Announcement

Collapse
No announcement yet.

e92 335 etupäästä kolinaa/paukkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markojs
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 160
    • Kirkkonummi

    e92 335 etupäästä kolinaa/paukkuu

    Hei!

    Mulla on alkanu kuulua edestä semmoista pauketta/lonksuntaa/kolinaa, tuntuis
    tulevan oikeelta puolelta.
    Kolina/paukahtelu kuuluu iha hitaissa vauhdeissakin 10km/h+ ja esiintyy
    ihan tasasella asfaltillakin ajaessa.
    Pauke kovenee hieman kun kääntää renkaat ihan linkkuun ja ajaa ympyrää.

    Auto oli eilen nosturilla ja kaikki pultit tuntu olevan kunnolla kiinni ja väljääkään
    ei tuntunut olevan juuri yhtään missään mitä rengasraudalla väänneltiin vähän.

    Pohjalevyn kun otin pois löyty päältä makaamasta 1kpl 13mm mutuja, mallia samanlainen
    millä iskarin yläpäät on kiinni rungossa. Tämä tuskin liittyy tähän? mistäköhän tämä
    voisi puuttua, en meinaa löytäny paikkaa tälle.

    Mikäköhän siellä nyt on löysällä tai tiensä päässä sitten, kaikki neuvo otetaan vastaan
    kun en mielelläni lähtisi sokkona kaikkea uusimaan edessä.
  • poteroa
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 311
    • Tuusula

    #2
    Ettei olis iskarin yläpään laakeri pettämässä. Tuo kun menee väljäksi niin se alkaa kolista, mutta pitäs kyllä ohjauksen yleensä "vaeltaa" kun ihan loppu.

    Siellähän on ihan perus kuulalaakerointi ja kumi, kumin kuntoa et oikein näe kuin ottamalla irti koko paketin.

    Mutta siis tolppa irti yläpäästä ja pyörittää sitä yläpäätä, jos pykältää niin vaihtoon.

    Voi olla myös tolppa, omaan tänään vaihdoin eteen kummatkin, ja ei mitään kummempia oireita kuin pientä vaeltamista, toinen iskari oli laskenut nesteitä pihalle, toinen oli vain yksinkertaisesti väljä. Ihme vehkeitä nämä nykyään kun ei tunne oikein mitään ajossa.. No nyt on kyllä ihan eri auto. Ja siis myös 335i mutta E93.
    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
    Ex: E34 520i "winter wagen"
    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

    Comment

    • Markojs
      Bimmer Rookie
      • Apr 2014
      • 160
      • Kirkkonummi

      #3
      Originally posted by poteroa View Post
      Ettei olis iskarin yläpään laakeri pettämässä. Tuo kun menee väljäksi niin se alkaa kolista, mutta pitäs kyllä ohjauksen yleensä "vaeltaa" kun ihan loppu.

      Siellähän on ihan perus kuulalaakerointi ja kumi, kumin kuntoa et oikein näe kuin ottamalla irti koko paketin.

      Mutta siis tolppa irti yläpäästä ja pyörittää sitä yläpäätä, jos pykältää niin vaihtoon.

      Voi olla myös tolppa, omaan tänään vaihdoin eteen kummatkin, ja ei mitään kummempia oireita kuin pientä vaeltamista, toinen iskari oli laskenut nesteitä pihalle, toinen oli vain yksinkertaisesti väljä. Ihme vehkeitä nämä nykyään kun ei tunne oikein mitään ajossa.. No nyt on kyllä ihan eri auto. Ja siis myös 335i mutta E93.
      Kokeilin tuossa äsken auto sammuksissa konepelti auki työntää pihalla sitä ees taas
      ja repsikanpuolen tolpan yläpäästä kuuluu pientä naksuntaa.
      Täytynee irroittaa tuo paketti tässä lähipäivinä ja tarkastaa!
      Tuo iskarin yläpääkään ei taida mahottoman kallis olla että hyvä jos sillä selviäisi!

      Ei kyllä vaella mutta tiedä näistä.

      Comment

      • poteroa
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2010
        • 311
        • Tuusula

        #4
        Nuo pyörii 30-50 välissä kpl. Melkein vaihtaisin kummatkin puolet+aluslevyn/pölysuojan laakerille.

        Tuota pakettia on sitten turha yrittää purkaa ilman jousipuristimia.

        Tolpan irroitus on suht helppo, alatukivarren sisempi puslapultti löysäksi niin saa painettua tolpan lokasuojan ulkopuolelle, sitten takaisin laittaessa esim tunkilla nostaa napaa (auto lepää tunkin varassa alatukivartta vasten niin saa "vedon" pois puslalta, ja sitten pultti kireelle, muuten repeää se pusla).

        Mitään kummempia erikoistökaluja tuohon ei tarvitse, ainoastaan ne puristimet.

        Koot tais olla 13,16,17,18. Tolpan mutteri 21 ja kuusiokolo siinä päässä 7 tai 8mm.+jarrusatulan liukutapit..

        Tolpan mutterin aukaisuun käy oivasti 21mm tulppa avain (jossa ulkokehässä lenkin/hylsyn mahdollisuus) + kuusiokolo "L" malli läpi reiästä mistä pitää pihdeillä kiinni. Nosturilla irroitus ja kasaus kestänee hyvillä työkaluilla noin 1-2h

        Muista irrottaa kuskipuolen xenon tasoanturin akseli ensimmäisenä, se hajoaa helposti jos napa menee liian alas.
        E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
        E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

        Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
        Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
        Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
        Ex: E34 520i "winter wagen"
        Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
        Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
        Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

        Comment

        • Markojs
          Bimmer Rookie
          • Apr 2014
          • 160
          • Kirkkonummi

          #5
          Päivitelläänhän tätäkin ongelmaa kun tässä ollu miljoona muuta asiaa sotkemassa
          kuvioita niin jäänyt tämäkin ratkomatta.

          Eli tosiaan vaihdoin tuon iskarin yläpään oikealla (vanha oli todella huonossa kunnossa,
          rohisi kun pyöritti ja hölsky miten sattuu) mutta eipä auttanut, edelleenkin
          kolisee/lonksahtelee ajaessa mihin tahansa pienimpäänki epätasasuuteen..

          Äänitin pienen pätkän äänestä mitä pitää oikea etupuoli kun seisoo yläpäitten päällä
          ja tasasesti ponnahtelee. (jos jollekkin olisi vaikka tuttu ääni)
          Linkki alla.

          Äänite1

          Kiitos!

          Edit: Kävin tänään hakemassa uudet koiranluut (Meyle HD) ja vaihdoin ne, nyt ei enään kolise
          tai lonksu! Vanha näytti ihan ehjältä mutta kun purin pois ja kädessä pyöritteli niin ylempi pallonivel
          lonksahteli ja teki semmosta ylihyppimistä..

          En paljoo kerenny ajella viellä mutta toistaiseksi ainaki ongelma poistunut, pitää seurailla ja toivoa että
          oli noinki helppo vika kerrankin.
          Last edited by Markojs; 26-06-2016, 17:00.

          Comment

          • Markojs
            Bimmer Rookie
            • Apr 2014
            • 160
            • Kirkkonummi

            #6
            Nonniin eihän se lonksunta pysynyt poissa kun päivän kaks..
            Eli samaa mekkalaa pitää edellee oikea etupää pomputtaessa kun aiemman
            viestin videossakin.

            Täytyy varmaan ajella taas auto nosturille ja tutkailla vaikka kaikki näytti normaalilta
            aikasemminkin..

            Mitäköhän sieltä lähtis vaihtamaan seuraavaksi? :think

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎