Announcement

Collapse
No announcement yet.

pakoputki rikki ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 199

    pakoputki rikki ?

    Moi,

    Kyseessä vm 2007, e91, 318i

    Auto alkoi pitää melkoista porinaa, joka on kovempaa moottorin ollessa kylmänä ja vaimenee hieman koneen lämmetessä. Ääni kuuluu auton etupäästä ja ehkä parhaiten moottoritilasta.

    Kylmänä näyttää ikäänkuin etu-KATin suunnalta tulisi pakokaasua (hieman), mutta lämmetessä tätä ei voi enää nähdä. Mutta lämpimälläkin koneella ääni siis kuuluu häiritsevänä. Yritin peilin avulla katsoa mahdollisia vuotopaikkoja ja hanskallakin painella joistakin kohdista, mutta mitään ei varsinaisesti näkynyt.

    Auton altakaan ei näkynnyt mitään. Nyt jälkikäteen katselin tätä kuvaa: http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=18_0557
    ja näyttää että pultit (osa5) ovat paikallaan, mutta yhtään mutteria (osa 7) ei näy. Tuossa kai pitäisi kuitenkin olla kussakin pultissa mutteri. Onko kellään tällaisesta kokemusta ja voisiko tuo ollakin sitten se vuotopaikka vaikka siinäkään ei reikää näy ? Liitos voinee helpostikin vuotaa jos nuo mutterit puuttuvat
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • TorQuel
    BTCF Member
    • Jan 2012
    • 1927
    • HKI / JKL / KHM

    #2
    Originally posted by hjpl View Post
    pultit (osa5) ovat paikallaan, mutta yhtään mutteria (osa 7) ei näy. Tuossa kai pitäisi kuitenkin olla kussakin pultissa mutteri. Onko kellään tällaisesta kokemusta ja voisiko tuo ollakin sitten se vuotopaikka vaikka siinäkään ei reikää näy ? Liitos voinee helpostikin vuotaa jos nuo mutterit puuttuvat
    Missä pultinpää, siellä usein mutteri. Jos mutteri puuttuu, on pultinpää yksinäinen. Kyllähän se liitos vuotaa jos sieltä kiristävät mutterit puuttuvat. Toisinsanoen katin ja loppuputken välinen liitos on pulttien kierteiden ja palaneen paskan varassa. Pistä kiristellen liitos uusilla muttereilla ja homma rokkaa.

    Jännää on vaan se, kuinka kaikki mutterit olisivat olleet niin löysässä, että ovat muka pääseet yksitellen tipahtelemaan :think Joku tohelo putkiremontintekijä jättänyt sormikireyteen?
    Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

    Comment

    • hjpl
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 199

      #3
      Tätä kovasti mietin. Putkea ei tiettävästi ole vaihdettu, mutta toki se on voitu jotain varten irroittaa ja jäädä tuolloin mutterit löysälle.
      Tuskin nuo ovat yhtäaikaa pudonneet ja kierrettä noissa on useampi sentti. Mutta voisiko olla että kun viimeinen putoaa, niin sitten alkaa vuotaa?
      F31 320iA xdrive Msport -13
      F10 520dA -15

      Comment

      • TorQuel
        BTCF Member
        • Jan 2012
        • 1927
        • HKI / JKL / KHM

        #4
        Eivätpä ne sieltä kaikki kerralla alas tosiaan helähdä, ajan kanssa hiljakseen tipahdelleet jos tosiaan näin on että kaikki puuttuvat. Toki ei olisi ensimmäinen kerta kun pakoputken liitokset elelevät omaa elämäänsä, noihin liitoksiin kun kohdistuu kuitenkin paljon tärinää ja liikettä. Toisaalta, edellämainituista syistä ja pakopaineen vaikutuksesta ko. liitokset myös usein tuppaavat aukeilemaan ja vuotamaan heti kun kiinnikkeet löystyvät, eli sinun tapauksessasi olisi vuodon pitänyt alkaa jo aikoja sitten.

        Aikasmoinen sherlokkijuttu kyllä kokonaisuudessaan tuo mutterikato.. Vaan eihän siinä, helppo korjata!
        Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

        Comment

        • hjpl
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 199

          #5
          Jep, kokeilen uusia pultit ja mutterit ja toivotaan että ääni tuli tästä liitoksesta.
          F31 320iA xdrive Msport -13
          F10 520dA -15

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            #6
            Voihan sieltä olla jotain muuta korjattu ja pakoputki jouduttu ottamaan edestä pois, jonka takia ruuvit jääneet löysälle.
            Eikös näissäkin ole yhtä jöötiä pakosarjalta loppuun asti, niin aika monesta syystä sen putken saattaa joutua pudottamaan.
            (Ei kyllä mitään käryä tästä automallista, mutta yleensä putki on tiellä aika usein).
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Tai kattivarkaita käynyt ja todenneet että ei prkl, pitäs pakosarjoista asti irrottaa ja jättäneet homman kesken
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • hjpl
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 199

                #8
                Tuolta liitoksestahan tuo putki vuotaa ja kaikki 4 mutteria puuttuu. Laitoin nyt ensiavuksi parikerrosta alumiiniteippiä jotta vaimo kestää tuolla huomenna ajella.

                MUTTA: yritin laittaa tähän normaalin M8 mutterin (rst), mutta eihän se kiertynyt kuin jonkin matkaa. Eli onko tässä jotkut erikoiskierteet??

                Hain tuolla osanumerolla vielä Schniedmannilta:

                ja tämä näyttää olevan kuparimutteri.

                Sorry tyhmä kysymys, mutta onko kyse siitä että kupari antaa hieman periksi ja pysyy sitten paikallan. ELi tuossa täytyy olla tällainen kuparimutteri joka väännetään väkisin paikalleen ja tavallista rst/zn mutteria tuohon ei saakaan ?
                F31 320iA xdrive Msport -13
                F10 520dA -15

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by hjpl View Post
                  Tuolta liitoksestahan tuo putki vuotaa ja kaikki 4 mutteria puuttuu. Laitoin nyt ensiavuksi parikerrosta alumiiniteippiä jotta vaimo kestää tuolla huomenna ajella.

                  MUTTA: yritin laittaa tähän normaalin M8 mutterin (rst), mutta eihän se kiertynyt kuin jonkin matkaa. Eli onko tässä jotkut erikoiskierteet??

                  Hain tuolla osanumerolla vielä Schniedmannilta:

                  ja tämä näyttää olevan kuparimutteri.

                  Sorry tyhmä kysymys, mutta onko kyse siitä että kupari antaa hieman periksi ja pysyy sitten paikallan. ELi tuossa täytyy olla tällainen kuparimutteri joka väännetään väkisin paikalleen ja tavallista rst/zn mutteria tuohon ei saakaan ?
                  Normaalikierteet siellä on. Vaihtoehtoina on hienokierre/karkea kierre. Veikkaisin, että tuossa on käytössä ihan normaali karkeakierre. Millä kierteellä käyttämäsi mutteri on? Älä laita sinne mitään muuta kuin kuparimutteri. Muut tulee jumittumaan kiinni. Asennettaessa laita vielä kierteisiin kuparitahnaa tai jotain muuta vastaavaa, että ne saa helposti tulevaisuudessa irti. Nuo mutterit ovat yleisesti lukkomuttereita, joten eivät tärinästä löysty.

                  Jumittamista voi aiheuttaa ruoste, lika, pakoputki tahna tms (jotkut on tunaroineet näitä liitoksia kiinni pakoputkitahnalla..). Vilkaisemalla kierteisiin näkee mitä siellä aiheuttaa ongelmaa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • hjpl
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 199

                    #10
                    Hain kuparimutterit ja kuparitahnaa. Yksi mutterista kiertyi loppuun asti mutta mlkoisen vaivalloisesti. Yksi pultti katkesi mutteria pohjaan vääntäessä. Ja kaksi ei kiristy loppuun asti. Tosin paikka on ahdas ja vääntövarsi lyhyt, mutta jos tuo yksi pultti jo katkesi, niin ei se kiristyminen lyhyestä vääntövarresta ole kiinni. Merkillistä .... mistähän tuossa on kyse?
                    Positiivisena asiana putki pysynee nyt ainakin paikallaan noilla muttereilla, mutta eihän tuo liitos ole vieläkään tiivis. Reilusti hiljaisempi tosin mutta ei kokonaan tiivis. Taidan yrittää sitten tunkea tuohon pakoputken korjaustahnaa.
                    F31 320iA xdrive Msport -13
                    F10 520dA -15

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by hjpl View Post
                      Hain kuparimutterit ja kuparitahnaa. Yksi mutterista kiertyi loppuun asti mutta mlkoisen vaivalloisesti. Yksi pultti katkesi mutteria pohjaan vääntäessä. Ja kaksi ei kiristy loppuun asti. Tosin paikka on ahdas ja vääntövarsi lyhyt, mutta jos tuo yksi pultti jo katkesi, niin ei se kiristyminen lyhyestä vääntövarresta ole kiinni. Merkillistä .... mistähän tuossa on kyse?
                      Positiivisena asiana putki pysynee nyt ainakin paikallaan noilla muttereilla, mutta eihän tuo liitos ole vieläkään tiivis. Reilusti hiljaisempi tosin mutta ei kokonaan tiivis. Taidan yrittää sitten tunkea tuohon pakoputken korjaustahnaa.
                      Tuon varaosaluettelon kuvan perusteella näyttäisi iha normaali pulteilta, joten käy ostamassa uudet pultit ja kasaa niillä?
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎