Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d E91 takavalo ei pala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lmost
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 8
    • Vaasa

    320d E91 takavalo ei pala

    Morjens! Auto herjasi takavalon olevan palanut. Vaihdoin tilalle uuden ja toimi hetken aikaa, mutta auto ilmoitti uudestaan sen olevan rikki.
    Koitin uudella polttimolla ja toimivan puolen polttimolla, mutta valo ei siltikään syttynyt. Nyt ilmeni takasumarin toiminta häiriö, rekisterikilven polttimo ei toimi(ollut rikki hetken aikaa jo) ja samalla takavalo ei toimi, mutta peruutusvalo kylläkin toimii. Nämä ongelmat ovat kaikki vasemmalla puolen, oikea puoli toimii täysin normaalisti.

    Googlesta olen löytänyt hieman tietoa, mutta ongelmat ovat olleet lähinnä auton ilmoittavan polttimon olevan rikki, mutta silti palaa. Ilmeisemmin maajohdon häiriöitä, johtosarjan sulamisia yms..

    Onko mahdollinen ongelma viallinen johtosarja, josta on mennyt johto poikki/rispaantunut, vai löytyykö syy jostain muualta? :think
    Last edited by Lmost; 02-01-2017, 02:11.
    BMW 320D E91 2006
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 351
    • Paimio

    #2
    Originally posted by Lmost View Post
    Onko mahdollinen ongelma viallinen johtosarja, josta on mennyt johto poikki/rispaantunut, vai löytyykö syy jostain muualta? :think
    Melko varmasti viallinen johtosarja. Hanttimiehen puolelta kun purkaa luukun päästä johtosarjaa irti ja ottaa auton päästä kumihaitarin irti niin näkee jo todennäköisesti mitkä johdot rikki. Melkeinpä ensin lähtee siitä ja sitten voi tutkia muita mahdollisia syitä jos tuo on kunnossa.
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07

    Comment

    • Lmost
      Newbiemmer
      • Jan 2017
      • 8
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by Homebrew View Post
      Melko varmasti viallinen johtosarja. Hanttimiehen puolelta kun purkaa luukun päästä johtosarjaa irti ja ottaa auton päästä kumihaitarin irti niin näkee jo todennäköisesti mitkä johdot rikki. Melkeinpä ensin lähtee siitä ja sitten voi tutkia muita mahdollisia syitä jos tuo on kunnossa.
      Mittailin aiemmin päivällä tuleeko minkäänlaista jännitettä johtoihin. Muihin tulee ja muut rupesikin toimimaan, mutta perävalo jäi vielä pimeäksi.

      Täytyy purkaa mainitsemasi johtosarja ja löytää rikkoutunut kohta. Voiko kyseisen rikkoutuneen kohdan kolvata yhteen ja teippailla umpeen vai onko varmempi vaihtoehto laittaa kokonaan uusijohto?
      BMW 320D E91 2006

      Comment

      • Elit69
        Newbiemmer
        • Jul 2010
        • 20
        • joensuu

        #4
        E91 valoherja

        Itselle vaihdettiin juurikin kyseisen vian takia koko johtosarja perälle kaikkineen piuhoineen. koko johtosarjan hinta tais olla siinä 430€ paikkeilla.
        toki vaihtotyötä meni 7H muistaakseni.
        (Laakkosella sanottiin, jotta jos hyvän haluaa kerralla niin tehdään näin)

        ja mulla oli myös luukussa olevat valojen pohjat niin pahasti hapettunu että ne hajosi liittimistä irroitus vaiheessa. (20€/puoli vaihdettuna laakkosella)

        mulla toi vaikutti myös radion toimivuuteen, koska siinä taakse menevässä johtonipussa myös heräte radiovahvistimelle.
        (ja mulla oli jo kaikissa muissakin johdoissa suojakuoret halkeillu aika pahasti)

        kyseessä siis -08 E91 325D

        Comment

        • Homebrew
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 351
          • Paimio

          #5
          Originally posted by Lmost View Post
          Täytyy purkaa mainitsemasi johtosarja ja löytää rikkoutunut kohta. Voiko kyseisen rikkoutuneen kohdan kolvata yhteen ja teippailla umpeen vai onko varmempi vaihtoehto laittaa kokonaan uusijohto?
          Tuon voi korjata monella tapaa, tuo mainitsemasi kolvaus ja siihen päälle liimautuva kutistesukka tai rikkinäisten johtojen korvaaminen silikonijohdoilla haitarin matkalta. Sitten saatavilla on korjaussarjaa missä tulee haitarikumi ja siellä sisällä silikonijohdot tai sitten edellisen postaajan ehdottama koko johtosarjan vaihto. Itse ehkä kallistuisin tuohon korjaussarjaan. Omaan korvasin kolme vuotta sitten vaan rikkinäiset johdot silikonijohdoilla ja hyvin on niilläkin pelannut... Oli vaan vähän hommaa saada uudet johdot vedettyä haitarin läpi..
          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
          Ex. E91 330d -07

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Tai SenCom Kabeltechnikin korjaussarja, mm. smiidi myy näitä tai suoraan valmistajalta, E91 vasen KLIK ja oikea KLIK. Asennusvideoihin linkit sivuilla.

            Tyyppivika E39/E46/E9X/E6X.

            Comment

            • Bumba268
              Newbiemmer
              • Jan 2017
              • 4
              • Seinäjoki

              #7
              Takaluukun parkit pimiänä

              Elikkäs takaluukun molemmat parkit pimiänä, polttimot ehjät ja johtosarjaa oon tutkinu suojakummille asti. Ei tuu virtaa, eikä näyttäny että olis johtoja rispaantunu tai muuta vikaa. Oisko jollaki viisaammalla jotaki heittää tähän kohtaan? �� Sitte unohtu mainita että toiselta parkilta oli varastettu virta toiselle.
              Last edited by Bumba268; 04-01-2017, 13:30.

              Comment

              • Semiamis
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 89

                #8
                * Seuraava sisältää spekulointia, joten lukijan vastuulla *
                Voisin veikata, että FRM:ssä on jokin "ylikuormitussuoja", eli kun kaksi hehkulamppua on sarjassa => FRM:n mielestä kulkee liikaa virtaa => FRM sammuttaa valon. Sitten kun otat virrat pois ja toisen lampun pois, niin kuorma pienenee ja valo syttyy. Olettaen, että ei ole FRM mennyt lukkoon. Itselläni oli nimittäin tuollainen viritys sisemmissä takavaloissa. Kun käytti kahta LED -valoa sarjassa, molemmat paloivat. Mutta kahdella hehkulampulla paloivat hetken ja sitten sammui.
                * spekulointi päättyy *

                Itse liputan tuon SenCom:in sarjan puolesta. Omassa kulkineessa ainut näkyvä vika oli, että kuskin puoleinen sisempi takavalo oli pimeä, mutta kun vanhat johdot veti ulos haitarikumista, vain 3:ssa johdossa oli ehjät eristeet.

                Mutta pari pientä huomiota tuosta johtosarjasta / asentamisesta:
                1. ne silikonissa olevat numeroinnit haalistuvat pois kun johtoja pyörittelee sormissa, joten esim. tussilla on hyvä merkkailla, mikä johto menee mihinkin.
                2. muita kaapelijatkoja (esim. kutistettavia jatkoja) on huomattavasti miellyttävämpi käyttää, kuin sarjan mukana tulevia jatkoja. Kannattaa varata muutama ylimääräinen. Ei sitten harmita, jos/kun menee joku jatkoksista pieleen. Ihan näin kokemuksesta tiedän sanoa

                Sitten kun on johtosarja kasassa, niin todennäköisesti vaatii vielä FRM:n oikosulkulukon aukaisemisen, että kaikki valot syttyvät.

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Totta, unohtui mainita että suositellaan lämpökutistejatkoksia, näitä jossa on juotospasta valmiina, esim. KLIK.

                  Comment

                  • Bumba268
                    Newbiemmer
                    • Jan 2017
                    • 4
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Takaluukun parkit pimiänä

                    Jhuu elikkäs löyty autosta kuittia että noin vuosi sitte vaihdettu johtosarja sinne elikkäs ehkä kallistun enemmän jonku poksivian puolelle. Aiemmin kun katoin johtosarjaa läpi ei löytyny ku muutamasta johdosta veitsellä tehty viilto ja sähkökynällä katoin haitarikummiin asti että ei tule virtaa. Mutta pitääpä jatkaa tutkimuksia ku saa hehkut eka vaihdettua, näillä pakkasilla vaihtu prioriteetit aika äkkiä ku ei kulkuväline lähe käyntiin

                    Comment

                    • Lmost
                      Newbiemmer
                      • Jan 2017
                      • 8
                      • Vaasa

                      #11
                      Johtosarja tarkastettu, pari hiertymää oli. Rikkoutuneet paikat korjattiin, mutta ei siltikään pala. Johdoista kokeiltiin meneekö virtaa läpi ja siinä ei ilmennyt ongelmaa.
                      Boschin testeri ei anna/löydä vikaa, liekö vika testerissä.

                      Itseltä ei löydy johtoa, että voisi Tool32 ohjelmalla nollata FRM. Mahtaisiko Pohjanmaa tai Etelä-Pohjanmaa alueelta löytyä henkilöä, joka voisi tuon resetoida? :think
                      BMW 320D E91 2006

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎