Announcement

Collapse
No announcement yet.

330dA E93 -08 jalkatilassa kosteutta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ediki
    Newbiemmer
    • Sep 2016
    • 3
    • Turku, Finland

    330dA E93 -08 jalkatilassa kosteutta

    Hei!


    Tultuani takaisin kotiin autolla työreissusta, huomasin pelkääjän puolen jalkatilan maton kastuneen 1/4 verran. Jos maton jakaa 4 osaan, niin kyseessä osa mikä on lähimpänä vaihdekeppiä. Lisäksi keskikonsolista alaspäin menevä verhoilu oli kastunut. Samaten kuskin puolella kyseinen verhoilu. Kun muutenkin olin viemässä autoa huoltoon, niin pyysin huoltomiestä tsekkaamaan samalla kyseiset kastuneet kohdat, ja että onko vesi kenties imeytynyt syvemmälle. Ei kuitenkaan ollut, vaan oli ns vain matto ja maton alta hieman kastunut. Saivat sen kohtuun nopeasti kuivatettua. Huoltomies veikkasi, että kondensaatioputki vuotaa tai on tukkeutunut. Pajalla avasivat verhoilut, ja totesivat, että kondensaatioputki toimii normaalisti.

    Autossa on jo aiemmin ilmennyt vesisateella lievää vuotoa oikealla ja vasemmalla edessä tiivisteiden kulma-kohdissa, mutta olen sen vuodon tukkinut kotikonstein.

    Huomioitavaa on, että auto ei ollut seissyt vesisateen alla kahteen viikkoon ennen jalkatilan kastumista. Enkä muista ajaneenikaan vesisateessa varmaan kahteen viikkoon.

    Ilmastointi työntää edelleen kylmää. Konepellin alla tuulilasin alareunassa ei ole likaa saatika lehtiä.

    Kun tänään jätin auton parkkihalliin, huomasin, että keskinäyttö pimeni auton ollessa vielä käynnissä. Musa kuitenkin soi. Veikkaan, että jossain DVD-soittimen yms muiden härpäkkeiden takana on kosteutta. Aiemmin kostuneissa kohdissa jalkatilassa ei ilmennyt kosteutta.

    Onko kellään mitään vinkkiä, mistä seuraavaksi kannattaisi lähteä tutkimaan asiaa?


    Eki
  • Walker
    Bimmer Rookie
    • Aug 2016
    • 62
    • Turku

    #2
    Ainakin e90post foorumilla on epäilty tuulilasin tiivisteiden pettämistä tai sen muovisuojan mikä tulee tuulilasin juureen, ainakin jenkeissä on ollut joku kampanja missä kyseinen osa on vaihdettu. Kyseisen osan kautta vesi pääsee valumaan sisätilan puhaltimeen. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=411641

    Comment

    • Jarppa63
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 758
      • Kerava

      #3
      Originally posted by Ediki View Post
      Autossa on jo aiemmin ilmennyt vesisateella lievää vuotoa oikealla ja vasemmalla edessä tiivisteiden kulma-kohdissa, mutta olen sen vuodon tukkinut kotikonstein.


      Eki
      Kotikonstein? Eli?
      Katon tiivisteiden huolto: tiivisteiden voitelu esim. Krytoxilla, vesikanavien putsaus.

      Originally posted by Ediki View Post

      Kun tänään jätin auton parkkihalliin, huomasin, että keskinäyttö pimeni auton ollessa vielä käynnissä. Musa kuitenkin soi. Veikkaan, että jossain DVD-soittimen yms muiden härpäkkeiden takana on kosteutta. Aiemmin kostuneissa kohdissa jalkatilassa ei ilmennyt kosteutta.

      Onko kellään mitään vinkkiä, mistä seuraavaksi kannattaisi lähteä tutkimaan asiaa?


      Eki
      Stereoiden vahvarit + muut boxit on takakontissa. Pura verhoilu ja katso ettei ole vettä / kosteutta.

      Tai sitten ccc on tullut muuten vaan tienpäähän.

      Tiivishän tuo auto on kun kaikki on kunnossa. Myös vesisateessa.

      Jarppa
      BMW i4M50 individual -23
      exiä: BMW 545e -21
      BMW F33 435xd -15
      M550xd-12
      e93 330da -08
      Dodge Stealth RT/TT -91
      Ford Thunderbird SC -91
      Olds Supreme avo -71
      Chevy Chevelle 2d HT -72

      Comment

      • Ediki
        Newbiemmer
        • Sep 2016
        • 3
        • Turku, Finland

        #4
        Originally posted by Walker View Post
        Ainakin e90post foorumilla on epäilty tuulilasin tiivisteiden pettämistä tai sen muovisuojan mikä tulee tuulilasin juureen, ainakin jenkeissä on ollut joku kampanja missä kyseinen osa on vaihdettu. Kyseisen osan kautta vesi pääsee valumaan sisätilan puhaltimeen. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=411641
        Kiitos tuosta. Täytyypä tsekata..

        Comment

        • Ediki
          Newbiemmer
          • Sep 2016
          • 3
          • Turku, Finland

          #5
          Originally posted by Jarppa63 View Post
          Kotikonstein? Eli?
          Katon tiivisteiden huolto: tiivisteiden voitelu esim. Krytoxilla, vesikanavien putsaus.


          Stereoiden vahvarit + muut boxit on takakontissa. Pura verhoilu ja katso ettei ole vettä / kosteutta.

          Tai sitten ccc on tullut muuten vaan tienpäähän.

          Tiivishän tuo auto on kun kaikki on kunnossa. Myös vesisateessa.

          Jarppa
          Juuri Krytoxia on tullut käytettyä, ja aika ajoin olen myös putsannut vesikanavat. Kuitenkin etukulmat vuotaa tippoja sisälle kunnon vesisateessa, liekö hieman kovettuneet tiivisteet niissä kulmissa. Olen välillä laittanut paperia tjsp tukkimaan veden tuloa jos on ollut tiedossa, että auto tulee olemaan sateessa. Sillä hoitunut ihan ok.

          Pitääpä purkaa takakontin verhoilu ja tsekata, että onko kaikki kunnossa..

          Kiitos tuosta..

          Comment

          • Joseph
            Newbiemmer
            • Jan 2017
            • 1
            • Helsinki

            #6
            e9x_Vettä apukuskin jalkatilaan

            Tämä tuntuu olevan aika yleinen ongelma:

            Omassa autossa tulee vettä apukuskin jalkatilaan aina pesun jälkeen. Vesi tulee lämmityslaitteen aukoista tai niiden vierestä, ensin nopeasti tiputtaen ja aina pesuautomaatin suihkuttaessa suorastaan solahtamalla.
            Ostin auton 12/2013 ja ongelma on toistunut epäsäännöllisesti. Vuotoa on etsitty niin Espoon Laakkosella kuin pienemmilläkin pajoilla, tuloksetta. Lattiamatosta päätellen vika on kuitenkin ollut autossa jo jonkin aikaa.
            Autossa ei ole kattoluukkua, eli sieltä vesi ei tule. Apukuskin oven kosteustiivisteiden kunnosta en tiedä, mutta miten se vesi sieltä yläviistoon etenisi, lämmityslaitteen päälle?

            Oma veikkaukseni on tuo ylempänä threadissa mainittu tuulilasin alareunan tiiviste, joka on pettänyt. Tietääkseni tuulilasia ei ole koskaan vaihdettu. Sen verran kuluneen näköinen se on. Edit: ja on BMW:n leimalla varustettu.

            Oma teoriani on, että kyseessä on suunnitteluvirhe: kuten kaikki rakentajat tietävät, Etelä-Suomen peltikatoilla on se ongelma, että talvisin toistuvat jäätymis-sulamis-syklit avaavat peltikaton saumoja, jonka jälkeen hyvinkin tehty peltikatto saattaa alkaa vuotaa. Etelä-Saksan sääolosuhteisiin tottuneet autoinsinöörit eivät tällaista ilmiötä tunne, minkä vuoksi sitä ei ole huomioitu tiivisteiden sijoittelua suunniteltaessa. - Eli: uutena auto on vesitiivis, mutta jos autoa joutuu säilyttämään ulkona, niin meikäläisissä sääoloissa jäätymis-sulamissykli avaa muutamassa vuodessa (ehkä jo yhdessä talvessa) tuulilasin alareunaan reitin sadevedelle. Vesi solahtaa lämppärin raitisilmakanavaan, ja sieltä lattialle.

            Katoksessa, saati tallissa säilytetyssä autossa - joita kaiketi valtaosa näistä autoista on - tätä ongelmaa ei todennäköisesti ole. Mikä selittäisi sen, että vika on kuitenkin aika huonosti tunnettu.

            Korjaustapakin on jo aiemmin kuvattu, jenkkiforumilla.
            Last edited by Joseph; 27-01-2017, 20:07.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎