Monia aihetta läheltä liippaavia keskusteluja löytyi foorumilta, mutta ei yhtään juuri samanlaista, joten rohkenin avata uuden säikeen.
Ongelma: Moottorin vikavalo palaa. Syttyy vikakoodien kuittaamisen jälkeen heti seuraavalla ajolenkillä tai vasta parin päivän päästä (vikakooditkin ovat aina samat). Auto tuntuu toimivan kuitenkin normaalisti oli vika päällä tai ei.
Inpan antamat vikakoodit: 3FF0 Luftmassenmesser; 4892 Luftsystem, luft- zu AGR-massenstromplausibilität; 4CE0 Partikelfiltersystem (kuvakaappaukset alla)
Tehtyä: Uusi ja alkuperäinen Bosch ilmamassamittari vaihdettu. Ei vaikutusta muuhun kuin polttoaineenkulutukseen, jota tuntuu menevän 0,5-1 litraa vähemmän /100 km. EGR-venttiili puhdistettu pahimmista paskoista sekä imusarjan "huulilta" poistettu enimmät karstat.
Johtopäätöksiä: Vika ei ollut maffissa. Foorumia lueskellessa vastaavantyyppisissä ongelmissa on ollut egr:n ja/tai sen ohjaussolenoidin toimimattomuutta sekä ahtovuotoa. Tai ainakin niitä on epäilty syyllisiksi. Kuitataanko egr:stä mahdollisesti aiheutuvat ongelmat softasta näpläämällä egr pois käytöstä vai vaatiiko silti toimivat osat (itse egr-venttiilin ja ohjaussolenoidin)?
Auto on 12/2010 valmistunut 318d 143 heppaisella N47N-moottorilla ja ajettu on 185 tkm.
Ongelma: Moottorin vikavalo palaa. Syttyy vikakoodien kuittaamisen jälkeen heti seuraavalla ajolenkillä tai vasta parin päivän päästä (vikakooditkin ovat aina samat). Auto tuntuu toimivan kuitenkin normaalisti oli vika päällä tai ei.
Inpan antamat vikakoodit: 3FF0 Luftmassenmesser; 4892 Luftsystem, luft- zu AGR-massenstromplausibilität; 4CE0 Partikelfiltersystem (kuvakaappaukset alla)
Tehtyä: Uusi ja alkuperäinen Bosch ilmamassamittari vaihdettu. Ei vaikutusta muuhun kuin polttoaineenkulutukseen, jota tuntuu menevän 0,5-1 litraa vähemmän /100 km. EGR-venttiili puhdistettu pahimmista paskoista sekä imusarjan "huulilta" poistettu enimmät karstat.
Johtopäätöksiä: Vika ei ollut maffissa. Foorumia lueskellessa vastaavantyyppisissä ongelmissa on ollut egr:n ja/tai sen ohjaussolenoidin toimimattomuutta sekä ahtovuotoa. Tai ainakin niitä on epäilty syyllisiksi. Kuitataanko egr:stä mahdollisesti aiheutuvat ongelmat softasta näpläämällä egr pois käytöstä vai vaatiiko silti toimivat osat (itse egr-venttiilin ja ohjaussolenoidin)?
Auto on 12/2010 valmistunut 318d 143 heppaisella N47N-moottorilla ja ajettu on 185 tkm.
Comment