Lainataan threadia, kun aihe on oikea, vaikka jatkossa puhutaankin sekä E91:stä että E61:stä.
Onko kokemusta, miten ohjelmoinnit vaikuttaa noen kerääntymiseen dpf:ään ja polttoväleihin? Itsellä ajossa kaksi M57TU2:sta
Toinen on 530xda LCI, alunperin 235 hp versio. Ohjelmoitu noin vuosi sitten Turussa eräässä Bemareihin erikoistuneessa liikeessä/korjaamossa
(kevyt ohjelmointi, ilmeisesti ihan "bulkkiohjelma", dpf paikallaan). Kolme hehkua antaa vikakoodia (vaihdetaan, kun ehditään). Termarit vaihdettu kuukausi sitten ja auto lämpenee 90+ C ajossa. Poltot käynnistyy ja menee myös läpi. Läpät poistettu. Ajossa kaikki tuntuu toimivan normaalisti. Vikakoodien kautta näkyy nuo hehkut ja dpf:stä infomessu siitä, että 200 tkm ylitetty, muttei vikakoodeja muusta. Carly antaa tuhkamääräksi noin 50 g (240 tkm ajettu dpf). Carlylla tullut seurailtua, miten (laskennallinen) nokimäärä muuttuilee. Näyttäisi siltä, että välillä hyppää todella paljon ylös (useita grammoja) - esim. voimakkaammin kiihdyttäessä.
Toinen on 330xd manuaali, 231 hp versio, vakio-ohjelma, läpät poissa, termarit kunnossa, noin 145 tkm ajettu, tuhkaa noin 30 g. Tämä näyttää olevan noen syntymisen suhteen paljon stabiilimpi. En ole havainnut moista isoa hyppelyä, vaan nokimäärä nousee melko tasaisesti , kunnes on polton aika. Ajo samanlaista kahdella autolla.
Onko tuollainen noen välillä hyvinkin nopea syntyminen normaalia käytöstä ylipäänsä (ainakin nämä kaksi autoa keskenään erilaisia), normaalia ohjelmoiduille ("kaikki tekee niin"?) vai onko ilmiö jostain ongelmasta joko softassa itsessään (joillain alueilla liikaa syöttöä ilmamäärään nähden?) tai raudassa? Vialliset hehkut varmaankin lisäävät noen syntymistä käynnistysten yhteydessä, mutta ei ne enää koneen lämmettyä vaikuta. Vai voiko olla, että dpf ole enää ihan uusi ja paine-erot vaihtelee ja masiina vain tulkitsee tuon kuin nokea tulisi yhtäkkiä paljon?
E
Onko kokemusta, miten ohjelmoinnit vaikuttaa noen kerääntymiseen dpf:ään ja polttoväleihin? Itsellä ajossa kaksi M57TU2:sta
Toinen on 530xda LCI, alunperin 235 hp versio. Ohjelmoitu noin vuosi sitten Turussa eräässä Bemareihin erikoistuneessa liikeessä/korjaamossa
(kevyt ohjelmointi, ilmeisesti ihan "bulkkiohjelma", dpf paikallaan). Kolme hehkua antaa vikakoodia (vaihdetaan, kun ehditään). Termarit vaihdettu kuukausi sitten ja auto lämpenee 90+ C ajossa. Poltot käynnistyy ja menee myös läpi. Läpät poistettu. Ajossa kaikki tuntuu toimivan normaalisti. Vikakoodien kautta näkyy nuo hehkut ja dpf:stä infomessu siitä, että 200 tkm ylitetty, muttei vikakoodeja muusta. Carly antaa tuhkamääräksi noin 50 g (240 tkm ajettu dpf). Carlylla tullut seurailtua, miten (laskennallinen) nokimäärä muuttuilee. Näyttäisi siltä, että välillä hyppää todella paljon ylös (useita grammoja) - esim. voimakkaammin kiihdyttäessä.
Toinen on 330xd manuaali, 231 hp versio, vakio-ohjelma, läpät poissa, termarit kunnossa, noin 145 tkm ajettu, tuhkaa noin 30 g. Tämä näyttää olevan noen syntymisen suhteen paljon stabiilimpi. En ole havainnut moista isoa hyppelyä, vaan nokimäärä nousee melko tasaisesti , kunnes on polton aika. Ajo samanlaista kahdella autolla.
Onko tuollainen noen välillä hyvinkin nopea syntyminen normaalia käytöstä ylipäänsä (ainakin nämä kaksi autoa keskenään erilaisia), normaalia ohjelmoiduille ("kaikki tekee niin"?) vai onko ilmiö jostain ongelmasta joko softassa itsessään (joillain alueilla liikaa syöttöä ilmamäärään nähden?) tai raudassa? Vialliset hehkut varmaankin lisäävät noen syntymistä käynnistysten yhteydessä, mutta ei ne enää koneen lämmettyä vaikuta. Vai voiko olla, että dpf ole enää ihan uusi ja paine-erot vaihtelee ja masiina vain tulkitsee tuon kuin nokea tulisi yhtäkkiä paljon?
E
Comment