Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys Egr:n ja Dpf:n pois otto käytöstä ohjelmoidessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 609
    • Espoon haja-asutus

    #16
    Lainataan threadia, kun aihe on oikea, vaikka jatkossa puhutaankin sekä E91:stä että E61:stä.

    Onko kokemusta, miten ohjelmoinnit vaikuttaa noen kerääntymiseen dpf:ään ja polttoväleihin? Itsellä ajossa kaksi M57TU2:sta

    Toinen on 530xda LCI, alunperin 235 hp versio. Ohjelmoitu noin vuosi sitten Turussa eräässä Bemareihin erikoistuneessa liikeessä/korjaamossa
    (kevyt ohjelmointi, ilmeisesti ihan "bulkkiohjelma", dpf paikallaan). Kolme hehkua antaa vikakoodia (vaihdetaan, kun ehditään). Termarit vaihdettu kuukausi sitten ja auto lämpenee 90+ C ajossa. Poltot käynnistyy ja menee myös läpi. Läpät poistettu. Ajossa kaikki tuntuu toimivan normaalisti. Vikakoodien kautta näkyy nuo hehkut ja dpf:stä infomessu siitä, että 200 tkm ylitetty, muttei vikakoodeja muusta. Carly antaa tuhkamääräksi noin 50 g (240 tkm ajettu dpf). Carlylla tullut seurailtua, miten (laskennallinen) nokimäärä muuttuilee. Näyttäisi siltä, että välillä hyppää todella paljon ylös (useita grammoja) - esim. voimakkaammin kiihdyttäessä.

    Toinen on 330xd manuaali, 231 hp versio, vakio-ohjelma, läpät poissa, termarit kunnossa, noin 145 tkm ajettu, tuhkaa noin 30 g. Tämä näyttää olevan noen syntymisen suhteen paljon stabiilimpi. En ole havainnut moista isoa hyppelyä, vaan nokimäärä nousee melko tasaisesti , kunnes on polton aika. Ajo samanlaista kahdella autolla.

    Onko tuollainen noen välillä hyvinkin nopea syntyminen normaalia käytöstä ylipäänsä (ainakin nämä kaksi autoa keskenään erilaisia), normaalia ohjelmoiduille ("kaikki tekee niin"?) vai onko ilmiö jostain ongelmasta joko softassa itsessään (joillain alueilla liikaa syöttöä ilmamäärään nähden?) tai raudassa? Vialliset hehkut varmaankin lisäävät noen syntymistä käynnistysten yhteydessä, mutta ei ne enää koneen lämmettyä vaikuta. Vai voiko olla, että dpf ole enää ihan uusi ja paine-erot vaihtelee ja masiina vain tulkitsee tuon kuin nokea tulisi yhtäkkiä paljon?

    E

    Comment

    • JakeFly
      Newbiemmer
      • Jan 2017
      • 25
      • Suomi

      #17
      Itsellä e91 318d josta juuri ohjelmoitiin egr pois ja kutitettiin 221hv / 435N. Pönttö vaihtui myös tyhjään ja arvot olivat 0,19 joten voi sen pöntön poistaa mikäli auto on muuten kunnossa.

      Pöntön voi myös yrittää puhdistaa. Laakkonen veloittaa pesuaineiden tunkemisesta ja regeneroinnista 250e. Tai sitten hommaat itse aineet ja kysyt tekisikö joku "nyrkkipaja" sen edullisemmin.

      Comment

      • Kenjinxs
        Bimmer Rookie
        • Nov 2016
        • 31
        • Oulu / Finland

        #18
        omassa 318D:ssä katsastuksessa ihmetytti se K-arvo, oli vain 0.03


        no mutta nythän se on taas ihan sama mitä savvuuttaa

        Last edited by Kenjinxs; 17-02-2017, 08:09. Reason: lisäystä..

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17522
          • Turku

          #19
          Originally posted by Kenjinxs View Post
          omassa 318D:ssä katsastuksessa ihmetytti se K-arvo, oli vain 0.03


          no mutta nythän se on taas ihan sama mitä savvuuttaa

          http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanh...ajat-24283446/
          Uskomatonta sekoilua !
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎