Announcement

Collapse
No announcement yet.

e92 330xd, 4x4, DSC, ABS, EBV failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niilopi
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 150
    • Helsinki

    e92 330xd, 4x4, DSC, ABS, EBV failure

    Kyseistä ilmoitusta pukkaa tauluun. Nollaantuu kun sammuttaa auton ja syttyy vasta kun on ajettu jonkunmatkaa, pysähtyy valoihin ja kiihdyttäessä syttyy. Koitin kiihdytellä hitaasti pelkällä takavedolla ei syty, nopeasti kiihdyttäessä syttyy eli kun etupyörät lähtee mukaan?

    Ennen valojen syttymistä kiihdyttäessä pari nykäystä jonka jälkeen kytkee laitteet pois käytöstä.

    Ratin pyörittäminen ei nollaa.
    Kun sammutan kuuluu omituinen rusahtava ääni jostain hieman jälkijunassa.


    Tässä palstassa hieman samanlaista onkelmaa :


    Vikoja mm. akku, abs-anturi, jakopään aktuaattorin ratas

    Akun tapauksessa syttyis varmaan jo käynnistettäessä.

    Käytän pian piuhan päässä jos löytyis jotain.
    F11 530Da -11
    E70 X5 3.0Da -08
    E92 330XDa -06
    E53 X5 3.0Da facelift -05
    E90 320Da m-sport -06
  • Niilopi
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 150
    • Helsinki

    #2
    tulevia seppiä varten :

    Kyseessä oli siis jakolaatikon aktuaattorin(moottorin) ratas (worm gear). Kulunut käyttökelvottomaksi.
    Vahvistin epäilykseni lukemalla vikakoodit joista n.3kpl viittasi jakolaatikon suuntaan.

    Jenkeistä löytyy n.100e tulleineen vaihtoratas mikäli ei halua vaihtaa koko moottoria 400-1000e.



    Youtubesta myös vaihto-ohje :


    Jostain luin että kyseisen osan myyjä myy mukaan myös vaihtotyökalua jonka suosittelen vahvasti hommaamaan. Itsellä ei sitä ollut ja värkkäsin bilteman peltihäkkyröistä jonkunlaisen ulosvetäjän jolla meni hermot ja aikaa n.3tuntia ja rahaa 40e vaikkakin lopulta sillä kuitenkin saatiin se ulos.

    Tämä metallinen worm gear on vaan näissä xdriveissa. Joissain muissa vehkeissä kuten x3 on jonkunlainen muovinen ratas joka kuluu ja aiheuttaa samaa ongelmaa.
    F11 530Da -11
    E70 X5 3.0Da -08
    E92 330XDa -06
    E53 X5 3.0Da facelift -05
    E90 320Da m-sport -06

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 876
      • Keski-Suomi und Sawo

      #3
      Hyvä kuulla, että tuon ruuvivaihteen ruuvin saa itse vaihdettua. Oli jo itselläkin hetken ostolistalla, kun alkoi viime kesänä neliveto temppuilla.

      Otin sitten tuon säätöyksikön irti ja avasin, yllättäen ruuvi olikin ehjä. Hetken jo pelkäsin ohjainmooduuli vikaakin. Päätin kuitenkin purkaa tuon sähkömoottorin osiksi ja vika löytyi sieltä sähkömoottorin sisältä. Eli ruuvivaihteen puolelta oli vaseliinista erottunut öljyä (kuuman kesän takiako, Saksassa +40C?), joka sitten oli mennyt laakerin läpi sähkömoottorin sisälle ja aiheutti huonoa kontaktia mahdollisesti hiilien ja kollektorin välille.

      Kunnon putsaus puhdistussprayllä ja johan alkoi nelivetojärjestelmä taas toimimaan, eikä muuten ole sen jälkeen oikutellut

      Tuossa vielä linkki e90postin foorumille, missä asiaa pyörittelin videoineen. Ihan siltä varalta, että joku törmää samanlaiseen ongelmaan.

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • awd-69
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2015
        • 229
        • Sawo

        #4
        Liekkö itselläni sama ongelma kuin aloittajalla.
        Mittaristoon rävähti ihan ensiksi 4×4 ilmoitus ja alle sekunti edellisestä tulee sitten DSC, ABS EBV herjaa.
        Virtojen pois käyttö hävittää ilmoitukset, mutta ongelma palaa ihan satunnaisesti takaisin. (Ajan suhteen)
        Myös mekaaninen käsijarrun vetoa muistuttava ääni on tullut samalla, kun auton sammuttaa.

        Tässä koodit jotka Carly antaa

        ABS/DSC/BRAKE:Clutch Is in opel position-rear wheel drive Transfer Ec/distributor Gear fault/transmission ECU failure/Transfer case code 005F3A
        Ja Clutch position unknow code 005F39

        Transmission: actuator errors or increased demand for electric it Clutch code 005462
        Fracture mechanics code 005463

        VGSG wheel notlaufregelung activated. No DXC desired torque setting code 0055C3
        VTG overall systemaattisesti malfunctions code 00539 E

        INSTRUMENT cluster
        shutdown code 00A559
        F10 530d xdrive LCI

        EX: E90 320d xdrive LCI

        Comment

        • awd-69
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2015
          • 229
          • Sawo

          #5
          Olisko kellään tietoa, että voiko ajaa turvallisesti,
          lue: paikkojen lisää särkymättä, kun jonot huoltoihin on todella pitkät?

          Se mitä rakennetta tutkin, niin ei tuosta ihan varmaksi voi sanoa, että mitä tapahtuu. Luultavasti ei mitään jos pelkkä matoruuvi vain mennyt.
          F10 530d xdrive LCI

          EX: E90 320d xdrive LCI

          Comment

          • juaakkopetteri
            Bimmer Rookie
            • Jun 2018
            • 34
            • Lappi

            #6
            Nostetaanpa vanhaa, jo valmista ketjua.

            Löytyiskö Oulun läheltä ketään taitajaa, joka vois lyhyellä varotusajalla kurkata oman bemun tilannetta? Ideaa, keneltä voisi kysästä?

            Kyseiset valot syttyy ajon aikana piankin, olisiko juuri kun jakaa voimansiirtoa tai ottaa turvalaitteita kuten luistonestoa päälle ? Sillon syttyy valot ja poistuu ku käytyää avaimia pois virtalukosta.

            Tovi sitten oli samat herjat ilman EBV- failurea ja sillon todettiin toisen abc-anturin olevan sökö. Vaihto ja homma pelitti vkon, kunnes rysäytti just uudestaan ko. litanian naamalle.

            Uudenvuoden reissulle sopivasti kusahti..
            Last edited by juaakkopetteri; 25-12-2020, 17:04. Reason: Lisäystä

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎