneissa?

          Yhteenvetona bemmin kanssa voisi varautua:
          - läppien poistoon
          - laakerijumppaan
          - hehkujen vaihtoon
          - ohjausreleen vaihtoon
          - niveliä
          - jakopääremppaan (N47 koneissa)

          Jossain vaiheessa sitten kytkin + DPF + turbo. Ja tiedän, että tällainen on vähän pirujen maalaamista seinille, mutta helpompi suhtautua remppaan kun on tiennyt jo sitä odottaa

          Btw. kirjoittelin tuossa aloitustekstissä, että "ajotietokoneessa näkyi DPF:n valo". No, eipä tämä ollut DPF:n merkki:

          vaan ihan raitisilmasuodattimen merkki. Siis vaara ohi.

          Se on totta, että 16 k€ on miustakin aika hitosti 10 vuotta vanhasta kulkineesta. Ja kun huomioi, että yllä mainitut korjauskohdat ovat kohtuullisen todennäköisiä ja niihin saa varata jo muutaman touhutonnin.

          Hyvästä/priima yksilöstä olen valmis maksamaankin vähän enemmän, mutta täytyy vielä tarkkaan harkita missä menee esim. tuollaisessa 2006 vuosimallin M-Sportissa (177 tkm ajetussa) inhimillinen raja..
          Last edited by harrimies; 11-04-2016, 19:47. Reason: lisäyksiä

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Originally posted by harrimies View Post
            Hyvästä/priima yksilöstä olen valmis maksamaankin vähän enemmän, mutta täytyy vielä tarkkaan harkita missä menee esim. tuollaisessa 2006 vuosimallin M-Sportissa (177 tkm ajetussa) inhimillinen raja..
            Eiköhän -06:ssa ole vielä M47-moottori, joten jakopääongelmia ei pitäisi olla. Eikä niitä N47-koneitakaan tarvitse pelätä. Aivan liian suuri haloo nostettu joidenkin satunnaisten vikojen vuoksi. Maailmalla on kuitenkin tolkuton määrä eri malleja, joissa N47-konetta on käytetty, eikä ne kaikki ole rikki.
            Last edited by T3; 11-04-2016, 19:57.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • harrimies
              Newbiemmer
              • Feb 2011
              • 5
              • Vantaa

              #7
              Näinpä juurikin, enempi riittää kun on tietoinen että ongelmia voi tulla, tai olla olematta.

              Moottoritiedot on kyllä helppo tarkastaa tältä foorumilta bongatuin keinoin:
              - Rekisterinumero Bilteman hakuun http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/
              - Haku tuottaa näppärästi alustatunnuksen
              - VIN-koodin viimeiset 7 kirjainta tänne http://www.bimmer.work/
              - "En ole robotti" ruksi päälle ja haku päälle
              - Volaa, moottoritiedot yms. esillä

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 704

                #8
                Originally posted by Matti M View Post
                Moi. Just vaihdoin vastaavan pois. 320 D manuaali touring 2006. Ajoin sillä kilsat 141 000 - 204 000. Odottelin koko ajan turbon laukeamista. Ei lauennut. Ehkä oli jo vaihdettu aiemmin, en tiedä.

                Takapyörän laakerit menee kuulemma yleensä ennen 200 000 km. Niin meni tästäkin. Töineen melkein 700 € yhteensä.

                Hehkut vaihdettiin heti alkuun, termarit jossain vaiheessa, alustan niveliä tasaiseen tahtiin. Takalasin lämppäri ei toiminut. Ilmeisesti nitkuu johto poikki avattavan takalasin takia. En korjauttanut. Läpät tuli poistatettua.

                DPF:n kanssa ei mitään ongelmia vaikka ajot yleensä vain 25 km yhtä soittoa. Talvella ei varmasti noussut moottorin lämmöt tarpeeksi. Joskus harvoin ajelin motarilla, ehkä se poltti silloin sitten.

                Öljyä vei ehkä reilun litran per 15 000 km kun käytti longlifeä. Normaalilla öljyllä ei juuri yhtään.

                Ei siinä loppujen lopuksi mitään mahdottomia vaivoja ollut. Nyt on uudempi E90 bensakoneella.
                Omassa E91 meni myös takapyörän laakerit n 200tkm kohdalla molemmat. SKF laakerit virosta 60e pari. Multa löytyy kaikki laakerin vaihtotyökalut jos joku haluaa niistä esim mitat lappeenrannan suunnalla.

                Comment

                • alfonson
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 34
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by harrimies View Post
                  Morjens,

                  kiitoksia vastauksista! Onko hehkut & ohjausreleen vaihto millainen operaatio (helppo itse näpäyttää / jos ei, niin minkä verran liikkeessä noin osapuilleen?) Minkä hintaluokan operaatio jakopääremppa on ns. päivitetyissä N47 -koneissa?

                  Yhteenvetona bemmin kanssa voisi varautua:
                  - läppien poistoon
                  - laakerijumppaan
                  - hehkujen vaihtoon
                  - ohjausreleen vaihtoon
                  - niveliä
                  - jakopääremppaan (N47 koneissa)

                  Jossain vaiheessa sitten kytkin + DPF + turbo. Ja tiedän, että tällainen on vähän pirujen maalaamista seinille, mutta helpompi suhtautua remppaan kun on tiennyt jo sitä odottaa

                  Btw. kirjoittelin tuossa aloitustekstissä, että "ajotietokoneessa näkyi DPF:n valo". No, eipä tämä ollut DPF:n merkki:

                  vaan ihan raitisilmasuodattimen merkki. Siis vaara ohi.

                  Se on totta, että 16 k€ on miustakin aika hitosti 10 vuotta vanhasta kulkineesta. Ja kun huomioi, että yllä mainitut korjauskohdat ovat kohtuullisen todennäköisiä ja niihin saa varata jo muutaman touhutonnin.

                  Hyvästä/priima yksilöstä olen valmis maksamaankin vähän enemmän, mutta täytyy vielä tarkkaan harkita missä menee esim. tuollaisessa 2006 vuosimallin M-Sportissa (177 tkm ajetussa) inhimillinen raja..
                  Eipä se hehkujen ja hehkureleen vaihto kummonen ole, riippuu onko hehkutulpat kuinka lujassa. Itse käytin imusarjaa irti että pääs vahtaa nelos hehkun ja samalla sitten lähti läpätki mäkeen. Mulla oli siinävaiheessa ajettu jo lähemmäs 300tkm. Jakopääremppä riippuen moottorista onko a vai c moottori käsiittääkseni vaihtelee. Mulla on tuo C-moottori niin taispa olla 3000€ noh onneks autoliikkeen piikkiin menee Mut siihen jakopään ääneen kannattaa perehtyä jos ostat n47 moottorilla olevan vaikka ei se sitä tarkotakkaan että joka moottorissa olisi se sama ongelma. Voithan autokaupan yhteydessä vaatia jakopään tarkastusta liikkeessä

                  Comment

                  • harrimies
                    Newbiemmer
                    • Feb 2011
                    • 5
                    • Vantaa

                    #10
                    Lähtökohtaisesti haen M47 koneta, mutta jonkin verran on noita 2010 vuosimallin yksilöitä kanssa liikenteessä.

                    Vielä on avoinna kumpaa hakea, manuaalia vai tomaattia - molemmat tavallaan huolettomia. Tomaatin öljynvaihdoissakin tuntuu olevan kahta koulukuntaa, ja täytyy siihen perehtyä vielä lisää.

                    Jos liikkeestä tulee ostettua, niin täytyy tuon jakopään tsekkaukseen painostaa. Yksityisen kautta ostaessa ajattelin käyttää kulkineen esim. http://www.bemuexpert.fi/ tyyppisessä paikassa aloitustarkastuksessa. Olisi ainakin kohtuu tietoinen mihin varautua tulevien huoltojen suhteen.

                    Mutta tästähän tämä paletti rupeaa selviytymään..

                    Comment

                    • AK-87
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2015
                      • 324
                      • Hml

                      #11
                      Bemu Expert eli Jani saa täältä hyvät suositukset. En ole omaa 320d:tä muualla käyttänyt enkä aio vaihtaa palveluntarjoajaa. Asiallinen ja osaava kaveri, ja selittää asiat tälläsellekin pöllölle niin, että varmasti menee jakeluun.
                      V60 D4 AWD -16
                      Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                      ex V60 D4 -13
                      ex E36 323i 4D -96
                      ex E91 320d -06 Stage 1

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎